Rikspokalen 1955.


Erik Karlsson första stora seger.

Bara några dagar innan den svenska Saab-fabriken presenterade sin nya 3-cylindriga skapelse körde Erik Karlsson från SMK Trollhättan den gamla modellen Saab 92 till seger i detta års största biltävling 83-milaloppet om Rikspokalen. En skönare svanesång kunde inte den 2-cylindriga Saaben stämt upp. Väglaget var enormt halt och vagnskadorna följaktligen stora. Många i den femtonmannagruppen med SM-poäng bröt fyra förare.
De fyra favoriterna som körde sönder allt för grundligt var Olle Persson. Allan Borgefors (SMK Östgöta) svenske mästaren Gunnar Nilsson och Stig Liljekvist.

Många kom i mål med med bilar vilkas utseende skulle ha glatt vilken skrothandlare som helst C. G. Hammarlund, som blev svensk mästare, vände upp och ner på sin beprövade Volkswagen efter en besvärlig kurva kurva uppe i Dalarna och tryckte in taket. Men snälla dalmasar hjälpte C. G. att knuffa bilen så att den kom på fötter igen. Sedan var det bara att fylla på olja och fortsätta hetsjakten.
Det växlande väglaget
En bra bild av banans växlingar och förarnas bekymmer får man genom att följa Gert Kaisers hjulbyten. Kaiser, som slutade på en 10:e plats totalt och nådde målet utan en skråma på bilen startade med en styrkedja på vänster fram och för övrigt vinterhjul på bilen. När vagnen började dansa oroväckande  på Järvafältets isgator kastade han på ett däck på höger bak med en Isoklo-kedja. Många andra körde också med diagonala hjul. Det visade sig inte lyckat, det andra drivande bakhjulet spann. Nästa ringbyte gjorde för att lägga på Isoklo-kedja på båda bakhjulen. Först gick det utmärkt, men på slutet blev isen så hård, att broddarna på specialkedjorna inte fick grepp på underlaget. Då monterade  Kaiser vinterdäcken på bägge bakhjulen och släppte ur luften så att trycket reducerades till 0,8 kg. Det visade sig vara det bästa arrangemanget. Segraren Erik Karlsson slapp dessa bekymmer bekymmer. Han körde utan kedjor, Saabs 2-cyl modell har för liten motor för att kedjorna skulle få stjäla hästkrafter. Karlsson hade ideal före för sin vagn. Ingenstans var det så djupt att det blev tungt och i glashalkan innebar framhjulsdriften ett stort värde . De bakhjulsdrivna bilarna tenderade att  ställa sig på tvären, när förarna drog på gasen. Eriks kommentar var " Jag och Sten Helm är så tunga att vagnen orkar inte med oss om vi sätter på kedjor och jag trivs bra när det är halt".

Smeknamnet "På Taket" fick  Erik lite senare men det är en annan historia.

Damklassen vanns av Cecilia Koskull som hade bytt klubb till SMK Stockholm.

Detta var sista deltävlingen i SM 1955. C.G. Hammarlund lyckades ta sig till målet men Olle Persson fick bryta och detta betydde att C. G Hammarlund blev Svensk Mästare i Tillförlitlighet 1955.  

 
Slutprotokollet från Rikspokalen 1955.

Om Du klickar på bilden finns möjligheten att läsa hela protokollet.
OBS 1MB som pdf fil

 

 

  Reportage från tidning Racing 1955.
     
     
   
Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93