Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 3 1992. |
|||
Författare Berndt Carlsson. Oknörundan 25/4 1992.
Nalle Johansson såg till att det blev östgötsk seger nere i Mönsterås i östra Småland. Han hade en marginal på 40 sek till Salas Roger Öhman. För första gången så provade jag en tätstegad 5-växlad låda, så nu går bilen in i gr A-klassen och det var med stort nöje jag körde de 5 fantastiskt fina och krokiga sträckorna. Med tanke på ovanan var jag nöjd med 20:e platsen totalt bland de 200 startande bilarna. Ytterligare ett LMS-ekipage var nere och det var Kent Karlsson som med sin Citroën. hade ett par kanontider men drabbades tyvärr av punktering och tappade 1,5 minuter och så var den dagen förstörd.
Sviestadträffen 1/5 1992.
Över 100 bilar kom till start i årets Sviestadträff, som verkar vara den populäraste RS-tävlingen som körs i Östergötland på våren. 5 toppen fina prov och sträckor blandat på asfalt och grus gör att tävlingen alltid får fullt startfält. Volvocupen hade hela 19 ekipage på startlinjen och där
blev det delat guld mellan LMS egen Tommy Molijn och Valdemarsviks Göran
Svensson. Eksjöseger blev det bland B-förarna där Opel-föraren Johan Gangfors sekundslog Boxholms Jan Nilsson. Lite längre ner, på 14:e plats kom LMS-tjejen Britt Heelge. C-föraren Johnny Kristensson som åkt mycket fort tidigare i vår med sin Escort åkte trots trilskande motor in på en 4:e plats. 10:a blev Johan Eklöf, Mazda och PV-åkande Berndt Pettersson kom på en 13:e plats. Tävlingen fick mycket beröm av förarna för fint vägval, så Lasse Axelsson och company: ta åt er för det är ni värda.
Majpokalen 9/5 1992.
Äntligen dags för öppna Östgöta Mästerskapen (ÖÖM) efter några inställda tävlingar då vintern inte infann sig. Nära 200 startande från Söderköping, där 6-8 förare skulle kunna slåss. om 2:a platsen. För endast stora problem skulle kunna stoppa storfavoriten Ingvar Carlsson, Nyköping, i sin sexväxlade supervassa Mazda-Turbo Ingvar vann samtliga sträckor och vann med en halv minut till Micke Lindquist som tydligen snabbt behärskar sin nya 4-hjulsdrivna Nissan. 3:a i denna klass och 6:a totalt kom jag som tyckte att jag lärt mig den tätstegade växellådan ordentligt. Citroën föraren Kent Karlsson gjorde en jättefin tävling och blev 2:a i 1300:a-klassen för A-förare. Nisse Andersson från Ydre fick den här gåängen se sig besegrad av hemmaföraren Jan Bonnevier. Kent Quist var bäste LMS:are med en 13:e plats.i klassen A-nationell. B-förarna Peter Isacsson och Roland Vonk hade inte någon av sina bättre dagar utan hamnade långt ner på listan. Robert Almevik vann B-1300 sedan den andra LMS:aren Göran Kaldenberg rullat bort sin givna seger på sista sträckan. Totalt hade vi 5 C-förare i de olika klasserna och i nationella kom Jocke Pettersson 21:a, Micke Reiborn 24:a och Berndt Pettersson på 26:e plats, Upp till 1300:a var Johan Eklöf 2:a efter att ha tappat segern pga. punktering. Hasse Andersson tog sin V4:a till 5:e plats i klassen upp till 1600:a. Bortsett från att tävlingen blev fruktansvärt utdragen (ca 6 tim på 12 mil) var banan av mycket god kvalitet med utslagsgivande sträckor.
Kindasvängen 16/5 1992.
Ingen kunde matcha Kenneth Johansson i denna korta men fina tävling. Närmast var fjolårssegraren Mats Landholm, Tjust, som hade 8 sek längre att göra. Själv låg jag faktiskt före Landholm med någon. sekund då jag åkte av vägen på näst sista sträckan Åkte av redan på första grussträckan gjorde även Mikael Heelge. Tommy Molijn var väl den LMS:are som placerade sig bäst då han kom 3:a i Volvo original cup. Då jag slarvat bort resultatlistan kan jag inte se de andra LMS:arnas Placering, men i mål tog sig L-I Quist, Berndt Pettersson, Hasse Anderssons Jocke Pettersson och Hasses son som liksom sin pappa åker V4:a.
T-turen 6/6 1992.
SMK Motala arrangerade 2:a deltävlingen i ÖÖM där Roger Öhman, Sala, vann före Micke Lindquist, SMK Östgöta, och överraskningen Robban Hallsten från Flen. Suzuki-Cup startade först med hela 20 bilar och. där belade Robert Almevik en 10:e plats bland dessa mänga rutinerade rävar. Kent Karlsson åker fortare och fortare i sin Citroën och det blev nu brons efter en jämn körning. Sviter efter dikeskörningen i Kinda gjorde att kraftöverföringen sade upp sig redan på SS1 på min bil så det var bara att bryta. Nisse Axelsson vann som väntat nationella klassen där de tre LMS-arna Kent Quist, broder Lars-Inge och Mikael Heelge kom på 13:e, 15:e respektive 18:e plats.
En mycket fin tävling genomförde Peter Isacsson som blev 2:a i B-nat efter Kopparbergs comingman Jens Pettersson. I denna klass bröt Roland Vonk. Enda C-förare i mål av de fyra LMS-arna blev Hans Sjöblom som tappat flera minuter .på SS2 och kom därför bara 23a. Samma öde rönte Johnny Kristensson. SMK Motala genomförde tävlingen på ett mycket bra sätt och det mest positiva var väl att tävlingen hade en specialsträcka på det beryktade Prästtomta Skjutfält och det var första sommartävlingen där på 20 år.
Ljungsbro MK 13/6 1992.
Nybildade. Ljungsbro MK körde sin första rallytävling, Q8-Rallyt, och till den kom 90-talet startande. Alla trodde väl att Kenneth Johansson skulle vinna men han fick ge vika för Östergyllens Volvofriskus Magnus Karlsson som sekundslog Jari Saarinen, som också går från klarhet till klarhet sedan han börjat åka Escort. Kenneth blev 3:a och på 4:e plats kom Katrineholmaren Anders Jansson, där för övrigt jag själv var kartis. Tommy Molijn åkte återigen bra i VOC och var klasstvåa. Bland C-förarna var Johan Eklöf bästa LMS:are på 7:e plats och nyblivne C-föraren Micke Reiborn blev här 20:eman bland 40 startande.
Klappjakten 27/6 1992. Ingen kunde hindra hemmaåkaren Tomas Johansson från att vinna Ydres tävling som ingick i ÖÖM. Närmast var SMK Östgötas Mikael Lindquist före SM-mästaren N-E Axelsson. En inbördes kamp hade bröderna Quist vilket slutade med att de hamnade på exakt samma sekund och kom på 16:e plats i klassen. Punktering sinkade Kent Karlsson så resultatet blev blygsamt. I B-nat. slutade Peter Isacsson på 11:e plats och Roland Vonk på 19:e plats. Hasse Andersson tog sin V4:a till en 3:e plats i klassen. Ytterligare två C-förare hade vi med och det var Johan Eklöf som tog en klasseger och är nu klar för att åka bland B-förarna. Den andre var Nicke Reiborn som kom på 22:a plats med sin Ascona.
Tjustknäppen 4/7 1992.
Tjust MK från Gamleby kör årligen två tävlingar samma helg i början av juli. Som vanligt var startfältet stort och på lördagen vann Kenneth Johansson NMK före Johan Kressner, Vallentuna, i en Mitsubishi. För 6-7 år sedan var Johan en av Sveriges mest lovande förare och han har nu gjort comeback efter flera års uppehåll. Dagen efter revanscherade Kressner sig och totalvann nu före Golf-duon Roger Berglund och Kenneth Johansson. Några LMS:are fanns på plats, däribland Lars-Inge Quist som aldrig missar denna tävling. Två jämna körningar resulterade i 15:e plats både lördag och söndag. Vad som hände Tommy Molijn vet jag ej men han nådde inte målet någon av dagarna. Peter Isacsson bröt på lördagen men kom 5:a dagen efter. Bland C-förarna kom Johnny Kristensson 5:a första dagen medan Jocke Pettersson bröt tävlingen.
SM-Rally Rally Uppland 1992.
Rally Uppland var en ny bekantskap, det är ca 20 år sedan SM gick där uppe. Att Mats Jonsson skulle vinna var det väl ingen som tvivlade på, utan frågan är alltid vem som skall komma tvåa. Den här gången var det Leif Asterhag. Klasseger blev det trots en del problem för Bossing Karlsson efter det att favoriten Cemoni Olsson brutit. I och med det fina resultatet ligger Bossing på delad 4:e plats bland 2-hjuIsdrivna GR-A bilar. I South Swedish Rally gick det lika bra för Mats Jonsson men precis. tvärtom för Bossing. Tävlingen som omfattar tre dagar blev det kortaste rally som Bossing upplevt. Växellådsras på första specialsträckan, då hjälper det inte ens att trösta sig med att man inte har kört upp en omgång däck och inte ens 5 liter bensin.
JSM, Snapphanerallyt 1992. Rally Uppland var första gången som Robert åkte efter noter och av den anledningen tog med sig rutinerade kartläsaren Gunnar "Gutte" Nilsson och det resulterade i en 5:e plats i gr N upp till 1300:a SnapphaneralIyt i Hässleholm blev nästa uppgift för grabbarna och även där var det efter noter. Nu blev det en 2:a plats bland B-förarna och 5a totalt i sin grupp för gr N-bilar. Totalt hamnar Robert på 4-5:e plats i JSM i sin klass. Starkt gjort !
Ha det så bra. Berndt Carlsson |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
|