Rikspokalen 18 - 19 november 1950.
Hela svenska
bileliten där i bland två LMS:are ställde upp i den 11:e Rikspokalen som
kördes den 18 -
19
november tävlingen arrangerades av SMK:s Stockholmavdelning vilken numera
anses som Sveriges förnämsta tävling i sitt slag. Bland de 80 anmälda som återstår efter att tävlingsledningen med löjtnant Sten Helling i spetsen gallrat bort ett 40 tal icke tillräckligt kvalificerade förare märker man fyra tidigare vinnare av tävlingen nämligen Greta Molander som segrade 1933 och som 1937 erövrade Damtrofén för alltid. ”Mäster- Erik” Westerberg 1935, Gösta Bergquist 1936 och fjolårsvinnaren Rune Andersson. Intressantaste starten blir kanske Westerbergs debut med en Singer. Saab har anmält ett lag bestående av Greta Molander, Rolf Mellde och K G Svedberg. Dyna - Panhard har anmält 2 lag. Ford och Austin finns även med. Tävlingens populäraste bilmärke är Volkswagen och de toppar i sitt märkeslag med Midnattsolsrallyts segerherre Pehr-Fredrik Cederbaum med startnummer 1 och Sture Agvald och Kalle Palmqvist I damklassen ställer hela Svenska eliten upp med startnummer 35) Cecilia Koskull Linköpings MS i en Volkswagen, 36) A-B Norling PV 444, 37) Margareta von Essen, 38 Greta Molander Saab 92 och med startnummer 39 Saga Björklund med en Fiat. I B-klassen som inte är stort sämre än A-klassen märks Thedde Svensson Linköpings MS med sin H.R.G. Fyra utlänningar är anmälda bla. Oswald Heick och Robert Nelleman båda körande Fordbilar. |
|||
|
På
tävlingsdagen var det 2 grader kallt samt dimma och på natten ner mot minus
12
ºC vilket gjorde det utomordentligt svårt för förarna att köra den 67 mil
långa banan. Vid kontroll nr 2 vid Riksten var 2 man prickfria Thorvald
Hedin på Austin och Bertil Wahlin på Citroën. En rad förare hade 2 prickar
bla. Thedde Svensson från LMS.
Det
var bra
gjort i en liten öppen sportbil. De Danska essen försvann i början av tävlingen. Banan gick sedan mot Tungelsta där de första avåkningarna började det var Harald Krongård som for av vägen med sin Dyna Panhard. Söder om Vanghärad var den 7:e kontroll belägen Här kom mot all förmodan Krongård med demolerade framvagn utan avgasrör och utan ljus, endast dimljuset och sökarlyktan fungerade. |
||
![]()
Starten av
Rikspokalen 1950 bild från Stockholmtidningen. |
Bilen lät
som en Vampire. Den först Kvinnliga deltagaren som kom till 7:e kontrollen
var Cecilia Koskull på Volkswagen, det kryllade av sådana för Scania Vabis
hade utöver tävlingsvagnar flera servicevagnar ute. Strax efter kom Greta
Molander med sin Saab hon var nöjd trots ett par dikesvisiter. |
||
Efter sjunde
kontrollen började manfallet på allvar. Thorvald Hedin som låg bra till åkte
av vägen, i samma dike hamnade också dansken Heich och även Östen Minnberg.
Söder om Västerljung slog Thedde Svenson runt med H.R.G:n och kartläsaren
Svante Tillberg kom i kläm och fick föras till Nyköpings lasarett där det
visade sig att hans skador inskränkte sig till ett par knäckta revben.
Svante fick stanna på lasarettet för observation. |
|||
|
![]()
|
||
![]() |
1934 års segrarinna Greta Molander var inte ledsen trots nederlaget när hon gratulerade Rolf Mellde till inteckningen i Vecko-Journalens vandringspris. Tillsammans med K.G. Svedberg från Norrköping tog de första pris i firmatävlingen på Saab | ||
Urklipp från Östgöta Correspondenten måndagen den 20 november 1950.
|
|||
![]() |
|||
K.G. Svedberg visar upp "hasplåten" som alla Saabar var försedda med. Det blev en artikel för flera småindustrier i Sverige Med en sådan skyddsplåt var det bara att ta fart rätt mot stora eller små stenbumlingar och studsa över dom. |
|