VÄLKOMMEN TILL 1950-TALET

  Först lite historiska fakta vad som inträffade under detta årtionde.
 

1950. Koreakriget bryter ut.

1951. Undertecknandet av fördraget om den europeiska kol och stålunionen. Det som sedan kommer att bli EU. Kaffe får åter säljas fritt i Sverige.

1952. Catalinaaffären. Ett svenskt signalspaningsplan av typ DC-3 skjuts ner av sovjetiskt flyg över internationellt vatten öster om Gotska Sandön.

1953. FN:s generalförsamling väljer Dag Hammarskjöld till generalsekreterare.

1954. Elvis Presley skivdebuterar hos Sun Records i Memphis, Tennessee med låten That's all right. Det första svenska TV-programmet. En skål för televisionen sänds.

1955. Folkomröstning om högertrafik. Svenskarna röstar nej.

1956. Det italienska passagerarfartyget Andrea Doria går till botten utanför Massachusetts, USA, efter en kollision i svår dimma med det svenska fartyget Stockholm 51 personer omkommer av de sammanlagt 1 600 som finns ombord på de båda fartygen. Ungern krisen. Det ungerska folket reser sig mot den kommunistiska regeringen.

1957 Sovjetunionen sänder upp Sputnik 1 den första konstgjorda satelliten runt jorden.

1958. General Charles de Gaulle väljs till president i Frankrike

1959. Den 26 juni blir Ingemar Johansson världsmästare i tungviktsboxning genom att knocka Floyd Patterson i tredje ronden på Yankee Stadium i New York.
Luna 2 en sovjetisk rymdsond, sänder de första bilderna från månens baksida.
24 december. Kalle Anka och hans vänner, visas för första gången i svensk TV, Bengt Feldreich sjunger "Ser du stjärnan i det blå" 

 

Bakgrunds information om årtiondet

 

 

  Förarklasser.
Den tidigare Expertklassen slopades 1950 och förarklasserna har nu följande utseende. Junior A, Junior B och Senior
Från 1952 till 1973 kördes  SM i Tillförlitlighet för bilar. Gunnar Kjällström vann SM 1952 med en Volkswagen.
1956 införs vagnskadeprickar.
1958 vinner Gunnar Andersson EM i Rally med en Volvo.
1959 vinner Evy Rosqvist damklassen i samma Mästerskap
1959 är första året som Östgötaserien kördes.

Uppdaterad 2013-11-25
   
1950  
 
Linköpings motorklubbar slås samman.

De båda motorklubbarna i Linköping. Linköpings Motorklubb och SMK Linköping slogs samman i början på året och bildade Linköpings Motorsällskap.
  Monte Carlorallyt passerar Linköping.

Den bilintresserade allmänheten bör inte gå och lägga sig på söndag kväll den (22 januari). Bor man på sträckan Stockholm - Norrköping - Linköping - Hälsingborg. Kan man få se 60 ekipage representerade inte mindre än 18 olika bilmärken. Monte-Carlo rallybilisterna startar nämligen kl 19:00 på söndagskvällen (första start), och första ekipaget bör komma uppför Storgatan vid 23 tiden. Så vi träffas väl vid hörnet av S:t Larsgatan  vid den tiden.

Notis i Östgöten, skriven av Frank Larsson
 

 

Linköpingsförare tog storslam i Midnattssolsrallyt.

 

Det var 4 stycken tävlande hemmahörande i Linköping trakten som startade i 1950 års Midnattssolsrally. Carl Fredrik Cederbaum som ägde Lambohovs säteri tävlande för SMK Stockholm de övriga körde för Linköpings Motorsällskap.
Thedde Svensson i en H.R.G, en engelsk öppen tvåsitsig sportvagn. Tore Engström med en Plymouth samt Cecilia Koskull i en Porsche.


Hur gick det?
Carl Fredrik Cederbaum totalsegrade med sin BMW. Thedde Svensson vann klass III med Cecilia Koskull på en 4:e plats som även segrade i damklassen.
 



Här flaggas Cecilia Koskull och Christina Peyron iväg i det allra första Midnattssolsrallyt av starten Johan Nerén.

 

 

Så här glada var Cecilia Koskull och Christina Peyron efter  backprovet vid högfjällshotellet i Sälen.

 

Vill du läsa mer om Midnattssolsrallyt kan Du göra det här. Läs mer »
 

 

 

Östergötland Runt. 28 - 29 oktober 1950.




Det var andra gången som de tre motorklubbarna i Norrköping arrangerade Östergötland runt.
Förra årets tävling vanns av SMK Östgötas K G Svedberg. Han var naturligtvis favorit i årets tävling. Starten var förlagd till Norrköping Motorstadion, sedan gick banan ut på Vikbolandet ner mot södra delen av Östergötland. Svåraste vägsträckan gick från Holmberga fram till åttonde kontrollen i Rimforsa där ett 2 timmars uppehåll var ordnat sedan skulle ekipagen åter till Norrköping.
Banan var 45 mil lång. 19 motorcyklister och 64 bilar startade i tävlingen. Tävlingsledningen hade inte vädrets makter med sig utan regnet piskade ner som i en syndaflod. Vilket bidrog till att tävlingsledningen fick avkorta banan för motorcyklisterna de fick gå i mål i Rimforsa.
 

  Segraren i MC klassen C G Culmsee från NMCH sittandes på en BSA.  
 

I bilklassen var K G Svedberg prickfri tillsammans med 3 andra ekipage trots att han körde nästan hela tävlingen utan vindruta och C G Culmsee vann motorcykelklassen. Bästa LMS:are var Cecilia Koskull i en Volkswagen på 11:e plats med 5 prickar. Thedde Svensson kom med HRG:n kom på en 19 plats med 8 prickar. Gunnar Rotsman med en Hansa körde in på 24: plats.

 

Mer om tävlingen kan Du läsa i en artikel i tidningen Racing i pdf-format.

 
Novembertävlingen 12 november.


Klubben arrangerade detta datum Novembertävlingen, där det tävlades om Shellkannan. Om tävlingen vet vi att den har arrangerats men inget mer. Notering.
 
 

Rikspokalen. 18- 19 november.
 

Hela svenska bileliten där i bland två LMS:are ställde upp i den 11:e Rikspokalen. Tävlingen arrangerades av SMK:s Stockholmsavdelning och ansågs som Sveriges förnämsta tävling i sitt slag, före man började köra om SM.


Det var detta år som Rolf Mellde vann med en Saab 92:a och detta blev början till Saabs tävlande.
 

Citat Rolf Mellde.

Rikspokalen 1950 skulle bli vår stora satsning. Den gick hem också. Saab vann rubbet: jag vann totalt, Greta Molander damklassen och med KG Svedberg* vann vi även märkesklassen.

Själv har jag alltid sagt att Rikspokalen 1950 betydde det stora genombrottet för Saab. Folk såg att 92an var en hård och tuff bil som klarade en och annan smäll. Mina egna framgångar som tävlingsförare anser jag hade ett direkt samband med min erfarenhet från stridsvagnar. Jag visste vad hårdheten hos ett fordon betydde och 92an var en bil som klarade tuffa krav från sin förare.

I klass C. Körde Cecilia Koskull, LMS in med en Volkswagen på en 2:a plats efter Greta Molander NMK på en Saab.
 

Mer om tävlingen och vad som hände med "Thedde" Svensson går att
läsa om här
Läs mer »
 

1951  
   
 

 

 

Monte Carlorallyt.

I detta års Monte-Carlo rally hade Saab anmält 2 bilar. Rikspokalsegraren Rolf Mellde med kartläsaren Simonsson i en bil. Den andra körde Greta Molander och Cecilia Koskull Linköpings MS var andreförare.
Greta Molander/Cecilia Koskull körde in på 148 plats och placerade sig på en 4:e plats i damklassen men de var bäst av alla svenskarna.


Mer om tävlingen går att läsa om här
Läs mer »

 

 

Tulpanrallyt 22 -28 april.

 





Det gällde för Saab att marknadsföra sina bilar och ett exempel på detta ser vi här. Hur det gick det vet vi inte, men att de genomförde tävlingen är vi helt säkra på.



 






Dambiltävlingen 8 maj.
 

SMK Stockholm och Vecko Journalena biltävling om Dampokalen kördes söndagen den 8 maj för trettonde gången. Årets tävling är den första sedan 1937 då Veckojournalen vandringspris för alltid erövrades av Helga Åhrberg som för övrigt ställde upp i årets tävling.
Vann gjorde Margareta von Essen och Cecilia Koskull kom på en hedrande 2.a plats.


Mer om tävlingen går att läsa om här
Läs mer »

 

 

Midnattssolsrallyt.

Hela fem deltagare från Linköpings MS ställde upp i årets Midnattssolsrally. Bengt Agnevik i en VW, Gunnar Rotsman i en Hansa Borgward, Thedde Svensson med sin öppna H.R.G. och Cecilia Koskull i en Dyna Panhard.
Namnet på den 5:e LMS-aren vet vi inte. 

I resultatlistan hittar vi i Klass III (över 1101–1500 cc) följande placeringar
20: e Gunnar Rotsman Hansa Borgward 22: a Thedde Svensson HRG.
Klubblag 11: a kom Linköpings MS.


Mer om tävlingen går att läsa om här
Läs mer »

 
Tillförlitlighetstävling  1 oktober.

Segrade i LMS klubbtävling gjorde Bengt Svensson i en Volvo. Endast en MC förare lyckades ta sig runt banan och det var Sture Karlsson. Notis.

Novembertävlingen 18 november.

Lms-aren Bengt Agnevik i en VW segrade och  motorcykelklassen vanns av Anders Eriksson T1. Artikel.
 
1952  
 
Klubbtävling 2 mars.

Anders Lönnquist vann bilklassen och Hans Lundell vann MC-klassen. Artikel.

OT-tävling 22 mars.

Bengt Agnevik LMS segrade i bilklassen och Bertil Uno i  MC-klassen.
Artikel.
  Midnattssolsrallyt.

Två LMS:are Gunnar Rotsman och Thedde Svensson startade i Midnattssolsrallyt.

I resultatlistan hittar vi i Klass IV (751-1100 cc).

10:a Gunnar Rotsman/K A Lönnqvist, Skoda.
  Klubbtävling 28 september.

Anders Lönnquist vann bilklassen och Anders Eriksson vann MC-klassen. Artikel.

Novembertävlingen 9 november.

Bengt Agnevik LMS segrade i bilklassen och Göran Kernell var snabbaste Mc-förare och i sidovagnsklassen vann Sture Karlsson.
Artikel.
 
  SM i Tillförlitlighet 1952.

1952 var första året som SM i tillförlitlighet arrangerades.
Resultatet blev.
1. Gunnar Källström Botkyrka MK Volkswagen.
2. Lars Pettersson SMK Stockholm Saab
3. Helmut Fahlén AMCK Saab.
9. K G Svedberg SMK Östgöta Saab.
12. Allan Borgefors SMK Östgöta Volkswagen.
   
1953  
 
Klubbtävling 14 februari.
Vi vet att tävlingen kördes  men inte så mycket mer. Notis.
 
  OT-tävling 28/29 Mars.
Tre förare delade på segern det var, Anders Lönnqvist LMS, Bengt Agnevik LMS och  Wilgott Kjellergren LMS och  Harald Johansson LMS-F vann MC-klassen. Artikel.
 
  A-junior från LMS tar första SM-poängen i T.
 
 

Andra året som SM kördes så startade Bengt Agnevik med sin Volkswagen i minst två SM-tävlingar. Den 3 maj kördes Silversköldarna som arrangerades av SMK Sala och den 17 maj Bergslagsloppet som arrangerades av SMK Örebro. I båda dessa tävlingar vann Bengt A-juniorklassen och i Bergslagsloppet kom Bengt på en 2:a plats totalt efter SMK Östgötas K. G. Svedberg. Den slutliga placeringen blev en fin 16:plats i SM i T för år 1953. Rolf Mellde med en Saab 92:a blev svensk mästare före Gunnar Källström i en VW.


Fotot är från LMS vårvintertävling 1954. Foto L Sundin.
   
  Dambiltävlingen 3 maj.

I detta års Dambiltävling ställde 3 LMS:are upp. Cecilia Koskull med en VW, Elisabeth Johansson med en Morris och Margaretha Blom i en Volvo.

Mer om tävlingen går att läsa om här
Läs mer »

 



Militärmästerskap.

T1-LMS:arna, sergeanterna Åke Lööv med kartläsaren Ingvar Lyden i en VW blev vid tävlingar i Eskilstuna de första svenska Militärmästarna i bilkörning och Löjtnant Bertil Odmark med Löjtnant Sture Klein med en Volvo belade en hedrande sjätte plats.

Midnattssolsrallyt.

I resultatlista hittar vi i Klass II 1301 -2000 cc 21:a Tedde Svensson/I Blom PV 444b. i Klass III B högst 1150 cc19:e plats Gunnar Rotsman/Å Persson IFA

 

 
En LMS-are ger ju aldrig upp. Här skjuter Gunnar Rotsman och och
andreföraren Åke Persson sin IFA i mål vid slutmålet i Saltsjöbaden efter
att ha avverkat det sista provet. sedan de har kört den 350 mil långa tävlingen.
Notering. Bilden publicerad med tillstånd från Peter Haventon.
Bilden finns i boken Svenska Rallyt 50 år.


Klubbtävling 1 november.

Vi vet att tävlingen kördes  men inte så mycket mer. Notis.
 

Östergötland Runt 1953.

 


Här kommer LMS:aren Ante Westman med en SAAB 92 i Östgötaloppet 1953.
Observera att vänsterpilen är utfälld.

Foto Frank Larsson.


Roxenrundan
28 november.

Detta året arrangerades Roxenrundan för första gången,
vann gjorde
John Syrén SMK Nässjö. Mer information om denna tävling önskas.
Notis.
 
Klubbmästare.

Bertil Odmark blev klubbmästare i OT och Cecilia Koskull vann dampokalen som bästa kvinnliga förare.
 

  SM i Tillförlitlighet 1953.

1. Rolf Mellde AMCK Saab.
2. Gunnar Källström Botkyrka MK Volkswagen.
3. Olle Persson KAK Volkswagen.
5. Allan Borgefors SMK Östgöta Volkswagen.
7. K G Svedberg SMK Östgöta Saab.
14. Bengt Agnevik Linköpings MS Volkswagen.
24. Göran Arthur SMK Östgöta Volkswagen.
 
1954  
   
  Folkungaloppet 15 maj.
Problem med tillståndet från polisen var det inför denna tävling det vet vi, om tävling fick ställas in eller kördes den det vet vi inte. Notis
 
  Dambiltävlingen 16 maj.
 
  Cecilia Koskull var snabbast vid broms och accelerationsprovet endast 5/100 dels sekund snabbare än Margaret von Essen.

Mer om tävlingen går att läsa om här
Läs mer »



Annons från Scania Vabis 1954 med en LMS:are.
   
 

Midnattssolsrallyt.
 

I resultatlista hittar vi i Klass IV högst 1100 cc.
På en 17: e plats Gunnar Rotsman/Å Persson IFA.

Damklassen, en 3: e placering av Cecilia Koskull/Monica Kjerstadius med en Volkswagen. De kom även på en 33:e plats i Klass III(1001 -1300 CC).


Här finns två urklipp om tävlingen från Östgöta
Correspondenten
Läs mer »

 

Motorklubben Saab bildades.

På företaget Saab i Linköping bildades motorklubben Saab detta år. Nu fick inte klubben ha det namnet utan det fick bli MK Scandia i stället.

 

 
 
Hans Lannsjö körde för LMS men när MK Scandia bildades så gick Hans över till den nya klubben. När bilden ovan är tagen är osäkert men den är från mitten av 50 talet.
Observera att det är snökedja endast på höger framhjul.
   
  Östgötaloppet.



 




LMS:aren Bengt Rehn i Östgötaloppet
hösten 1954 i en Morris Oxford med en 42 hk sidventilsmotor. Östgötaloppet arrangerades av SMK-Östgöta.
                                                Fotograf. okänd.

     
  Roxenrundan. 
 
Det var 11 stycken förare som lyckades med att köra prickfritt. Åke Thambert, Bengt Svensson, Helge Strannå, Wilgott Kjellergren, Rolf Blom, Arvid Ström, Nils Hanberger, Ebbe Pettersson, Sune Samuelsson Harry Danielsson, och Bertil Odmark. Att det var så många det berodde på att idealtiden var satt alldeles för lågt så att det var lätt att köra prickfritt.


Bilder från Roxenrundan 1954.
 
 

LMS:aren Bengt Rehn med en Morris Oxford kör om en Saab 92:a. 
Saaben är av årsmodell 1953 den har större bakruta samt öppningsbar bagagelucka.
Fotograf okänd.

 

 

Saaben är av årsmodell 1950 -51 eller 52 den har den lilla bakrutan samt saknar bagagelucka. Fotograf okänd.
 

 

Notering:
Stig Andersson skall köra en av dessa Saabar. Fotograf okänd
 

  SM i Tillförlitlighet 1954.

1. Gunnar Nilsson Jönköpings MK Fiat.
2. Allan Borgefors SMK Östgöta Volkswagen.
3. Gunnar Källström Botkyrka MK Volkswagen.
     
1955    
     
  Vintersvängen 19 februari.

Åke Gustavsson SMK Östgöta i en Morris var snabbaste bilföraren och Anders Eriksson LMS T1 vann MC-klassen.
Artikel.
 
  Klubbtävling 21 maj.

Ragnar Engborg, Henry Larsson, Harry Danielsson  och Hans Johansson
var de bilförare som körde prickfritt. Börje Anund och B T Ö Karlsson båda med matchless motorcyklar var hade båda 5 prickar. Notis.
 
  Folkungaloppet 4 juni.

K-G Svedberg SMK Östgöta vann bilklassen och Tore Behrendtz Lv2 var bästa mc-förare. Artikel.
 
  Midnattssolsrallyt.
 
 
  För LMS-arna gick det så här.
I klass 1 standarvagnar över 1600 cc, kom John W Torell med andreföraren Sten Nyström på en hedrande 11:e plats.
Cecilia Koskull körde Saab i Midnattssolsrallyt men nu för sin nya klubb SMK Stockholm. Att det gick  bra ser vi på annonsen till vänster.
 

 

  Klubbtävling 22 oktober.

Bengt Svensson segrade i bilklassen och Anders Eriksson i MC-klassen. Notis.
 
Roxenrundan 19 november.

Bengt Svensson och K. G. Svedberg delade på segern detta år i bilklassen och Arne Nilsson T 1 vann MC-klassen. Artikel.
 
 


Bengt Rehn med kartläsaren Rydberg har kört av vägen i Roxenrundan 1955 i närheten av Rist ovanför Ljungsbro.

Fotograf, okänd.

   
 


Här har Ivan Blom lånat ut en lastbil med kran för att hjälpa till att bärga bilen.
Fotograf, okänd.

   
  Rikspokalen 26 - 27 november.
 
Rikspokalen 1955 har gått till historien för tävlingen vanns av en MC förare som endast hade åkt biltävling i ca. ett års tid. Hur historien slutade det vet den som är rallyintresserad om inte så kan du läsa om det här.
Cecilia Koskull SMK Stockolm vann damklassen.
Tyvärr så deltog inte någon LMS:are i tävlingen.  Läs mer »
  SM i Tillförlitlighet 1955.

1. Carl-Gunnar Hammarlund KAK Volkswagen.
2. Olle Persson Botkyrka MK Volkswagen.
3. Åke Åhrberg MK Rimo Volkswagen.
   
1956

 

   
  Vintersvängen. 18 februari.

I vintersvängen vann Sune Samuelsson LMS seniorklassen för bilar och Anders Eriksson LMS MC-klassen. Artikel.
 
 

Bilder från Vintersvängen.
 

 

 

LMS tävling Vintersvängen 1956 Morris Minor, förare Bengt Rehn LMS, kartläsare Åke Gustafsson

OBS vänstra lyktan har skadats pga. avåkning.

 

Fotograf, okänd

 

 

Vintersvängen 1956 Morris Minor, förare Bengt Rehn LMS, kartläsare Åke Gustafsson

OBS De monterade styrkedjorna

Lite mer information om kedjor.

Fotograf, okänd.

 





Vintersvängen 1956, förare Göran Törnebäck LMS, Volvo PV.

Fotograf, okänd.

 

 
LMS:are ute för att beskåda Vintersvängen. Från vänster: Signe Malmborg;
Åke Ördén, Sven Almevik, Hildegard Almevik, Margit Almen, Roland Almevik, Uno Kindstedt, Sören Olovsson och L Nygren.
Uno Kindstedt (i skinnkläder) deltog i tävlingen. Körde  i mc-klassen med en Puck som Beviks ställde upp med. Uno kom med full fart in till  mål på en svartsträcka och  gasreglaget hade frusit fast  men Uno stängde av tändningen för att få stopp på motorcykeln, ljuset slocknade men motorn glödtände så Uno for ut  i skogen.
 
  Folkungaloppet 12 maj.

Rune Heimner MK Scandia var bästa bilförare och Anders Eriksson LMS bästa  motorcyklist. Artikel.
 
  Stångåpromenaden 26 maj.
 
  Foto Frank Larsson.

Den 26 maj 1956 arrangerade Motorklubben Scandia OT-tävlingen Stångåpromenaden. Starten var förlagd utanför huvudporten Saab Tannefors. Bilden är tagen från portvaktshuset, till vänster utanför bild ligger personalrestaurangen Terrassen. Tävlingsbilarna är uppställda i startnummerordning, längst fram står två helt nya Saab 93:or det var premiär för denna modell det året, med tre cylindrig tvåtaktsmotor på 748 cc och 33 hk. Bilen med startnummer 1 körs av den legendariska K. G. Svedberg från Norrköpingsklubben SMK Östgöta. Föraren med bil nr 2 är Göran Arthur från samma klubb. Förarna skulle köra en 25 mil lång bana. Totalsegrade gjorde Göran Arthur han körde runt banan med endast 6 prickar. Bästa A-junior blev Sven Gustavsson i en VW från SMK Motala och bästa B-junior var Hans Lannsjö LMS med en Peugout 204. K. G Svedberg fick fel på sin generator och tvingades bryta. VW vann märkeslagstävlingen och LMS klubbtävlingen.
 
 

 

Här är en bild på Frank Larsson som torkar av vindrutan innan starten i Stångåpromenaden.
Placeringen blev en 7:e plats.
Frank Larsson skrev motorreportage i olika tidningar bl. i Östgöten och i tidningen Racing. Många av hans artiklar kan du läsa här på hemsidan.

Han var också en av grundarna till motorklubben Scandia som skulle bildas 1954.

Foto: ?

 
Klubbtävling 7 oktober.

Två bilförare åkte inpå samma prickantal det var Bengt Rehn och Sune Samuelsson. Notis.
 
 

Roxenrundan 10 november.
 

I årets Roxenrunda ställde en ung A-junior upp som hette Erik Berger från Bengtsfors han körde ifrån alla och totalsegrade. Mc-klassen vanns av Anders Eriksson LMS. Artikel.
 

  SM i Tillförlitlighet 1956.

1. Carl-Gunnar Hammarlund KAK Volkswagen.
2. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen.
3. Olle Persson Botkyrka MK Volkswagen.
   
1957  
   
  Folkungaloppet 18 maj.

Vann gjorde Rune Heimner MK Scandia. MC klassen vanns av Anders Eriksson LMS.
Artikel.
 
 

Kända LMS-are körde MK-Scandias Stångåprommenad.
 

   

 

Ivan Blom förare, Bengt Rehn kartläsare.
Fotograf okänd.

 

   

Ivan Blom en av många duktiga förare i LMS, i tidstypiskt förarmundering slips och kostym. I bakgrunden en glad kartläsare Bengt Rehn
Fotograf okänd

 

   

 

Göran Törnebäck med Rolf Blom som kartläsare.
Fotograf okänd

 

  Roxenrundan 17 november.

Arne Wernersson NMK var snabbaste bilförare och MC-klassen vanns Anders Eriksson T1 MK. Artikel.
 

 

  SM i Tillförlitlighet 1957.

1. Alrik Stenström Botkyrka MK Volkswagen.
2. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen.
3. Carl Magnus Skogh Åmåls MK Saab.
   
1958  
   

 

Vintersvängen.

Kördes på mycket isiga vägar. Rune Heimner som gått över till LMS totalsegrade i bilklassen. Anders Eriksson och Alf Lövquist vann var sin mc-klass.


Midnattssolsrallyt.

I resultatlista hittar vi i Klass standard 1001 -1300 cc. På en 15:e  plats Göran A Törnebäck/B Ronald VW. Klass III Standarvagnar 13) Yngve Nyström /Kurt Österlind Alfa Romeo T1 Linköpings MS.

 

Roxenrundan 22 november.

I bilklassen segrade Arne Wernersson SMK-Ö.  MC-klassen vanns av Anders Eriksson T1 Linköpings MS. Artikel.

  SM i Tillförlitlighet 1958.

1. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen.
2. Carl Magnus Skogh Åmåls MK Saab.
3. Arne Wernersson SMK Östgöta Volkswagen/Saab.
18. Rune Heimer Linköpings MS.
   
1959  
  Om klubben arrangerade några tävlingar detta år vet vi inte.
Enligt tidningsurklipp låg tillförlitligverksamheten ner under detta år i klubben.


Med två bilder på LMS-are som körde Scandiatrofén den 28 - 29 november avslutar vi detta årtionde.
 

Lennart Smith med Bengt Rehn som kartläsare. De körde i klass 5 B-juniorer och startnumret var 96.

 
  Här kommer Sven Olov Eriksson med kartläsaren Åke Bergström med startnummer 98.
 
Midnattssolsrallyt 1959.
 


I verksamhetchefen rum i nya kanslihuset på Linköpings motorstadion har det suttit en masonit skylt som har varit monterad på en tävlingsbil som har deltagit i Midnattssolsrallyt.

Sedan några år har skylten försvunnit. men nu är den återfunnen, se bilden.
Det har varit en gåta vem och vilket år skylten är från.
Men nu är gåtan med hjälp av Kjell Larsson Vara MK löst.

Masonit skyltar i Midnattssolsrallyt användes under 50-talet och 1961 blev skyltarna ersatta av plastfolie. Startnummer 103 hade
Sven-Hugo Kahnborg och Åke Sandstedt de körde en VW 1200 och tävlade för SMK Motala.


Foto: Okänd.

Bild från Midnattsolsrallyt 1959
Sven-Hugo Kahnborg
och Åke Sandstedt SMK Motala.

 

   
  SM i Tillförlitlighet 1959.

1. Harry Källström Botkyrka MK Volkswagen.
2. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen.
3. Carl Magnus Skogh Åmåls MK Saab.
  Vill Du till 60-talet.
Copyright
Linköpings Motorsällskap

Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90