Midnattssolsrallyt 1950
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Från LMS startade även Thedde Svenson med Svante Tillberg som andre förare i en H.R.G. En engelsk två sittsig öppen sportvagn. Dessutom startade Tore Engström med fru Elsa i en Plymouth. Tävlingssträckan var 223 mil lång med endast 2 specialsträckor Evertsberg – Fiskarheden 39 km och Ljungdalen –Skålan 90 km, samt två stycken specialprov. Ett backlopp i Sälen och ett broms och accelerationsprov på järnvägsgatan i Kiruna där tiden togs i sekunder. Special sträckorna var avlysta från annan trafik och skulle köras med en medelhastighet av 75 km i timmen för att inte bli prickbelastad. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Från Falsterbo startade 22 bilar bl.a. tävlingens
minsta bil en Morris på 625 cc. körd av löjtnant Gösta Wrannert. |
![]() Aftontidningen fredagen 16 juni 1950. Snyggt i Midnattsrallyt Det kanske snyggaste ekipaget såväl ut som invändigt var denna nya Porsche med Cecilia Koskull vid ratten samt Christina Peyron som reservförare. Bilden tagen vid starten på Blasieholmen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För detta fick han 90 prickar. Bender själv fick 15 prickar men tävlingsledningen beslöt att ta bort alla utom en som inte förorsakats av Benders hjälpsamhet. Att åka öppet i en Bentley kan ha sina svårigheter Mrs Goodwin var ganska tagen i Örebro och fick bryta i Falun för att uppsöka läkare på lasarettet men Mr Goodwin fortsatte tävlingen med en göteborgare som passagerare. Werngren gjorde en svår vurpa. Han körde i hög fart förbi ett framförvarande ekipage men märkte inte att vägen svängde. Han slog emot en ladugårdsvägg och kanade sedan ner i diket så svårt att bilen ramponerades och skadade bilen så svårt att de måste bryta tävlingen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rallybilisterna passerade i går natt Örebro. Örebro Dagblads fotograf stod på pass och fångade på plåten tvenne sköna "bilsmycken" Cristina Peyron och Cecilia Koskull som här ovan i morgongryningen synes i färd med att mumsa medhavd matsäck. | Glad kvartett fångade under en vilopaus i Rallyt. Fr. v Cecilia Koskull, Per Fredrik Cederbaum, Cristina Peyron och Bertil Sohlberg. Cederbaum vann klass III i Backprovet och Koskull kom trea i klass III bild från Aftontidningen den 17 juni 1950., | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denna SS var tydligen mycket lätt tyckte de flesta utom en. En förare från Norrköping som med sin Volkswagen voltade runt och kunde inte fortsätta. De övriga klarade av att köra över 75 km/tim i medelhastighet, en del ända upp till 100 km/tim. Många deltagare blev chockade när de mötte en buss som körde mot de tävlande, men de ca: 10 första bilarna kunde undvika en katastrof sedan fick man stopp på bussen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Segraren i Klass 3. Thedde Svensson Linköpings MS med reservföraren Svante Tillberg ser över motorn under ett uppehåll i rallyt. |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Backprovet i Sälen backen vanns av Helmer Lindström med sin Austin Atlantic, med tiden 2,59,7 före Oliver Goodwins Bentley 3,00,0 och trea var Pehr Fredrik Cederbaum , BMW 327 med tiden 3,00,1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resultat av backprovet.
SS nr 2 Ljungdalen –Skålan 90 km. 28 förare kunde inte hålla idealtiden på denna
specialsträcka. Värst råkade finnen Anatole Stünkel ut. Han gjorde nämligen
en dikesvisit och ådrog sig inte mindre än 69 prickar. Engelsmannen Goodwin
som låg tvåa efter Sälen backen ådrog sig 2 prickar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slutprovet i Kiruna. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Bilarna uppställda för start inför det avslutande accelerations och broms provet i Kiruna. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det blev en hel del omkastningar.
Cecilia Koskull kom också på en 4:e plats i Klass III. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilsport har ju alltid lockat stor publik och vinner
man går det ju alltid att sälja många bilar. Annons från Scania Vabis sommaren 1950. |
Totalsegraren i det första Midnattssolsrallyt Per Fredrik Cederbaum till höger och andreföraren Bertil Sohlberg med sin BMW | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Om Midnattssolrallyt skrevs det en hel del i
tidningarna under de dagar som tävlingen pågick. I Östgöten skrev Frank
Larsson under pseudonymen "Frankie med öppet spjäll" sina
motorcykelkrönikor. Dessa spalter tog ibland upp det som hände på bilsidan.
Se nedanstående notis. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Östgöten juni 1950 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den svartvita bilden ovan är en PR bild från 50 talet från Scania Vabis. Porschen som Cecilia körde restaurerades och fanns i början av 2000 talet i Florida. Färgkortet från en utställning i Belgien 2019 där det firades 70 årsjubileum av 356 modellen. Där var bilen utställd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
I Motoråret
1964/1965 finns en specialartikel som beskriver midnattssolsrallyt första 15 år. LÄNK som PDF fil
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tillbaka till 50 talet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|