Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr.
3 1991. Aprilskämtet 1/4 1991.
Rallyspecial Katrineholm 7/4 1991. Det blev stora Östgöta framgångar i Bil-Nilsson Trofén som tävlingen hette. Kenneth Johansson, NMK, vann i sin nyinköpta 16v Golf och på en total 4:e plats kom LMS:aren Mikael Heelge som var 9 sek efter segraren. I C-klassen körde Robert Almevik in på en 3:e plats med sin Suzuki.
Emilrundan Vimmerby 13/4 1991. Sekundseger blev det för Kenneth Johansson som slog hemmaföraren och märkeskollegan Johnny Pettersson i VMS lilla RS-tävling. Från LMS gjorde Ewa Farsbo bra ifrån sig blev 9:a bland alla killarna i B-klassen.
Vikingrundan 14/4 1991. . Skänningeknixen 20/4 1991. Seger igen blev det för Kenneth Johansson och hans vassa Golf, men den här gången satt det härdare åt. Endast 2 sek skilde till tvåan som var. Mikael Heelge. LMS-föraren bevisade alltså ytterligare en gång att han tillhör de allra snabbaste förarna i länet på asfalt. Jocke Pettersson som kör sin 142:a i C-klassen åkte .också mycket bra och var där 4:a. På 6:e plats körde "Suzuki-Robert" Almevik in med sin GR.N bil.
Sviestadträffen 1/5 1991. Vår RS-tävling har, med något litet undantag, gått innanför grindarna på motorstadion. Men i ville den store rallyentusiasten Lasse Axelsson något mer, han gav sig sjutton på att åka några riktiga sträckor utanför området. 4 asfaltsprov och 4 SS skulle åkas men tyvärr så vräkte regnet ner tävlingsdagen så SS 8 ströks innan start då den inte var körbar. De andra SS som låg på regementets mark vid Rosenkälla var givetvis glashala de också men för övrigt mycket snabba och fina. Segrare bland de 115 startande blev inte helt oväntat
Nyköpings Göran Åndberg i en Mitsubishi före alltid mycket snabbe
Golf-åkaren Kenneth Johansson. Bossing Karlsson gjorde debut med 1300:a
Peugeoten efter att i flera är åkt en 1900:a. Trots en backning på ett prov
åkte Bossing in på en 7:e plats totalt. Bland de 36 C förarna kan vi glädja oss åt att Göran Berg som, trots att han åker så sällan, kom 2:a och på en 6:e plats kom Robert Almevik som hade tur i oturen att m vippa i målsvängen på SS5 men passerade måltavlorna och fick tid på sträckan. Även Joakim Pettersson var bra framme och blev 9:a i klassen. Några bröt tävlingen, där ibland jag, som sladdade av
vägen i halkan. Likaså gjorde Kurt Gryvik i en av Göran Kaldenberg lånad
Mazda.
Totalsegrare blev storfavoriten Leif Asterhag i en 4-hjulsdriven gr.A Celica som slog Salas Roger Öhman i en Mazda.
I denna klasså jag med min GR-N Mazda och blev 9:a men ändå 13:e man totalt. Klasseger blev det för Robert Almevik som kommer mer och mer med sin Suzuki GTI. Nu vann han med 1.5 min före 2:an. En mycket bra tävling genomförde Jocke Pettersson som
med sin Volvo 140 kom 8:a av 37 startande.
Bosse Farsbo som kör Golf och Lars-Inge Ovist Opel, hade en inbördes fight där Bosse till slut kom före med 3 sek. På det blev de 9:a respektive 10:a.
Volvo original cup överraskade Tommy Moijlin genom att gå in som 2:a slagen med en enda futtig sekund. C-föraren från LMS, Jocke Pettersson, skrotade sin Volvo i en stengärdsgård och B-föraren Peter Isacsson, Opel, körde ner koner och förstörde där sina chanser.
Mjölbypokalen 25/5 1991.
Deltävling två i ÖÖM stod Kvarnvingarna för och där var det betydligt bättre vägar än i Majpokalen. Hemmaföraren och tillika Mazdaproffset Björn "Nalle" Johansson lekte hem tävlingen före Salas Roger Öhman som hade en jättefight med NMK:s Kenneth Johansson.r Sporadiskt åkande Bo Farsboo kom klass-trea ca 20 man totalt. Klass 5:a och 8:a totalt blev jag själv och målgång var ett måste denna gång då jag brutit två tävlingar i vår för avåkningar. Lars-Inge Qvist tävlar flitigt med en målsättning att ha så kul som möjligt och så får resultatet bli en andra handsfråga. Med det mottot går det mycket bra, 12:a i A-nat. Göran Kaldenberg har nu sålt sin SAAB V4:a och skaffat sig en Mazda 323 i gr A upp till 1300. Debuten skedde i Majpokalen men efter punktering på dessa miserabla vägar gav han då upp. Här i Mjölby gick det mesta bra förutom SS 2 där ett minutlångt stopp pga. elfel gjorde att han blev lite efter. Asconaföraren Peter Isacsson var inte helt nöjd trots en 7:e plats i B-nat. Hasse "Plåtis" Andersson åker vidare i sin V4:a och slog alla smågrabbarna i sin klass utom två som hade mer bråttom. Klassseger igen andra raka, blev det för Robert Almevik som slog klubbkompisen Ronny Davidsson som nu har gått över till en liten Citroén efter att tidigare kört Opel.
SMK Motala T-turen 8/6 1991.
Dags för 3:e deltävlingen i ÖÖM. Regnet formligen öste ner natten och förmiddagen till tävlingen det blev halt ute i skogarna. Även den här tävlingen var segern klar innan start, Nalle Johansson gav naturligtvis ingen annan chansen att sticka upp med sin fabriks Mazda. För tredje gången av tre möjliga körde Salas duktiga förare Roger Öhman in på 2:a platsen totalt och leder därmed serien vid sommaruppehället. René Pettersson var på bettet ordentligt med sin vassa Golf och blev sexa trots en medioker tid på SS3. På 12:e respektive 13:e plats hittar vi Mikael Heelge och Lars-Inge Qvist. Inför sista sträckan låg jag 5-6:a totalt men oturen (oskickligheten) grinar mig i ansiktet i vår. Jag slog bort bakhjulet i en sten och även den här tävlingen var slut. Bröt på sista sträckan gjorde även Bosse Farsbo och Peter Isacsson. Ny kille i klubben är Johan Westergren som åker Volvo 142 och körde till sig en 18:e plats bland 43 C-förare.
SAPA-Rallyt 14-15/6 1991.
Ett sommarrally när det är som bäst tyckte nog de flesta som körde SM-tävlingen i Vetlanda. Det blev också en otroligt populär seger för Nalle Johansson och hans Mazda-team, som nu häller spänningen kvar om SM-guldet. Peugeotåkande Bossing Karlsson skulle givetvis försöka att försvara segern frän Sydsvenska Rallyt och det var- faktiskt inte långt ifrån. Det var bara den nästan omöjlige Cemoni Olsson som till slut var 18 sek bättre. Bossing gjorde en kanontävling igen så Peugeotgubbarna lär nog vara mycket nöjda med satsningen på en 1300:a bil. Den tur som jag hade i fjol har bytts i otur, så känns det just nu i alla fall. Jag var med bland de 10 främsta i stora gr .N och var uppe på 7:e plats då jag blev stående på SS 18 med trasig mellandiff. Då var det bara 3 sträckor kvar till mål. Fy f. vad besviken jag var.
Hälsningar Berndt
BOSSING RALLY - Det blir en spännande comeback för "Bossing" som bara körde sporadiskt under fjolåret. Bytet från Peugeot 1900 till denna 1300-bil är inget nerköp, tycker "Bossing". Tvärtom. Om den här bilen visar sig vara konkurrenskraftig blir det en bra satsning för humana pengar. Alla har ju inte råd att köra i de större grupp-A-klasserna. Det var "Bossings" tre raka segrar i Peugeot Cup, 1987-1989, som banade vägen för samarbetet med Peugeots tävlingsavdelning i Sverige. Vi ville utveckla en 1300-bil men hade inte tid själva. "Bossing" Karlsson var ett naturligt val. Dels har han mest meriter i Peugeot Cup och dels driver han en auktoriserad Peugeot verkstad i Linköping. Kombinationen god chaufför och bra mekaniker avgjorde,
säger Kent Medström, teamchef för Peugeot. OPTIMISTISK
Varken någon på Peugeot eller "Bossing" har än så länge provkört grupp A-versionen av Peugeot 1.3. Det är en vanlig rallybil i Europa men till Sverige har den inte kommit förrän nu. Första steget är att få bilen konkurrenskraftig. "Bossing" är optimistisk: Jag tror att bilen blir en av de bästa i klassen.
PLÅTREN KAROSS Det är Peugeot Talbot Sport som äger bilen och "Bossing" som bygger och utvecklar den. Växellåda och motor kommer från Frankrike. De är färdigpreparerade vid tävlingsavdelningen och väntas kunna användas utan större modifieringar. Karossen köptes plåtren utan lack eller underredsmassa. Det är lättare att arbeta med en plåtren kaross. Det kladdar inte när man lackar. Det blir en rolig bil med dubbla Weber-förgasare, förklarar "Bossing" som tycker att det känns bra att göra comeback i en ny bil. örut har jag ju betalt allt själv. Nu har jag i alla fall bilen. Det är spännande. Lika spännande är det att se bilen ta form. Till South Swedish Rally ska den stå färdig. Målet för i år är sommar- SM plus Globen-rallyt. Däremellan ska bilen provas i några små tävlingar.
Text: SARI HANNINEN
|
||||
![]() |
![]() |
|||
|