VÄLKOMMEN TILL 1940-TALET
Först
lite historiska fakta vad som inträffade under detta årtionde. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1940. Den 9 april marscherar tyska trupper in i Danmark och Norge. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrunds information om årtiondet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LMS bildades 1950 genom en
sammanslagning av de båda motorklubbarna SMK-Linköping och Linköpings
Motorklubb. I nedanstående resultat står det LMK eller SMK-Linköping om
föraren tillhörde vår klubb. Rikspokalen som arrangerades av SMK-Stockholm kördes första gången 1931. Tävlingen kunde arrangeras 3 gånger under 1940-talet, dels 1940 som gengastävling samt åren 1946 och 1949. Rikspokalen var ansedd som den mest prestigefyllda tävlingen i tillförlitlighet eller som det också kallades landvägstävlingar som arrangerades under 1930 och 40 talen.
Uppdaterad 2007-05-29. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1940 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trots kriget anordnade LMK 3 tävlingar. I 25 graders kyla ordnades en tolkningstävling efter bil och motorcykel på Roxens is. En liknande tävling kördes en månad senare. Den tredje tävlingen var en gengastävling med både personbilar och lastbilar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1941 -1945 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grund av att andra världskriget var det såväl bensin som tävlingsstopp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1946 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I den första tillförlitlighetstävlingen efter kriget vann C-G Strömhammar mc-klassen före Åke Lööw. Bilklassen vann Harald Andersson före Hilding Almevik och Martin Fransson. Damklassen vanns av Cecilia Koskull. Novembertävlingen i OT vanns av Bengt Svensson i bilklassen före C-F Cederbaum. Mc-klassen vanns av Tore Berendtz. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Citat: Martin
Strömberg.
I Rikspokalen klass C (damklassen) vanns av Cecilia Koskull SMK Linköping med en Mercedes 230 med 25 prickar. I samma tävling vanns Klass B. av Pehr Fredrik Cederbaum SMK Stockholm med en Willys Jeep. Willys jeepen var 4-hjulsdriven så det här med 4-hjulsdrivna rallybilar är ju ingen nyhet. (Anm: P-F Cederbaum ägde Lambohovs Säteri.
utanför Linköping.) ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rikspokalens segrare Olof Landbü (t.v.) med kartläsaren Bengt Carlquist Till höger välkomnas Carl Palmquist i mål av fru och lilla Anita. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOLMÅRDSRUNDAN 1946 ”Dekasurret” dominerade. Det var rätt många DKW ekipage med i bilklassen så nog hörde man det karakteristiska ”dekasurret” alltid. Det blev mycket riktigt en DKW-förare som vann nämligen Stockholmaren Gösta Bergquist. Prickbelastning fick han förstås liksom de flesta andra vid den första hemliga tidkontrollen på andra varvet. Cederbaum och Palmquist från Botkyrka fick dela på andraplatsen. Jeeparna deltog igår i bilklassen vilket inte blev fullt rättvist, en jeep ju göra allt utom att bädda sin egen säng, följaktligen klara vilken väg som helst. En särskild klass för jeeparna var ett allmänt önskemål igår. Damerna behövde bara ta sig runt ett varv och de klarade sig bra Madeleine Leijonhuvud Linköpings MK segrade med 17 prickar.
Resultat.
Segrarinnan i damklassen i Kolmårdsrundan Madeleine Leijonhuvud Linköpings MK mottar här priset ur SMK - ordförande Sven Hartwalls hand, medan tävlingsledaren Arne Bergström står mellan dem med protokollet i handen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1947 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information saknas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1948 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Resultatlistan från Östgöta
Correspondenten den 1/11 1948. Här kan du läsa hela artikeln som pdf fil. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1949 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det var debut för den svenska bilen Volvo PV 444 i större sammanhang Bilarna som användes var standardbilar som Ford Prefekt, Studebaker, Dodge, Ford, De Soto, Citroën. Extrautrustningen bestod av extra dimljus sökarljus kartläsningslampa och backstrålkastare samt en passagerarstol som kunde fällas och användas som provisorisk sovplats. På takräcket fanns några extra reservdäck samt extra bensindunkar samt snöskyfflar.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Östergötland runt I tävlingen Östergötland runt segrade K-G Svedberg med en Saab 92. Det var tävlingsdebuten för Saabbilen. Bilen var en av 20 st. förseriebilar som Philipsson skulle ha som demonstrationsbil inför lanseringen av Saab 92 modellen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stockholmsloppet (banlopp) Stockholmsloppet kördes på Skarpnäcks flygfällt. På träningen fredagen innan tävlingsdagarna gjorde Thedde Svensson en liten vurpa. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Lyckligt leende Linköpingsdirektören Thedde Svensson , överraskande andre man i sportvagnarnas uppgörelse. urklipp från DN 30/5 1949
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Theddes H.R.G Bilden är tagen 1948 vid motorstadion i Ryd är Tedde Svenssons H.R.G H.R.G var en engelsk biltillverkare som tillverkade bilar från 1936 till 1956. De var framgång speciellt i bantävlingar. Joakim Bonnier började sin karriär i en H.R.G. Samma bil som Thedde skulle köra i nästa års Midnattssolsrally. Foto Frank Larsson. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tragedin på Gardemoen. Den 28 augusti arrangerades Norges Grand Prix på Gardemoen 5 mil nordöst om Oslo. 50 000 åskådare hade samlats för att se tävlingarna. Vid det andra loppet där 7 midgetbilar ställde upp efter fem rundor på den 7 km långa banan låg LMK:aren Sture Selander och Norrmannen Brune Tavell och kivades om ledningen råkade Sture Selanders bil i sladd och touchade mot halmbalarna. Bilen gjorde tre volter och och Sture slungades ur och ljöt en ögonblicklig död. Bilen fortsatte in mot publiken och två åskådare dödades. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den 12 november 1949 slopades bensinransoneringen och redan en månad tidigare hade regeringen givit tillstånd till några korta landvägstävlingar för bilar. Rikspokalen 1949
Befolkningen i Bejby, Brunnby, Krokbo och Enbacka med flera torp led tillsammans med övriga åskådare, när de under lördagsnatten bevittnade rikspokalförarnas ansträngningar att forcera sträckans svårigheter. Bitvis var det ingen väg alls, utan man hade att efter bästa förmåga ta sig över gropar, mindre berg (eller stora stenar), stubbar och andra småtrevligheter. De svordomar, som osade ur fordonen, skulle säkert ha räckt till att hålla en modern lägenhet varm under en längre tid. Denna sträcka var en av nattetappens svåraste. Men de erfarna förarna hade nog väntat sig ännu värre. Halkan var det största kruxet med många dikesvisiter – 13 förare bröt under natten. Även vana, säkra rattare som Cederbaum och K. G. Svedberg hörde till dem som dansade ut i geografin. Gösta Bergkvist, en av favoriterna kom bort genom att motorn på hans "DKW" skar ihop, när bara några mil återstod till slutmålet. Rune Andersson från Uppsala var tävlingens stora överraskning. Redan på ett tidigt stadium visade han, att han hängde med i farten utan svårighet. I lilla klassen, under 1200cc, segrade Karl-Evert Andersson från Sandviken efter en körning, som präglades av lugn och säkerhet. Botkyrkamunken Bertil Wahlin visade, att han kan ta sig fort fram även med bil och Cecilia Koskull upprepade sin seger i damklassen. I resultatlistan återfinner vi följande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vill Du till 50-talet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|