VÄLKOMMEN TILL 1940-TALET

  Först lite historiska fakta vad som inträffade under detta årtionde.
 
 

1940. Den 9 april marscherar tyska trupper in i Danmark och Norge.
1941.
Den 7 december sänks stora delar av USA:s stillahavsflotta i Pearl Harbor av japanska flygstridskrafter och USA inträder i det andra världskriget.
1942.
De första amerikanska trupperna kommer till Europa.
1943.
Slaget vid Stalingrad avslutas när de tyska trupperna kapitulerar.
1944.
6 juni D-dagen, de allierades invasion i Nordmandie.
1945. Den 30 april, Adolf Hitler och hans hustru Eva Braun begår självmord.
8 maj, Fredsdagen i  Europa kriget är slut.
Den 6:e augusti släps den första  atombomben över den japanska staden Hiroshima. Två dagar senare utraderas Nagasaki av den andra atombomben och den 15 augusti 1945 kapitulerar Japan.
1946. 9 oktober blir Tage Erlander ny statsminister i Sverige.
1947.
USA:s utrikesminister George Marshall  lägger fram Marshall-planen för hjälp till Europas länder.
1948.
Mahatma Gandhi, indisk pacifist och ledare mördas.
Svenska Fotbollslandslaget tar guld i de Olympiska Sommarspelen.
1949.
Vår svenske landslagscenter, Norrköpingsspelaren Gunnar Nordahl har lämnat amatörfotbollen och värvads till det italienskt proffslaget Milan.

 

Bakgrunds information om årtiondet.

   
  LMS bildades 1950 genom en sammanslagning av de båda motorklubbarna SMK-Linköping och Linköpings Motorklubb. I nedanstående resultat står det LMK eller SMK-Linköping om föraren tillhörde vår klubb.
Rikspokalen som arrangerades av SMK-Stockholm kördes första gången 1931. Tävlingen kunde arrangeras 3 gånger under 1940-talet, dels 1940 som gengastävling samt åren 1946 och 1949. Rikspokalen var ansedd som den mest prestigefyllda tävlingen i tillförlitlighet eller som det också kallades landvägstävlingar som arrangerades under 1930 och 40 talen.

Uppdaterad 2007-05-29.
 

1940

 

 
Trots kriget anordnade LMK 3 tävlingar. I 25 graders kyla ordnades en tolkningstävling efter bil och motorcykel på Roxens is. En liknande tävling kördes en månad senare. Den tredje tävlingen var en gengastävling med både personbilar och lastbilar.
   
1941 -1945
 
På grund av att andra världskriget var det såväl bensin som tävlingsstopp.
 
1946  
 
I den första tillförlitlighetstävlingen efter kriget vann C-G Strömhammar mc-klassen före Åke Lööw. Bilklassen vann Harald Andersson före Hilding Almevik och Martin Fransson. Damklassen vanns av Cecilia Koskull.
Novembertävlingen i OT vanns av Bengt Svensson i bilklassen före C-F Cederbaum. Mc-klassen vanns av Tore Berendtz.


RIKSPOKALEN 1946

 

Citat: Martin Strömberg.
Som första stora biltävling efter kriget kördes den nionde tävlingen om Rikspokalen på isgata och slingrande roslagsvägar med start och mål i Stockholm. Rikspokalen var SMK:s klassiska tillförlitlighetstävling för bilar och den enda verkliga amatörtävlingen. Förarna betalade start avgifter och tävlingen finansierades helt på dessa avgifter. Inga penningpris eller andra ersättningar förekom. Tävlingen kördes i dag och nattetapp under november månad på pilad bana om minst 700 km med mycket svåra sk. utslagssträckor. Klassindelningen följde ej internationella regler utan var följande: A, tidigare pristagare samt firmaförare. B, mindre kvalificerade förare och C, kvinnliga förare. Dessutom indelades vagnarna efter cylindervolym, över och under 1,2 liter.

 

I Rikspokalen klass C (damklassen) vanns av  Cecilia Koskull SMK Linköping med en Mercedes 230 med  25 prickar. I samma tävling vanns  Klass B. av Pehr Fredrik Cederbaum SMK Stockholm med en Willys Jeep. Willys jeepen var 4-hjulsdriven så det här med 4-hjulsdrivna rallybilar är ju ingen nyhet.

(Anm: P-F Cederbaum ägde Lambohovs Säteri. utanför Linköping.)
 

 

Läs mer »

Rikspokalens segrare Olof Landbü (t.v.) med kartläsaren Bengt Carlquist Till höger välkomnas Carl Palmquist i mål av fru och lilla Anita.
 

 

KOLMÅRDSRUNDAN 1946

Avskrift från Norrköpingstidningar måndagen den 2 december 1946.

Kolmårdsrundan kördes söndagen den 1 december 1946.

”Dekasurret” dominerade.  Det var rätt många DKW ekipage med i bilklassen så nog hörde man det karakteristiska ”dekasurret” alltid. Det blev mycket riktigt en DKW-förare som vann nämligen Stockholmaren Gösta Bergquist. Prickbelastning fick han förstås liksom de flesta andra vid den första hemliga tidkontrollen på andra varvet. Cederbaum och Palmquist från Botkyrka fick dela på andraplatsen. Jeeparna deltog igår i bilklassen vilket inte blev fullt rättvist, en jeep ju göra allt utom att bädda sin egen säng, följaktligen klara vilken väg som helst. En särskild klass för jeeparna var ett allmänt önskemål igår. Damerna behövde bara ta sig runt ett varv och de klarade sig bra Madeleine Leijonhuvud Linköpings MK segrade med 17 prickar.

 

  Resultat.

Bilar Experter

1

Gösta Bergqvist

DKW

SMK Stockholm

1 prick

 

2

P. F Cederbaum

Jeep

SMK Stockholm

2

Bilar Juniorer

1

Axel Johansson

Plymouth

MS Stockholm

6

 

4

Bertil Forslund

Chevrolet

SMK Linköping

9

Bilar Nybörjare

1

Bertil Askling

Opel

SMK Östgöta

3

 

3

Forsberg

 

Linköpings MK

5

Bilar Damer

1

M von Leijonhuvud

Mercedes

Linköpings MK

11

 

 

Segrarinnan i damklassen i Kolmårdsrundan Madeleine Leijonhuvud Linköpings MK mottar här priset ur SMK - ordförande Sven Hartwalls hand, medan tävlingsledaren Arne Bergström står mellan dem med protokollet i handen.

1947  
  Information saknas.
1948  
 


Beredskapstävling


Söndagen den 31 oktober arrangerade Östergötlands motorklubbar och Östgöta Correspondenten beredskapstävlingen, en landsvägstävling för bil och motorcyklar. Starten var förlagt till T 1:s gymnastiksal. 52 man startade, 30 på motorcykel och 22 med bil varav 48 kom i mål. Särklass bäst var den som körde sidovagn Göran Dahlin som genomförde tävlingen prickfritt. I bilklassen segrade Nils Oskar Lindberg LMK med 0,5 prickar.

 
    Resultatlistan från Östgöta Correspondenten den 1/11 1948.

Här kan du läsa hela artikeln som pdf fil.
1949  
 


Monte Carlo Rallyt


Måndagen den 24 januari 1949 startade med en minuts mellan rum ett fyrtitalet startande från Stockholm den 300 mil långa färden till Monte Carlo, i det första Monte Carlo Rallyt som kördes efter andra världskriget. Idén med Rally Monte Carlo är att deltagarna startar från flera startpunkter och genomför ett flertal transportsträckor med en förutbestämd genomsnittshastighet till samlingsplatsen i Monte Carlo. För att gemensamt köra en avlutande sträcka. Monte Carlo-rallyt uppfanns en gång i tiden för att fylla de vintertomma hotellrummen i spelstaden.
 

Det var debut för den svenska bilen Volvo PV 444 i större sammanhang

Bilarna som användes var standardbilar som Ford Prefekt, Studebaker, Dodge, Ford, De Soto, Citroën. Extrautrustningen bestod av extra dimljus sökarljus kartläsningslampa och backstrålkastare samt en passagerarstol som kunde fällas och användas som provisorisk sovplats. På takräcket fanns några extra reservdäck samt extra bensindunkar samt snöskyfflar.

 

  Östergötland runt

I tävlingen Östergötland runt segrade K-G Svedberg med en Saab 92. Det var tävlingsdebuten för Saabbilen. Bilen var en av 20 st. förseriebilar som Philipsson skulle ha som demonstrationsbil inför lanseringen av Saab 92 modellen.

  Stockholmsloppet (banlopp)

Stockholmsloppet kördes på  Skarpnäcks flygfällt. På träningen fredagen innan tävlingsdagarna gjorde Thedde Svensson en liten vurpa. 

   
 

Lyckligt leende Linköpingsdirektören Thedde Svensson , överraskande andre man i sportvagnarnas uppgörelse. urklipp från DN 30/5 1949

 

 
 
Theddes H.R.G
Bilden är tagen 1948 vid motorstadion i Ryd är Tedde Svenssons H.R.G
H.R.G  var en engelsk biltillverkare som tillverkade bilar från 1936 till 1956. De var framgång  speciellt i bantävlingar. Joakim Bonnier började sin karriär i en H.R.G. Samma bil som Thedde skulle köra i nästa års Midnattssolsrally.
Foto Frank Larsson.
 
  Tragedin på Gardemoen.

Den 28 augusti arrangerades Norges Grand Prix på Gardemoen 5 mil nordöst om Oslo. 50 000 åskådare hade samlats för att se tävlingarna. Vid det andra loppet där 7 midgetbilar ställde upp efter fem rundor på den 7 km långa banan låg LMK:aren Sture Selander och Norrmannen Brune Tavell och kivades om ledningen råkade Sture Selanders bil i sladd och touchade mot halmbalarna.
Bilen gjorde tre volter och och Sture slungades ur och ljöt en ögonblicklig död. Bilen fortsatte in mot publiken och två åskådare dödades. 
 
 

Den 12 november 1949 slopades bensinransoneringen och redan en månad tidigare hade regeringen givit tillstånd till några korta landvägstävlingar för bilar.

Rikspokalen 1949


Citat: Martin Strömberg
När anmälningstiden gått ut till Rikspokaltävlingen den 10–11 dec. 1949, stod det klart att Volkswagen på allvar gett sig in i "firmakriget" mot DKW-Saab, Ford, Fiat och Dyna-Panhard i första hand. Trots en massiv satsning blev det seger bara i damklassen, men detta var bara början till många års tävlingsverksamhet, där VW skulle komma att hävda sig bra i -konkurrensen, både på tävlingsbanorna och i fråga om marknadsandelar. Men nu gällde det Rikspokalen 1949.

Befolkningen i Bejby, Brunnby, Krokbo och Enbacka med flera torp led tillsammans med övriga åskådare, när de under lördagsnatten bevittnade rikspokalförarnas ansträngningar att forcera sträckans svårigheter. Bitvis var det ingen väg alls, utan man hade att efter bästa förmåga ta sig över gropar, mindre berg (eller stora stenar), stubbar och andra småtrevligheter. De svordomar, som osade ur fordonen, skulle säkert ha räckt till att hålla en modern lägenhet varm under en längre tid. Denna sträcka var en av nattetappens svåraste. Men de erfarna förarna hade nog väntat sig ännu värre. Halkan var det största kruxet med många dikesvisiter – 13 förare bröt under natten.

Även vana, säkra rattare som Cederbaum och K. G. Svedberg hörde till dem som dansade ut i geografin. Gösta Bergkvist, en av favoriterna kom bort genom att motorn på hans "DKW" skar ihop, när bara några mil återstod till slutmålet. Rune Andersson från Uppsala var tävlingens stora överraskning. Redan på ett tidigt stadium visade han, att han hängde med i farten utan svårighet.

I lilla klassen, under 1200cc, segrade Karl-Evert Andersson från Sandviken efter en körning, som präglades av lugn och säkerhet. Botkyrkamunken Bertil Wahlin visade, att han kan ta sig fort fram även med bil och Cecilia Koskull upprepade sin seger i damklassen.

I resultatlistan återfinner vi följande.
I klass B2 på en 17 plats kom Bertil Svensson SMK-Linköping i en  Plymouth med 40 prickar och på 18 plats Thedde Svensson, Linköpings MK med en H.R.G
I Klass C  damklassen vann Cecilia Koskull SMK-Linköping med en Volkswagen med 18 prickar.

Läs mer »

 

Vill Du till 50-talet.
Copyright.
Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90