Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 3 1993.

 

 

Författare Bernd Carlsson.


Mjölbypokalen 15/5 1993.

 

Första deltävlingen i ÖÖM var Kvarnvingarnas Mjölbypokal. Snabbast av alla körde återigen Roger Berglund, Tranås, som verkar behålla den fina årsformen. För en gångs skull var det lite blyga LMS-resultat med några undantag. Kent Karlsson var klasstvåa före Johan Eklöf, Bosse Farsbo 3:a i sin klass. Bland B-förarna var Göran Kaldenberg 2:a i 1300-klassen. Men för den mest positiva körningen svarade nog C-föraren Michael Reiborn, han blev 5:a bland de 35 i C-nationell, och jag tror inte ens totalsegraren var gladare än Micke.

 

MK KINDA RS 20/5 1993.

 

Vädret gjorde sitt och en dum vänster sväng på SS2 kastade om en del i resultatlistorna när Kindasvängen kördes med start och mäl i Horn. Men för den skull var det inte på något sätt oförtjänt att Hans Flodin vann tävlingen, han har ju varit med och slagits om förstaplatsen förr utan att ha nått ända fram.

Det blev en 3 sek. seger till Roger Berglund och ytterligare 6 till Mats Lundholm.

Bosse Farsbo var fint med i tävlingen utom på SS2 där han som många andra körde av vägen och blev liggandes på sidan.

Bäst gick det för vår orginalcupare

 

Urban Andersson som blev klass tvåa och ca. 15.e totalt.

För Lars-Inge Qvist och några fler gick det inget bra, för på en SS kom ett störtregn och det blev glashalt och där förlorade ekipagen uppemot minuten. C-föraren Jocke Pettersson däremot, gjorde ett mycket bra race, han tog sin svarta 242:a till en 5:e plats.

 

Majpokalen 29/5 1993.

 

Då Micke Lindquist till dömts en tjuvstart och fått ett tillägg på 60 sek, vann Roger Berglund en än gång med sin gr:A Golf och Micke åkte ner till 11:e plats totalt.

Bosse Farsbo gjorde nu ett mycket bra lopp och blev klass tvåa och 7:a totalt. Jag drog på mig några onödiga transportprickar men var f.ö. belåten med att bli 3:a i klassen och 8:a totalt. Pelle Norén började nu också att höja tempot och körde nu in på en 7e plats i A-nationell.

B sek. efter drog Tommy Sterneling in och blev på det 12:a, vilket säger det mesta om hur hårt det var.

Jocke Pettersson var 10:a i C-nationell. Där f.ö. den andra LMS:aren Michael Reiborn kraschade sin Ascona totalt på SS2 efter en bra tid på 561.

Citroën föraren Kent Karlsson vann A-förarnas 1300-klass efter en rasande fight med Peter Appelskog ÖRC, två ynka sek. skilde dessa förare åt.

Bröt gjorde Roland Vonk efter en avåkning på SS4.

 

Forslundspecialen RS 12/6 1993.

 

Östergyllens RC körde en kort RS-tävling med start och mål i Jägarvallen. 2 SP och 3 SS utgjorde banan som gick över Vikingstad och Västerlösa. Micke Lindquist var med sin Nissan GTR storfavorit bland de 80 som kom till start. Det blev också han som stod som segrare, 15 sek. före Motalas duktige Hans Flodin, sedan följde Anders Gustavsson även han Motala 2 sek. efter och ytterligare 1 efter var Mikael Heelge och jag själv.

Tommy Sterneling har nu verkligen kommit igång, och blev 7:a före L-I Quist.

1 1300:a gr.A tog Kent Karlsson 2:a platsen före Johan Eklöf som kör Kents gamla Mazda.

övriga LMS:are som gjorde bra ifrån sig var Göran Kaldenberg, Robert Almevik, Joakim Pettersson och comebackande Peter Holgersson som efter 10 års uppehåll iordningställt en Ford Escort i ekonomiklassen.

 

Ljungsbro MK MRY 1993.

 

För andra gången körde den unga Ljungsbro klubben sitt MRY Q8-Rallyt och i år kom det hela 125 bilar till start. Det blev långväga gästen Stefan Axelsson från Säffle som kom hit och vann före SMK Östgötas Micke Lindquist, båda kör likvärdiga Nissan GTR.

 

Nationella klassen vanns av Mjölby's Jari Saarinen som verkligen är i slag

just nu, genombrottet kom ju i SAPA-rallyt i juni. Motala's Hans Flodin blev 2:a, sedan följde Mikael Heelge som måste ha gjort sitt absolut bästa MRY någonsin. Efter honom följde ytterligare en LMS.are och det är Pelle Norén som också måste ha gjort en av sina bättre körningar. Jag blev själv ofrivillig åskådare sedan jag fick bryta på SS2 och jag vill gratta både Mikael och Pelle till resultatet samtidigt som ni ska veta att det värmde att se Era inspirerade körningar på Bänorp, det kallar jag attack.

Nu var Kent Karlsson på hemmaplan och då var det ingen som kunde rå på honom utan han inkasserade en ny triumf. Johan Eklöf var åter klasstrea. Lars-Inge Qvist blev denna gång 11:a i A-nationell.

Bosse Farsbo blev klasstrea efter Nissanförare.

Göran Kaldenberg blev 2:a i B 1300:a. Roland Vonks bil behagade inte gå bra, men tog ändå bilen i mäl. Det kunde tyvärr inte Jocke Norén (f.d. Pettersson) då han totalskrotade bilen på SS4. Bröt gjorde även vår andra C-förare Micke Reiborn som försett sin bil med ny kaross efter smällen i Majpokalen. Nu gick bränsleledningen sönder.

 

Kullingstrofen, MRY 1993.

 

Två LMS:are åkte över till Herrljunga i Västergötland där man varje år kör ett fint MRY, de två var L-I Quist och Pelle Norén.

Pelle var den som åkte fortast av de två och kom i mål på en 12:e plats, vilket var bättre än det låter, för det fanns många snabba hemmaförare som var före: Lars-Inge åkte också bra och blev 16:e man. Tävlingen vanns av Eddie Hörbing, Degerfors i en Celica GT4, sedan stor-favoriten Mats Jonsson i en likvärdig bil åkt av vägen för ovanlighetens skull.

 

Rallyhälsningar BERNDT

 
   
 
 
 

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93