Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 4 1994.

 

 

 

Författare Berndt Carlsson.

 

Kisarundan 10/8 1994.

 

Ydre MK som alltid kör sin RS i oktober fick i år 65 anmälda till sin tävling som i år hade 11 specialprov på grus och asfalt.

Det blev en överlägsen seger för Mjölby´s Escortåkare Jörgen Karlsson som vann med 12 sekunder till märkeskompisen Göran Sandell, Åtvidaberg som i sin tur var 1,5 sek före fjolårssegraren Anders Gustavsson från Motala.

Lars Inge Quist med brodern Kent i kartläsarstolen gjorde en mycket bra tävling och blev 7: a, sekunden före Tommy Sterneling som var för ivrig på första provet och tappade 10 – 15 sekunder och tappade kanske 4:e platsen totalt.

Pelle Norén åkte som vanligt aggressivt och aningen brett för att få bra tider på asfaltsproven, men publikfavorit där han där han drar fram, nu blev det en 9: e plats i klassen. 10:a blev jag trots att jag var ljusår efter Pelle och de andra. Då tävlingen ingick i klubbmästerskapet för oss i LMS så ställde jag upp i en Opel Ascona som jag lånade av Micke Reiborn för att inte ge Pelle Norén några gratispoäng. Nu hade jag lite tur att inte Pelle var snabbaste LMS: are, det fattades några sekunder och själv var jag 4: e bäste LMS are så lånet av Asconan innebar att jag fick de poäng som behövdes för att bli Klubbmästare 1994.
Hasse ”Plåtis” Andersson var 4:a i nya veteran med sin V4:a Peter ”Pegga” Holgersson tog en klar seger i B-förarnas ekonomiklass med sin Escort.

Efteranmäld kom Jocke Norén efter att ha jobbat dag och natt för att få i ordning på sin Volvo 242 efter avåkningen i Boxholm. Nu åkte han B-förare för första gången och blev 8:a trots att han fick 15 extra prickar för påkört hinder

 

Viks-åttan 3/9 1994.

 

Fjolårssegraren Johan Kressner vann även i år som han ville, upplänningen var en halv minut före Vimmerbys Mats Karlsson i en likvärdig bil. totalfyra var jag som hade sex sekunder upp till totaltvåan.

Det blev favoritseger även i klass A-nationell genom Nisse Axelsson som blev totaltrea. Utav LMS: arna så var Pelle Norén bäst med en 9: e plats. Tommy Sterneling och Mikael Heelge kom på 13: e respektive 14: e plats i klassen.

Gr. A till 2000cc vanns av hemmaåkaren Jonas Wigren före vår nya Golfåkare Kent Karlsson som åkte de sista tv sträckorna utan styrservo.

En efterlängtad comeback gjorde Bossing Karlsson som bytt bort sin gamla Subaru (som han aldrig trivdes i) mot en Peugeot 205 GTI gr A-1600cc. Klasseger blev det och 19: e totalt och då känner jag på mig att Bossing bara kände sig för och kommer säkert att öka farten framöver. Det är tänkt att han ska bygga om bilen till nationella klassen till 1995.

 

Vi har det ju ganska tunt med återväxten men vi har i varje fall en kille so har gjort många fina resultat och det är naturligtvis Jocke Norén som nu återigen var fint framme nu var han 4: a bland 30-talet C-förare.

Valdemarsvik som nästa år har SM för nationella klassen sparade på de finaste vägarna tills 1995 och tog till lite mindre och sämre vägar än normalt, framför allt var SS1 i sämsta laget de 2 - 3 sista kilometrarna. Vi har nog blivit bortskämda med de fantastiska vägarna som brukar bjudas. Totalt sett var det f.ö. bra och vi skall istället gratta Valdemarsvik som fått en SM-tävling, och det blir nog många som kommer från andralandsdelar som får chocken när det ger sig ut dessa kuperade och krogiga vägar som knappast har någon motsvarighet i Sverige.

 

Stenbocksrundan 17/9 1994.

 

Finalen i Östgötamästerskapen blev en våldsam fight mellan Nisse Axelsson och Micke Lindquist, det var mellan dess två herrar som titeln stod. Micke öppnade med dagens snabbaste tid på SS1 men då ställde Nisse upp och körde, och tog in 3 sek på SS2. På SS 3 var Micke 1 sek bättre så inför dagens sista och längsta sträcka (12km) ledde Micke med 4 sekunder. Båda visste vad som gällde, full fart från start till mål och då fick Micke växellådsproblem på sin Nissan GTR (3: ans växel låste sig) och då vann Axelsson sträckan över Micke med 8 sekunder. Så totalt vann Kadettåkaren från Ydre MK med 4 sekunder och med det årets Mästare i Östgötamästerskapen.

Mikael Blaad från Boxholm tog som väntat hem klassegern i sin hemmatävling och fick 15 poäng, och blev i och med det 3: a iden total cupen. För min del så var varje poäng viktig. Nu gick allt väldigt bra och jag blev 4: a totalt i tävlingen och gick därmed upp från 8: e till 4: e plats i Mästerskapet 1994.

Ytterligare en LMS. are gick in bland de 10 i topp i serien och det var Kent Karlsson som just blev 10: a. Men den här tävlingen gick snett från början, en avåkning på första sträckan och 10 förlorade minuter innebär givetvis ingen topplacering. Men att ge upp ligger inte för Kenta så de åkte i mål bland sista. Våra A-förare i nationella klassen hade heller ingen turdag Pelle Norén och Lars Inge Quist hamnade på 18: e respektive19. e plats efter olika problem utmed tävlingsbanan. Ännu sämre gick det för B-föraren Roland Vonk som åkte av på sista sträckan och fick en smäll av ratten så han fick uppsöka sjukhuset och gipsa tummen. Inte gick det bra för Jocke Norén heller. Han låg 5: a i C-klassen inför sista sträckan då han missbedömde en sväng och åkte av och krökte till sin 242 ordentligt. I den omdiskuterade nya veteran klassen åkte som vanligt ungdomarna fortast medan vår verkliga veteran Hasse Andersson tog sig in på en 9 e plats bland de 14 som startade.

Nu rustar vi bilarna för nästa säsong och laddar vi för fullt!

 

Hälsningar Berndt

 

SLUTSTÄLLNING I RALLY ÖÖM 1994

 

Följande tävlingar har ingått.

 

1

940212

Ydre MK

Klappjakten

2

940528

Norrköpings MK

Majpokalen

3

940806

Ljungsbro MK

Q8-Rallyt

4

940903

SMK Valdemarsvik

Viksåttan

5

940917

Boxholms MK

Stenbocksrundan

 

P.

Namn

Klubb

Bil

Tävling

Tot

 

 

 

 

1

2

3

4

5

 

1

N-E Axelsson

Ydre MK

Opel

 

15

17

18

20

70

2

Mikael Lindqvist

SMk Östgöta

Opel

20

20

 

10

19

69

3

Mikael Blaad

Boxholms MK

Toyota

15

15

 

15

15

60

4

Berndt Carlsson

LMS

Mazda

7

 

20

13

13

53

5

Peter Appelskog

Östergyllen

Mazda

 

13

13

13

13

52

10

Kent Karlsson

LMS

VW/Citroën

11

6

18

11

11

46

16

Bossing Karlsson

LMS

Peugeot

 

 

 

15

15

30

24

Peter Isacksson

LMS

Opel

 

19

 

 

 

19

27

Johan Eklöf

LMS

Susuki

3

6

8

 

 

17

32

Bo Farsbo

LMS

Masda

5

11

 

 

 

16

41

Robert Almevik

LMS

Susuki

6

 

5

 

 

11

 

 

 

 

 

Ställning i Linköpings MS Rally-KM 1994

 

Deltävlingar 1. Klappjakten, 2. Skänningeknixen 3. Kindasvängen, 4. Majpokalen, 5. Håkan Sundsvallspokalen, 6. Q8-rallyt, 7. Viksåttan, 8. Stenbocksrundan, 9. Kisarundan

 

P

Namn

Klass

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Tot.

1

Berndt Carlsson

A

15

 

 

 

 

15

15

15

15

69

2

Pelle Norén

A

 

 

15

13

15

(6)

11

12

(11)

65

3

Kent Karlsson

A

11

 

13

8

-

13

13

(6)

 

58

4

Tommy Sterneling

A

 

13

-

9

11

11

(8)

 

13

57

5

Lars-Inge Quist

A

9

 

8

(7)

9

(8)

 

9

15

50

6

Joakim Norén

C

 

11

7

(6)

8

9

(6)

(5)

8

43

7

Mikael Heelge

A

 

15

11

 

-

 

7

 

 

33

8

Boo Farsbo

A

13

-

9

11

 

 

 

 

 

33

9

Peter Isaksson

A

 

 

 

15

13

 

 

 

 

28

10

Peter Holgersson

B

 

9

4

3

6

-

 

 

7

28

11

Peter Wangberg

C

 

 

(3)

(2)

4

4

5

8

5

26

12

Hans Andersson

C

6

-

(2)

-

3

3

(3)

7

6

25

13

Johan Eklöv

A

5

 

 

5

7

7

-

 

 

24

14

Bossing Karlsson

A

 

 

 

 

 

 

9

13

 

22

15

Robert Almevik

B

8

 

6

 

 

5

 

 

 

19

16

K G Hallberg

vet

7

 

 

 

 

 

7

 

 

11

17

Urban Andersson

B

 

9

 

 

-

 

 

 

 

9

18

Roland Vonk

B

 

 

5

4

-

 

 

-

 

9

19

Göran Kaldenberg

B

-

 

 

 

5

 

 

 

 

5

20

Leif Norrlund

vet

 

 

 

1

 

2

 

 

 

3

21

Lars-Olof Heimner

vet

 

 

 

 

 

 

2

 

 

2

22

Mikael Nilsson

A

 

 

-

 

 

 

 

 

 

-

 

 
 
   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93