Dambiltävlingen 8 maj 1951.
|
|||
SMK Stockholm och Vecko Journalena biltävling om
Dampokalen kördes söndagen den 8 maj för trettonde gången. Årets tävling är
den första sedan 1937 då Veckojournalen vandringspris för alltid erövrades
av Helga Åhrberg som för övrigt ställde upp i årets tävling. Banan var till huvuddel förlagd till Järvafältet . Banläggare var Perh-Fredrik Cederbaum och Sten Helling. Banan var ca 5 mil lång och skall köras 4 gånger med en genomsnittshastighet av 50 km/tim. Tävlingen avslutas sedan med ett accelerations och bromsprov som är 200 meter långt.Hela dameliten har lovat att medverka. |
![]() |
||
Greta Molander och Cecilia Koskull hade en tävling inbokad samma dag i Portugal återtog båda sina anmälningar för att ställa upp. En nyhet för i år är att vagnbesättningarna endast består av damer och manliga medhjälpare är inte tillåten. | Margareta von Essen och Cecilia Koskull som placerade sig främst i Dampokalen ler glatt åt fotografen efter den hårda tävlingen |
||
![]() |
|||
På den segrande folkvagnens huv tronar Dambiltävlingens segrarinnor. Hårdare hade Christina Peyron som efter hoppet över stengärdsgården fick skjuta bilen över mållinjen | |||
|
|||
![]() |
|||
![]() |
Greta Molande i full fart på Järvafältet. | ||
![]() |
Dampokalens segrarinna Margareta von Essen med startnummer 3 passerar en trång passage. | ||
|