Monte - Carlorallyt  januari 1951.

 

I detta års Monte-Carlo rally hade Saab anmält 2 bilar. Rikspokalsegraren Rolf Mellde med kartläsaren Simonsson i en bil. I den andra bilen Greta Molander med Cecilia Koskull Linköpings MS som andreförare. Perh-Fredrik Cederbaum hemmahörande i Linköping deltog också med sin BMW 328 som han vann förra årets Midnattssolsrally med. Ett 60 tal tävlande av totalt 325 startande, därav 27 svenskar hade valt Stockholm som startplats Tävlingen var en enda 325 mil lång transportsträcka ner till Monte-Carlo genomsnittshastigheten var satt till lägst 50 km/tim och högst 60km/tim. Det gäller att placera sig bland de 50 första för att få kvalificera sig till slutprovet att köra på tid 4 varv på Monacos Grand Prix bana och den som har snabbaste tiden vinner tävlingen. Svåraste vägsträckan var vägen över de franska Alperna där snön har vräkt ner i massor och gjorde vägarna svårframkomliga.

Däcksutrustningen var det intressantaste kapitlet Rolf Mellde hade sina Possmanskedjor med sig de var förbjudna att använda vid svenska tävlingar  de satt monterade på två reservhjul för att användas över Alperna. Finnarna åkta alla på Hakkapelittadäck. Trelleborgs nya vinterdäck satt också på några vagnar.

 


Bortåt tusentalet rallyentusiaster med Prins Bertil och Haga-familjen i spetsen hade samlats utan för KAK palatset på Blasieholmen när första bil flaggades i väg. 12 minuter över klockan 11 på tisdagsförmiddagen den 23 januari då startern kapten Hasse Teorell flaggade iväg första ekipaget en BMW av 1950 årsmodell med finnen Keesavaara vid ratten. Bilarna startade sedan med i minuts mellanrum.

 

 

     
  Medan Per - Fredrik Cederbaum diskuterar färdvägen  med sin reskamrat, gamle mästercyklisten Arne Berg, flaggas nummer 33 med Geta Molander vid ratten och Cecilia Koskull som avbytare iväg.


Gretas vagn var vit till färgen och inredningen gick i de franska färgerna med special stol för att andreföraren skulle kunna sova. Redan vid starten hade Cecilia fällt tillbaka stolen i viloläge för att kunna vila sig för att vara i god kondition och kunna byta av Greta. Redan vid midsommarkransen stannade Rolf Mellde med nummer 11 med sin Saab för att vänta in Greta och Cecilia med startnummer 33 för att de skulle åka i sällskap på Riksettan ner mot Hälsingborg.
 


När bilarna passerade Norrköping passade Norrköpingstidningens reportagebil att ta lite bilder på rallydeltagarna.
 

Urklipp från NT den 24 januari 1951.
 

 

Är MC-rallyt att jämföra med en stilla söndagsutflykt? Det ser inte bättre ut på den här bilden från Åbyvägen SMK-ordföranden K G Svedberg ger goda råd åt sina märkeskamrater i rallyts Saab bilar Från Vänster K G Svedberg, Simonsson, Rolf Mellde. Greta Molander och Cecilia Koskull. 
 
    De Fryntliga mysande herrarna  på bilden hittade vin bland åskådarna Det är bildirektör Knut Bjuhr t. v. och hans försäljningschef C. A. Palmér
       

 

 

 

Prickfritt i Hälsingborg.
Idealtiden i Hälsingborg var satt för första ekipaget till kl. 23.12 men Keesavaara kom dit redan kl 22.09 och samtliga bilarna var prickfria. På andre sidan sundet fick P-F Cederbaum läckage på kylaren i BMW:n men kunde ändå åka på idealtiden.


Till Paris var svenskar prickfria.

Oväder i Alperna gjorde att nästan alla de som startade i Stockholm fick transportprick. Redan i Clermont-Ferrand varnades tävlingsekipagen för alpvägarna och väderleksutsikterna inför natten var inte de ljusaste.
De tävlande trodde att de skulle vara före snöstormen. Men så kom det helt plötsligt. Först skyfall med storm och sedan satte ett veritabelt ”snöskred” in Det var som att köra mot en mjölkvit ridå mot vilket inga dimljus hjälpte.

Snabbt bildades en kolonn på vägen av tävlande. Först att spåra bland svenskarna var Ingemar Wollert. Snökedjor apterades snödäcken och skyfflar togs fram.
Transporten mellan Digne och Grasse där snön vräkte ner var 118 km lång och skulle enligt idealtiden ta 2 timmar och 22 minuter att köra. På en och en halv timme kom nära 50 cm blötsnö det hjälpte inte mycket att köra på snökedjor.
I Grasse var Greta Molander bäst av svenskarna med 6 minuters försening, åtta minuters försening fick bröderna Hartley från Mariestad. De flesta andra svenskarna hade dels fastnatt i snön eller kört fel. Från Graase ner till Monte - Carlo var det inte några problem att färdas. Men Dansken Robert Nelleman totalkvaddade sin Ford vid en omkörning.
 

 
Vid ankomsten till i Monte - Carlo efter 325 mils transport skulle ankomsttiden antecknas därefter skulle de tävlande inom tre minuter köra ett broms och accelerationsprov. Provet var 250 meter långt dessa tvåhundra femtio metrar var alltså avgörande för hela tävlingen. De 50 bästa från provet skulle sedan få köra varvlopp på Grand Prixbanan en svensk lyckades med den bedriften och det var K V Andersson från Uppsala med en Ford.
Segrade gjorde J Trevoux från Frankrike med en Delahaye.

Bäste svensk blev Greta Molander och Cecilia Koskull med en 139 plats totalt eller 4:e plats i Damklassen.
 
     
Greta Molander och andreföraren Cecilia Koskull kör broms och accelerationsprovet vid Quai Albert I i Monte Carlo 1951.
   
   
Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93