SLIRSKYDD modell Ä.
Innan dubben hade uppfunnits fanns det olika kedjor att montera på däcken
som kunde göra att det gick att köra fortare på isbelagda svartsträckor. På framhjulen monterades en kedja med bra styregenskaper en så kallad styrkedja. Det förekom också att man monterade en vanlig motorcykelkedja som försänktes i däcket. På bakhjulen monterades vanliga snökedjor. Några högre hastigheter gick det inte att komma upp i. Med 40 hästar under huven så fick man vara glad om man kom upp i 80 km i timmen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Possman kedja monterad på ett Wittmerdäck. | Bergkedja är en inskuren kedja | Keinänen kedja | |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Grundén kedjan | Mas kedja | Guterstamkedja monterade. | |
Ett stort problem med att använda kedjor är att det blir obalans i däcket och att vibrationerna gör att man får utmattningssprickor på fälgarna vilket gör att hela hjulet ramlar bort. Det är ju inte så trevligt. För att testa ut hur det är att köra med hög hastighet med styrkedjor fram och se hur däck och kedja uppför sig i höga hastigheter så testades detta en snabb bil som kunde köra i hög hastighet man lånade helt enkelt Ivans Bloms Mercedes 300 SL | |||
![]() |
Här sitter Uno Kindstedt känd motorcrossåkare från Linköping och i
passagerarsätet Lennart Johansson på Roxens is. Bilden är tagen 1955 OBS styrkedja på framhjulen av modell Guterstam. Fungerade det
på
en sådan här bil så dög det nog för en vanlig rallybil. |
||
![]() |
Här kör Bengt
Rehn i 180 km tim. på Roxens is. Tänk vad som kunde hända om kedjan går av då slår ju kedjan sönder den fina bilen. Fotograf okänd. |
||
Tillbaka till 50 talet. | |||
|