Direktör Ernst
Nilsson välkänd försäljare av Volvo i Stockholmsområdet föreslog ett eget
svenskt rally likt Monte Carlorallyt. Efter denna idé arrangerade Kungliga
Automobil Klubben 1950 ”Det svenska rallyt till midnattssolen” med start i
Göteborg, Falsterbo och Stockholm. Tävlingens ändamål var att främja
turismen. Deltagarantalet var maximerat till 150 stycken men det kom 130
startande. Det kom en mängd olika förare: tyska grevar och baroner samt
vanlig svensk societet. Vagnsmaterialet var allt från en Morris med 625 cc
cylindervolym till stora landsvägslok som Oliver Goodwins Bentley med 8
liters cylindervolym samt en ny moderniserad Volkswagenbil som var
tillverkad i Österrike. Motorn hade bantats till 1086 cc och den
strömlinjeformade lättmetallvagnen vägde bara 600 kg. Motoreffekten hade
höjds från 25 till över 40 hkr. och topp hastigheten hade ökats från 115 till
över 140 km/tim En Volkswagen i sportkostym skrevs det om i tidningarna,
bilen var så färsk att den fortfarande bar Volkswagenfabrikens interna
beteckning
Porsche 50.
|
- Under
åren 1948 - 49 byggdes de första Porscharna i Österrike. Chassiet i
stålplåt och karossen i aluminium. Ca 50 bilar tillverkades och den
svenska VW generalagenten Scania Vabis tog in 15 stycken av dessa bilar.
I en av dessa bilar startade LMS:aren Cecilia Koskull med andreföraren
Christina Peyron.
-
Notis i Corren maj 1950
|
-
|
-
|
Från LMS startade även Thedde Svenson med Svante
Tillberg som andre förare i en H.R.G. En engelsk två sittsig öppen
sportvagn. Dessutom startade Tore Engström med fru Elsa i en Plymouth. Tävlingssträckan var 223 mil lång med endast 2 specialsträckor Evertsberg – Fiskarheden 39 km och Ljungdalen –Skålan 90 km, samt två stycken
specialprov. Ett backlopp i Sälen och ett broms och accelerationsprov på
järnvägsgatan i Kiruna där tiden togs i sekunder. Special sträckorna var
avlysta från annan trafik och skulle köras med en medelhastighet av 75 km i
timmen för att inte bli prickbelastad. |
Från Falsterbo startade 22 bilar bl.a. tävlingens
minsta bil en Morris på 625 cc. körd av löjtnant Gösta Wrannert.
I strålande Göteborgsväder startade 30 st. bilar från Götaplatsen bl.a.
Oliver Goodwins med tävlingens största bil en öppen Bentley med 8 liters
cylindervolym Mer än 5000 intresserade stockholmare hade samlats på
Blasieholmen utanför det flaggskrudade KAK-palatset för att se de 73
ekipagen bli avflaggade. Av de mest välmeriterade som uteblev från start var
Greta Molander som var anmäld i en Saab.
Från de tre startplatserna sammanstrålade alla bilarna i Örebro.
Medelhastigheten på transportsträckan var satt till 50 km/tim Några hade
haft problem på transporten Engelsmannen Arrowsmith körde av vägen med sin
MG i Värmland. Med hjälp av den svenske föraren Nils Bender och en
långtradare kunde engelsmannen få upp bilen på vägen igen men kom för sent
till tidkontrollen.
|
|
Aftontidningen fredagen 16 juni 1950.
Snyggt i Midnattsrallyt Det kanske snyggaste ekipaget såväl ut som invändigt
var denna nya Porsche med Cecilia Koskull vid ratten samt Christina Peyron
som reservförare. Bilden tagen vid starten på Blasieholmen. |
För detta fick han 90 prickar. Bender själv fick 15
prickar men tävlingsledningen beslöt att ta bort alla utom en som inte
förorsakats av Benders hjälpsamhet. Att åka öppet i en Bentley kan ha sina
svårigheter Mrs Goodwin var ganska tagen i Örebro och fick bryta i Falun för
att uppsöka läkare på lasarettet men Mr Goodwin fortsatte tävlingen med en
göteborgare som passagerare. Werngren gjorde en svår vurpa. Han körde i hög
fart förbi ett framförvarande ekipage men märkte inte att vägen svängde. Han
slog emot en ladugårdsvägg och kanade sedan ner i diket så svårt att bilen
ramponerades och skadade bilen så svårt att de måste bryta tävlingen.
|
|
|
|
Rallybilisterna passerade i går natt Örebro. Örebro Dagblads fotograf stod
på pass och fångade på plåten tvenne sköna "bilsmycken" Cristina Peyron
och Cecilia Koskull som här ovan i morgongryningen synes i färd med
att mumsa medhavd matsäck. |
|
Glad kvartett fångade
under en vilopaus i Rallyt. Fr. v Cecilia Koskull, Per Fredrik Cederbaum,
Cristina Peyron och Bertil Sohlberg. Cederbaum vann klass III i Backprovet och
Koskull kom trea i klass III bild från Aftontidningen den 17 juni 1950., |
Så var det dags för första specialsträckan
Evertsberg – Fiskarheden 39 km.
Denna SS var tydligen
mycket lätt tyckte de flesta utom en. En förare från Norrköping som med sin
Volkswagen voltade runt och kunde inte fortsätta. De övriga klarade av att
köra över 75 km/tim i medelhastighet, en del ända upp till 100 km/tim. Många
deltagare blev chockade när de mötte en buss som körde mot de tävlande, men
de ca: 10 första bilarna kunde undvika en katastrof sedan fick man stopp på
bussen. |
Segraren i Klass 3.
Thedde Svensson Linköpings MS med reservföraren Svante
Tillberg ser över motorn under ett uppehåll i
rallyt.
|
|
Backprovet i
Sälen backen
vanns av Helmer Lindström med sin Austin Atlantic, med tiden 2,59,7 före
Oliver Goodwins Bentley 3,00,0 och trea var Pehr Fredrik Cederbaum , BMW 327
med tiden 3,00,1.
|
Resultat av backprovet.
Klass 1 |
1) Helmer Lindström |
Austin |
2.59.7 |
|
2) Oliver Goodwin |
Bentley |
3.00.0 |
|
3) Arne Hemmingsson |
Healy |
3.04.3 |
|
4) Stig Engström |
Cadillac |
3.04.6 |
|
5) Gösta Alpen |
Lago |
3.05.2 |
|
6) Anders Tengbom |
Citroën |
3.07.3 |
Klass II |
1) Perh Fredrik Cederbaum |
BMW |
3.00.1 |
|
2) Mogens Skarring |
BMW |
3.15.6 |
|
3) Sam Gillberg |
Citroën |
3.18.4 |
Klass III |
1) Thedde Svensson |
H.R.G |
3.08.6 |
|
2) Nils Segeman |
MG |
3.16.9 |
|
3) Cecilia Koskull, |
Porsche |
3.17.4 |
Klass IV – V |
1) G Hardenberg |
Porsche |
3.26.9 |
|
2) J Fürstenberg |
Porsche |
3.26.9 |
|
3) Rolf Mellde |
Saab |
3.58.3 |
SS nr 2 Ljungdalen –Skålan 90 km.
28 förare kunde inte hålla idealtiden på denna
specialsträcka. Värst råkade finnen Anatole Stünkel ut. Han gjorde nämligen
en dikesvisit och ådrog sig inte mindre än 69 prickar. Engelsmannen Goodwin
som låg tvåa efter Sälen backen ådrog sig 2 prickar.
De som körde i de minsta cylinder klasserna hade
svårast att klara av att köra med 75 km i timmen så endast fem av dom var
utan prickbelastning.
|
Slutprovet i Kiruna.
|
|
|
|
Bilarna
uppställda för start inför
det avslutande
accelerations och broms provet i Kiruna. |
Slutprovet i Kiruna
Det blev en hel del omkastningar.
Inför slutprovet, ett accelerations och broms prov i
Kiruna som gick till så att förarna körde en sträcka på 150 meter, först 100
meter rakt fram sedan inbromsning och backning och sedan åter 50 meter
framåt. Helmer Lindström hade med sin Austin Atlantic seglat upp som stor
favorit till segern. Men han hade inte någon tur med sig och såg
segerchanserna gå upp i rök genom att ha en dålig tid på på slutprovet. En
som också hade otur var Raymond Sjöqvist. Efter att ha avverkat hela den 200
mil långa tävlingen, utan några prickar så gick vänster drivknut sönder
endast 300 meter från mål. En sympatisk Citroën ägare ställde
sin vagn till hans förfogande så de kunde byta drivknut. Men på den har
tiden var toleranser på delarna stora, att knuten inte passade den var flera
mm för lång. Första placeringen i det avslutande provet delade Carl-Fredrik
Cederbaum BMW med Stig Engström Cadillac med tiden 22.6 sekunder.
Sedan återstod det för tävlingsledningen att sammanställa slutprotokollet så
att segrarna kunde koras
Slutresultat.
Klass I |
> 2 000 cc |
Arne Hemmingsson |
|
Austin Healy |
Klass II |
1501-2000 cc. |
Per Fredrik Cederbaum Bertil Sohlberg |
SMK Stockholm |
BMW 327/328 |
Klass III |
1.101–1500 cc |
Thedde Svensson
Svante Tillberg |
Linköpings MS |
H.R.G |
Klass IV |
<1100 cc |
Joakim von Fürstenberg |
Tyskland |
Porsche |
Damklass |
|
Cecilia Koskull
Christina Peyron |
Linköpings MS |
Porsche |
Cecilia Koskull kom också på en 4:e plats i Klass III.
Hur gick det då för Elsa och Tore Bergström. de körde in på en 45 plats i
klass I med sin Cadillac.
Den 18 juni 1950 står det i Aftontidningens: Thedde Svensson som
verkligen framgångsrikt körde detta rally med en H.R.G var mer nöjd med det
hela det syntes långa vägar – Kan inte klaga sade Linköpingsdirektören hade
absolut inte räknat med att det skulle gå så bra, fastän man hade ju sina
funderingar, segern i min klass är jag mycket glad åt.
|
|
|
|
Bilsport har ju alltid lockat stor publik och vinner
man går det ju alltid att sälja många bilar.
Annons från Scania Vabis sommaren 1950. |
|
Totalsegraren i det första Midnattssolsrallyt Per Fredrik Cederbaum
till höger och andreföraren Bertil Sohlberg med sin BMW |
|
Om Midnattssolrallyt skrev det en hel del i
tidningarna under de dagar som tävlingen pågick. I Östgöten skrev Frank
Larsson under pseudonymen "Frankie med öppet spjäll" sina
motorcykelkrönikor. Dessa spalter tog ibland upp det som hände på bilsidan.
Se nedanstående notis.
|
Östgöten juni 1950 |
|
|
I Motoråret
1964/1965 finns en specialartikel som beskriver midnattssolsrallyt första 15 år.
LÄNK som PDF fil |
Tillbaka till 50 talet. |
|
|
|