Text och bilder från Sven Gunnar "Wiggo"
Wighs fotoalbum.

Uppdaterad. 2021-11-17.

Foto: Thomas Godhe.
Så glad var Sven Gunnar Wigh och Kjell Andersson när de fotograferades under ett uppehåll i Gästabudstrofén som ingick i SM året var 1987.

Sven Gunnar har varit ”LMS” Linköpings Motorsällskap trogen som funktionär, rallyförare och kartläsare sedan 1970 och är nu ständig medlem i klubben.

 

I Tallboda

I Tallboda var vi ett gäng motorungdomar, Christer ”Räka” Adolfsson, Gunnar Hagäng, Sam ”Sudden” Mikael Sundelin, Göran ”Ludde” Lund, Lars ”Nypa” Nyberg och Per-Olof ”Protta” Nilsson.
 
Det blev tätare besök på LMS klubblokal i Majelden på Ramtorpsgatan. Kvällarna var tisdagar och torsdagar det var mycket folk på den tiden. Kollade i en poänglista för rally vi var 78 förare och 78 kartläsare året var 1975.

När vi var på klubben fick man nya vänner och kompisar, Kent Quist, Berndt Carlsson, Henry Liljesson m.fl.
Kent Quist, Henry Liljesson och Erik Broberg jobbade på Almeviks som låg på Industrigatan i Linköping.  Körde man inte tävling eller var kartläsare var vi på tävlingar runt om i Sverige. Arrangerade LMS tävling så var man givetvis funktionär.

 

På söndagskvällarna blev det att åka till Stora Torget. Där det var samling och rallysnack, rallysnacket fortsatte på Café Gyllenborg ett fik som låg på vägen mellan Linköping och Vreta Kloster. Det kunde även bli en sväng på Prästtomta skjutfält på hemväg om det fanns tid.

Vi i Tallboda var en hel del på BP macken och Motell Blåklinten. Då blev man bekant med Lars ”Nypa” Nyberg och hans far som var en rackare att ställa in förgasare. (Fotnot: Omskriven av motorjournalisten Lennart Öjesten i tidningen Expressen). Stig Mattsson, Mats Jonsson, Per-Olof ”Protta” Nilsson, osv. Innan jag hade körkort åkte jag med Protta en hel del. Kommer ihåg när vi var på väg hem från Mats Jonsson sommarstuga vid sjön Mörken strax före Hovetorp. I en högersväng skrämde P O Nilsson mig ordentligt hur han fixade den svängen kan jag tänka på än idag när jag åker förbi platsen.

 

Första bilen.

Första bilen köpte jag av Linderholm. En VW 1200 1961 års modell för 2 100 kr den 8 augusti 1968, innan jag hade körkort som togs den 12 september samma år. Så nu var det bara att köra. Jag gick på Saabs industriskola under tre år 1966 – 1969. Det var så att bläcket på stämpeln hann knappt att torka på körkortet innan jag rullade ett varv.

En sen kväll på väg till KFUM gården på grusvägen körde jag över min förmåga. Jag var ensam och det var lite bök att komma upp på vägen, Det fanns ingen mobil. När jag kom fram till KFUM gården ringde jag hem och bad om hjälp för att ta mig hem till Tallboda. Som tur var fick tag i en duktig bilplåtslagare och fick mej en ordentlig ”läxa”.

 

Den 12 februari 1969 byttes VW 1200 bort till en VW 1500 S 1964 års modell för 3 500 kr i mellan. Blev till att fixa till lite rallystuk på nya bilen extraljus, stor backlampa, kartläsarlampa. Skyddsplåt fram och bak. Åkte en vintertävling MK Scandias Vintergatan den 7:e mars 1970. Start och mål Kisa. Fick bryta. Lånade 4 däck till tävlingen BF Goodrich med tetradubb.

Foto: Sam Mikael Sundelin.

Första bilen jag köpte var en VW 1200 av 1961 års modell för 2 100 kr året var 1968.

Bilden är tagen på regementan i Linköping där rallytokiga ungdomar tränade att åka fort.

 

Foto: Sam Mikael Sundelin.

Den 12 februari 1969 byttes VW 1200 bort till en VW 1500 S 1964 års modell för 3 500 kr i mellan. Blev till att fixa till lite rallystuk med extraljus, backlampa, kartläsarlampa. Skyddsplåt fram och bak.

Vi åkte en vintertävling MK Scandias Vintergatan den 7:e mars 1970. Start och mål i Kisa. Vi fick motorstopp i backen upp till en SS. En elkabel hade gått av och vi fick bryta tävlingen. Kartläsaren var Sam Mikael Sundelin. Vi hade lånat 4 däck dubbdäck till tävlingen av fabrikat BF Goodrich med tetradubb.
 

 

Nästa bilköp.

Vi Mats ”Mellis” Mellberg och Sven Gunnar ”Wiggo” Wigh köpte en Saab 96 årsmodell 1960 den 20 mars 1970 av Jöhnckes som hade en filial på Gamla Tanneforsvägen för 765 kronor. Vi köpte den för att ha lite kul och roligt med.


Man hade en bil att åka med även när den tävlingsbilen Saaben var trasig. Bilen fick stå i Tallboda hos mig. Jag och ”Mellis” blev bekanta med varandra när vi gick på Saabs Industriskola och jobbade på Saab.

Det kom en kille från Sollefteå vid namn Torsten Öberg som tidigare varit bilmekaniker. Han fixade till  all el och tänd delar, det blev en stor skillnad. Sedan blev det nya stötdämpare fram Bilstein, och bak Koni, nya däck Firestone 200 Sport. Avgassystem byttes till 2 tum, skyddsplåt, rallystol på förarsidan gjuten i glasfiber. Efter ett tag bytte vi ut kartläsarstolen, vi fick tag i en stol  från en Saab Sport med nackstöd och även dörrsidor. Extraljus, backlampa, varvräknare och sportratt monterades.
 

 

Majpokalen 1970.

Foto: ?
Majpokalen T-tävling den 30 maj 1970. Första tävlingen som kartläsare åt Mats Mellberg. Klass B-junior Gr 2. 

 

OT-special Finspång 1970.

Foto: ?
OT- special-B den 6:e juni 1970 som arrangerades av Finspångs MS. Mats Mellberg var kartläsare. Klass B-junior Gr 2, startnummer 80.

 

Folkungaloppet 1970.

Foto saknas.
Folkungaloppet 1970 som arrangerades av LMS. OT-B  den 13:e juni 1970. Mats Mellberg körde och Sven Gunnar Wigh var kartläsare. Startnummer var 68.

 

Skörderundan 1970.

Foto: ?
Skörderundan OT-special B, den 27:e juni 1970 arrangerades av MSK Kvarnvingarna.  Klassen B-junior Gr 2. kartläsare Mats Mellberg.

Foto: ?
Skörderundan OT-special-B, den 27:e juni 1970 arrangerades av MSK Kvarnvingarna.  Klassen B-junior Gr 2. kartläsare Mats Mellberg.

 

Marknadsnatta 1970.

Foto saknas.
Marknadsnatta T-tävling, den 3-4 oktober 1970. Startnummer 144. Klass B-junior Gr 2. 54 startande i klassen vi kom på en 10 plats. Kartläsare Mats Mellberg. Bild Saknas.

 

Finalen 1970.

Foto: ?
T-tävling Finalen, arrangerades av Norrköpings Mk den 5 december 1970. Klass B-junior Gr 2. 51 startande i klassen kom på en 6:e plats. Kartläsare Mats Mellberg.
Nu var det dags att trimma motorn. Det var Hasse ”Ektorpet” Eriksson som fixade till så att blev av. Vevaxel blev en Saab GT axel. Det blev en helt annan bil med mera ork. Det största problemet efter trimningen var drivknutarna de gick åt mycket fort. Drivknutarna bestod av 2 halvor av gummi och kallades för ”Paltbröden”.
 

OT-Special VÖMK.

Foto: saknas.
1:a maj 1971 OT-special B, arrangerad av VÖMK. Klassen B-förare Gr2. Mats Mellberg förare och kartläsaren var Torsten Öberg. 20 startande i klassen de kom på en 12:e plats. Efteråt blev det att fixa till mittre fästet på bakaxeln som hade släppt från karossen.

 

Majpokalen 1971.

Foto: ?
Det höll på att inte bli någon Majpokal.
Jag gjorde lumpen på I4 motorkompani var MC ordonnans på 12 kompaniet. Fick permis trots att vi skulle gå högvakt.
Majpokalen 1971 en T-tävling, arrangerades den 22 maj av Norrköpings MK. Klassen B-junior 59 startande i klassen, Mats Mellberg var kartläsare. Tyvärr fick vi bryta tävlingen. 
Troligtvis var det den 3-växlade växellådan som gav upp.

 

Trandansen 1971.

Foto: ?
Trandansen den 31 juli 1971 OT-special B, arrangör Tranås MK. Klassen B-junior Gr 2. 39 startande . Vi kom 10:a. Förare Mats Mellberg, kartläsare Sven Gunnar Wigh.

Foto: Åke Nilsson SMT.
Trandansen den 31 juli 1971 OT-special B, arrangör Tranås MK. Klassen B-junior Gr 2. 39 startande . Vi kom 10:a. Förare Mats Mellberg, kartläsare Sven Gunnar Wigh

 

OT-Special Finspång 1971.

Foto: Nils Olof Johansson.
Finspångs OT-special B,  den 7 augusti 1971. Kartläsare Mats Mellberg. 25 startande i klassen, vi kom på en 12:e plats. 

 

Gruvrundan 1971.

Foto: Sven Fransson.
Gruvrundan en T-tävling som arrangerades av Åtvidabergs MK den 25 september 1971. Vi körde i klassen B-förare Gr-2. Mats Mellberg körde och Sven-Gunnar Wigh läste kartan.
OBS se på nederkanten på höger framhjul, fälgslag.

 

Stångåpromenaden 1972.

Foto: Ateljen Orange.
Stångåpromenaden OT-B som arrangerades av MK Scandia den 6 maj 1972. Förare Sven Gunnar Wigh och Mats Mellberg var kartläsare. 38 startande och vi kom 28:a.
Foto: Sven Fransson.
Stångåpromenaden OT-B som arrangerades av MK Scandia den 6 maj 1972. Förare Sven Gunnar Wigh och Mats Mellberg var kartläsare. 38 startande och vi kom 28:a.

 

Majpokalen 1972.

Foto: Sven Fransson.
Majpokalen T-tävling den 13 maj 1972 arrangör Norrköpings MK.  Klass B-förare Gr2. 43 startande, vi fick bryta tävlingen, en drivknut "paltbröden" gav upp. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Mats Mellberg.
Foto: ?
Majpokalen T-tävling den 13 maj 1972 arrangör Norrköpings MK.  Klass B-förare Gr2. 43 startande, vi fick bryta tävlingen. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Mats Mellberg.

Foto: ?
Majpokalen T-tävling den 13 maj 1972 arrangör Norrköpings MK.  Klass B-förare Gr2. 43 startande, vi fick bryta tävlingen. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Mats Mellberg.

Foto: Nils Olof Johansson.
Majpokalen T-tävling den 13 maj 1972 arrangör Norrköpings MK.  Klass B-förare Gr2. 43 startande, vi fick bryta tävlingen. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Mats Mellberg.

 

Folkungaloppet 1972.

Foto: ?
Folkungaloppet OT-special B den19 augusti 1972 arrangör Linköpings MS. Klass B-förare Gr2. 25 startande vi kom på 21:a plats. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Mats Mellberg.

 

Viksåttan 1972.

Foto: Nils Olof Johansson.
Viksåttan T-tävling 9 september 1972 arrangör SMK Valdemarsvik. Klass B-förare Gr2. 30 startande, vi kom på en 16:e plats. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare René Pettersson.
Under tävlingen blev vi bromslösa. Fick pumpa för att få till lite broms och vid målet för tävlingen gjorde jag bort mig och åkte in i en VW 1200, så jag fick fixa en ny kofångare till bilen som vi körde på.

 

Marknadsnatta 1972.

Foto: Björn Jonson.
Marknadsnatta T-tävling arrangerades av VÖMK den 30 september 1972. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Sam Mikael Sundelin. 37 startande vi kom på en 9:e plats. B-förare grupp 2.

Foto: Sven Fransson.
Marknadsnatta T-tävling arrangerades av VÖMK den 30 september 1972. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Sam Mikael Sundelin. 37 startande vi kom på en 9:e plats. B-förare grupp 2.

 

Scandiatrofen 1972.

Wiggo utnämnd till månadens rullare. Samt mysteriet med tävlingsbilen som ej startade.

 
Blev inte alls som tänkt. I Linköping var det sommarväg, men ner mot Bestorp – Kisa  var det vinter vilket vi inte hade någon aning om. Vi hade redan snurrat på vägen och hade krökt bakaxeln och på en annan sträcka fick vi gå ut och lyfta bort en bil.

Vi var ganska många som stod i kö på en specialsträcka, men vi fortsatte så dumt. Vi skulle givetvis bryta tidigare. Det blev en rullning och blev stopp.

Det var kallt att åka hem utan framruta och dörruta från Gerarp utanför Tidersrum till Tallboda. Vi stannade i Kisa och värmde oss. Vi hade bara vinterdäck utan dubbar.

Det blev en hel del jobb att få ordning på bilen. Mycket duktig plåtslagare som arbetade på ANA var Yngve Sjösten som fixade till plåtskadorna. Sen blev det lackering. Ny färg fick det bli. Det var Valmino Wåhlsjö på Skottes bilservice som fixade lackeringen.

Körde ett par tävlingar med bilen.
Bilen blev fin tycker jag. Sålde bilen till Erik Broberg den 6 augusti 1973.
Bilen har gått från 1970 till 1973 1500 mil och med den trimmade motorn 1035 mil.
 

Foto: Ters Foto.
Scandiatrofén 1972.

Foto: G Whiss.
Scandiatrofén 1972.

Foto: ?
Scandiatrofén 1972.

Foto: ?
Scandiatrofén 1972.

Foto: Orange Rally Foto.
Scandiatrofén 1972.

Foto: Nils Olof Johansson.

Vägen mellan Kisa och Österbymo efter Tidersrum ligger infartsvägen till Smedstorps dubbelgård och den vägen kördes som en sträcka i årets Scandiatrofé.
Där passade fotografen Nils Olof Johansson påpassligt ta denna bildserie när Sven Gunnar och René Pettersson som dagen till ära var kartläsare rullar.

I tidningen Rallysport blev Wiggo och René utnämnd till månadens rullare.

Foto: Nils Olof Johansson.

Foto: Nils Olof Johansson.
Som alltid var startplatsen förlagt till Terrassen dvs. matserveringen utanför Saab i Linköping.
Det var ett mysterium att en bil stod kvar på startplatsen efter att alla hade startat och startade inte i tävlingen. Varför var det stora frågetecknet.

Foto: Nils Olof Johansson.
Det var många LMS:are som hjälpte Sven Gunnar att komma på rätt köl.

En mycket duktig plåtslagare som jobbade på ANA var Yngve Sjösten fixade till plåtskadorna.
 
Sven Gunnar poserar hemma i garaget.

Det blev en hel del jobb att få ordning på bilen. Yngve Sjösten var en duktig plåtslagare som jobbade på ANA och fixade till plåtskadorna. Sen blev det lackering. Ny färg fick det bli. Det var Valmino Wåhlsjö på Skottesbilservice som fixade lackeringen. Efter reparationen tycker jag att bilen blev fin.
 

 

Klappjakten 1973.

Foto: saknas.
Klappjakten T-tävling den 10 mars 1973. Arrangerades av Ydre MK med start och mål i Kisa. Förare Sven Gunnar Wigh, klassen var B-förare Gr.2. Fem sträckor kördes och vi kom på 19:e plats av 26 startande vem som var kartläsare vet jag inte.

 

Klubbtävling 1973.

Foto: Per Anders Larsson.
LMS klubbtävling den 1:a maj 1973 som kördes på Sviestad. Året efter 1974 arrangerades den första Sviestadträffen  och tävlingen firar 50 årsjubileum 2024.

 

Lövdansen 1973.

Foto: Orange Rally Foto.
Lövdansen OT-B arrangerades av SMK Nyköping den 12:e maj 1973. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Torsten Öberg, klassen vi körde i var B-förare Gr 2. 38 startande i klassen. Vi kom på en 30 plats.

 

Jubileumspecialen 1973.

Foto: Sven Fransson.
Jubileumsspecialen arrangerades av Finspångs MS i samband med klubbens 50 årsjubileum den 2 juni 1973. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Torsten Öberg. Klassen var B-förare Gr 2. 39 startande i klassen. Vi kom på en 29:e plats. På kullen i bakgrunden står några riktiga rallykändisar Sven Olof Sandberg och Håkan Lind.

Foto: ?
Jubileumsspecialen arrangerades av Finspångs MS i samband med klubbens 50 årsjubileum den 2 juni 1973. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Torsten Öberg. Klassen var B-förare Gr 2. 39 startande i klassen. Vi kom på en 29:e plats.

Foto: ?
Jubileumsspecialen arrangerades av Finspångs MS i samband med klubbens 50 årsjubileum den 2 juni 1973. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Torsten Öberg. Klassen var B-förare Gr 2. 39 startande i klassen. Vi kom på en 29:e plats.

Foto: Nils Olof Johansson.
Jubileumsspecialen arrangerades av Finspångs MS i samband med klubbens 50 årsjubileum den 2 juni 1973. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Torsten Öberg. Klassen var B-förare Gr 2. 39 startande i klassen. Vi kom på en 29:e plats.

 

Folkungaloppet 1973.

Foto: ?
Folkungaloppet OT special B, arrangerades av Linköpings MS den 16 juni 1973 med start och mål på Sätravallen söder om Linköping. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Sam Mikael Sundelin. Klassen var B-förare Gr 2. 35 startande i klassen. Vi kom på en 18:e plats.
Foto: Per Anders Larsson.
Folkungaloppet arrangerades av Linköpings MS den 16 juni 1973 med start och mål på Sätravallen söder om Linköping. Förare Sven-Gunnar Wigh, kartläsare Sam Mikael Sundelin. Klassen var B-förare Gr 2. 35 startande i klassen. Vi kom på en 18:e plats.

Bilen såldes till
Erik Broberg den 6 augusti 1973. Bilen hade då gått ca: 1500 mil och med den trimmade motorn 1035 mil.

Sammanfattning av alla tävlingar med E68046.

Förare

Antal tävlingar

Sven Gunnar Wigh

17

Mats Mellberg

5

Summa tävlingar

22

 

 

Kartläsare åt Sven Gunnar

Antal tävlingar

Mats Mellberg

9

René Pettersson

2

Sam Mikael Sundelin

2

Torsten Öberg

2

utan kartläsare

1

 

 

Kartläsare åt Mats Mellberg

 

Sven Gunnar Wigh

4

Torsten Öberg

1
   
Tävlingar med bilen.  
1. Majpokalen T-tävling, 30 maj 1970. 13. Majpokalen T-tävling, 13 maj 1972.
2. Finspångs OT-special B, 6 juni 1970. 14. Folkungaloppet OT-Special B, 19 augusti 1972.
3. Folkungaloppet OT-special B, 13/14 juni 1970. 15. Viksåttan T-tävling, 9 september 1972.
4. Skörderundan OT-special B, 27 juni 1970. 16. Marknadsnatta T-tävling, 30 september 1972
5. Marknadsnatta T-tävling, 3-4 oktober 1970. 17. Scandiatrofén T-tävling, 18-19 november 1972.
6. Finalen T-tävling, 5 december 1970. 18. Klappjakten T-tävling, 10 mars 1973.
7. VÖMK OT-special B, 1 maj 1971. 19. Träning 1 maj 1973.
8. Majpokalen T-tävling, 22 maj 1971. 20. Lövdansen OT-special B, 12 maj 1973.
9. Trandansen OT-special B, 31 juli 1971. 21. Jubileumsspecialen OT-special B, 2 juni 1973.
10. Finspångs OT-spec B, 7-8 augusti 1971 22. Folkungaloppet OT-special B, 16 juni 1973
11. Gruvrundan T-tävling, 25 september 1971. 23. Marknadsnatta 10 år T-tävling, 6 oktober 1973.
12. Stångåpromenaden OT-special B, 6-7 maj 1972  
   

 

Marknadsnatta 1973.

Foto: Sven Fransson.
Marknadsnatta 10 års jubileum den 6 oktober 1973. Förare Sören Karlsson, kartläsare Sven-Gunnar Wigh, Klassen var C-förare Gr 2. 85 startande i klassen. Vi kom på en 45:e plats.

 


Nästa rallybil blev en SAAB V4.
 


Nästa rallybil blev en SAAB V4. Det var Henry Liljesson som då jobbade på Saab Ana i Linköping som fixade så att det blev ett köp. Det var en Saab V4 -69 med defekt växellåda.

Bilen köptes den 19:e mars 1974 pris 4 725 kr. Så nu blev det en hel del jobb, växellådan blev renoverad 6:35 slutväxel med drevsatsen SP1, skyddsbåge monterades och en förstärkningssats. Fick hjälp av Bo ”Mudden” Karlsson med svetsarbeten. Avgassystem byttes till ett Standard B system, skyddsplåt, stötdämpare fram och bak Bilstein.

Nya fram och bakfjädrar, bromsklossar Ferodo DS 11, Bak fick man nita fast nya band på de gamla backarna. På vintern hade jag 95:ans bromscylindrar bak. Extraljus monterades och backlampa. Invändigt förarstol en Recaro med Britax bälten, kartläsaren fick sitta i originalstolen men ett kurvhandtag monterades.

 

Klubbtävling 1974.
Foto. Sven Fransson.
 
Här åker jag med René Pettersson i en Standard B Saab och får mej en lektion hur man hanterar en rally Saab i tävlingsfart. Tävlinge körde 25 januari 1974 starten var vid Gulf Vikingstad.

Gruvrundan 1974.

Foto: ?.
Gruvrundan arrangerades av Åtvidabergs MK den 28 september 1974. Jag och Sam Mikael Sundelin  var föråkare med nr 000. Övriga föråkare var 00 Anders Wing och 0 Per Eklund i Saab 99. 

 

Nässjörundan 1975.

Foto: ?.
Nässjörundan 8 maj 1975. Klassen var B-förare standard B. Kartläsare Berndt Carlsson 10 startande och vi kom 6:a.  Det var första riktiga tävlingen med V4:an. Man åkte i tävlingsbilen till tävlingen och förhoppningsvis även hem. Däcken var 155 x 15 Barum som kostade 85 kronor styck på ANA.

Foto: ?.
Nässjörundan 8 maj 1975. Klassen var B-förare standard B. Kartläsare Berndt Carlsson 10 startande och vi kom 6:a.  Det var första riktiga tävlingen med V4:an. Man åkte i tävlingsbilen till tävlingen och förhoppningsvis även hem. Däcken var 155 x 15 Barum som kostade 85 kronor styck på ANA.

 

Trandansen 1975.

Foto: ?
Trandansen 1975 arrangerades av Tranås MK den 2:a augusti 1975. Klassen B-förare Standard-B, 13 startande och vi kom 4:a.  Kartläsare var Berndt Carlsson.

Foto: ?
Trandansen 1975 arrangerades av Tranås MK den 2:a august 1975. Klassen B-förare Standard-B, 13 startande och vi kom 4:a.  Kartläsare var Berndt Carlsson.

 

Mjölbypokalen 1975.

Foto: ?
Mjölbypokalen arrangerades av MSK Kvarnvingarna den 16 augusti 1975. Start och mål var Lastbilsterminalen i Ahlbacken. Klassen var B-förare standard-B. 8 startande vi kom 4:a Kartläsare var Berndt Carlsson.

Foto: Göran Johansson.
Mjölbypokalen arrangerades av MSK Kvarnvingarna den 16 augusti 1975. Start och mål var Lastbilsterminalen i Ahlbacken. Klassen var B-förare standard-B. 8 startande vi kom 4:a Kartläsare var Berndt Carlsson.

 

Höstvalsen 1975.

Foto: ?
Höstvalsen Minirally som Vimmerby MS arrangerade 6 september 1975. Klassen var B-förare standard-B. 5 startande vi kom 2:a. Kartläsare var Berndt Carlsson.

Foto: ?
Höstvalsen Minirally  som Vimmerby MS arrangerade 6 september 1975. Klassen var B-förare standard-B. 5 startande vi kom 2:a Kartläsare var Berndt Carlsson.

 

Gruvrundan 1975.

Foto: Nils Olof Johansson
Gruvrundan som arrangerades av Åtvidabergs MK den 15:e november 1975. Klassen var B-förare standard-B. 16 startande vi kom 4:a. Kartläsare var Berndt Carlsson.

Foto: ?
Gruvrundan som arrangerades av Åtvidabergs MK den 15:e november 1975. Klassen var B-förare standard-B. 16 startande vi kom 4:a. Kartläsare var Berndt Carlsson.

Foto: ?
Gruvrundan som arrangerades av Åtvidabergs MK den 15:e november 1975. Klassen var B-förare standard-B. 16 startande vi kom 4:a. Kartläsare var Berndt Carlsson.

 

Mjölbypokalen 1976.

Foto: ?
Mjölbypokalen som arrangerades Msk Kvarnvingarna den 21:e augusti 1976. Klassen var B-förare standard-B. 21 startande vi kom 9:a. Kartläsare var Jan Ståhl.

Foto: Göran Johansson.
Mjölbypokalen som arrangerades Msk Kvarnvingarna den 21:e augusti 1976. Klassen var B-förare standard-B. 21 startande vi kom 9:a. Kartläsare var Jan Ståhl.

 

Stenbocksrundan 1976.

Foto: ?
Stenbocksrundan arrangerades av Boxholm Mk den 3:e september 1976. Klassen var B-förare standard-B. 12 startande vi kom 5:a. Kartläsare var Jan Ståhl

 

Viksåttan 1976.

Foto: ?
Viksåttan den 18 september 1976 arrangeradses av SMK Valdemarsvik. Klassen var B-förare standard-B. 16 startande vi kom 2:a. Kartläsare var Jan Ståhl.

Foto: ?
Viksåttan den 18 september 1976 arrangeradses av SMK Valdemarsvik. Klassen var B-förare standard-B. 16 startande vi kom 2:a. Kartläsare var Jan Ståhl.

Foto: ?
Viksåttan den 18 september 1976 arrangerades av SMK Valdemarsvik. Klassen var B-förare standard-B. 16 startande vi kom 2:a. Kartläsare var Jan Ståhl.

 

Vingåkersvalsen 1977.

Foto saknas.
Vingåkersvalsen den 5:e mars 1977. Arrangerades av SMK Vingåker. Klassen var B-förare standard-B. 25 startande vi kom 7:a. Kartläsare var Kent Qvist. Bild från tävlingen saknas.

 

Emiltrofén 1977.

Foto: ?
Emiltrofén den 18 juni 1977 arrangerades av Vimmerby MS. Klassen var B-förare standard-B. 23 startande vi kom 7:a. Kartläsare var Jan Ståhl. OBS se hur uppkört det är.

 

Mjölbypokalen 1977.

Foto saknas.
Mjölbypokalen den 20 augusti 1977. Arrangerades av MSK Kvarnvingarna. Klassen var C-förare standard-B. 11 startande vi kom 5:a.  Förare var P O Nilsson. Kartläsare var Sven Gunnar Wigh.

 

Viksåttan 1977.

Foto: ?
Viksåttan den 10 september 1977 arrangerades av SMK Valdemarsvik. Klassen var B-förare standard-B. 15 startande vi kom 5:a. Kartläsare var Jan Ståhl.
Foto: ?
Viksåttan den 10 september 1977 arrangerades av SMK Valdemarsvik. Klassen var B-förare standard-B. 15 startande vi kom 5:a. Kartläsare var Jan Ståhl.

 

Scandiatrofén 1977.

Foto: ?
Scandiatrofén den 24 september 1977 arrangerades av MK Scandia. Klassen var B-förare standard-B. 18 startande vi kom 8:a. Kartläsare var Jan Ståhl.

Foto: Göran Johansson.
Scandiatrofén den 24 september 1977 arrangerades av MK Scandia. Klassen var B-förare standard-B. 18 startande vi kom 8:a. Kartläsare var Jan Ståhl.

 

Håkan Sundwallpokalen 1977.

Foto: ?
Håkan Sundwallspokalen den 8:e oktober 1977, arrangerades av Östergyllen Rally Club. Klassen var C-förare standard-B. Förare var Per Ove Nilsson. 7 startande vi kom 2:a. Kartläsare var Sven Gunnar Wigh.

 

Zitarundan 1977.

Foto: ?.
Zitarundan den 15 oktober 1977 arrangerades av VÖMK Klassen var B-förare standard-B. 16 startande vi kom 8:a. Kartläsare var Jan Ståhl.
Foto: ?.
Zitarundan den 15 oktober 1977 arrangerades av VÖMK. Klassen var B-förare standard-B. 16 startande vi kom 8:a. Kartläsare var Jan Ståhl.
 

 


Då var det färdig kört med den blåa V4:an ERP 417.

Tommy Törnbom köpte bilen av mej den 12 november 1977 för 9 000 kr. Det var så att Tommy jobbade på SAAB och satt på samma kontor som Göran ”Ludde” Lundh. Göran hjälpte mig att påverka Tommy att han skulle byta upp sig från en tvåtakts Saab till min V4:a, Std-B årsmodell 1969.

Bilen var helt klar att köra tävling med. Motorn var helt original endast ventilfjädrarna var utbytta till hårdare modell.
Bytet gjordes med hjälp av ett ihåligt tändstift som hade en snabbkoppling till tryckluftslang fastlödd där tändhatten skulle vara monterad och man höll ventilerna på plats med tryckluft så slapp man demontera topparna, samtidigt byttes också ventiltätningarna. Efter bytet av ventilfjädrarna kunde man varva motorn mera.

Vidare hade Bo ”Mudden” Karlsson hjälpt till med att svetsa dit förstärkning satsen från Saab Sport och rally. Växellådan blev renoverad med ny slutväxel 6:35 och ny drevsats SP1, men ingen diffspärr monterades.


Nya stötdämpare Bilstein fram och bak. Bromsklossar fram Ferodo DS 11, bak fick man nita dit tävlingsbelägg. Länkarmarna mellan bakaxeln och karossen ersattes med förstärkta med hårdare gummin. På vintern hade jag 95:ans bromscylindrar bak. Framfjädrar rally special och progressiva bakfjädrar. Ett komplett avgassystem Std-B men under bakaxeln blev det att svetsa på dubbla rör annars kunde röret bli platt. Avgasrörets upphängnings var av hårdare gummi. Varje gummi var försedda med balalata remmar om gummit gick av för att förhindra att avgasröret inte skulle ramla bort.

Skyddsplåt med speciellt fäste som var monterade på hjulhusens framkanter. Tre extraljus samt en stor backlampa som monterades på den bakre kofångaren.

Naturligtvis monterades en huv rem av brunt läder. Invändigt monterade jag en huvudbåge. Det var ett pyssel. Då skulle baksätet och klädseln vid sidostycken vara kvar. Min far hjälpte mej. Det blev hur bra som helst. På ryggstödet i baksätet monterades hjälmhållare. Fixade fästen för varningstriangeln och brandsläckaren. Satte dit en fällbar Recarostol på förarsidan med Saabs speciella underrede med glidskenor. Britax 3 punkt bälte.

Kartläsaren fick hålla tillgodo med original stol och nya Britax bälten. Extra handtag monterades, kartläsarlampa samt ett Saab sport och kartfack som monterades under hand facket. Däcken var med största sannolikt av märket Barum.

 

Nästa rallybil blev en Saab V4 Std-B FXZ909 årsmodell 1974 köpte jag av Anders Wing för 15 750 kr. Mätarställningen stod på 2745 mil vid köpet.

Bilen var specialgjord på monteringsbandet i Trollhättan med alla förstärkningar monterade och med extra svets punkter, ingen isolering eller underedsmassa fanns på bilen.  

Tävlingar med bilen ERP417.  
1. Gruvrundan Minirally, 28 september 1974. 9. Viksåttan Minirally 18 september 1976.
2. Nässjörundan Minirally, 8 maj 1975. 10. Vingåkersvalsen Minirally 5 mars 1977.
3. Trandansen minirally, 2 augusti 1975. 11. Emiltrofén Minirally 18 juni 1977.
4. Mjölbypokalen Minirally 16 augusti 1975. 12. Mjölbypokalen RS-B 20 augusti 1977.
5. Höstvalsen Minirally, 6 september 1975. 13. Viksåttan Minirally 10 september 1977.
6. Gruvrundan Minirally, 15 november 1975. 14. Scandiatrofén minirally 24 september 1977.
7 Mjölbypokalen Minirally, 21 augusti 1976. 15 Håkan Sundwalls Pokalen RS-B 8 oktober 1977.
8. Stenboksrundan Minirally 3 september 1976. 16. Zitarundan OT-B. 15 oktober 1977.
Tävling 12 och 15 var jag kartläsare åt P. O. Nilsson LMS.  
 

Copyright. 2022
Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90