Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 4 1993. |
|||
Författare Berndt Carlsson.
LBC-rundan RS 15/8 1993.
Endast 35 förare kom till start då Finspång körde ett asfaltsrace på sammanlagt 5 prov. Det var stenhårt från start till mål mellan Göran Sehlin, Norrköping och Motala's Anders Gustavsson, det kom att sluta med att Göran vann med 1 enda sekund. LMS hade bara ett ekipage med, och det var Britt Heelge som med sin Ford Escort tog hem B-förarklassen med 3 sekunder före alla grabbar, och inte nog med det, Britt blev även 7:a totalt i tävlingen. GRATTIS!!!
Jannerundan 21/8 1993.
F.d. Puttespecialen i SMK Östgötas regi hade som vanligt Skärblacka som start och mål. Favoriten Micke Lindquist vann som han ville, men sedan var det hårdare. En trio Golfåkare slogs om 2:a platsen och det var till slut Peter Johansson, Nyköping som knep den platsen. För övrigt är det LMS:aren S-G "Wiggo" Wigh som ägt just denna Golf. Mikael Heelge tappade lite tid på en miss på SS1 men blev ändå klass fyra, medan Bosse Farsbo tvåhjulade och slog ner så hårt att han knäckte mellandiffen.
Klappjakten 28/8 1993.
Klappjakten ingick i år i öppna Östgötamästerskapen (ÖÖM) så det var mycket som stod på spel. Micke Lindquist som ofta vinner med sin Nissan G T R skulle denna tävling bjudas hårt motstånd från Citroën föraren Ohlsson, Tranås. När tiderna räknats samman så visade det sig att Micke hade gått segrande ur striden med 3 sekunder. I A-nationell så blev Pelle Norén fin 6:a i den allt hårdare klassen. Kent Karlsson tappade 2:a platsen på sista sträckan efter någon miss och något hände även Johan Eklöv där så att han tappade tid.
Viksåttan 4/91993.
Den mycket populära Viksåttan i Valdemarsvik drog som vanligt mycket folk, trots att det inte ingick i ÖÖM. I stället ingick massa andra cuper vilket innebar att många långväga gäster kom till Vika. VAG-cup, Opel-cup och Suzuki-cup samlar förare frå hela Sverige, så totalt kom ca. 170 bilar till start. En av Sveriges största talanger Johan Kressner frän Vallentuna kom, i för honom, en helt ny bil en fd. Gullabo - Toyota gr. A, efter att i två är åkt gr. N Mitsubishi med stor framgäng. Och tro det om ni vill men killen höll nästan enmansshow och vann före hemmaföraren Jonas Wigren med 25 sekunder. Det var alltså inte de andra som åkte dåligt, för det var mycket högt uppskruvat tempo och det är just det som visar att Kressner kan ta upp kampen om SM-tecken i gr. A 94. Vädret spelade förare med högt nummer ett spratt för det kom riktiga skurar då och då så tiderna blev lite ojämna. Pelle Norén och Mikael Heelge led av detta men Pelle kom ändå 11:a i klassen medan Micke tappade tid och åkhumör. Kent Karlsson fick ge sig med trasig koppling på SS2. Urban Andersson i Volvo-Cup fick se sig slagen av Mikael Menck, MK Kinda och Robert Almevik blev 14:e i Suzuki-Cup. Näst sist startade Micke Reiborn, men på SS4 halkade han av i leran och tappade ca. 5 minuter, och så var den dagen förstörd.
Stenbocksrundan 11/9 1993.
Stenbocksrundan var nästa tävling i ÖÖM och den kördes på vägar av mycket god kvalitet. Denna gång kom inte Micke Lindquist till start, då bilen gick sönder i Viksåttan, så Cemonis revansch för förlusten i Ydre blev det inget av. Nu blev det stenhårt motstånd ändå för klubbkamraten från Tranås, Roger Berglund gav allt så Cemoni fick inget gratis, men problem på SS4 för Roger gjorde att Cemoni fick en lucka på 10-15 sekunder, och då var det ingen som kunde hindra den rutinerade Ohlsson att vinna. Efter Berglunds tidsmiss så klämde sig Jari Saarinen förbi och blev totaltvåa, slagen med endast 10 sekunder. Kent Karlsson blev .klass tvåa efter hemmaföraren Michael Blaad, vilket gör att Kent ligger mycket långt framme i den totala mästerskapserien. Lars-Inge Quist kom i mitten bland de nationella bilarna i A-klassen. Här bröt för övrigt Pelle Norén sedan han sladdat av vägen och slagit bort ett hjul. Urban Andersson blev än en gång 2:a efter den omöjlige Michael Menck som åker otroligt fort med sin Volvo Orginalare.
Håkan Sundwallpokalen 18/9 1993.
Finalen i ÖÖM blev en mycket spännande tävling som kom att avgöras på den 4:e sträckan, för här åkte den då ledande Cemoni Ohlsson av vägen och det banade då vägen för hans klubbkamrat Roger Berglund, som i och med denna totalseger blev mästare i öppna östgötamästerskapen, och för den prestationen blir några tusen rikare. Seger i 1300:a gr. A blev det för Kent Karlsson som nu gav igen för förlusten i Boxholm 14 dagar tidigare då Mats Blaad var före. Mycket bra på gång är Tommy Sterneling som nu körde till sig en 6:e plats i klassen, och kom 10:a totalt. Klass 2a och 11:a totalt kom Boo Farsbo som för en gångs skull hade en problemfri resa. 3:e bästa LMS:are var Mikael Heelge efter det att Pelle Norén som egentligen körde fortast av alla LMS:are fick 1 minuts tillägg för tjuvstart. På SS3 bröt jag, då en turboslang gick av, innan dess var jag med ganska hyggligt. I veterancupen startade två LMS:are och det. var bl.a. K G .Hallberg som vann klassen med sin Renault R8 Gordini , samt debuterade veteran Leif Nordlund som körde biltävling för första gången, men tvingades att bryta med sin Ford Anglia från 1960 efter något tekniskt fel.
Rallyhälsningar Berndt Carlsson |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
|