|
Lite elakt går det att beskriva utvecklingen inom rallysporten de senaste 50 åren på följande sätt. Från landsvägstävlingar till grusvägsracing, glada styrstångsekvilibrister i kostym och slips till sponsorjagande reklampelare men nu skall vi vara snälla. Ända fram till tidigt 60 tal tävlade bilar och motorcyklar tillsammans. Tävlingarna startade alltid sent på lördag eftermiddag med målgång tidigt på söndag morgon. De lokala T-tävlingar som arrangerades var för det mesta längre än dagens SM-tävlingar ända upp till 15 - 20 mil SS. Man skilde på Tillförlitlighetstävlingar och rallytävlingar, T-tävlingar gick på sämre vägar. Körde man en rallytävling var det en bedrift att bara ta sig runt med hel bil. Nattuppehåll behövdes ej, det gällde att köra hela natten. Servicebil var inte uppfunnet, reservdelar och reservdäck, ofta 2 stycken, fick man förvara i bilen. Det kändes skönt när det ljusnade på söndagsmorgonen, snart är det slut, man är äntligen i mål. Man kollade att sträcktiderna stämde tog en fika och såg till att kompisarna tog sig i mål, om inte fick man åka ut och bärga bilen och hjälpa hem varandra. Sedan var det bara att sätta sig i tävlingsbilen och åka hem för att sova. På söndagskvällen samlades man på stora torget i Linköping för att berätta om nattens bravader. Sedan blev det fika på Gyllenborg eller Motell Filbyter för att senare stupa i säng för en ny arbetsvecka. Här finner du mycket information och du kan se tillbaka på utvecklingen
inom rallysporten fram till
våra dagar.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Copyright © LMS 2020 |