VÄLKOMMEN TILL 1950-TALET
Först lite historiska fakta vad som inträffade under detta årtionde. | ||||||
1950. Koreakriget bryter ut. 1951. Undertecknandet av fördraget om den europeiska kol och stålunionen. Det som sedan kommer att bli EU. Kaffe får åter säljas fritt i Sverige. 1952. Catalinaaffären. Ett svenskt signalspaningsplan av typ DC-3 skjuts ner av sovjetiskt flyg över internationellt vatten öster om Gotska Sandön. 1953. FN:s generalförsamling väljer Dag Hammarskjöld till generalsekreterare. 1954. Elvis Presley skivdebuterar hos Sun Records i Memphis, Tennessee med låten That's all right. Det första svenska TV-programmet. En skål för televisionen sänds. 1955. Folkomröstning om högertrafik. Svenskarna röstar nej. 1956. Det italienska passagerarfartyget Andrea Doria går till botten utanför Massachusetts, USA, efter en kollision i svår dimma med det svenska fartyget Stockholm 51 personer omkommer av de sammanlagt 1 600 som finns ombord på de båda fartygen. Ungern krisen. Det ungerska folket reser sig mot den kommunistiska regeringen. 1957 Sovjetunionen sänder upp Sputnik 1 den första konstgjorda satelliten runt jorden. 1958. General Charles de Gaulle väljs till president i Frankrike
1959.
Den 26 juni blir Ingemar Johansson världsmästare i tungviktsboxning genom
att knocka Floyd Patterson i tredje ronden på Yankee Stadium i New York. |
||||||
Bakgrunds information om årtiondet |
||||||
|
||||||
Förarklasser. Den tidigare Expertklassen slopades 1950 och förarklasserna har nu följande utseende. Junior A, Junior B och Senior Från 1952 till 1973 kördes SM i Tillförlitlighet för bilar. Gunnar Kjällström vann SM 1952 med en Volkswagen. 1956 införs vagnskadeprickar. 1958 vinner Gunnar Andersson EM i Rally med en Volvo. 1959 vinner Evy Rosqvist damklassen i samma Mästerskap 1959 är första året som Östgötaserien kördes. Uppdaterad 2013-11-25 |
||||||
1950 | ||||||
Linköpings motorklubbar slås samman. De båda motorklubbarna i Linköping. Linköpings Motorklubb och SMK Linköping slogs samman i början på året och bildade Linköpings Motorsällskap. |
||||||
Monte Carlorallyt
passerar Linköping. Den bilintresserade allmänheten bör inte gå och lägga sig på söndag kväll den (22 januari). Bor man på sträckan Stockholm - Norrköping - Linköping - Hälsingborg. Kan man få se 60 ekipage representerade inte mindre än 18 olika bilmärken. Monte-Carlo rallybilisterna startar nämligen kl 19:00 på söndagskvällen (första start), och första ekipaget bör komma uppför Storgatan vid 23 tiden. Så vi träffas väl vid hörnet av S:t Larsgatan vid den tiden. Notis i Östgöten, skriven av Frank Larsson |
||||||
Linköpingsförare tog storslam i Midnattssolsrallyt.
Det var 4 stycken
tävlande hemmahörande i Linköping trakten som startade i 1950 års
Midnattssolsrally. Carl Fredrik Cederbaum som ägde Lambohovs säteri tävlande
för SMK Stockholm de övriga körde för Linköpings Motorsällskap.
Så här glada var Cecilia Koskull och Christina Peyron efter backprovet vid högfjällshotellet i Sälen.
Vill du läsa
mer om Midnattssolsrallyt kan Du göra det här.
Östergötland Runt. 28 - 29 oktober 1950.
|
||||||
Segraren i MC klassen C G Culmsee från NMCH sittandes på en BSA. |
![]() |
|||||
I bilklassen var K G Svedberg prickfri tillsammans med 3 andra ekipage trots att han körde nästan hela tävlingen utan vindruta och C G Culmsee vann motorcykelklassen. Bästa LMS:are var Cecilia Koskull i en Volkswagen på 11:e plats med 5 prickar. Thedde Svensson kom med HRG:n kom på en 19 plats med 8 prickar. Gunnar Rotsman med en Hansa körde in på 24: plats.
Mer om tävlingen kan Du läsa i en artikel i tidningen Racing i pdf-format. |
||||||
Novembertävlingen 12 november. Klubben arrangerade detta datum Novembertävlingen, där det tävlades om Shellkannan. Om tävlingen vet vi att den har arrangerats men inget mer. Notering. |
||||||
Rikspokalen.
18- 19 november. Hela svenska bileliten där i bland två LMS:are ställde upp i den 11:e Rikspokalen. Tävlingen arrangerades av SMK:s Stockholmsavdelning och ansågs som Sveriges förnämsta tävling i sitt slag, före man började köra om SM.
Citat Rolf Mellde. Rikspokalen 1950 skulle bli vår stora satsning. Den gick hem också. Saab vann rubbet: jag vann totalt, Greta Molander damklassen och med KG Svedberg* vann vi även märkesklassen. Själv
har jag alltid sagt att
Rikspokalen 1950 betydde det
stora genombrottet för Saab. Folk såg att 92an var en hård och tuff bil som
klarade en och annan smäll. Mina egna framgångar som tävlingsförare anser
jag hade ett direkt samband med min erfarenhet från stridsvagnar. Jag visste
vad hårdheten hos ett fordon betydde och 92an var en bil som klarade tuffa
krav från sin förare.
Mer om tävlingen och vad som hände med
"Thedde" Svensson går att |
||||||
1951 | ||||||
|
||||||
Monte Carlorallyt.
Tulpanrallyt 22 -28 april.
SMK Stockholm och Vecko Journalena biltävling om
Dampokalen kördes söndagen den 8 maj för trettonde gången. Årets tävling är
den första sedan 1937 då Veckojournalen vandringspris för alltid erövrades
av Helga Åhrberg som för övrigt ställde upp i årets tävling.
Midnattssolsrallyt.
|
||||||
Tillförlitlighetstävling 1 oktober. Segrade i LMS klubbtävling gjorde Bengt Svensson i en Volvo. Endast en MC förare lyckades ta sig runt banan och det var Sture Karlsson. Notis. Novembertävlingen 18 november. Lms-aren Bengt Agnevik i en VW segrade och motorcykelklassen vanns av Anders Eriksson T1. Artikel. |
||||||
1952 | ||||||
Klubbtävling 2 mars. Anders Lönnquist vann bilklassen och Hans Lundell vann MC-klassen. Artikel. OT-tävling 22 mars. Bengt Agnevik LMS segrade i bilklassen och Bertil Uno i MC-klassen. Artikel. |
||||||
Midnattssolsrallyt. Två LMS:are Gunnar Rotsman och Thedde Svensson startade i Midnattssolsrallyt. I resultatlistan hittar vi i Klass IV (751-1100 cc). 10:a Gunnar Rotsman/K A Lönnqvist, Skoda. |
||||||
Klubbtävling 28
september. Anders Lönnquist vann bilklassen och Anders Eriksson vann MC-klassen. Artikel. Novembertävlingen 9 november. Bengt Agnevik LMS segrade i bilklassen och Göran Kernell var snabbaste Mc-förare och i sidovagnsklassen vann Sture Karlsson. Artikel. |
||||||
SM i Tillförlitlighet 1952. 1952 var första året som SM i tillförlitlighet arrangerades. Resultatet blev. 1. Gunnar Källström Botkyrka MK Volkswagen. 2. Lars Pettersson SMK Stockholm Saab 3. Helmut Fahlén AMCK Saab. 9. K G Svedberg SMK Östgöta Saab. 12. Allan Borgefors SMK Östgöta Volkswagen. |
||||||
1953 | ||||||
Klubbtävling 14 februari. Vi vet att tävlingen kördes men inte så mycket mer. Notis. |
||||||
OT-tävling 28/29 Mars. Tre förare delade på segern det var, Anders Lönnqvist LMS, Bengt Agnevik LMS och Wilgott Kjellergren LMS och Harald Johansson LMS-F vann MC-klassen. Artikel. |
||||||
A-junior från LMS tar första SM-poängen i T. |
||||||
![]() Andra året som SM kördes så startade Bengt Agnevik med sin Volkswagen i minst två SM-tävlingar. Den 3 maj kördes Silversköldarna som arrangerades av SMK Sala och den 17 maj Bergslagsloppet som arrangerades av SMK Örebro. I båda dessa tävlingar vann Bengt A-juniorklassen och i Bergslagsloppet kom Bengt på en 2:a plats totalt efter SMK Östgötas K. G. Svedberg. Den slutliga placeringen blev en fin 16:plats i SM i T för år 1953. Rolf Mellde med en Saab 92:a blev svensk mästare före Gunnar Källström i en VW. Fotot är från LMS vårvintertävling 1954. Foto L Sundin. |
||||||
Dambiltävlingen 3 maj.![]()
I detta års Dambiltävling ställde 3 LMS:are upp. Cecilia Koskull med en
VW, Elisabeth Johansson med en Morris och Margaretha Blom i en Volvo.
Midnattssolsrallyt.
Östergötland Runt 1953.
|
||||||
SM i Tillförlitlighet 1953. 1. Rolf Mellde AMCK Saab. 2. Gunnar Källström Botkyrka MK Volkswagen. 3. Olle Persson KAK Volkswagen. 5. Allan Borgefors SMK Östgöta Volkswagen. 7. K G Svedberg SMK Östgöta Saab. 14. Bengt Agnevik Linköpings MS Volkswagen. 24. Göran Arthur SMK Östgöta Volkswagen. |
||||||
1954 | ||||||
Folkungaloppet 15 maj. Problem med tillståndet från polisen var det inför denna tävling det vet vi, om tävling fick ställas in eller kördes den det vet vi inte. Notis |
||||||
Dambiltävlingen 16 maj. |
||||||
![]() |
Cecilia Koskull var
snabbast vid broms och accelerationsprovet
endast 5/100 dels
sekund snabbare än Margaret von Essen. Mer om tävlingen går att läsa om här Läs mer » Annons från Scania Vabis 1954 med en LMS:are. |
|||||
Midnattssolsrallyt. I resultatlista hittar vi i Klass IV högst
1100 cc. Damklassen, en 3: e placering av Cecilia Koskull/Monica Kjerstadius med en Volkswagen. De kom även på en 33:e plats i Klass III(1001 -1300 CC).
Motorklubben Saab
bildades.
|
||||||
![]() |
||||||
Hans Lannsjö körde för LMS men när MK Scandia bildades så gick Hans över till den nya klubben. När bilden ovan är tagen är osäkert men den är från mitten av 50 talet. Observera att det är snökedja endast på höger framhjul. |
||||||
Östgötaloppet.
|
||||||
Roxenrundan. | ||||||
Det var 11 stycken förare som lyckades med att köra prickfritt. Åke Thambert, Bengt Svensson, Helge Strannå, Wilgott Kjellergren, Rolf Blom, Arvid Ström, Nils Hanberger, Ebbe Pettersson, Sune Samuelsson Harry Danielsson, och Bertil Odmark. Att det var så många det berodde på att idealtiden var satt alldeles för lågt så att det var lätt att köra prickfritt. Bilder från Roxenrundan 1954. |
||||||
LMS:aren
Bengt Rehn med en Morris Oxford kör om en Saab 92:a. |
||||||
Saaben
är av årsmodell 1950 -51 eller 52 den har den lilla bakrutan samt saknar
bagagelucka. Fotograf okänd. |
||||||
Notering: |
||||||
SM i Tillförlitlighet 1954. 1. Gunnar Nilsson Jönköpings MK Fiat. 2. Allan Borgefors SMK Östgöta Volkswagen. 3. Gunnar Källström Botkyrka MK Volkswagen. |
||||||
1955 | ||||||
Vintersvängen 19 februari. Åke Gustavsson SMK Östgöta i en Morris var snabbaste bilföraren och Anders Eriksson LMS T1 vann MC-klassen. Artikel. |
||||||
Klubbtävling 21 maj. Ragnar Engborg, Henry Larsson, Harry Danielsson och Hans Johansson var de bilförare som körde prickfritt. Börje Anund och B T Ö Karlsson båda med matchless motorcyklar var hade båda 5 prickar. Notis. |
||||||
Folkungaloppet 4 juni. K-G Svedberg SMK Östgöta vann bilklassen och Tore Behrendtz Lv2 var bästa mc-förare. Artikel. |
||||||
Midnattssolsrallyt. |
||||||
![]() |
För LMS-arna gick det så här. I klass 1 standarvagnar över 1600 cc, kom John W Torell med andreföraren Sten Nyström på en hedrande 11:e plats. Cecilia Koskull körde Saab i Midnattssolsrallyt men nu för sin nya klubb SMK Stockholm. Att det gick bra ser vi på annonsen till vänster. |
|||||
|
||||||
Klubbtävling 22 oktober. Bengt Svensson segrade i bilklassen och Anders Eriksson i MC-klassen. Notis. |
||||||
Roxenrundan 19 november. Bengt Svensson och K. G. Svedberg delade på segern detta år i bilklassen och Arne Nilsson T 1 vann MC-klassen. Artikel. |
||||||
![]()
Fotograf, okänd. |
||||||
![]()
|
||||||
Rikspokalen 26 - 27 november. | ||||||
Rikspokalen 1955 har gått till historien för tävlingen vanns av en MC förare som endast hade åkt biltävling i ca. ett års tid. Hur historien slutade det vet den som är rallyintresserad om inte så kan du läsa om det här. Cecilia Koskull SMK Stockolm vann damklassen. Tyvärr så deltog inte någon LMS:are i tävlingen. Läs mer » |
||||||
SM i Tillförlitlighet 1955. 1. Carl-Gunnar Hammarlund KAK Volkswagen. 2. Olle Persson Botkyrka MK Volkswagen. 3. Åke Åhrberg MK Rimo Volkswagen. |
||||||
1956 |
|
|||||
Vintersvängen. 18
februari. I vintersvängen vann Sune Samuelsson LMS seniorklassen för bilar och Anders Eriksson LMS MC-klassen. Artikel. |
||||||
Bilder från Vintersvängen. |
||||||
![]()
LMS tävling Vintersvängen 1956 Morris Minor, förare Bengt Rehn LMS, kartläsare Åke Gustafsson OBS vänstra lyktan har skadats pga. avåkning.
Fotograf, okänd |
||||||
![]()
Vintersvängen 1956 Morris Minor, förare Bengt Rehn LMS, kartläsare Åke Gustafsson OBS De monterade styrkedjorna
Lite mer information om kedjor. |
||||||
![]()
Fotograf, okänd. |
||||||
|
||||||
LMS:are ute för att beskåda Vintersvängen. Från vänster: Signe Malmborg; Åke Ördén, Sven Almevik, Hildegard Almevik, Margit Almen, Roland Almevik, Uno Kindstedt, Sören Olovsson och L Nygren. Uno Kindstedt (i skinnkläder) deltog i tävlingen. Körde i mc-klassen med en Puck som Beviks ställde upp med. Uno kom med full fart in till mål på en svartsträcka och gasreglaget hade frusit fast men Uno stängde av tändningen för att få stopp på motorcykeln, ljuset slocknade men motorn glödtände så Uno for ut i skogen. |
||||||
Folkungaloppet 12 maj. Rune Heimner MK Scandia var bästa bilförare och Anders Eriksson LMS bästa motorcyklist. Artikel. |
||||||
Stångåpromenaden 26 maj. | ||||||
![]() |
||||||
Foto Frank Larsson. Den 26 maj 1956 arrangerade Motorklubben Scandia OT-tävlingen Stångåpromenaden. Starten var förlagd utanför huvudporten Saab Tannefors. Bilden är tagen från portvaktshuset, till vänster utanför bild ligger personalrestaurangen Terrassen. Tävlingsbilarna är uppställda i startnummerordning, längst fram står två helt nya Saab 93:or det var premiär för denna modell det året, med tre cylindrig tvåtaktsmotor på 748 cc och 33 hk. Bilen med startnummer 1 körs av den legendariska K. G. Svedberg från Norrköpingsklubben SMK Östgöta. Föraren med bil nr 2 är Göran Arthur från samma klubb. Förarna skulle köra en 25 mil lång bana. Totalsegrade gjorde Göran Arthur han körde runt banan med endast 6 prickar. Bästa A-junior blev Sven Gustavsson i en VW från SMK Motala och bästa B-junior var Hans Lannsjö LMS med en Peugout 204. K. G Svedberg fick fel på sin generator och tvingades bryta. VW vann märkeslagstävlingen och LMS klubbtävlingen. |
||||||
Här är en bild på Frank Larsson som torkar av vindrutan innan starten i Stångåpromenaden. Placeringen blev en 7:e plats. Frank Larsson skrev motorreportage i olika tidningar bl. i Östgöten och i tidningen Racing. Många av hans artiklar kan du läsa här på hemsidan. Han var också en av grundarna till motorklubben Scandia som skulle bildas 1954. Foto: ? |
|
|||||
Klubbtävling 7 oktober. Två bilförare åkte inpå samma prickantal det var Bengt Rehn och Sune Samuelsson. Notis. |
||||||
Roxenrundan 10 november. I årets Roxenrunda ställde en ung
A-junior upp som hette Erik Berger från Bengtsfors han körde ifrån alla och
totalsegrade. Mc-klassen vanns av Anders Eriksson LMS.
Artikel. |
||||||
SM i Tillförlitlighet 1956. 1. Carl-Gunnar Hammarlund KAK Volkswagen. 2. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen. 3. Olle Persson Botkyrka MK Volkswagen. |
||||||
1957 | ||||||
Folkungaloppet 18 maj. Vann gjorde Rune Heimner MK Scandia. MC klassen vanns av Anders Eriksson LMS. Artikel. |
||||||
Kända LMS-are körde MK-Scandias Stångåprommenad. |
||||||
Ivan Blom
förare, Bengt Rehn kartläsare. |
![]()
|
|||||
Ivan Blom en av många duktiga förare i LMS, i tidstypiskt
förarmundering slips och kostym. I bakgrunden en glad kartläsare Bengt
Rehn |
![]()
|
|||||
Göran
Törnebäck med Rolf Blom som kartläsare. |
![]()
|
|||||
Roxenrundan 17 november. Arne Wernersson NMK var snabbaste bilförare och MC-klassen vanns Anders Eriksson T1 MK. Artikel. |
||||||
|
||||||
SM i Tillförlitlighet 1957. 1. Alrik Stenström Botkyrka MK Volkswagen. 2. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen. 3. Carl Magnus Skogh Åmåls MK Saab. |
||||||
1958 | ||||||
Artikel i Corren den 27 januari 1958. | ||||||
![]() |
||||||
![]() |
||||||
|
Vintersvängen.
Roxenrundan 22
november. |
|||||
SM i Tillförlitlighet 1958. 1. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen. 2. Carl Magnus Skogh Åmåls MK Saab. 3. Arne Wernersson SMK Östgöta Volkswagen/Saab. 18. Rune Heimer Linköpings MS. |
||||||
1959 | ||||||
Om klubben arrangerade några tävlingar
detta år vet vi inte. Enligt tidningsurklipp låg tillförlitligverksamheten ner under detta år i klubben. Med två bilder på LMS-are som körde Scandiatrofén den 28 - 29 november avslutar vi detta årtionde. |
||||||
![]() Lennart Smith med Bengt Rehn som kartläsare. De körde i klass 5 B-juniorer och startnumret var 96. |
||||||
![]() |
||||||
Här kommer Sven Olov Eriksson med kartläsaren Åke Bergström med startnummer 98. | ||||||
Midnattssolsrallyt 1959.
|
||||||
SM i Tillförlitlighet 1959. 1. Harry Källström Botkyrka MK Volkswagen. 2. Berndt Jansson Botkyrka MK Volkswagen. 3. Carl Magnus Skogh Åmåls MK Saab. |
||||||
Vill Du till 60-talet. | ||||||
|