RIKSPOKALEN
1946 |
|||||||||||||||||||||||||
Rikspokalen som
arrangerades av SMK-Stockolmsavdelning var ansedd som Sveriges anrikaste
landvägstävling (läs rallytävling) innan man började tävla om SM i rally och
tillförlitlighet. Vecko Journalen hade redan 1931 instiftade det ståtliga
vandringspriset |
|||||||||||||||||||||||||
Rikspokalens tidigare segrare:
|
|
||||||||||||||||||||||||
Enligt en notis i DN fredagen den 15:e november, har det aldrig varit ett sådant ståhej inför en tävling som nu. Tävlingen kommer att gå på ishala vägar under kommande lördag och söndag. Sämst lottad är Lugi Fallai som fått startnumret 1 med Verner Hansson på Studebaker och Sven Servais med en Chevrolet i bakhasorna. En intressant start gjorde Nisse Johansson han hade monterat en droskbilstaxameter i bilen och tänkte räkna sekunder, minuter och meter på ett vetenskapligt sätt. I C - klassen startar sex mer eller mindre sköna damer och vi håller nog en slant på doktorinnan Dolly Paulitz som startar sist på DKW. En möjlighet kan vara Linköpingsflickan Cecilia Koskull som fått den kåsatränade arméingenjören Sten Toresson som kartläsare. Natt och dagsetappen slingrade sig uppåt Roslagen väster och norr om Norrtälje Svåraste sträckan var vid den 3.e kontrollen vid Fresta men i Norrtäljetrakten var det bitvis glashalt men uppåt Väddö och Harg var vägen torr och fin. Mest synd var det för kontrollanterna då termometern visade ner mot minus 15 grader. I stort sett blev tävlingen en seger för de gamla mästarna 11 man i A-klassen hade 0 - 7 prickar medan ingen i B klassen kom under 10 prickar. Av storfavoriterna var det bara Raymond Sjökvist som föll bort när han kolliderade med en droskbil på en krokig och hal väg. |
|||||||||||||||||||||||||
![]()
Svenska Dagbladet 18 november
1946. |
Norrköpings Tidningar 1946. |
||||||||||||||||||||||||
Värt att notera var att 4
stycken 4 hjulsdrivna bilar var anmälda. Nisse Segeman, Perh Fredrik
Cederbaum, Harald Nilsson och Gösta Stigman. Tävlingen blev en triumf för Linköping som tog hem segrarna i alla tre klasserna. Stockholmaren Olof Landbü är numera anställd vid Saab i Linköping. B-klassegraren Cederbaum är barnfödd utanför Linköping och är officer på I 4 och damsegrarinnan bor på en gård utanför staden. Hon är praktrisk taget debutant och övertalades av Cederbaum att ställa upp i tävlingen.
|
![]() Dagens Nyheter måndagen den 18 november 1946. |
||||||||||||||||||||||||
Resultatlistan i text version. | |||||||||||||||||||||||||
|