Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 4 1991. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Snapphanerallyt 9-10/8 1991
SM-serien fortsatte nere i Skåne, närmare bestämt i Hässleholm, där över 200 hade samlats för att göra upp om SM-poängen. Nalle Johansson såg till att hålla liv i SM genom att åka in på 2:a plats efter storfavoriten Mats Jonsson. En enda klass avgjordes redan och det var inte helt oväntat Harry Joki, som fick ett helt ointagligt försprång med sin Peugeot inför SM-finalen. Därmed är han mästare i gr A-klassen upp till 2000 cc. Enda LMS:are i tävlingen var Bossing Karlsson som återigen var 2:a efter den nästan omöjlige Cemoni Olsson, som förvånade all expertis genom att gå in på en total 16:e plats.
Puttespecialen 24/8 1991.
SMK Östgöta körde en RS-tävling med start och mål i Skärblacka. Den innehöll bara sträckor och ett vändprov, samtliga på grusunderlag. Det blev delad seger mellan östergyllens mycket duktige Volvoåkare Magnus Karlsson, som åkt riktigt fort hela sommaren, och Tranås erkänt snabba Cemoni Olsson i sin lilla "Cittra". På 3:e plats totalt kom jag själv in, vilket kändes härligt efter allt motflyt jag haft i sommar.
Volvo Original Cup börjar bli riktigt stort och många föredettingar söker sig nu tillbaks till rallyskogarna. En av dem är Tommy Sterneling, som inte kört på ett tiotal år, som nu är tillbaks. Efter två SS låg Tommy 1:a men på SS3 blev han kvar i ett dike.
Ytterligare 3LMS: are kör Originalcupen och det är Mikael Munck som nu blev 4:a i den såkallade. motionsklassen ( varför det nu skall kallas så är inte lätt att förstå). Tommy Molijn blev fin 2:a bland C-förarna i originalcupen och 5:a blev här Jonny Kristensson.
Kent Quist började sin karriär i LMS i slutet av 60-talet, men har de senaste 20 åren varit Kvarnvinge. Nu har han kommit tillbaks till fadershuset och tävlar från och med juni åter för LMS. Det blev en 12:e plats i klassen, trots en avåkning på SS1. I samma klass tävlar Mikael Nilsson med sin Saab 99 men kom inte heller denna gång i mål. Bland B-förarna åkte Peter Isacsson men han var inte speciellt nöjd med sin 7:e plats. C-förarna Jocke Pettersson, Ronny Davidsson och Johan Wettergren hade en inbördes fight och det blev nämnd ordning i mål, men det skilde bara 9 sekunder dem emellan.
Viksåttan 31/8 1991.
SMK Valdemarsviks populära MRY ingick som 4:e deltävlingen i ÖÖM. Som vanligt blev startfältet stort med uppemot 200 bilar. Ingen kunde hota Nalle Johansson som med sin gr A Mazda vann som han ville. En friskt satsande Mats Lundholm tog 2:a platsen totalt i sin Opel Ascona strax före Golf åkaren Kenneth Johansson. Lars-Inge Quist slog sin yngre broder Kent och de blev på det 15:e respektive 18:e man i A-nationell. Inför. sista sträckan låg jag 4:a i min klass efter Nalle, Göran Lindström och Göran Åndberg, men lyckades slå de två sistnämnda och gick in som 2:a i klassen efter Nalle. Det kändes faktiskt som en seger. Kent Karlsson bröt tyvärr denna gång efter dubbelpunktering. Bland B-förarna så åkte Göran Kaldenberg och trots avåkning blev det klasseger. Peter Isacsson var återigen fint framme i nationella klassen och kom här som 7:a. Robert Almevik tog sin sista poäng till B-förare genom att vinna C upp till 1300:a. Enda C-nationell av våra 3 startande att komma i mål var Lars-Erik Nilsson i sin mycket originella rallybil, en VW K70. Redan på SS1 rullade Johan Westergren sin 142:a ur tävlingen. Den andra 142:an, rattad av Jocke Pettersson, fick ge sig med mekaniskt fel. Som vanligt ett topparrangemang med otroligt krokiga och luriga vägar som knappast har någon motsvarighet i Sverige.
Globenrallyt 7/9 1991.
Det blev till slut Leif Asterhag som välförtjänt kunde
vinna SM-finalen över Mats Jonsson och det blev därmed dubbelt Toyota i
topp.
Hela 246 bilar kom till start vid Globen för att köra banan som sträckte sig ner till Södermanland runt Gnesta och Strängnäs för att sedan avsluta med några svårkörda bitar på Södertörn.
I den korta nationella klassen vann redan klara mästaren Nils-Erik Andersson, vilket var en härlig revansch för den sympatiske Ydre-killen som i fjol fick lämna ifrån sig sin medalj då en protest gick igenom för otillåten trimning. Han kom igen i är och vann med ärliga grejor. René Pettersson var med i sin VW Golf GTI och låg. runt 25:e plats då motorn lade av på den fina SS6 Skeppstad - Öllösa, som är en klassiker i svensk rallysport.
Att Tranås-föraren Cemoni Olsson skulle vinna gr A. 0-1300cc var ingen sensation, men att Bossing Karlsson i sin Peugeot skulle utklassa honom på de 5 första sträckorna och ha en totaltid som gav honom en 15:e plats totalt inför SS6, fick alla att häpna. Tyvärr var tempot lite väl högt uppskruvat för det blev en avåkning modell större in i ett träd, där bilen blev mycket kort.
En tredje LMS:are var på plats och det var lag i min gr N-Mazda. Det började mycket lovande och jag låg på 7:e plats bland de 35 förarna efter 7SS, men så kom den snart obligatoriska punkteringen och direkt var jag utanför poängplats. Nu blev det till slut en 13e plats i klassen.
Håkan Sundwall Pokalen 21/9 1991.
Finaltävlingen i årets ÖÖM svarade östergyllens RC för och dit kom 165 förare för att kriga om mästerskapspoängen. Självklar favorit till titeln var Nalle Johansson efter 3 segrar v lika mänga möjliga i årets tävlingar. Alla var inte lika tvärsäkra att han skulle totalvinna finaltävlingen då Dick Larsson från Uppsala kom ner för att försöka slå Mazda proffset. Dick hade nämligen varit snabbare i SM-finalen så länge han var med. Nu kunde Nalle, tillsammans med högsta chefen för Mazda i Sverige, VD Per Olsson, i högerstolen, andas ut efter 3 sträckor, då Dick fick bryta pga. att topplockspackningen hade gått sönder. Totalsegrare och östgötamästare blev som väntat Björn "Nalle" Johansson, Kvarnvingarna.
Mellan totaltvåan, Roger Öhman Sala, och Kenneth Johansson, NMK, skilde bara 1 sek. Totalfemma blev jag efter en ganska problemfri resa. A-förare gr A upp till 130V:a blev en ny framgång till Mjölbyåkaren Pierre Andersson. 2:a var Kent Karlsson som återigen körde mycket bra. Bland de nationella bilarna vann Karlskogas Mats Persson och här hittar vi årets klubbmästare, Lars-Inge Quist på 11:e plats. Grattis till KM-guldet. Här bröt tyvärr René Pettersson efter att ha varit klassnabbast på första och en kanontid på gång på andra sträckan. Vilken otur, René hade varit väl värd en triumf här på höstkanten" Bosse Farsbo bryter däremot sällan med sin Golf och så ,inte heller denna gång. Efter en jämn och klok körning hämnade han på 17:e p1ats totalt.
B-föraren Göran Kaldenberg vann klassen upp till 1300cc, helt utan motstånd. Totalt blev det en 54:e plats. Bröt efter en rejäl avåkning gjorde friskusen Peter Isacsson på SS2. Av okänd anledning bröt Ronny Davidsson. Endast en C-förare från LMS fanns i det 39 man starka nationella fältet och det var Jocke Pettersson som kom på 17:e plats.
Kisarundan 12/10 1991.
N-E Axelsson, Ydre MK, nybliven mästare i rally kunde ganska lätt vinna hemmatävlingen Kisa-rundan som innehöll 8 specialprov på blandat grus och asfalt. Ny-uppklassade B-föraren Robert Almevik åkte mycket vägvinnande med sin Suzuki och körde in på en meriterande 6:e plats C-föraren Ronny Davidsson var bara 2 sekunder efter och tog med det en 5:e plats i klassen med sin GR-N. Citroën. Ytterligare en LMS-förare som gjorde bra ifrån sig var Tommy Molijn som åker i Volvo Original-cupen. Trots ett nerkört staket så blev han klass 3:a.
Klubbmästerskap Rally 1991.
Rallyhälsningar Berndt |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bosse Farsbo Med sin Golf GTI samt Klubbmästaren Lars-Inge Quist, Opel Ascona | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|