Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 3 1994. |
|||
Författare Berndt Carlsson. Hej och välkomna hem efter semestern. Det har ju gått ganska många tävlingar sedan förra LMS:aren. Jag sitter här i skogen, närmare bestämt mellan Karlsby och Tjällmo i en stuga som heter Vassholma, som säkert alla rallyintresserade vet var det är. Tänkte passa på och dra mig till minnes hur det har gått i tävlingarna som Ni har kört på försommaren.
Mjölbypokalen 16/4 1994.
Vi hade hoppats mycket på Mikael Heelge som inlett året så bra, men nu gick allt galet, tunnor och konor flög runt den blå Escorten och det blev extraprickar och resultatet är inte mycket att skriva hem om. Två andra snabba Escortförare som fanns med som favoriter, försvann ur tävlingen, det var Göran Sandell ÅMK och Jörgen Karlsson Mjölby. Bra gick det åter för Jocke Norén, som det har lossnat ordentligt för, nu blev han fin 3:a i C-klassen med sin stora 242:e. Tävlingen totalvanns av Janne Andersson ÅMK.
Skänningeknixen 23/4 1994.
För 3:e året i följd vann värmlänningen Janne Jansson, Munkfors, med sin Ascona denna tävling, han gav inte östgötarna en chans, närmast var ÅMK:s Göran Sandell som var 5 sek efter och det är faktiskt mycket i dessa sammanhang. Ytterligare 5 sek efter kom Mikael Heelge och var då 5:a totalt. Tävlingsflitige Joakim Norén var åter bra framme och tog med sig bronspengen hem i C-klassen. Peter Helgesson var näst snabbast i den nya Ekonomiklassen som nu är på frammarsch. Bland Volvo Original Cupbilarna så kunde äntligen Urban Andersson slå Mikael Menck som har prenumererat på förstaplatsen i ett par år. Urban hängde av Mikael med en hel sekund. GRATTIS!
Hallsbergsrundan 24/4 1994.
Det var ett kort MRY som bjöds, endast 17 km SS men förarna var mycket nöjda ändå för vägarna var otroligt fina. Eller som Jocke Norén utbrast efter tävlingen - Det var ju inte ens spår i starten på sträckorna, och de startade som 80:e bil. Jocke var för övrigt enda LMS:are, han blev nu 7:a i C-nationell. Eddie Hörbing, Degerfors, vann som väntat i sin Toyota Celica GT4.
Sviestadträffen 1/5 1994.
I år tog vi ett nytt grepp vad det gäller vår traditionella Sviestadträff. Vi har ju från början kört en RS inne på Motorstadion med 8 -10 korta prov på asfalt och grus och under senare år utökat till riktiga specialsträckor utanför området. Nu höll vi oss återigen innanför grindarna, men körde en lång sträcka på både asfalt och grus, samtliga förare körde 3 gånger var och alla tre tider räknade man ihop. Det blev den tuffa fight som vi hade hoppats på, 10 man inom 10 sekunder. Att Hans Flodin, Motala skulle vara med och slåss om segern var ganska självklart, han åkte otroligt fint samtliga 3 åk och fick till slut en klar 2 sek seger till Escortkollegan Mikael Heelge, LMS som för övrigt var riktigt illa ute första varvet, han åkte av mellan två stora stenar men for upp på vägen utan tidsförlust. B-klassen vanns också av en Motalaförare, det var Albert Friberg som åkte mycket aggressivt med sin Volvo 242! Bland C-förarna så blev det delad seger för de båda Opelförarna Niklas Karlsson och Dennis Molinder, som även är klubbkompisar i SMK Östgöta. På 6:e plats kom Jocke Norén endast 3 sek från 3:e platsen. De 75 startande och den ganska stora publiken tyckte att detta med en rallysprint var mycket bra, så det troliga är att vi kommer att köra så flera gånger.
Majpokalen 28/5 1994.
150 bilar kom till vårens första MRY som även ingick i ÖÖM. I fjol förlorade Micke Lindquist på en tjuvstart men i år hade han allt under kontroll och tog 20 nya DM-poäng, och blir därmed svårslagen även i år i Öppna Mästerskapen. Den stora överraskningen var emellertid LMS:aren Peter Isacsson som gjorde sitt livs race trots att han bara åkt sporadiskt det sista året. Han vann A-nationell och blev 2:a totalt före storheter som Åke Jacobsson i sin Lancia och Ydre's Nisse Axelsson. 10:a i denna hårda klass var Pelle Norén. 3:a bland de fyrhjulsdrivna bilarna var Bosse Farsbo. Peter Holgersson som körde i Ekonomiklassen blev 2:a med sin Escort.
Sommarrundan 4/6 1994.
Till Västergötland, närmare bestämt till Töreboda for Mikael Heelge iväg för att ställa upp i Fägre MK:s RS-tävling. Mikael har gjort flera uppmärksammade resultat på andra sidan Vättern och det blev inget undantag denna gång heller, det blev totalseger, 9 sek före märkeskollegan Kenneth Johansson Skövde. Vi är inte speciellt bortskämda med totalsegrar så vi säger ett stort GRATTIS från Rallysektionen.
Håkan Sundwallpokalen 11/6 1994.
Östergyllen RC körde sitt populära MRY med start och mål i Tjällmo. Totalt kom 100 ekipage till start och segervane N-E Axelsson tog ytterligare en totalseger till sina tidigare. Motala's Hans Flodin hotade, men en liten miss på SS2 gjorde att det saknades 4 sek fram till Nisse. Pelle Norén visade god form och var nu klass 5:a och 6:a totalt. Flera fina insatser i denna tuffa klass svarade Peter Isacsson, Tommy Sterneling och L-I Qvist för. de blev 6:a (8:a tot), 8:a (12:a tot) respektive 10:a i klassen. Segrare bland C-förarna blev LMS mycket lovande Volvoåkare Jocke Norén, som bara blir bättre och bättre. Bland de som bröt märktes Kent Karlsson i sin VW Golf och Escortåkande Mikael Heelge, båda pga. tekniska problem. Även Urban Andersson tidigare Orginal-Cupåkare, nu i en nationell 242 fick ge upp.
Tjustknäppen 2/7 1994.
Trots att Tjust MK hade kortat sitt MRY till 2 mil SS så kunde man räkna in 203 startande. Det blev inte helt oväntat Lanciaföraren Åke Jacobsson från Mönsterås som snodde åt sig totalsegern. Pelle Norén som debuterade här nere för ett antal år sedan, då i en lånad Amazon, var nu bästa LMS:are i sin välbyggda Ascona med en 11:e plats bland 38 A-förare i den nationella klassen. Där hamnade L-I Qvist på 24:e plats. Ytterligare en LMS.are var med och det var C-föraren Jocke Norén som gladde oss ännu en gång med en mycket fin körning, blev 2;a totalt bland 41 medtävlare i klassen.
Miniknäppen 3/7 1994.
Som vanligt körde man även på söndagen en liten RS som drog 151 bilar till start. Nu vann den lovande Daniel Aronsson, Lessebo, totalt i en Mitsubishi. I nationella klassen blev det 3-dubbelt Tjustförare men Pelle Norén åkte också svinfort och var bara 1 sek från 1:a platsen. Nu kom han 5:a och blev på det 8:a totalt. Snacka om hårt!
Q8-Rallyt 7/8 1994.
Ljungsbro MK hade fått äran att för första gången arrangera en DM-tävling, och de fick ihop en bana på 4,5 tuffa SS-mil. Allt gick på Prästomta skjutfält, och av de 141 startande bröt hela 55 stycken, de flesta pga. avåkningar. Av 12 LMS:are bröt endast 1 och det var Peter Holgersson som i sin ekonomi Escort åkte av på SS 1. I veterangänget blev Hasse Andersson klass 7:a och i klassiska kom Leif Norlund 4:a i sin fina Anglia 1962. I Volvo Cup bland C åkte Peter Wangberg till sig en 7:e plats. Klasseger och totaltrea, så bra åkte Kent Karlsson som nu verkligen visade att han lärt sig sin nya bil, en 16 V Golf gr A till fullo. Totalseger gick glädjande nog även den till en LMS:are, nämligen mig själv. Det var en härlig comeback efter att först jag måste repareras och sedan bilen fått en rejäl genomgång. Nu funkade allt till 100% och jag fick en ordentlig fullträff. Suzukiföraren Johan Eklöf tappade 3:e platsen på sista sträckan i 1300-klassen och var därmed inte speciellt nöjd.
Bland de nationella förarna vann N-E Axelsson, Ydre, på 9:e kom Tommy Sterneling, 11:a L-I Qvist och 12:a Pelle Norén som tyvärr punkade på SS 1. B-föraren Robert Almevik åkte bra och var 2:a i klassen upp till 1300. Sist men inte minst Jocke Norén ännu en gång. Nu åkte han mycket fort igen och var 2:a i C-nationell och inte nog med det, han var faktiskt 21:a totalt. Bra Jocke fortsätt så här så får Du ha vilken färg Du vill på bilen!!!
Ha det så bra!! Hälsningar Berndt |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
|