En solig lördagsförmiddag 1964 i närheten av Ulrika. 
 
Harry ”Sputnik” Källström och andreföraren   Rangvald Håkansson i en BMC Cooper S.
 
Foto Claes-Göran Nilsson

Lördagsförmiddagen den 13 juni 1964 hade 10 000 förväntansfulla åskådare samlats i närheten av Ulrika. För att få se den tidens fartfantomer köra den 2,3 mil långa specialsträckan SS23 i det allra sista Midnattssolsrallyt. Sträckan startade nästan inne i samhället och gick upp till Haraldsbo och sedan ner mot Ulrika igen med mål vid Björksfall.
Det var sista gången en internationell rallytävling kördes i Östergötland och sista gången som denna sträcka användes som specialsträcka.
Detta var det sista året som rallyt till Midnattssolen kördes. Tävlingen kördes årligen från startåret 1950 till och med 1964. Efter detta år blev tävlingen en vintertävling med namnet KAK-Rallyt och körs nu under namnet Swedish Rally.
 
Midnattssolsrallyts totalsegrare Tom Trana i full fart i Ulrika skogarna, kartläsare Gunnar Thermenius AMCK

Foto Claes-Göran Nilsson

1964 var det äntligen Tom Tranas tur att vinna tävlingen efter fyra misslyckande försök. Rallyt var från början en hård fight mellan Tom Trana, Harry Källström, Bengt Söderström och Erik Karlsson. Men Erik lade bilen på sidan redan på ett tidigt stadium så han var ute ur leken. Den tionde specialsträckan Älgered – Strömbacka blev den avgörande. Tom klarade sträckan med endast 74 sekunder över idealtiden medan de båda andra åkte på 117 respektive 111 sekunder. Bernd Jansson ledde klassen men fick bryta i Ulrikaskogarna sedan lagren hade gett upp i motorn.
.

Erik ”på taket” Karlsson. med Gunnar Palm i kartläsarstolen med en Saab  Sport.

Foto Claes-Göran Nilsson


Här följer det referat som fanns att läsa i Corren måndagen den 15 juni 1964. (Avskrift) 

Eliasson klassegrare i rallyt.
STOCKHOLM (TT) Segrare i herr respektive damklassen i Midnattssolsrallyt blev Tom Trana och Sylvia Österberg. I nationstävlingen om världsmästerskapet fick Sverige in sin trio som etta, fyra och femma genom Trana, Carl - Magnus Skogh och Ove Andersson. I märkeskampen segrade Saab före Volvo. Ett femtiotal förare bröt tävlingen.

Preliminärt generalprotokoll: 1) Tom Trana 365 prickar; 2) Harry Källström 403; 3) Bengt Söderström 428; 4) Car Magnus Skogh 441; 5) Ove Andersson 444; Rauno Aaltonen 460, 460; 7) Bosse Ljungfeldt 481; 8) Simo Lampinen 485; 10 Lennart Eliasson 510; 11) Erik Carlsson 537; 12) Hans Lund 548; 13) Åke Andersson 554 14) Lars Krall 596.

Damer: Sylvia Österberg 651; Barbara Johansson 721; 3 Pat Moss – Carlsson 777.
Klass VI: 1) Carl Magnus Skogh 441 prickar 2) Olle Lindström Norrbottens MS Volvo 603.
Klass VIII: 1) Bosse Ljungfeldt KAK Ford 481; 2) Henry Karlsson SMK Örebro Ford 888.
Klass X: 1) Rauno Aaltonen Finland Saab 460.

Klass XI: 1) Håkan Lindberg Opel 663.
Klass XIII: 1) Bengt Conradsson Borås MK Cortina 896.
Klass XIV: 1) Tom Trana AMCK Volvo 365.
Klass II: 1) Ove Andersson SMK Uppsala Saab 444.
Klass III: 1) Ove  Eriksson SMK Köping Opel 698.
Klass IV: 1) Harry Källström Botkyrka BMC 403; Barbara Johansson Botkyrka BMC 721.

Klass V: 1) Bengt Söderström Orion. Cortina 428
 

”Elias”-rekord och Scandiasuccè
inför 10.000 på Haraldsbosträckan

 MK Scandia inträde i femtonde Midnattsolsrallyt med den 23 km. långa sträckan Ulrika –Vallnäs - Haraldsbo – Björksfall blev en  verklig succé. Polismakten i form av landsfiskal Henry Karlsson i Valkebo framförde till tävlingsledaren Lars Olov Larsson och hans manskap gratulationer för ett perfekt arrangemang –inkluderande föredömligt ordnad parkering och en fin publik- bankontrollanten Stig von Krusenstierna bedömde arrangemanget som det i särklass bästa och förarna var ense om att de fått en i sammanhanget välbehövlig duvning på rallyts första riktigt hårda sträcka. MKS och Ahlgrens Tekn fabriks förnämliga tennstånka till snabbaste ekipaget oavsett klass gick glädjande nog – och rättvist – till rallyts sensationsmannen Lennart Eliasson från Motala. ”Elias” tid 18,32 är nytt rekord. Berndt Jansson hade sedan 1962 det gamla rekordet på en tid aningen under 19 minuter. Tvåa i tid var Rauno Aaltonen med 18,48.

Det var en bländande uppvisning den bortåt 10 000 personer uppskattade publiken gavs av de skickliga förarna. Tio ekipage bet i gräset i den våldsamma sekundjakten, en normal siffra. Ursula Wirth låg fyra i damklassen när hon bröt på SS 22 före Ulrika. Berndt Jansson, som ledde sin klass, bröt p.g.a. motorhaveri 1500 m före Björkfall och gick i mål med kommentaren att det är roligt så länge det varade. Ewy Jern råkade ut för punktering metrarna före målskynket.

Tjerneld vurpade

 Än värre gick det för Per Tjerneld som totalkvaddade sin Kadett. MKS hade tack vare Frivilliga radioorganisationen i Linköping hjälp med radioförbindelse var tredje km. Voltade gjorde också f.d kalmarbon Evert Christoffersson med sin Amazon. Med Co-drivern hjälp fick han den på hjulen igen och fortsatte i mål på dagens längsta tid - 1 timme 57 minuter. Han skulle till målet i Stockholm Till dem som bröt hörde också AMCK.s lovande Bo Johansson och Mjölbygrabben Staffan Fors som hade nära hem.
Tack vare dubbelkontroll av sträckan varseblev man att några unghästar vid Skuggebo hoppat över stängslet och sprang omkring på banan. Innan de låsts in var tävlingen försenad med 50 minuter. Men sedan gick det som smort och kl. 13:25 var det slutkört.


Tiderna.
för de mest kända och de lokala förmågorna i den ordning de körde: Skogh 19.44, Sylvia Österberg, 20.22, Dahl 22,12, Olle Lindström 20,14, Palmquist Motala 21.33, Ljungfeldt 20.04, Bromark 19.00, Lampinen 18.50, Åke Andersson 19.06, Aaltonen 18.48, Krall 19,35
, Casselsjö 21.22, Eliasson 18.32, Erik Karlsson 19.04, Pat-Moss 20,17, Ove Andersson 19.00, Irebrink 21.35,(han hade bromsfel som reparerades senare hemma i verkstaden i Linköping), Roland Persson 22.01, Lannsjö 19.52, Källström 19.30, Barbara Johansson 19.54, S - L Olsson 21.12, Bengt Söderström 19.26, Ehringe 20,56

Dixi

Här är lite fler bilder. Fotograf Claes-Göran Nilsson
 

Bosse Ljungfeldt Ford Falcon vann Standardklassen  över 2000cc. Okänd ? Bilen är rödskyltad med regnr. som börjar på A. Vet du vem detta är ?
 

Albin Griberg och Bo Alstermark MK Rimo
VW 1500 S
 

Sture Lindquist Bromma MS
Bertil Söderström MK Orion  kom på en 2 plats bland standarbilar upp till 1600 cc
 
 Berndt Jansson med Kartläsaren Erik "Jerka" Pettersson startnummer 75.
Åke Andersson kom på en 4.e plats i trimmad standard 850 cc Sergey Tenishev Volga Sovjet köre in på en 5 plats i standard över 2000 cc
 

Anders Gullberg Djursholm MK  Med en Glas blev 7:a i standard 1300 cc.

 

Ferdinando Tecilla från Italien med en Alfa. Körde in på en 4 plats i klassen Trimmad standard 1600 cc.
Gick det fortare förr ?

LMS arrangerade Befabtrofén  den 3:e september 2005. SS3 och SS4 var ju i huvudsak samma sträcka som kördes 1964 i Midnattssolsrallyt. Vi har en del tider från den tiden och med hjälp av dess har vi sammanställt en liten intressant tabell. Observera att Jonas Wigren var den ende föraren nedan som körde med noter. Corollan är också tvåhjulsdriven.
 

Befabtrofén 2005 SS 3 och SS 4

Medelhastighet

Midnattssolsrallyt 1964 SS 23

Medelhastighet

km/tim

km/tim

Snabbaste bil

Jonas Wigren Toyota Corolla

92

Lennart Eliasson
BMC Cooper S

74

BMC Cooper S

Per Olof Flogner

79

Lennart Eliasson

74

Ford Cortina

Magnus Carlsson

81

Bengt Söderström

71

Saab 96 2takt

Jan Olof Paulsson

74

Erik ”På taket” Karlsson

72

Volvo PV 544

Arne Bäckström

80

Karl Magnus  Skoog

70

Även om bilen blev tillknycklad och att det skrevs i tidningarna att Per Tjerneld bröt tävlingen lyckades Per ta sig hela vägen upp till målet i Stockholm. Pers andreförare var Ulf Tjerneld.
Foto Berndt Carlsson

 

Bo Johansson med kartläsaren Gustav Schröderheim kom inte längre utan fick bryta i Ulrika skogarna.
Foto Berndt Carlsson

 

Börje Jönsson och  andreföraren Curt Cronquist KAK/S

Foto Berndt Carlsson

        
        


Det kom ett mail från andreföraren Curt Cronquist den 22:e januari 2010.

Det hela började med att jag Googlade på mitt namn för att se vad fanns om mig på nätet.

Det fanns massor och bland allt detta fanns en artikel om midnattssolrallyt 1964, som Börje Jönsson och jag deltog i. Vi var kamrater från gymnasiet och vi var båda medlemmar i KAK/S ungdomsstyrelse. Rallyt körde vi i Börjes Volvo Amazon sport. 

Rallyt var uppdelat i 2 etapper med sammanlagt 25 specialsträckor, vilka hade en total längd av 142 km. Mellan etapp 1 och 2 var inlagt en vilopaus på 8 timmar. Under denna paus var det dåligt med sömnen. Man körde även bil under vilopausen. Bristen på sömn kändes i kroppen.

Rallyt startade den 10 juni och avslutades den 13 juni och pågick under både dag och natt. Hastigheten på transportsträckorna skulle vara 50 km/h, men under transportsträckorna skulle man äta och laga bilen. Detta innebar att det gick ganska fort även på transportsträckorna. Vi drabbades ju av ett antal mindre fel.

Under etapp 1 hade vi också ett större fel. På den 5 specialsträckan slog vi av kardanupphängningen. Kardanaxeln slog i golvet så att golvet blev varmt. Vi fick ge upp vid Kramfors klockan 12 på natten. Vi var utan följebil och fick klara oss själva. Vad skulle vi göra?  Efter någon timma kom en följebil tillhörande en annan deltagare. Grabbarna i följebilen stannade. Ryckte ut en domkraft och ett svetsaggregat, hissade upp vår bil och svetsade på nya fästen för kardanupphängningen. Vi kunde fortsätta rallyt. Tack grabbar!

Etapp 2 gick ganska bra, men den fick ett abrupt slut på sträcka 23 vid Ulrika. Endast 2 specialsträckor kvar till rallyts slutpunkt Stockholm. I en kurva på denna fick vi en sladd, som vi troligen var för trötta för att parera. Bilen gick rakt upp i skogen bland stora stenar. Oj vad det smällde. Golvet på passagerarplatsen trycktes in. Jag kastades upp mot taket trots selarna. Den enda skada jag fick var ett skrapsår i pannan av hjälmen. När bilen stannat var det tid att besiktiga skadorna. Parallellstaget hade gått av. Motorn klarade sig på grund av kasplåten i duraluminium. Ännu en gång frågan: Vad skall vi göra?  I publiken fanns en man, som hade en bilverkstad. Han hjälpte oss att få bilen till hans bilverkstad. Något parallellstag till Amazon hade han inte. Han hade endast ett parallellstag till PV. En skicklig mekaniker är inte handfallen. Han sågade av staget och svetsade i en bit och vips, så var bilen körbar. Ratten stod 90 grader fel och hjul inställningen var det si och så med. Vi lagade synliga skador och tog bort alla skyltar. Bilen var klar att köra till Malmö för återställande till nyskick. Tack för hjälpen!

 Det var upplevelse i att få delta i ett rally med så många rallystjärnor.  Se preliminärt generalprotokoll. Jag måste även konstatera att jag aldrig har sett så många kvaddade bilar. Detta kallas för deltagare, som har brutet.

Vår
bil bland de stora stenarna efter avåkningen på sträcka 23. Jag står och studerar den trasiga högerlyktan.

 

    
    
Kjell Tranberg/Lars Nilsson från Filipsstads MC efter en våldsam rullning på SS 23. 

Foto. Berndt Carlsson

Tage Holmberg /Karl Evert Sundelin Junsele MS med en VW 1500 S

Foto. Berndt Carlsson

     
     
     
Programmet som .pdf fil

(OBS 15 MB, öppnas i nytt fönster)

       
     
    
I Motoråret 1965/1965 finns en artikel som beskriver midnattssolrallyt under de första 15 åren.

 LÄNK som pdf

     
     
     
   
Här nedan följer en sammanställning av samtliga sträckor som har varit med i Midnattssolsrallyt från 1950 till 1964 sammanställningen är gjord av  Kjell Larsson Vara MK.
      
     
 Midnattssolsrallyt 1950

126 startande, 113 i mål.

Start: Stockholm, Falsterbo och Göteborg
Gemensam start: Sälen
SS 1: Evertsberg – Fiskarheden
SP 2: Sälenbacken, 4 km, 1) Helmer Lindström, Austin Atlantic
SS ?: Ljungdalen - Skålan

Broms- och accelerationsprov: Kiruna
Mål: Kiruna
 

Midnattssolsrallyt 1951

153 startande, 121 i mål

Start: Sundsvall, Stockholm, Falsterbo och Göteborg.
Gemensam omstart: Karlskoga.
SS 1: Trösvattnet – Stadra,  19 km.
SS 2: Ljungdalen – Börtnan,  66 km.
SP 3: Hallstabacken (Sollefteå)
SS 4: Mjösjön – Bjurholm,  30 km
SS 5: Burträsk – Sunnanå,  40 km

Mål: Kiruna


Midnattssolsrallyt 1952.


170 startande.
Start: Stockholm, Falsterbo, Göteborg och Sundsvall.
Gemensam start: Nyköping.

SS 1: Skiringe – Olstorp, 1) Grus-Olle Persson, Porsche
SS 2: Nordmaling – Hörnefors, 21 km,  86 st prickfria
SS 3: Burträsk – Sunnanå,  37 km,  19 st prickfria.
SS 4: Bjurholm – Mjösjön,  36 km,  45 st prickfria.
SS 5: Börtnan – Storsjö,  46 km,  93 st prickfria.
SS 6: Tännäs – Sörvattnet, Högvålen, 29 km,  85 st prickfria.
Broms- och accelerationsprov: Rättvik.
Mål: Rättvik

 


Midnattssolsrallyt 1953.

170 startande, 113 i mål
Start: Stockholm, Malmö, Göteborg och Sundsvall.
Gemensam start: Rättvik.

SS 1: Ransjö – Hedeviken.
SS 2: Storsjö – Holmbergsgården.
SS 3: Burträsk – Sunnanå.
SS 4: Bjurholm – Mjösjön.
SS 5: Sätra – Kusboda.
Broms och acceleration: Saltsjöbaden.

Mål: Saltsjöbaden.


Midnattssolsrallyt 1954.


174 startande, 152 i mål.
Start: Göteborg, Malmö, Kalmar, Stockholm, Sundsvall och Umeå.
Gemensam start: Rättvik.

SS 1: Ransjö – Hedeviken,  24,5 km.
SS 2: Husås – Andviken,  17,5 km.
SS 3: Kroksjön – Ljusrotet,  31,0 km.
SS 4: Västernyliden, Ljusåker – Mjösjön,  22,0 km.
SS 5: Älgered – Strömbacka,
SS 6: Öllösa – Skeppsta,  12,4 km.

Mål: Saltsjöbaden

 

 
Midnattssolsrallyt 1955.


187 startande, 141 i mål.
Start: Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall, Kalmar, Rättvik, Umeå, Haparanda och Oslo.
Gemensam start: Östersund.

SS 1: Mjösjön – Ljusåker,  24,5 km,  34 st prickfria.
SS 2: Andviken – Husås,  16,5 km,  38 st prickfria.
Uppehåll: Östersund
SS 3: Hedeviken – Ransjö,  27,0 km,  53 st prickfria.
SS 4: Ström – Lenungen,  15,0 km,  1) Allan Borgefors, Porsche.
SP 1: Tidskontrollerad körning: Lenungen – Lönnskog,  30,2 km
SP 2: Gelleråsen,  3 varv.
S 5: Öllösa – Skeppsta,  11,0 km

Broms- och accelerationsprov: Saltsjöbaden,
1) C-G Hammarlund, Porsche.
Mål: Saltsjöbaden
 

 
Midnattssolsrallyt 1956.

185 startande, 159 i mål.
Start: Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall, Rättvik, Umeå och Oslo.
Gemensam start: Östersund.

SS 1: Husås- Andviken,  69 st prickfria.
1) Allan Borgefors, Porsche
SS 2: –???
SP 1: Hallstabacken (Sollefteå), 1) C-G Hammarlund, Porsche.
SP 2a: Hedeviken – Ransjö.
(tidskontrollerad körning) (ströks, klockor krånglade).
SP 2b: Harg – Vällnora.
(tidskontrollerad körning) 111 st prickfria.
SP 3: Gelleråsen.
SP 4: Laxå (manöverprov)
SS 3: Skiringe – Olstorp,  11,1 km
SS 4: Öllösa – Skeppsta,  11,0 km
SP 5: Skarpnäck (manöverprov).
Broms och acceleration: Saltsjöbaden 1) C-G Hammarlund, Porsche.

Mål: Saltsjöbaden

Midnattssolsrallyt 1957.

177 startande, 157 i mål.
Start: Saltsjöbaden.

SP 1: Broms- och accelerationsprov: Saltsjöbaden.
SP 2: Skarpnäck,  1) C-G Hammarlund, Porsche
SS 1: Skiringe – Olstorp,  11,1 km.
SS 2: Boberg – Falla,  15,0 km.
SP 3: Linddalsbacken,  0,630 km.
SP 4: Linddalen – Simonstorp,  3,2 km (sprint)
SP 5: Gelleråsen.
SS 3: Torsborg – Holmbergsgården,  12,0 km
SP 7: Östersund,  (manöverprov)  1) Heimer Adiels, DKW.
SP 8: Hallstabacken (Sollefteå),  1,070 km.
SS 4: Husås – Andviken,  16,5 km.
Broms- och accelerationsprov: Östersund,
1) Arthur Wessblad, Porsche

Mål: Östersund

 
Midnattssolsrallyt 1958.

Start: Saltsjöbaden
SP 1: Saltsjöbaden  (manöverprov)  1) C-G Hammarlund, Porsche.
SP 2: Skarpnäck (manöverprov)
1) C-G Hammarlund, Porsche och P Ygberg,
SS 1: Falla – Boberg.
SP 3: Vestansjö – Bodalen,  2,2 km.
SP 4: Gälleråsen,  1) Grus-Olle Persson, Porsche.
SS 2: Strömsdal – Gravendal,  8,0 km.
SP 5: Östersund (manöverprov).
SP 6: Hallstabacken (Sollefteå),  1,070 km.
SP 7: Vindeln (manöverprov).
SP 8: Hallviken (manöverprov).
SS 3: Husås – Andviken,  15,1 km, 1) Harry Bengtsson, Porsche.
Broms och acceleration: Östersund  1) P  Ygberg, Porsche.

Mål: Östersund


Midnattssolsrallyt 1959.


145 startande, 120 i mål.

Start: Stockholm
SS 1: Skeppsta – Öllösa,  10,5 km.
SS 2: Kristinefors – Tybble,  6,4 km.
SP 1: Bodalen, backe och sprint,  2,3 km.
SP 2: Gelleråsen.
SS 3: Gravendal – Strömsdal,  8,0 km.
SS 4: Finntorp – Pettbol,  13,8 km.
SS 5: Pettbol – Harg,  20,8 km.
SS 6: Norränge – Norrala,  7,5 km.
SS 7: Ö Myra – Enånger,  4,0 km.
SS 8: Husås – Andviken,  16,5 km
SP 3: Hallvikens flygfält.
SP 4: Hallstabacken (Sollefteå),  1,070 km
SS 9: Djäkneboda – Johannisfors,   11,8 km.
SP 5: Tåsjöbacken.
SP 6: Hallvikens flygfält.
SS 10: Andviken – Husås,  16,5 km.
Broms och accelerationsprov: Östersund.

Mål: Östersund
 


Midnattssolsrallyt 1960


165 startande,
Start: Stockholm.

SP 1: Arboga (manöverprov),  1,6 km
SS 2: Strömsdal – Gravendal,  8 km.
SP 3: Gelleråsen.
SP 4: Tabergsbacken,  1,365 km.
SS 5: Björksfall – Ulrika,  24 km.
SS 6: Norrtorp – Jönåker,  5,4 km.
SS 7: Sjuända – Moräng,  9,7 km.
SS 8: Finntorp – Pettbol,  13,8 km
SS 9:  Pettbol – Harg,  20,8 km.
SS 10: Norräng – Norrala,  7,6 km.
SS 11: Enånger – Näcksjö,  7,7 km.
SS 12: Åvike – Klappnäs,  7,5 km.
SP 13: Hallstabacken (Sollefteå).
SS 14: Ysjö (vid Junsele),  5,8 km.
SP 15: Tåsjöbacken,  4,2 km.
SP 16: Hallvikens flygfält (manöverprov).
SS 17: Husås – Andviken,  16,5 km.
SS 18: Lungret – Glösa,  5,3 km.
Broms och acceleration: Östersund

Mål: Östersund


Midnattssolsrallyt 1961.


197 startande, 145 i mål.
Start: Stockholm.
SS 1: Hallstavik – Hargshamn.
SP 2: Tierps flygfält.
SS 3: Vågsjö – Svartvik (Söderhamn).
SS 4: Finnfara – Annefors.
SS 5: – (ströks).
SS 6: Hagfors
SP 7: Fryksåsbacken (Västa Ämtevik).
SS 8: Fryksåsbacken – Svartåna.
SS 9: Ström – Lenungen.
SS 10: Ömmeln – Fintorp.
SS 11: Utby – Vassbo.

Uppehåll: Göteborg.
SS 12: Långared – Lena.
SS 13: Unnaryd – Gunnarsbo.
SS 14: Stora Haddebo – Ycke.
SS 15: Kristinefors – Tybble.
SP 16: Gelleråsen.
SP 17: Arboga (manöverprov).
SP 18: Enköping (manöverprov)
SS 19: Beateberg – Riala.

Mål: Stockholm
 

Midnattssolsrallyt 1962.

191 startande, 163 i mål.
Start: Stockholm.

SS 1: Skeppsta – Öllösa,
1) Harry Bengtsson, Porsche.
SP 2: Arboga.
SP 3: Gelleråsen.
SS 4: Tybble - Kristinefors.
SS 5: Björksfall – Ulrika.
SS 6: Höghult – Djursdala (Ströks eftersom tidtagningen krånglade)
SP  :  Fryksåsbacken, 
1) Harry Bengtsson, Porsche
SS 13:  V Ämtevik – Svartåna.
1) Harry Bengtsson, Porsche
SP 14: Gelleråsen.  1) Berndt Jansson, VW
SS 15: Söderbärke – Bråfors.
SS 16: Berrek – Nässja.
SS 17: ?
SS 18: Hargshamn – Hallstavik
SS 19: Kusboda – Gunby.

Mål: Stockholm

 

Midnattssolsrallyt 1963.

246 startande, 211 i mål.
Start: Stockholm.

SS 1: Gunby – Rumsätra.
SS 2: Klivinge – Vattholma.
SP 3: Tierp.
SS 4: Fermansbo – Bärreck.
SS 5: Annefors – Gässlingebo.
SS 6: Ö Myra – Hökberg.
SS 7: Strömbacka – Älgered.
SS 8: Häggdånger – Åviken.
SS 9: Ålsta – Fränsta.

Uppehåll: Östersund
SS 10: Husås – Andviken,
1) Berndt Jansson, Porsche.
SP 11: Hallviken.
SP 12: Tåsjöbacken.
SS 13: Stalonnäs – Eriksberg.
SS 14: Stensund – N Johannisberg.
SS 15: Sudok – Koikul
SS 16: Pakkoselet – Harsprånget.
SS 17: Malmberget.
SP 18: Kalixfors.
SS 19: Kiruna gruva.

Mål: Kiruna

Midnattssolsrallyt 1964.

189 startande, 128 i mål.

Start: Stockholm.

SS 1: Hallstavik – Boda (sträckan kördes ej).
SP 2: Tierps flygfält.
SS 3: Ren – Röstebo (inom privat avstängt område)
4 km, (sträckan ströks).
SS 4: Näcksjö – Änga, Enånger,  7 km.
SS 5: Backås – Häggdånger,  6 km.
SP 6: Hallstabacken (Sollefteå).
SP 7: Hallvikens flygfält.
SS 8: Andviken – Husås,  18 km.
SS 9: Fränsta – Gissjö,  6 km.
SS 10: Älgered – Strömbacka,  15 km.
SS 11: Röstebo – Ren,  4 km, (sträckan kördes ej).
SS 12: Nor – Årsunda,  7 km.
SP 13: Tierps flygfält.
SS 14: Vattholma – Klivinge,  5 km.

Uppehåll: Stockholm
SS 15: Blacksta – Ånhammar.
(Skeppsta – Öllösa),  3 km.
SS 16: Strömsdal – Gravendal,  8 km.
SP 17: Gälleråsen.
SS 18: Salpetersjudaretorp – Sätra  (sträckan stoppades av Länsstyrelsen).
SS 19: Stenum – väg 47  (sträckan stoppades av Länsstyrelsen).*
SS 20: Bratteborg – Bondstorp.
SS 21: Båraryd – Våthult.
SS 22: Hult – Kongseryd.
SS 23: Ulrika – Vallnäs – Björksfall.
SS 24: Regnaholm – Övre Hävla Bruk.
SS 25: Ripsa – Lövlund (Kördes ej utan SS 15 kördes en gång till).

Mål: Stockholm

 
 
 
 
 

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93