Midnattssolsrallyt 1950


Direktör Ernst Nilsson välkänd försäljare av Volvo i Stockholmsområdet föreslog ett eget svenskt rally likt Monte Carlorallyt. Efter denna idé arrangerade Kungliga Automobil Klubben 1950 ”Det svenska rallyt till midnattssolen” med start i Göteborg, Falsterbo och Stockholm. Tävlingens ändamål var att främja turismen. Deltagarantalet var maximerat till 150 stycken men det kom 130 startande. Det kom en mängd olika förare: tyska grevar och baroner samt vanlig svensk societet. Vagnsmaterialet var allt från en Morris med 625 cc cylindervolym till stora landsvägslok som Oliver Goodwins Bentley med 8 liters cylindervolym samt en ny moderniserad Volkswagenbil som var tillverkad i Österrike. Motorn hade bantats till 1086 cc och den strömlinjeformade lättmetallvagnen vägde bara 600 kg. Motoreffekten hade höjds från 25 till över 40 hkr. och topp hastigheten hade ökats från 115 till över 140 km/tim En Volkswagen i sportkostym skrevs det om i tidningarna, bilen var så färsk att den fortfarande bar Volkswagenfabrikens interna beteckning Porsche 50.

Under åren 1948 - 49 byggdes de första Porscharna i Österrike. Chassiet i stålplåt och karossen i aluminium. Ca 50 bilar tillverkades och den svenska VW generalagenten Scania Vabis tog in 15 stycken av dessa bilar.
I en av dessa bilar startade LMS:aren Cecilia Koskull med andreföraren Christina Peyron.

 


Notis i Corren maj 1950
 

Från LMS startade även Thedde Svenson med Svante Tillberg som andre förare i en H.R.G. En engelsk två sittsig öppen sportvagn. Dessutom startade Tore Engström med fru Elsa i en Plymouth. Tävlingssträckan var 223 mil lång med endast 2 specialsträckor Evertsberg – Fiskarheden 39 km och Ljungdalen –Skålan 90 km, samt två stycken specialprov. Ett backlopp i Sälen och ett broms och accelerationsprov på järnvägsgatan i Kiruna där tiden togs i sekunder. Special sträckorna var avlysta från annan trafik och skulle köras med en medelhastighet av 75 km i timmen för att inte bli prickbelastad.

Från Falsterbo startade 22 bilar bl.a. tävlingens minsta bil en Morris på 625 cc. körd av löjtnant Gösta Wrannert.
I strålande Göteborgsväder startade 30 st. bilar från Götaplatsen bl.a. Oliver Goodwins med tävlingens största bil en öppen Bentley med 8 liters cylindervolym Mer än 5000 intresserade stockholmare hade samlats på Blasieholmen utanför det flaggskrudade KAK-palatset för att se de 73 ekipagen bli avflaggade. Av de mest välmeriterade som uteblev från start var Greta Molander som var anmäld i en Saab.
Från de tre startplatserna sammanstrålade alla bilarna i Örebro. Medelhastigheten på transportsträckan var satt till 50 km/tim Några hade haft problem på transporten Engelsmannen Arrowsmith körde av vägen med sin MG i Värmland. Med hjälp av den svenske föraren Nils Bender och en långtradare kunde engelsmannen få upp bilen på vägen igen men kom för sent till tidkontrollen.

 

Aftontidningen fredagen 16 juni 1950.
Snyggt i Midnattsrallyt Det kanske snyggaste ekipaget såväl ut som invändigt var denna nya Porsche med Cecilia Koskull vid ratten samt Christina Peyron som reservförare. Bilden tagen vid starten på Blasieholmen.

För detta fick han 90 prickar. Bender själv fick 15 prickar men tävlingsledningen beslöt att ta bort alla utom en som inte förorsakats av Benders hjälpsamhet. Att åka öppet i en Bentley kan ha sina svårigheter Mrs Goodwin var ganska tagen i Örebro och fick bryta i Falun för att uppsöka läkare på lasarettet men Mr Goodwin fortsatte tävlingen med en göteborgare som passagerare. Werngren gjorde en svår vurpa. Han körde i hög fart förbi ett framförvarande ekipage men märkte inte att vägen svängde. Han slog emot en ladugårdsvägg och kanade sedan ner i diket så svårt att bilen ramponerades och skadade bilen så svårt att de måste bryta tävlingen.


 
 
Rallybilisterna passerade i  går natt Örebro. Örebro Dagblads fotograf stod på pass och fångade på plåten tvenne sköna "bilsmycken" Cristina Peyron och Cecilia Koskull som här ovan  i morgongryningen synes i färd med att mumsa medhavd matsäck.   Glad kvartett fångade under en vilopaus i Rallyt. Fr. v Cecilia Koskull, Per Fredrik Cederbaum, Cristina Peyron och Bertil Sohlberg. Cederbaum vann klass III i Backprovet och Koskull kom trea i klass III bild från Aftontidningen den 17 juni 1950.,


Så var det dags för första specialsträckan Evertsberg – Fiskarheden 39 km
.

Denna SS var tydligen mycket lätt tyckte de flesta utom en. En förare från Norrköping som med sin Volkswagen voltade runt och kunde inte fortsätta. De övriga klarade av att köra över 75 km/tim i medelhastighet, en del ända upp till 100 km/tim. Många deltagare blev chockade när de mötte en buss som körde mot de tävlande, men de ca: 10 första bilarna kunde undvika en katastrof sedan fick man stopp på bussen.


Segraren i Klass 3.
Thedde Svensson Linköpings MS med reservföraren Svante Tillberg ser över motorn under ett uppehå
ll i rallyt.


 

Backprovet i Sälen backen
vanns av Helmer Lindström med sin Austin Atlantic, med tiden 2,59,7 före Oliver Goodwins Bentley 3,00,0 och trea var Pehr Fredrik Cederbaum , BMW 327 med tiden 3,00,1.
 

Resultat av backprovet.

Klass 1

1) Helmer Lindström

Austin

2.59.7

 

2) Oliver Goodwin

Bentley

3.00.0

 

3) Arne Hemmingsson

Healy

3.04.3

 

4) Stig Engström

Cadillac

3.04.6

 

5) Gösta Alpen

Lago

3.05.2

 

6) Anders Tengbom

Citroën

3.07.3

Klass II

1) Perh Fredrik Cederbaum

BMW

3.00.1

 

2) Mogens Skarring

BMW

3.15.6

 

3) Sam Gillberg

Citroën

3.18.4

Klass III

1) Thedde Svensson

H.R.G

3.08.6

 

2) Nils Segeman

MG

3.16.9

 

3) Cecilia Koskull,

Porsche

3.17.4

Klass IV – V

1) G Hardenberg 

Porsche

3.26.9

 

2) J Fürstenberg

Porsche

3.26.9

 

3) Rolf Mellde

Saab

3.58.3

SS nr 2 Ljungdalen –Skålan 90 km.

28 förare kunde inte hålla idealtiden på denna specialsträcka. Värst råkade finnen Anatole Stünkel ut. Han gjorde nämligen en dikesvisit och ådrog sig inte mindre än 69 prickar. Engelsmannen Goodwin som låg tvåa efter Sälen backen ådrog sig 2 prickar.
De som körde i de minsta cylinder klasserna hade svårast att klara av att köra med 75 km i timmen så endast fem av dom var utan prickbelastning.
 

Slutprovet i Kiruna.
 
     


Bilarna uppställda för start inför
det avslutande accelerations och broms provet i Kiruna.


Slutprovet i Kiruna

Det blev en hel del omkastningar.
Inför slutprovet, ett accelerations och broms prov i Kiruna som gick till så att förarna körde en sträcka på 150 meter, först 100 meter rakt fram sedan inbromsning och backning och sedan åter 50 meter framåt. Helmer Lindström hade med sin Austin Atlantic seglat upp som stor favorit till segern. Men han hade inte någon tur med sig och såg segerchanserna gå upp i rök genom att ha en dålig tid på på slutprovet. En som också hade otur var Raymond Sjöqvist. Efter att ha avverkat hela den 200 mil långa tävlingen, utan några prickar så gick vänster drivknut sönder endast 300 meter från mål. En sympatisk Citroën ägare ställde sin vagn till hans förfogande så de kunde byta drivknut. Men på den har tiden var toleranser på delarna stora, att knuten inte passade den var flera mm för lång. Första placeringen i det avslutande provet delade Carl-Fredrik Cederbaum BMW med Stig Engström  Cadillac med tiden 22.6 sekunder.
Sedan återstod det för tävlingsledningen att sammanställa slutprotokollet så att segrarna kunde koras

Slutresultat.

Klass I

> 2 000 cc

Arne Hemmingsson

 

Austin Healy

Klass II

1501-2000 cc.

Per Fredrik Cederbaum Bertil Sohlberg

SMK Stockholm

BMW 327/328

Klass III

1.101–1500 cc

Thedde Svensson
Svante Tillberg

Linköpings MS

H.R.G

Klass IV

<1100 cc

Joakim von Fürstenberg

Tyskland

Porsche

Damklass

 

Cecilia Koskull
Christina Peyron

Linköpings MS

Porsche

Cecilia Koskull kom också på en 4:e plats i Klass III.

Hur gick det då för Elsa och Tore Bergström. de körde in på en 45 plats i klass I med sin Cadillac.

Den 18 juni 1950 står det i Aftontidningens:
Thedde Svensson som verkligen framgångsrikt körde detta rally med en H.R.G var mer nöjd med det hela det syntes långa vägar – Kan inte klaga sade Linköpingsdirektören hade absolut inte räknat med att det skulle gå så bra, fastän man hade ju sina funderingar, segern i min klass är jag mycket glad åt.

 
 
Bilsport har ju alltid lockat stor publik och vinner man går det ju alltid att sälja många bilar.
Annons från Scania Vabis sommaren 1950.
  Totalsegraren i det första Midnattssolsrallyt Per Fredrik Cederbaum till höger och andreföraren Bertil Sohlberg med sin BMW
 
Om Midnattssolrallyt skrev det en hel del i tidningarna under de dagar som tävlingen pågick. I Östgöten skrev Frank Larsson under pseudonymen "Frankie med öppet spjäll"  sina motorcykelkrönikor. Dessa spalter tog ibland upp det som hände på bilsidan. Se nedanstående notis.
 

 

Östgöten juni 1950









 
I Motoråret 1964/1965 finns en specialartikel som beskriver midnattssolsrallyt första 15 år.

LÄNK som PDF fil

 

Tillbaka till 50 talet.  
   
Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93