VÄLKOMMEN TILL 1960-TALET

  Först lite historiska fakta vad som inträffade under detta årtionde.
 

1960. Atomubåten USS Nautilus fullbordar den första jordenruntresan under vattnet.

1961. Jurij Gagarin blir första människa i rymden. Regalskeppet Vasa bärgas.

1962. Kubakrisen, sovjetiska kärnvapenbärande missiler på Kuba.

1963. The Beatles spelar in sin första LP "Please please me". Martin Luther King håller sitt berömda tal "I have a dream". Den 22 november, mördas president John F. Kennedy i Dallas Texas.

1964. England och Frankrike beslutar att tillsammans konstruera en tunnel under Engelska kanalen

1967. 3 september klockan 05.00 sker högertrafikomläggningen i Sverige.

1968. Den stora gruvstrejken bryter ut vid LKAB:s gruvor i Malmfälten.

Warszawapaktens stridsvagnar invaderar Tjeckoslovakien och  krossar Pragvåren.

1969.  Astronauten Neil Armstrong tar det första steget på månen.

 

 

Bakgrunds information om årtiondet

   
 

1961 vinner Ewy Rosqvist  damklassen i  Europamästerskapet i Rally.
1963 vann Gunnar Andersson EM (europeiska mästerskapen) i en Volvo.

 

  Uppdaterad 2022-01-02
   
1960  
     
  Egen klubblokal.

 

 

 

LMS har äntligen fått sin klubblokalfråga löst. Från den 1 januari  disponeras hela 4 rum och 110 kvm yta, där sekretariat och lokaler för andra klubbehov håller på att ordnas. Bland trivselfinesserna märks TV.

   
  Vintersvängen den 16 januari.
 
    Vintersvängen lottas i LMS nya rymliga lokaler på Ramstorpsgatan.
Från vänster Åke Bergström, Olle Nilsson och tävlingsledaren Elis Malmborg.  
   
  Vintersvängen kördes lördagen den 16 januari  banan var 20 mil lång och med 6-7 mil svarta vägar. Tävling var årets första deltävling i Östgötaserien. Bilarna tävlar om L. Jöhnckes vandringspris som skall tas tre gånger för att behållas. Sune Samuelsson har två inteckningar. Arne Wernersson Ulricehamns MK var stor favorit och infriade förväntningarna.
Mycket snö och det var svinkallt ner mot minus 25 grader kallt.
Bästa LMS-are blev Lennart Smith med sin VW. Tidningsurklipp.  
   
  Propaganda tävling den 22 maj.
 
 
För att popularisera OT-porten arrangerades en  propaganda tävling. Startavgiften var endast 20 kronor, medelhastigheten var satt till 40 km i tim och banlängden var 10 mil.  Tidningsurklipp. 
   
  Midnattssolsrallyt kör en sträcka i Ulrika den 16 juni.
 
 
 
Midnattssolsrallyts genom tidernas längsta och svåraste sträcka med start och mål i Ulrika kördes natten till torsdagen den 16 juni. Tävlingen rönte ett stort intresse med tusentals åskådare som bänkade sig i naturen för att se sina idoler köra förbi. 160 startande varav endast fem fick bryta på sträckan.
Allra snabbast var Rally Harry Bengtsson med sin Porsche Super 90 som körde de 2,2 milen på 20 minuter och 13 sekunder.

Läs mer tidningsurklipp.
 

 

 

Roxenrundan 19 november

Startavgiften var 35 kronor för bil och 15 för MC. Bilarna körde 22 mil med 6 mil svarta vägar, MC-åkarna fick åkte lite kortare 15 mil och  5 mil svarta vägar. Tävlingsledare var Elis Malmborg, Roland Almevik var sekreterare och kassör. Arne Wernersson Ulricehamns MK och Erik Berger Bengtsfors MC var tippade som förhandsfavoriter, men B-junioren Gösta Karlsson från Varberg var den som hade minst prickar bland bilarna och LMS-aren Bo Sjösvärd vann MC-klassen. Tidningsurklipp.

   
  Slutresultat Östgötaserien.
Det var andra året som Östgötaserien kördes. Finspångs MS blev bästa klubb före MK Scandia. Förarligan vanns av Sven Hugo Kahnborg SMK Motala och kartläsarligan av Åke  Sandstedt från samma klubb. Bästa LMS-aren blev Gösta Hjern. Artikel från Corren. 
   
  SM i tillförlitlighet 1960.
1. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen.

2. Harry Källström Botkyrka MK Volkswagen.
3. Carl Magnus Skogh Åmåls MK Saab.
   
1961  
   
  Nya bilklasser. Grupp 1 och 2.
Årsmötet i Östgötaserien beslutade att endast tillåta bilar som var trimmade enligt grupp 1. Men det var många som tyckte detta var felaktig och vid nästa möte den 27:e  januari togs frågan upp igen men beslutet ändrades inte. Vid andra tävlingar som arrangerades så fick tävlingsarrangören avgöra vilka klasser som skulle få köras.

Grupp 1, otrimmade bilar.
Grupp 2, som dagen Grupp H.

 

Vintersvängen 11 februari.
Nils Otto Andersson från motorklubben Scandia vann tävlingen med en Saab. Bäste  LMS:are var Sven O Eriksson. Tidningsartiklar från Corren.

Roxenrundan.
I LMS:aren nostalginummer nr, 2 från 1995, står följande.
T-tävlingarna Roxenrundan och Vintersvängen arrangerades med Elis Malmborg vid rodret. Vintersvängen har vi information från men inget från Roxenrundan. 
Information önskas.
   
  SM i tillförlitlighet 1961.
1. Bertil Söderström MK Orion Volkswagen.
2. Arne Wernersson SMK Malmö Saab
3.
Bengt Söderström Mk Orion Saab
   
1962  
   
Nymodigheter på gång.





Notis från Östgöta-Correspondenten 1962.

 

   
Vintersvängen den 3 februari.
 
Årets Vintersväng gick norr om Roxen.
Starten var som vanligt vid Bloms Åkeri och tävlingsledare var Roland Almevik.
Bilen på modet var Austin Cooper dvs hundkojan, hela 6 stycken var anmälda de mest kända var Hans Lannsjö och Lennart Eliasson. Hur gick det? Hans Lannsjö vann tävlingen. Tidningsurklipp.
 
  MK Riset.  
  Affe Löfqvist och Olle Ekström startade upp ungdomsgruppen MK Riset som var en underavdelning till LMS. I gruppen fanns bl.a. Sölve Larsson. "Neppe" Svensson, Peder Rengfors, Bernt Antón, Thommy Fullmestad m. fl.
 
 
Roxenrundan.

Det enda som är känt om denna Roxenrunda är att Ove "Påven" Andersson SMK Uppsala segrade (och det är en osäker uppgift).
Men några fotografier finns på ett antal LMS:are. Fotografierna är tagna vid starten på Bloms Åkeri som låg vid Industrigatan i Linköping.
 
OBS Bilderna nedan är inte från Roxenrundan 1962. När vi vet vilket år bilderna är tagna. Skall bildern flyttas till rätt år. Rättat 2022-01-02.
 
 
 
Sven Olof Eriksson med kartläsaren L U Jonasson i en VW 1500.
Sven Olof var klubbmästare de båda åren1960 och 1961.

 
 
 
Ingemar Bergström  VW 1200. Ingemar var klubbmästare 1963.
 
 
 
I Larsson MK Scandia  VW1200.
 
 
 
Ragnar Mårtensson LMS  Renault 1093.
 
   
 

LMS Klubbtävling.

Vilken datum tävlingen arrangerades är okänt även deltagare och vem som vann. Ett fotografi finns från tävlingen.

 

 
  Foto: Willy Carlsson.

Ett specialprov var i grustaget i Kränge i närheten av Ledberg. Tävlingen kördes på en söndag. På bilden är det Sven Åke "Nocke" Åbom, mannen med basker som tittar i tidprotokollet tillsammans med okänd funktionär. Bilen är en Ford Anglia. Pojken som springer framför bilen är Berndt Carlsson.
   
 

Övrigt.

En tävling med standardbilar kördes på speedwaybanan med kända namn som Tom Trana, Bernt Jansson, Harry "Sputnik" Källström och Hasse Radefalk. Torsten "Totte" Carlsson f.d. speedwaystjärna i Filbytena deltog också men när det gällde att köra på 4 hjul körde Totte för MK Scandia.

 
  SM i tillförlitlighet 1962.
1. Tom Trana AMCK  BMC Cooper.

2. Bertil Söderström MK Orion Volkswagen.
3. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen.
   
1963  
   
  Finspångsrundan 9 -10 februari SM i T.
Finspångs MS fick arrangera en deltävling i årets SM serie i tillförlitlighet för bilar.
Segrade gjorde Harry "Sputnik" Källström med en VW 1500 före Berndt Jansson. Bäste östgöte på en 6:e plats var Lennart Eliasson SMK Motala med en  VW.
 
   
 
 


Bo Bergholm  körde för LMS under många år för det mesta med en folkvagn. Ofta läste Bosses fru Dagny kartan.

   
  SM i tillförlitlighet 1963.
Harry "Sputnik" Källström med en VW 1500 blev svensk mästare före
Bertil Söderström. Hans Lannsjö MK Scandia tog 3 SM poäng och L. G. Eriksson NMK i en BMC Cooper knep en poäng.
  Riksmästerskapet i Rally 1963.
Segrare i herrklassen blev Berndt Jansson Botkyrka Mk före Ove Andersson SMK Uppsala.

Henny-Britt Ehringe MK Scandia vann damklassen före Barbara Johansson  Botkyrka MK.
 
 

 

1964  
 
 
  Vintersvängen den 1 februari.
 

Den 1:a februari arrangerade LMS den första tävlingen för året. Lennart Eliasson favoritsegrade.
Den stora sensationen för dagen var A-junioren LMS:aren Toivo Melonen som med en Simca 1000 körde in på en andraplats totalt.
På bilden kommer LMS-aren Egon Dahlgren körande mellan trädstammarna med den nya Opel Kadetten.   Tidningsurklipp

       
   Wäxjö MS T-kannan 8 februari    
 

Wäxjö MS arrangerade den 8 februari tävlingen T-kannan. Segrade gjorde Göran Larsson SMK Värnamo med en Saab.
Två LMS:are åkte ända ner till Växjö för tävla. Hade inte Bo Bergholm med sin VW fått vagnskadeprickar så hade han klart segrat i A-juniorsklassen utan segern gick då till den andra LMS:aren Toivo Mielonen.

På bilden ser vi Toivo med kartläsaren Börje Karlsson.

 

       
  SS 23 i Midnattssolsrallyt kördes i Ulrika den 13  juni.
  Lördagsförmiddagen den 13 juni 1964 hade 10000 förväntansfulla åskådare samlats i närheten av Ulrika. För att få se den tidens fartfantomer köra den 2,3 mil långa specialsträckan, SS23 i det allra sista Midnattssolsrallyt. Sträckan startade nästan inne i samhället Ulrika och gick upp till Haraldsbo och sedan ner mot Ulrika igen med mål vid Björksfall.
Det var sista gången en internationell rallytävling kördes i Östergötland och sista gången som denna sträcka användes som specialsträcka.
Efter 41 år i LMS tävling Befabtrofén 2005 kördes  åter biltävling på sträckan. Då var sträckan uppdelad i två delar.

Läs mer »
       
  Scandiatrofen 28 - 29 November SM i T.
Det blev en dramatisk uppgörelse om SM mellan Åke Andersson och Harry Källström. Åke satsade för fullt och vann de inledande sträckorna men på den 7:e sträckan kom Harry igen och så hände det som inte fick hända att den SM-ledande Åke kom för fort över ett krön och tog mark i dikeskanten och bilen voltade ett antal varv så Harry Källström blev Svensk mästare    
 
       
 

 

Toivo segrade i årets Östgötaserie med en så ovanlig bil som Simca 1000.

Här ses Toivo tillsammans med sin kartläsare Börje Karlsson.

Läs hela tidningsurklippet.

 




Här ser vi Toivo och Börje under en av årets vintertävlingar
   
  SM i tillförlitlighet 1964.
1. Harry Källström Botkyrka MK BMC Cooper
2. Åke Andersson SMK Uppsala Saab
3. Ove Andersson
16. Hans Lannsjö MK Scandia med 16 SM poäng.

 
  Riksmästerskapet i Rally 1964.
Sluttabell Herrar
1. Harry Källström Botkyrka MK
2. Kjell Hedström SMK Uppsala
3. Gunnar Blomqvist Botkyrka MK

Sluttabell Damer.
1. Sylvia Österberg Nacka MS.
2. Ewy Jern Skara MK.
   Barbara  Johansson Botkyrka MK.
4. Henny-Britt Ehringe MK Scandia med 18 RM poäng.
   
   
1965  
   
  Roxenrundan

Håkan Örnerdahl delade placeringen i årets Roxenrunda med Dag Pettersson
   
 
 
Lillebror Nasenius med Bengt Frodin som kartläsare i årets Roxenrunda
Foto Öved Clasén
   
  Några bilder på LMS:are från Trandansen.
  Det här året körde Karl Axel Teorell för LMS. Bilen var en Opel Kadett Coupé.

Foto Berndt Carlsson
     
  Lennart Ringman och kartläsaren Jan Eriksson
Renault R8 Gordini.

Foto Berndt Carlsson

   
  Scandiatrofen 6 - 7 November SM i T.
Inför SM finalen verkade mästerskapet vikt för BMC med Ytterbring, "Sputnik"  eller Nasenius. Men Trofén som denna gång gick på ovanligt dåliga väger vilket gjorde att SM-aspiranterna Ytterbring, Sputnik och Nasenius alla körde sönder sina bilar Tom Trana hade vunnit. Men transporttiderna stöks och då hamnade Carl Orrenius överst på prispallen. Hur det gick för LMSarna vet vi inget.

 

   
  Några bilder på LMS:are från året.
  Lennart Smith blev klubbmästare detta år. Här med kartläsaren Åke Bergström med en VW 1500 S. 
     
  Lennart Ringman  med frugan Monica.
Utanför bilen står Björn Tedenkvist och Karl-Evert Petersson.

Foto Jan Eriksson.
 

 
  SM i tillförlitlighet 1965.
1. Lars Ingvar Ytterbring BMC Cooper SMK Köping.
2.Tom Trana Volvo KAK.
3. Åke Andersson Saab SMK Uppsala.

27. Hans Lannsjö MK Scandia med 5 SM poäng. 
   
   
1966  
   
  Första Östgötarallyt arrangerades den 21 - 22 januari.

På initiativ av 9 östgötaklubbar arrangerades för första gången Östgötarallyt.
Banlängden var 104 mil lång. Det var ett hårt rally för många av favoriterna tvingades bryta. Åke "Byggarn" Andersson fick fel på motorn, Håkan Örnedahl  körde sönder en drivknut, Anders Sigurdsson slog runt.
Björn Waldegård, Lennart Eliasson och Dag Petterson slogs om segern. Lennart Eliasson var 4 sekunder snabbare än Waldegård men några förargliga  transportprickar gjorde att placeringen blev en tredje plats efter Dag Petterson. På fjärdeplatsen kom Carl Orrenius i en standard gr 1 Saab.
Endast en LMS:are ställde upp i tävlingen och det var Toivo Mielonen som debuterade med en Audi 80 och lyckades med att körda in på en 15 plats i totallistan och på en 3 plats i klassen gr 1 1601 till 2500 cc.

.      
    Björn Waldegård MK Rimo  i en VW 1600 TL. Segrade i det allra första Östgötarallyt.
Höga snövallar, kyla och mörker, ett riktigt svenskt vinterrally.


Foto,
Nils Olof Johansson
       
    Endast en LMS:are var anmäld till det allra första Östgötarally. Toivo Meilonen debuterade med sin Audi 80, 15:e plats bland 70 startande och en 3 plats i klassen blev resultatet.

Foto Berndt Carlsson

 
 

. Läs mer


 
  Bilder från LMS Klubbmästerskap i Fillinge.    
    Hans Erikson
Saab 96

Foto Öved Clasén
       
   
Bo Andersson.
OBS vänster framhjuls punktering.
Simca 1100.
 
Foto Öved Clasén
       
    Per Olof Carlsson
Volvo Amazon.

Foto Öved Clasén
   
  Jubileumsrundan 11 juni.

Här följer några bilder från jubileumsrundan som VÖMK arrangerade med start och mål i Skänninge
 
    Egon Dahlgren LMS, med en Opel Kadett Coupe i VÖMK:s Jubileumsrunda  1966.

Foto.
Berndt Carlsson
       
    Toivo Mielonen ledde Jubileumsrundan fram till sista sträckan då han körde rakt fram i en kurva och körde sönder  framvagnen. Detta gjorde att B-junioren Ingvar Carlsson SMK Nyköping vann tävlingen.

Foto: Öved Clasén

       
     Den 28 augusti arrangerade MK Scandia tävlingen Stångåpromenaden

Här satsar LMS:aren Egon Dahlgren friskt. 

       
  Ung man med fel bilmärke?    
    Ung man nyss fyllda 18 år uppställd för fotografering. Den unge mannen är Göran Andersson. Någon tävling med Forden blev det aldrig. Göran köpte sig en Skoda och började köra tävling och Göran blev  efter detta alltid kallad "Skoda Göran".  
 
Foto: Berndt Carlsson
 
   
  LMS visar rallybilar på Forslunds.

Forslunds som sålde Opel på den här tiden låg på Hertigkarlsgatan (idag Bertil Anderssons Cykelaffär) hade ett arrangemang tillsammans med LMS då nedanstående bild togs.
  
 
  Från vänster Göran Dahlström, C. G. Andersson, okänd, Lennart "Kungsvikstorparn" Karlsson, Göran Ohlsson, Bo Kallander, Nils "Plåtis" Andersson, okänd med rygg mot fotografen. Sven Almevik, Egon Dahlgren, okänd skymd, okänd bakom bil. Stående mellan Rekordbilarna Berthon Nilsson, sittande på motorhuv Per Olof "Gummi Pelle" Carlsson, Egon Dahlgren, okänd Torbjörn Mattson och längst till höger Erik "Hoss" Lindgren
Fotograf Berndt Carlsson, bilden är tagen 1966 eventuellt 67.
Foto Berndt Carlsson.
   
  Förare från MK Scandia blir fotograferade.

Bilden nedan är tagen vid Caltexmacken vid Bergsvägen. Bensinstationen drevs av Eskil Irebrink, som tävlade för MK Scandia.
Från vänster Lars Gunnar Elgstrand , Dag Pettersson, Bo Kallander, Gösta Jern och Eskil Irebrink som alla körde för MK Scandia.
 
 
 
Lite mer bilder från detta tillfälle.

 
  LMS:are vann årets Östgötaserie.

LMS duktiga förare Per Olof Karlsson vann årets Östgötaserie med 145 poäng. Tidningsurklipp.

   
  Roxenrundan kördes den 3 december.
    Här ser vi segraren i årets Roxenrunda Dag Pettersson med Ingvar Svensson som kartläsare med sin Saab Monte Carlo med regnr E68558.

Per Olof Carlsson hade segrat om inte  han hade gjort en rejäl avåkning.

Foto: Öved Clasén
   
  SM i tillförlitlighet 1966
Grupp 1.
1. Harry Källström BMC Cooper Botkyrka MK
2. Bertil Söderström Opel Rekord MK Orion.
3. Jan Henriksson Opel Kadett Solna MS.

Grupp 2.
1. Åke Andersson Saab Sport SMK Uppsala.
2. Carl Orrenius Saab MC AMCK Stockholm.
3 Jan Eneqvist Volvo 122S Nacka MS
21. Lennart Eliasson SMK Motala
23. Dag Petterson Mk Scandia
33. Håkan Örnedahl NMK 

 

  SM i Rally 1966.
Grupp 1.
1. Lillebror Nasenius Opel Rekord SMK Köping
2. Anders Gullberg Opel Rekord Solna MS.
3. Lars Ingvar Ytterbring BMC Cooper SMK Köping.
8. Carl Carlsson Finspångs MS Opel Rekord
17. Lennart Eliasson SMK Motala BMC Cooper.
23. Toivo Meilonen Linköpings MS. Kom på en 8:e plats i Rally Bore.
28. Lennart Johansson  Linköpings MS. Poängen tagits i Sydrallyt med en Cortina GT där Lennart kom på en 11 plats.


Grupp 2.
1. Tom Trana Volvo 122S KAK
2. Åke Andersson Saab Sport SMK Uppsala.
3. Carl Orrenius Saab MC AMCK Stockholm.
 
   

 

1967  
 
Östgötarallyt 27 - 28  januari.
 




Segraren i Östgötarallyt 1967
Mats Oscarsson med kartläsaren Ingemar Karlsson SMK Södermanland flyger lågt.
Foto Nils Olof Johansson
 

Då var det dags igen att arrangera det andra Östgötarallyt 86 mil långt med 27 mil specialsträckor. Första bil startade 14:15 på fredagseftermiddagen från Mobilen i Norrköping.  Bansträckningen gick upp mot Kvarsebo sedan ner till Valdemarsvik tillbaka till Norrköping, Finspång, Godegård. Tankuppehåll i Motala, Prästomta skjutfält, Boxholm, Ulrika skogarna, Mantorps Travbana för att köra sista provet SP22 på Kråkvilan kl. 10:45 på lördagsmorgonen. Det var inte tal om nattvila här inte och bistert var det också över 20 grader kallt. Tre LMS:are ställde upp i tävlingen Sven Almevik med bror Roland som kartläsare i en Renault R8 Gordini, Egon Dahlgren med Lennart Johansson i en Opel Rekord och Toivo Mielonen med Per Olof Karlsson också i en Opel Rekord. Bäst gick det för Toivo Meilonen han körde in på en 17 plats totalt och 6:e plats i klassen. hur det gick för de andra LMS:arna har vi ingen information om.
Läs mer.


 


Några bilder från året på kända LMS:are
 

Toivo Meilonen med kartläsaren P-O Juhlin i
Trollstensnatten 1967.

Foto Berndt Carlsson

 
Sven Almevik  Bilden tagen i SMK Östgötas T-tävling den 18 februari.

Foto Nils Olof Johansson.

 
Claes Carlgren och Per Olof Carlson i högerstolen  I Vömk-dansen den 3:e juni
Claes körde in på en 3:e plats totalt och vann naturligtvis A-juniorklassen.

Foto Nils Olof Johansson.
 
 

Ett gäng LMS:are från vänster Sören Hermansson, Jan Olof Forsberg, Nils Karlsson, Öved Clasén, Bo Larsson, Lennart Andersson, Roland Jacobsson, Karl Erik Samuelsson och Hans Eriksson. Bilden är tagen vid Vömk-dansen den 3:e juni.
Foto: Berndt Carlsson

 

Den 10 juni arrangerades SMK Motala T-Turen. Här ses Claes Carlgren och Per Olof Carlson som körde in på en 3:e plats bland gr.2 bilarna i A-juniorklassen. Utanför bilen ett glatt gäng LMS:are
Från vänster Bosse Larsson, Sören Hermansson. Till höger om bilen Nils Andersson,  Hans Eriksson, NN, och Öved Clasén 
Foto Berndt Carlsson

 
Trandansen den 29 Juli

Trandansen arrangerades fram till ca. 1974 av Tranås MS. Tävlingen var mycket populär att köra, så även en hel del av rallyeliten brukade vara anmälda. Det här  året firade Tranås MS 40 årsjubileum.

Det var en hård fight mellan storfavoriterna Anders Kulläng  med en BMC Cooper och Albin Griberg i en Porsche.
Ett brott på drivaxeln gjorde att Albin Griberg fick bryta så då tog Anders Kulläng sin andra inteckning i tävlingen.
Prisutdelare var den kände Tranåssonen Lennart Hyland.

Bäst bland LMS:arna lyckades Lennart "Fröjerummarn" Johansson, Lennart körde in på en 3 plats i totalprislistan.
 
Full fart framåtlutad och koncentrerad.  Här satsar Lennart "Fröjerummarn" Johansson för fullt.

Lennart körde in på en 3 plats i totalprislistan och en 2:a plats i klassen.

Foto Nils Olof Johansson.

 
Georg Eidborn LMS.
VW 1500 S

Foto Nils Olof Johansson.
 
Claes Carlgren och Per Olof Carlson i högerstolen
Claes åkte detta år som A junior och körde in på en 3:e plats i klassen

Foto Nils Olof Johansson.
Läs mer
 
 
 
Roxenrundan 9 december.

Bo Andersson var tävlingsledare för denna Roxenrunda som kördes norr om Linköping och en stor del gick på Prästomta skjutfällt. Dag Pettersson nu tävlandes för Åtvidabergs MK kom till start med en splitter ny Saab V4  och vann tävlingen, på en andra plats kom Johnny Carlsson med sin Audi.
Bäste LMS:are var Per Olof Karlsson som körde in på en 3:e plats med sin Opel Rekord.

 


Johnny Carlsson från Åtvidaberg som tillsammans med Bjarne Sandberg  (till vänster) gav Audi en fin klasseger i Grupp 1.
 
Per Olof Carlsson blev bäste LMS:are i detta års Roxenrunda.
Foto Nils Olof Johansson

Läs mer

 

  SM i tillförlitlighet 1967
Grupp 1.
1. Lars-Ingvar Ytterbring, SMK Köping BMC Cooper.
2. Leif Nilsson Botkyrka, MK Porsche 912.
3. Bertil Söderström MK, Orion Opel 1900.
33. Lars Gunnar Eriksson Norrköpings MK BMC Cooper.
35. Egon Dahlgren Linköpings MS Opel 1900.

 Grupp 2.
1. Björn Waldegård MK Rimo. VW1600/Porsche 911.
2. Åke Andersson SMK Uppsala, Saab V4/Porsche 911.
3. Carl Orrenius AMCK, Stockholm Saab V4.
14. Lennart Eliasson SMK Motala, Opel 1900.
21. Dag Pettersson MK Scandia, Saab Sport.
30. Kurt Larsson Norrköpings MK, Renault R8 Gordini.
35. Lennart Johansson Linköpings MS Renault R8 Gordini.
  SM i Rally 1967.
Grupp 1.
1. Lillebror Nasenius SMK Köping Opel Rekord.
2. Jan Henriksson Solna MS, Opel Rekord.
3. Anders Gullberg Solna MS, Opel Rekord.
Grupp 2.
1. Per Tjerneld Sandvikens MK, Opel Rekord.
2. Björn Waldegård MK Rimo, Porsche 911
3. Tom Trana KAK, Volvo Amazon .
22. Carl Carlsson Finspångs MS, Opel Rekord.

 

 

1968  
   
  Östgötarallyt SM 9/10 Februari.
 
 
  Äntligen fick Östgötarallyt SM status. Ingen kunde hota Björn Waldegård, Björn segrade i överlägsen stil inte ens Åke "Bryggarn"  Andersson som hade en lika snabb bil kunde hota segraren. Två kom Håkan Lindberg med sin Gr. 2 Saab V4:a Den största överraskningen var Harry "Sputnik" Källström som tog hem segern i Grupp 1 klassen med en Fiat 125.
 
 
  Foto Nils Olof Johansson.
 
Bäst av LMS:arna lyckades Per Olof Karlsson med Toivo Meilonen som bisittare, de körde in på en fin 9:e plats i Gr 1 klassen.
Läs mer

 
 
  Mjölbypokalen 17 februari.

Den 17 februari arrangerade MSK Kvarnvingarna Mjölbypokalen. 116 bilar gav sig ut på en färd som var 22 mil lång med 10 specialsträckor och 106 bilar nådde målet.
Den nybildad motorklubben Åtvidabergs MK tog i Mjölbypokalen full pott genom belägga de tre första platserna i totalprislistan. Dag Petterson före Janne Falk båda Saab V4 och på tredje plats Johnny Karlsson med en Audi. På en fjärde plats med full pott med Östgötaseriepoäng kom LMS:aren Sven Almevik, som samtidigt tog segern i A-juniorklassen. Per Olof Karlsson kom på en tredje plats i klassen Seniorer Gr 1 och Bo Engdahl kom  på en 4:e plats bland B-juniorerna grupp 2..

 

 
  Foto: Berndt Carlsson
  LMS:aren  Inge Andersson med kartläsaren Åke Davidsson i en Renault R8 Gordini. De körde in på en 38:e plats i totalprislistan och kom i seniorklassen på en 19:e plats.
 
 
  Foto: Berndt Carlsson
  Stolt Inge Andersson med sin 5 växlade Renault Gordini med det gula Filbytermärket klistrat på skärmen, vad kunde vara bättre en sommardag 1968. Fotot är taget vid IC/OK macken på utfarten mot Norrköping.
 
 
  Sexkanten.  
   

Foto: Berndt Carlsson 

  Sexkanten arrangerades av flera klubbar och kördes som en tävlingsserie under något år för debutanter och juniorer.
Här ser vi LMS:aren Öved Clasén med kartläsaren Stefan Velin i en Saab 93.

 
 
  Dramatik för LMS:are i Gruvrundan 29 juni.

När Åtvidabergs Mk arrangerade sin allra första tävling, var det nära ögat för Per Olof Karlsson och Toivo Meilonen som satsade för fullt på SP9 som kördes närheten av Kungsvikstorp. Segrade gjorde Sven Olof Fröjd med en VW före Albin Griberg i en Porsche. Bäste LMS:are var Arne Andersson med sin V4:a.
Läs mer

 
     
  Roxenrundan den 14 december.

Tävlingsledare för denna Roxenrunda var Sture Nilsson, 19 mil lång med 9 mil SS varav flera sträckor kördes på Prästomta skjutfällt.
Storfavoriter var Dag Pettersson och Lars Ingvar Ytterbring. Det var Lars Ingvars första tävling med en Rally Kadett Grupp 2. Dag kom till tävlingen med en nyinköpt fd. fabriksbil som Håkan Lindberg hade kört. Och eftersom Dag är svårslagen i östgötaskogarna så drog Dag det kortaste stråt, men en andraplats för Ytterbring blev det. På en tredje plats kom A-junioren Willy Eriksson från NMK.
Bäste LMS:are var Lars Inge Quist med sin Volvo 544.som kom på en 2:a plats bland a-juniorerna.

 

 
  Foto Nils Olof Johansson
 
Här ser vi B junioren Lars Erik Allard från klubben  i en BMC Cooper.

 
 
  Göran Andersson som i A-juniorklassen körde in på en 9:e plats.
Foto: Berndt Carlsson.

Fler bilder på LMS:are som körde årets Roxenrunda finner du här.
Läs mer.
 
     
  Det var trångt i Klubblokalen  
 



Från vänster Olle Andersson, Sture Nilsson, Henry Liljesson, Bakom Henry skymtar Nils Karlsson. Bilden tagen i LMS klubblokalen på Ramstorpsgatan.
     
   
 
Ett glatt gäng LMS:are är ute för att titta på Marknadsnatta.

Från vänster Görgen Nilsson, NN, Hans Eriksson, Bo Karlsson, NN, NN, Nils Andersson, NN och  Öved Clasén.

 
 
  SM i tillförlitlighet 1968
Grupp 1.
1. Håkan Lindberg Botkyrka MK Saab V4.

2. Albin Griberg MK Rimo Porsche 912.
3. Åke Nilsson Ljusdals MK Renault 1135.
6. Sven Erik Svensson Norrköpings MK Porsche 912.


Grupp 2.
1. Björn Waldegård MK Rimo. Porsche 911L.
2. Lille-Bror Nasenius SMK Köping Opel Kadett.
3. Anders Gullberg MK Rimo Opel Kadett.
11. Dag Pettersson Åtvidaberg MK, Saab V4.
 
  SM i Rally 1968
Grupp 1.
1.
Lille-Bror Nasenius SMK Köping Opel Kadett.
2. Lars Skoglund Jämtlandsläns MK Renault 1135
3. Albin Griberg MK Rimo Porsche 912.
27. Johnny  Carlsson Åtvidaberg MK Audi
35. Lennart Eliasson SMK Motala Cortina Lotus
37. Per Olof Carlsson Linköpings MS Opel Rekord
49. Sven Erik Svensson Norrköpings MK Porsche 912

Grupp 2
1. Tom Trana KAK Saab V4
2. Håkan Lindberg Botkyrka MK Saab V4
3. Björn Waldegård MK Rimo. Porsche 911L.
41. Dag Pettersson Åtvidaberg MK, Saab V4.

 

   
   
   
1969  
 
Östgötarallyt SM, 31 januari och 1 februari.

 
  Då var det dag för det 4:e upplagan av Östgötarallyt som vanligt med start och mål i Norrköping banans längd var ca: 80 mil varav 30 mil var specialsträckor. Förste förare startade kl. 14.01 på fredag eftermiddag och genomförde tävlingen utan uppehåll och var tillbaka vid i Norrköping för att köra det avslutande provet på Kråkvilan vid 9 tiden på lördagsmorgonen.
 
 
 
En felaktig placering av avflaggning vid målet på SS13 den klassiska rallysträckan Bersebo - Norrö grusades många förhoppningsfulla deltagare. Bilden ovan har servicen tagit hand om LMS:aren Claes Carlgrens Saab V4. Tyvärr tvingade Claes bryta tävlingen här.
Från vänster Roger Danielsson, NN och Henry Liljesson.
Foto Anders Wing.

Läs mer
 
 
 
  Stångåpromenaden 10 maj.
  Foto,
Nils Olof Johansson
 
LMS:arna gjorde bra i från sig i Stångåpromenaden som MK Scandia arrangerade. Claes Carlgren på bilden ovan körde in på en mycket fin 3:e plats efter Bus Ove Eriksson och Dag Pettersson och Kent Qvist segrade bland B-juniorerna med sin VW 1500.
  Läs mer
   
  Folkungaloppet den 16 augusti.
 
 
   
 
 
Det var torrt i augusti när Folkungaloppet kördes. Claes Carlgren och kartläsaren Lennart Johansson vann årets tävling.

Vem var B-junioren som kom på fjärde plats? Det var Torsten Sahlin. Läs artikel från Corren och Östgöten.
Läs mer
   
  Roxenrundan den 6 december.
  Foto,
Nils Olof Johansson
  Här ser vi segraren i årets Roxenrunda Leif Strömberg  med kartläsaren Staffan Johnsson från Finspångs MS i ett vägbyte.
Läs mer
   
  SM i tillförlitlighet 1969
Grupp 1.
1. Gunnar Blomqvist Stockholms BK, Opel.
2.
Jan Henriksson Stockholms BK, Opel.
3. Lennart Eliasson SMK Motala, BMW.
6. Lars Gunnar Eriksson Norrköpings MK Opel.
11. Willy Eriksson Norrköpings MK, Opel 1900.

Grupp 2.
1. Åke Andersson SMK Uppsala, Porsche 911.
2. Stig Blomqvist SMK Örebro Saab V4.
3. Carl Orrenius AMCK Saab V4.

  SM i Rally 1969.
Grupp 1.
1. Lillebror Nasenius SMK Köping, Opel Rekord.
2. Jan Henriksson Stockholms BK, Opel Rekord.
3. Lennart Eliasson SMK Motala, BMW.

Grupp 2.
1. Owe Eriksson SMK Köping, Opel.
2. Håkan Lindberg AMCK, Saab.
3. Stig Blomqvist SMK Örebro.

(OBS Rally SM avskrivet av en ej komplett resultatlista)

 


Copyright
Linköpings Motorsällskap

Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90