Dambiltävlingen 8 maj 1951.

 

 
SMK Stockholm och Vecko Journalena biltävling om Dampokalen kördes söndagen den 8 maj för trettonde gången. Årets tävling är den första sedan 1937 då Veckojournalen vandringspris för alltid erövrades av Helga Åhrberg som för övrigt ställde upp i årets tävling.
 Banan var till huvuddel förlagd till Järvafältet . Banläggare var Perh-Fredrik Cederbaum och Sten Helling. Banan var ca 5 mil lång och skall köras 4 gånger med en genomsnittshastighet av 50 km/tim. Tävlingen avslutas sedan med ett accelerations och bromsprov som är 200 meter långt.Hela dameliten har lovat att medverka.
Greta Molander och Cecilia Koskull hade en tävling inbokad samma dag i Portugal återtog båda sina anmälningar för att ställa upp. En nyhet för i år är att vagnbesättningarna endast består av damer och manliga medhjälpare är inte tillåten.  
Margareta von Essen och Cecilia Koskull som placerade sig främst i Dampokalen  ler glatt åt fotografen efter den hårda tävlingen
 
På den segrande folkvagnens huv tronar Dambiltävlingens segrarinnor. Hårdare hade Christina Peyron som efter hoppet över stengärdsgården  fick skjuta bilen över mållinjen


Helga Åhrberg-Lundberg och Greta Molander startade i var sin Saab och Cecilia Koskull och Margareta von Essen körde Volkswagen. Greta Molander hörde naturligtvis till favoriterna men mellan kontroll 1 och 2 på tredje varvet så fick Greta vänta på att en bil skulle flyttas från vägen så var den dagen förstörd. 
Vann gjorde Margareta von Essen och Cecilia Koskull kom på en hedrande 2.a plats.  De hade lika många prickar 2 stycken men Margareta körde provet på 28,2 sekunder och för Cecilia tog provet 30,4 sekunder. Snabbast i provet var Carola Randall – Edström med tiden 23,2 sekunder.   

 
   
   
Greta Molande i full fart  på Järvafältet.  
     
 
  Dampokalens segrarinna Margareta von Essen med startnummer 3 passerar en trång passage.
 
 
 
 
   
Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93