Detta är vad rallysektionen hade med i LMS-aren nr. 4 1990.
Författare Berndt Carlsson
Hej på er alla !
Måste väl börja med att be om ursäkt för att det tidigare i år skrivits så lite om rally i LMS:aren. Det blir bättring from. detta nummer.
Majpokalen.
Vårt öppna Östgötamästerskap (ÖÖM) är väl det som intresserar de flesta absolut mest. Först ut var Majpokalen då vintern uteblev. Hela 250 bilar kom till start med en hel del av SM-eliten. Östgötaseger blev det genom Nalle Johansson i sin Opel GSI. Owe Sterneling tog hem en andra plats i A-1600 efter Corsa åkande P-A Ljung, Hofors. Cemoni Olsson vann 1300-klassen och där var Kent Karlsson, Mazda, 4:a. I den nationella klassen var Ydres N-E Axelsson först och på 19:e plats hittar vi L-I Qvist. För första gången satt jag själv i en för mig drömbil, en 4-hjulsdriven Mazda, som var inköpt samma vecka. Förstå att man är uppåt när man kommer i mål och är tvåa i klassen efter Leif Asterhag och kom på en 10:e plats totalt. Bland B-förarna så var Göran Kaldenberg snabbast i klassen upp till 1600:a. I nationella har vi en ny frisk fläkt, Peter Isacsson är namnet och han har köpt in en potent Opel Ascona B och med den blev det en förnämlig 3:e plats.
Klappjakten
Då var det Ydre MK:s tur att köra ett MRY i det öppna mästerskapet och intresset håller i sig, över 200 denna gång också. Det blev på gränsen till KM-tävling för hemmaförarna. Total-segrare blev 240-åkande Tomas Johansson. Bäste LMS:are i nationella klassen blev René Pettersson som numera åker en vass Golf GTI. Otur av det värre slaget hade våra båda A-förare i 1600-klassen. Anders Brandt som för övrigt rullade i Majpokalen gjorde om det av det värre slaget så av Saaben är det bara skrot. Tyvärr rönte Owe Sterneling samma öde och fullfartsrullade över ett mycket tungt backkrön.
Bättre gick det för de båda Mazda-förarna från LMS. Kent Karlsson tog hem 1300-klassen före Pierre Anderssons vassa Suzuki. Mitt andra försök i 4WD gick också bra, klasseger och 8:a totalt.
Viksåttan
Fortsatt fullt i startlistan, ca 220 startande. Nalle var givetvis favorit till segern men stötte på patrull i form av Bossing Karlsson som åkte på ett sätt som kom Nalle att bara rysta på huvudet. Tyvärr har inte Bossing turen med sig i år, nu gick en kulbult sönder på SS6 när han var i klar ledning, så Nalle kunde köra mot ytterligare en seger. Om det har gått dåligt för Bossing i år så har det vänt åt det andra hållet för Kent Karlsson som nu har flyt som aldrig förr. Nu blev han 3:a i klassen trots en punktering. Mikael Heelge har inte varit sig lik i år, har tappat formen och är inte nöjd med sig själv, men nu släppte det och Escortföraren åkte in på en 7:e plats i det hårda gänget. Wiggo blev 11:a med sin VW Golf. Pelle Noren som åkte sin första A-tävling gjorde också mycket bra ifrån sig och kom 12:a. Själv har jag turen med mig, när jag punkterade och trodde att allt var kört, strulade de andra också, så jag hade tur att vinna igen. Men en eventuell 4:e plats totalt förvandlades till 13:e totalt. Göran Kaldenberg åkte bromslös med sin V4:a och tappade 2:a platsen i klassen B-1600.
Stenbocksrundan
4:e och näst sista deltävlingen i ÖÖM kördes i Boxholm samtidigt som SM-finalen gick i Skaraborg. Salas duktige Mazdaåkare Roger Öhman kunde vinna tävlingen 20 sekunder före VW-åkande Kenneth Johansson. Det blev LMS-seger i 1300-klassen genom Kent Karlsson som har sin bästa säsong på länge. I och med segern här kan vad som helst hända i finalen som är Marknadsnatta. Kent är en av de 5 som kan vinna cupen totalt och vinna 10.000:-.
Sundwallpokalen
Östergyllens MRY (som ej ingick i ÖÖM) brukar alltid LMS arna vara mycket bra framme j och det blev så även i år. Totalsegrare blev Lasse Axelsson, LMS !!! Han var nämligen kartis åt Kenneth Johansson , NMK, som vann totalt med sin Golf GTI. Totaltvåa och 3 sekunder efter blev väl en sensation: Det var nämligen jag själv. Tänk om jag fått en inteckning i den fina bucklan, då hade min arbetsgivare blivit glad, jag jobbar nämligen på Sundwalls. 4:a i nationella klassen blev Mikael Heelge som åter hittat sin fina form från i fjol höst, endast 1 sekund skiljde till bronsplatsen. Ytterligare några sekunder efter kom S-G "Wiggo" Wigh och och blev på det 6:a. Pelle Norén kom 10:a och Owe Sterneling som åter åker Opel efter vurpan med sin Golf i somras kom på 12:e plats. Kent Karlsson tog sin andra raka klasseger och körde så fort att han var 11:a totalt. Kents arbetsgivare, Kurt Grytvik, ville inte vara sämre utan lånade Kaldenbergs V4:a och tog med den hem en klasseger. En C-förare som jag gärna framhåller är Göran Berg som har en Ascona B tillsammans med Peter Isacsson. Det var hans första MRY och han blev genast 2:a av 31 startande. Några som gärna vill glömma denna tävling måste vara Bossing Karlsson och kartisen Göran Eriksson som först rullade sin Peugeot på Bänorps sträckan för att senare göra om samma sak på SS2 så nu har nog teamet full syning under hösten.
Rallyhälsningar från Berndt
|
|||
|