Monte - Carlorallyt januari 1951.
I
detta års Monte-Carlo rally hade Saab anmält 2 bilar. Rikspokalsegraren Rolf Mellde med kartläsaren Simonsson i en bil.
I den andra bilen Greta Molander med Cecilia
Koskull Linköpings MS som andreförare. Perh-Fredrik Cederbaum hemmahörande i
Linköping deltog också med sin BMW 328 som han vann förra årets
Midnattssolsrally med. Ett 60 tal tävlande av totalt 325 startande, därav 27
svenskar hade valt Stockholm som startplats Tävlingen var en enda 325 mil
lång transportsträcka ner till Monte-Carlo genomsnittshastigheten var satt
till lägst 50 km/tim och högst 60km/tim. Det gäller att placera sig bland de
50 första för att få kvalificera sig till slutprovet att köra på tid 4 varv
på Monacos Grand Prix bana och den som har snabbaste tiden vinner tävlingen.
Svåraste vägsträckan var vägen över de franska Alperna där snön har vräkt
ner i massor och gjorde vägarna svårframkomliga. |
|
![]() |
![]() |
Medan Per - Fredrik Cederbaum diskuterar färdvägen med sin reskamrat, gamle mästercyklisten Arne Berg, flaggas nummer 33 med Geta Molander vid ratten och Cecilia Koskull som avbytare iväg. | ||
|
Urklipp från NT den 24 januari 1951. |
|||
![]()
|
![]() |
||
Är MC-rallyt att jämföra med en stilla söndagsutflykt?
Det ser inte bättre ut på den här bilden från Åbyvägen SMK-ordföranden K G
Svedberg ger goda råd åt sina märkeskamrater i rallyts Saab bilar Från
Vänster K G Svedberg, Simonsson, Rolf Mellde. Greta Molander och Cecilia
Koskull. |
De Fryntliga mysande herrarna på bilden hittade vin bland åskådarna Det är bildirektör Knut Bjuhr t. v. och hans försäljningschef C. A. Palmér | ||
![]() |
|||
Prickfritt i
Hälsingborg.
|
![]() |
||
Vid ankomsten till i Monte - Carlo efter 325 mils transport skulle
ankomsttiden antecknas därefter skulle de tävlande inom tre minuter köra ett
broms och accelerationsprov. Provet var 250 meter långt dessa tvåhundra
femtio metrar var alltså avgörande för hela tävlingen. De 50 bästa från
provet skulle sedan få köra varvlopp på Grand Prixbanan en svensk lyckades
med den bedriften och det var K V Andersson från Uppsala med en Ford. Segrade gjorde J Trevoux från Frankrike med en Delahaye. Bäste svensk blev Greta Molander och Cecilia Koskull med en 139 plats totalt eller 4:e plats i Damklassen. |
![]() |
||
![]() |
|||
Greta Molander och andreföraren Cecilia Koskull kör broms och accelerationsprovet vid Quai Albert I i Monte Carlo 1951. | |||
|