Nostalginummer
LMS:aren nr. 2 1995 |
FÖRORD.
Redaktionskommittén som sammanställt denna historik över LMS (LMK:s) 70-
åriga verksamhet hoppas att Du kommer att finna en intressant och upplysande
läsning. Vi har valt att i kortfattad form försöka skildra så mycket som
möjligt av vad som hänt år för år från starten 1925 och fram till nu. Som
alla förstår kan vi bara få med de viktigaste händelserna och episoderna.
Säkert tycker många att vi utelämnat, i deras tycke väsentliga saker. Det är
möjligen så och i så fall får vi beklaga. Meningen med detta dokument är
dock att Du skall få en uppfattning om verksamhetens utveckling och vår
historia. Vill Du veta mer, uppmanar vi dig att söka detaljerna i handlingar
som finns i LMS arkiv. Vi hoppas att Du skall få en bra inblick i vår
70-åriga tillvaro.
Redaktionen
LMS består av en huvudstyrelse och 8 sektionsstyrelser vilka är följande:
road racing, enduro, rally, speedway, folkrace, trial, folkrace samt en
vilande miniracing. Sektionsstyrelserna sköter sektioneras egna tävlingar
och andra löpande beslut som berör sektionen. Vi har också en
trafiksäkerhetskommitté vilken arrangerar årligen en avrostningsdag för
mc-åkarna En annan viktig del i LMS är trafikövningsplatsen med sin halkbana.
I dag har vi 5 fast anställda och ett varierande antal arbetare från bl.a.
ALU projekt och Linköpings Kommun. LMS har också en egen tidning LMS:aren
som utkommer 4 gånger om året. Tidningen har fått nytt ansikte i år inför
70-årsjubileet, det är 4:e gången den byter utseende sedan starten 1974.
Läs om LMS 70-årig historia med
fart och fläkt. |
1925.
Den 18 Juni samlades ett gäng motorentusiaster i Röda Rummet på
Arbetareföreningen i Linköping. Vid denna sammankomst bildades en
motorklubb vid namn Linköpings Motorcykelklubb. Detta namn ändrades
efter en kort tid till Linköpings Motorklubb. Klubbens förste ordförande
blev Sigurd Carlsson.
Redan den 27 september kördes klubbens första tävling som var en
landsvägskörning med motorcykel. Märkligt nog var start och mål förlagt
till Söderköping. Tävlingen vanns av Carl Viktor Widmark före Folke Hell.
Tävling nummer två avhölls den 11 oktober med start och mål vid Ryds gård.
Segrare denna gång blev Folke Hell före Curt Nyström och Gustaf Sundin.
1926.
1926 fick LMK sin första ordinarie styrelse med Georg Kindstrand som
ordförande. Tävlingsverksamheten ökade och fem tävlingar genomfördes.
Fyra var tillförlitlighetstävlingar och den femte var tolkning efter bil
eller motorcykel. Klubben hade nu 120 medlemmar.
1927.
Under året kördes
den första jordbanetävlingen ( Föregångare till dagens speedway ) på
Folkungavallen. Tävlingarna kördes på löparbanan runt arenan och man
startade med en förare på vardera långsidan. Detta år kördes också 3
tillförlitlighetstävlingar för solo- och sidvagnsmotorcyklar och bilar.
1928.
Nu har klubbens medlemsantal ökat till 203 personer och man skaffade ett
klubbrum. Förutom jordbana på Folkungavallen ordnades två
tillförlitlighetstävlingar och klubben hade stora framgångar vid
backtävlingar på Omberg och Rökulla.
1929.
LMK:s första internationella framgång kom 1929. Folke Hell och Carl Viktor
Widmark erövrade då Motorcykelfirman FN:s guldpokal åt LMK.
1930.
Den 4 oktober var det premiär för jordbanetävling i elljus på
Folkungavallen. Denna tävling vanns av Ivar Skeppstedt.
1931 - 1932.
Första tävlingen var en tolkningstävling. I mc-klassen vann C.V. Widmark
tvåa var Signe Malmborg före trean Martin Fransson.( Signe kom sedermera
att bli "Morsan" för sentida LMS:are eftersom hon alltid fanns till hands
med det mesta av service ).
Jordbanetävlingar var den dominerande sporten de närmaste åren och många
legendariska namn dök upp. Einar Lindqvist (som var LMK:are då )
Kumla-Frasse, "Skepparn" Ivar Skeppstedt, m.fl.
1933 - 1934.
Ytterligare några kända herrar dök upp som t.ex. "Varg-far" Arne Bergström,
Gunnar Bartilsson och Bertil Carlsson.
1935.
Detta år firades 10-årsjubileum med stor fest på Stora Hotellet. Styrelsen
leddes av Georg Kindstrand
|
 |
|
Stilstudie av Carl Viktor
Widmark vid tävlingar i Kolbyttemon 1935.
|
1936.
Det noterades publikrekord vid jordbanetävlingar på Folkungavallen när
över 3000 personer kantade banan.
Detta år tog LMK ett viktigt beslut då man enhälligt anslöt sig till
Sveriges Motorfederation. Genom detta bröt man sig ur tidigare
anslutning till Svenska Motorcykelklubben.
1937 - 1938.
Från 1938 kan noteras att Elis Malmborg vann flera segrar på mc-sidan bl.a.
seger i SMK:s Midvintertävling och Örebro MCK:s jubileumstävling. Notabelt
är också att Hilding Almevik slog Arne "Varg-far" Bergström i en
biltävling. 1937 var Rune Ljungberg 3:a i SM i backe för sidvagnar, 1938
vann samme man 1000 m sandbana. Tyvärr fick jordbanetävlingarna på
Folkungavallen ställas in då Föreningen för idrottens befrämjande
motsatte sig att hyra ut anläggningen till motorfolket.
1939.
1939 ordnades endast en tävling en deltävling i den stora
femklubbarstävlingen. LMK vann lagtävlingen genom Elis Malmborg, Bengt
Svensson och Hilding Almevik och tog för alltid hem det åtråvärda
vandringspriset. Elis vann på 17 prickar Gösta Zanderholm LMK var 2:a med
687 prickar 9:a var Arne Bergström. Måntro hur många prickar han hade? I
september detta år började andra världskriget
1940.
Trots kriget anordnade LMK 3 tävlingar. I 25 graders kyla ordnades en
tolkningstävling efter bil och MC på Roxen. En liknande tävling
kördes en månad senare. Den tredje tävlingen var en gengastävling med
både person- och lastbilar.
1941 - 1944.
P.g.a. kriget var det såväl bensin som tävlingsstopp fr.o.m. 1941. Trots
detta pågick en livlig klubbverksamhet med fester och sammankomster.
Genom inkomst från dessa kunde LMK bidraga till att klä upp 10 "mindre
bemedlade" barn från topp till tå. Samma år anordnades en lådbilstävling
i Rosengatans backe ner mot St. Larsgatan. Hela 37 ekipage från 4
städer deltog.
1945.
Nu påbörjade klubben förberedelserna för byggande av Motorstadion vid
Kärnavägen. I mars detta år firades 20-årsjubileum med en rejäl fest på
Storan. Antalet medlemmar var 126 och ordförande var "Thedde" Svensson.
Premiär för tävlingar i Törnebäcksliden. Många kända förare som Arne
Bergström, Stig Karlsson, Gunnar Boo, Gösta Kugelberg, Linus Eriksson och
Rolf Nilsson deltog.
1946.
|
 |
|
Dirt.Track |
Äntligen var kriget slut. 20 januari var det premiärtävling på Tinnis med
Kumla-Frasse som segrare. Dessutom rekordpublik med 5000 åskådare. Två
tillförlitlighetstävlingar, en jordbanetävling och en tävling i
Törneviksbacken hann klubben också med. Linus Eriksson vann huvudklassen
för solo och Rolf Nilsson sidovagnsklassen Premiären på nya motorstadion var
den 13:e oktober i form av Dirt-tracktävling ( den tidens namn på speedway
). Tävlingen vanns av Bertil Karlsson, Djursholm och Eskil Karlsson 2:a. I
den första T-tävlingen efter kriget vann C-G Strömhammar mc-klassen före Åke
Lööw. Bilklassen vann Harald Andersson före Hilding Almevik och Martin
Fransson. Damklassen vanns av Cecilia Koskull. Novembertävlingen i OT
vanns av Bengt Svensson i bilklassen före C-F Cederbaum. MC-klassen vann
Tore Berendtz. Tore kom också 3:a vid Nordiska mästerskapen vid 1000 m.
sandbana för sidovagnsmaskiner.
1947.
Nu var det full fart. Först internationell isbana på Motorstadion, som
vanns av Linus Eriksson med Evert Boo som tvåa. Rolf Nilsson blev detta år
Nordisk Mästare i backe för sidvagnsmaskiner. Ivan Blom började tävla i
midget.
|
 |
|
Ivan Blom får sin kära midget tankad. |
Notabelt att Gunnar Boo åkte 36 tävlingar detta år, Evert Boo 23 och Linus
Eriksson 21. Scramble (föregångare till dagens motocross) introducerades av
SMK Linköping på LV2:s Tygområde. Medlemsantalet i klubben var nu uppe i
257.
1948.
Nu uppfördes läktaren med plats för 2500 personer på Motorstadion. Den
första speedwayserien startade. Filbyterna vann försöksserien med laget
som bestod av Linus Eriksson, Gösta Zanderholm, Gunnar och Evert Boo,
Dick Weider och Stig Carlsson. Alla landsvägstävlingar fick ställas in
p.g.a. bensinbrist.
1949.
Motorstadion har fått belysning och kvällstävlingar kunde genomföras.
Filbyterna blev trea i speedwayserien. Några förare hade börjat åka
scramble. Förutom ordinarie motortävlingar arrangerades travtävlingar på
Motorstadion. LMK-medlemmen Sture Selander omkom vid en motortävling i Oslo.
1950.
Detta blev ett betydelsefullt år när Linköpings Motorklubb och SMK
Linköping slogs samman till Linköpings Motorsällskap. Ordförande blev
Sten Ferm. Filbyterna vann det första officiella Mästerskapet i speedway
och Linus Eriksson åkte i landslaget. Linus blev 3:a i SM-finalen i
speedway. Något att minnas är bataljerna mellan Norrköpings- och
Linköpingspubliken i form av stenkastning då Vargarna och Filbyterna
möttes i speedway. LMS deltog också i den nya motocrosserien och blev
trea. I Midnattsolsrallyt blev Tore Engström LMK 2:a i en Plymouth.
1951.
Kan noteras som ett intensivt motorår med bl. a. 5 deltagare i KAK:s
Midnattsolsrally. Bertil Götherström tog silvermedalj i Italiens
sexdagarslopp för MC Ivan Blom startade i midget på Brands Hatch i England.
Premiär för motocross på Bergabanan. Banan förblev hemmabana t.o.m. 1963.
Allan Ljungstrand representerade Sverige vid VM-tävlingar i motocross i
Belgien. Linus Eriksson blev 2:a i SM trots att hanvar 1 decimeter före
segraren i mål. Samme Linus toppade serietabellen med nästan oslagbart
rekord.
|
 |
|
Karikatyr av Linus Eriksson. |
1952.
12 speedwaytävlingar arrangerades på Motorstadion. En rödhårig grabb från
Tranås (Ove Fundin) vinglade omkring på banan. Ingen kunde väl då ana att
han skulle bli Sveriges meste världsmästare i speedway. Detta år tog Bertil
Götherström guld i Six-days i Italien. Allan "Billeberga" Ljungstrand
debuterade i Filbyternas crosslag. Allan var en glad typ och en duktig
förare som även körde i Svenska crosslandslaget. Bengt Agnevik tog
inteckning i Shellkannan och Anders Eriksson vann mc-klassen. Karl-Fredrik
Cederbaum, Gunnar Rothsman och Thedde Svensson startade i
Midnattsolsrallyt. Medlemsantalet var nu uppe i 325.
1953.
Filbyternas crosslag blev inofficiella Svenska Mästare Bo Abrahamsson blev
3:a i SM. Bertil Odmark blev klubbmästare i OT och Cecilia Koskull vann
dampokalen.
1954.
LMS satte publikrekord på Motorstadion i Ryd samband med Kontinentfinalen
till speedway-VM. Hela 12 000 åskådare såg Ove Fundin, Rune Sörmander och
Sune Karlsson ta sig vidare mot VM. Ove "Rackarn" Fundin blev sist i
VM-finalen. Tävlingen gynnades av kanonväder men när sista heatet klarats
av brakade århundradets värsta åskväder igång och blixten slog ner och
förvandlade en flaggstång vid starten till småflis. Serielaget i motocross
blev Distriktmästare. Den nya flugan stockcar introducerades på
Motorstadion med bl.a. förare som Gösta Jern, Sture "Traffik" Karlsson med
flera.
1955.
Bengt Svensson vann bilklassen i Roxen- rundan och Arne Nilsson
mc-klassen. Ove Fundin var åter i VM-final och slutade som femma.
Filbyternas Stig Pramberg och Dan Forsberg blev Svenska Mästare i
par-speedway. Klubben firade 30-årsjubileum med bankett på Frimis. Nya
förare tillkom i stockcar bl.a. Olle "Bull" Ekström, Lasse Lilja på Ford,
Stig "Pliggen" Larsson på Lincoln m.fl. De dominerande LMS:arna var oftast
Gösta Jern och Olle Ekström.
1956.
Ett stort år för LMS Göran Törnebäck nådde stora OT-framgångar i en stor
Dodge. I Vintersvängen vann Sune Samuelsson seniorklassen för bilar.
Anders Eriksson och Affe Löfquist vann var sin mc-klass.
|
 |
|
Ove Fundin
vid första tävlingen i Sverige som världsmästare. |
Ove Fundin vann VM-finalen och även SM-finalen i speedway medan P-O
Söderman blev 5:a i VM och 3:a i SM. LMS nådde landets högsta publiksiffra
totalt över en säsong i speedway med över 50 000 betalande. Vid en
landskamp mot England kom drygt 10 000 åskådare. Banrekord sattes på
Motorstadion av Olle Nygren med 73,7 sekunder. Filbyterna tog brons i
serien. LMS crosslag blev 2:a i sin serie. Förutom alla motorarrangemang
ordnades SM i hundkapplöpning på Motorstadion. Sammanlagt kördes 3
Stock-Car- och 4 tillförlitlighetstävlingar detta år. I stock-car utmärkte
sig "Traffik" och Göran Törnebäck med tuffa körningar.
1957.
I Folkungaloppet för bilar blev Rolf Blom klass 2:a och 2:a totalt blev Dick
Weider. Mc-klassen vanns av Anders Eriksson före Alf Löfquist. Ove Fundin
blev 2:a i VM efter omkörning mot Barry Briggs. Tyvärr körde Ove sitt sista
år för Filbyterna. LMS vann lag-SM i motocross genom Bo Abrahamsson, Bengt
Spångberg, Jan Andersson, Inge Johansson och Lars Andersson. Detta blev
sista året med stockcar p.g.a. skador på speedwaybanan.
1958.
Började med isbanelopp för bilar på kanaldammen vid Bergs slussar med en
publik på ca. 5 000 personer. Ryska isracingförare tävlade för första gången
på Tinnerbäckens is. Peo Söderman blev Svensk isracingmästare på Stockholms
Stadion. Vintersvängen kördes på mycket isiga vägar, Rune Heimner,
som gått över till LMS, totalsegrade i bilklassen. Anders Eriksson och Alf
Löfquist vann var sin mc-klass. LMS körde sin första Trialtävling i form av
Bergatrial med Tage Bergman som tävlingsledare och Alf Löfquist som
banchef. Tyvärr var det också sista året som Filbyterna tävlade i
Allsvenska speedwayserien. LMS vann DM i motocross för 175cc. I laget åkte
Nils-Erik Hägglund, Bo Andersson, Jan-O Holmström Esser Möjegård och Ove
Bunne. Snömotocross arrangerades för första och enda gången på Bergabanan.
1959.
Trots avsaknad av eget speedwaylag kördes en stjärnspeedway, dessutom
arrangerades Stock-Car och motocross. Ivan Blom tävlade på is med en
Amazon.LMS fick äran att arrangera IMIS-finalen i Trial ( inofficiellt SM
). Dag Wasén vann DM i Trial för Östra Distriktet. Lasse Modin vann en
Speed-car tävling (Go-Kart) som kördes på prov på Motorstadion i Ryd.
Bo Sjösvärd tog guld i Internationella Six-days och blev SM 2:a i 250cc
klassen.
1960.
Filbyterna hade åter ett speedwaylag. Man tävlade i Div. 2 och vann serien.
Lagledare var Janne Öhrman En crosstävling på Bergabanan samlade 2 500
åskådare. Bo Sjösvärd tog guld i internationella Six-days Affe Löfquist
debuterade som tävlingsledare i Brasktrial. Dag Wasén blev 2:a i denna
tävling.
|
 |
|
Stilstudie av Dag Wasén, Greeves sektion
"Dammen" vid Berga |
LMS arrangerade också sitt första SM i Trial med toppenbetyg. Detta år gick
Carl Viktor Widmark ur tiden. Widmark var med redan vid pionjärtiden och
vann många segrar för LMS. Till hans ära körs numera Endurotävlingen
Widmarks minne. Vid SM i tillförlitlighet blev Bo Sjösvärd 2:a i stora
klassen. I speed-car belade Lasse Modin en hedrande 2:a plats. LMS
blev 2:a i båda motocrosserierna, bästa förare var Bengt "Billo" Sandberg.
OT-tävlingarna Vintersvängen och Roxenrundan kördes med Elis Malmborg som
tävlingsledare. I staben fanns många kända LMS:are som Roland Almevik, Åke
Bergström och Rune Carlsvärd. Kontrollant var Olle "Gjutarn" Nilsson.
1961.
T-tävlingarna Roxenrundan och Vintersvängen arrangerades med Elis Malmborg
vid rodret. T-föraren Bo Sjösvärd tog guld i både Polska Tatra Trial och
Onkel Toms Hytte i Tyskland. Två Trial tävlingar genomfördes. En
kombinerad tävling i gräs-TT och seriecross genomfördes på
Djurgårdsfältet. Tävlingen var speciell då även bilar ingick i
arrangemanget. Att tävlingen fick flyttas berodde på schaktning i
Bergabäcken. Bengt Rehn och Tage Bergman svarade för ledarjobbet. Bengt "Billo"
Sandberg vann i motocross och Rolf Svensson kom på 4:e plats, även Nils-Erik
Hägglund höll sig väl framme. Bo Sjösvärd vann även T-tävlingen Widmarks
minne.
1962.
LMS blev medlem i Riksidrottsförbundet. Premiär för MC-Nytt:s specialtrial
i Bersbo. Förste segrare Erland Andersson, Kungsbacka. 42-årige Dag Wasén,
LMS blev totalt 6:a i SM-trial.
Affe Löfquist och Olle Ekström startade upp ungdomsgruppen MK Riset som var
en underavdelning till LMS. I gruppen fanns bl.a. Sölve Larsson. "Neppe"
Svensson, Peder Rengfors, Bernt Antón, Thommy Fullmestad m. fl.
Traditionellt arrangerades Vintersvängen för bil och mc. Speedwaylaget åkte
ur Div. 2 och även crossåkarna hade ett dåligt år. De kända
"Knäppuppartisterna" Martin Ljung och Allan Johansson visade i pausen att De
kunde klara av även en motocrossmaskin. Crossen var återbördad till
Bergabanan igen. En tävling med standardbilar kördes på
speedwaybanan med kända namn som Tom Trana, Bernt Jansson, Harry "Sputnik"
Källström och Hasse Radefalk. Från LMS deltog Torsten "Totte" Carlsson f.d.
speedwaystjärna i Filbyterna.
1963.
På bilsidan arrangerades Vintersvängen och Roxenrundan. Hasse Lannsjö vann
den senare. Andra MC-Nytt:s specialtrial vanns av Lasse Sellman. Trialhästen
"Stjärn" och bonden Sture Persson plöjde banan med stock. I Bergatrial vann
Gösta "Badluck" Andersson och LMS Ove Andersson var 4:a. Filbyterna
avancerade från Div.3 till Div.2. Vid J-SM-finalen i speedway blev Floydh
Olsson 4:a. Sista motocrosstävlingen kördes på anrika Bergabanan. Därmed
försvann många roliga episoder vid passage av broarna. Vid sista tävlingen
öste regnet ner. Janne Samuelsson debuterade som motocrossförare. |
 |
|
Utsikt från Bergabanan mot staden och
vattentornet. |
1964.
Kurt Gustafsson vann sin första Specialtrial. Trialhästen "Stjärn" hade
fått en ny fin plog som Sture snickrat.
|
 |
|
Tävlingsledningen konfererar.
Med på bilden är Signe och Elis Malmborg,
Hans "Bullen" Regner,
Affe Löfquist, Tore Nyman och Håkan Wasén. |
Sören Björk blev Svensk juniormästare i T-mc med 51poäng, 3:a var Janne
Samuelsson på 38 poäng. På bilsidan blev Toivo Mielonen Östgötamästare i
OT. Roxenrundan kördes med över 100 startande. Segern gick till Ove "Påven"
Andersson, numera stallchef för Toyota. A-klassen vanns av LMS Lennart "Fröjerumarn"
Johansson. LMS stod utan motocrossbana och hemmatävlingen fick köras på
Kungsängen i Norrköping. De första kontakterna om motorsportområde på
Sviestad togs med Linköpings Kommun, och arbetet med den nya banan på
Sviestad påbörjades under hösten. Sune Stark blev 5:a vid J-SM-finalen i
speedway.
1965.
Delad seger i MC-Nytt:s mellan Rolf Tibblin och Kurt Gustafsson. Bengt
Svensson gjorde comeback i Vintersvängen för bilar. LMS kunde etablera sig
på Sviestad. Efter 2 500 frivilliga arbetstimmar kunde klubben inviga
Motocrossbanan. Premiärtävlingen samlade 2 500 åskådare och tävlingsledare
var entusiasten Esser Möjegård och tävlingssekreterare Rolf Jansson. Rolf
Svensson och Jan Samuelsson blev klubbmästare i 500cc respektive 250cc
klasserna Filbyterna deltog i Div. 2 speedway. Ulf Lönnström blev 2:a i
junior-SM T-mc. Bästa prestationen gjorde dock Sören Björk när han vann sin
klass i Novemberkåsan. Lennart Smith och Sören Gustafsson blev
klubbmästare i OT respektive Formel K. Dag Irebrink blev 5:a i klass D
special i karting. Årtiondets största startfält i Roxenrundan med 127
startande. Segern delades av Dag Pettersson och Håkan Örnedal. Gräddan på
året blev LMS 40-årsjubileum på Stora Hotellet. Medlemsantalet är nu 300.
1966.
I jakten på segern i MC-Nytt:s specialtrial flyttade Rolf Tibblin och Hasse
Hansson på en vedtrave. Nu har A1 tagit över plogningen rekord kallt -20C
och 1 meter snö, handskottning av sektionerna. "Tibban" vann till slut.
Affe var tävlingsledare för Widmarks minne där Björn Johansson blev 3:a och
Uffe Lönnström 4:a. "Jocke" Johansson blev ny ordförande. Banracing med bl.
a. Krister Eliasson, Roland Hedmo, Tommy Jagerwall, Christer Hjertstedt som
tävlade i klasserna: Standard, Formel 4, Formel 3, Formel Vee. Vid SMK
Motalas VM-tävling i motocross kom Sören Björk på 7:e plats i 250 cc
klassen. I gokart kom Kenneth Bjurehed LMS på 5:e plats i SM klass C och D
och Dag Irebrink 5:a i J-SM. Toivo Mielonen kom med sin Audi på 6:e plats
vid Iscupen för bilar klass 3, grupp 1 över 1000cc. Roxenrundan kördes för
11:e gången. Dag Pettersson vann och i A-klassen kom Claes Carlgren 2:a.
1967.
Rolf Tibblin vann MC-Nytt:s Specialtrial igen och tog vandringspriset
Spökgrufvan för alltid. LMS Sören Björk blev 4:a. Motorövningsbanan blev
klar med hälften asfalt och andra halvan grus. Trafikdagar ordnades med
träningskörning inför dagen H. Dessutom stjärncross med Bengt Åberg, Rolf
Tibblin Sören Björk m. fl. I SM trial för B-juniorer kom Olle Ekström 8:a.
Hastighetsgänget i bil satsade hårt med inte mindre än 14 ekipage. Bl.a.
Rolf Jansson, Key Jarnborg, Roland Hedmo tävlade i formel 3.
1968.
Hasse Hansson vann MC-Nytt:s Specialtrial. Affe Löfquist var
FIM-kontrollant vid EM-trial i Karlstad Hela övningsbanan har belagts med
asfalt. Premiär för Sviestadloppet, SM-final i HL. Tävling i
hällande regn med Affe Löfquist som tävlingsledare. Stor succé trots
avsaknad av depå. Maskinerna stod i leran ute på gärdet. Däcken fick
handtvättas före start.
|
 |
|
Stadsfullmäktiges ordförande Sten Wigren
klipper bandet som inviger HL-banan med kända förare på startlinjen 17 Kjell
Bogren, 16 Bo Granat, 14 Bo Brolin, 7 Kurt Andersson. |
Segrare:
125 Börje Jansson
250 Kent Andersson
350 Bo Granath
500 Esso Gunnarsson
MCS "Berra" Persson / Marianne Kjellmodin
Toivo Mielonen var LMS ordförande.
J-SM i motocross arrangerades och man körde Karting på prov i rondellen.
Vid VM-tävling på Dunteberget kom Sören Björk på 14:e plats i 500-klassen
och 18:e i SM-tillförlitlighet.
|
 |
|
Titta jag flyger säger Sven Almevik i
Skörderundan. |
Sven Almevik tog 3 SM-poäng i KAK-rallyt och P-O "Gummi-Pelle" Carlsson tog
11 poäng i Östgötarallyt. I Iscupen deltog Per-Olof Carlsson med Opel 1900
och Håkan Carlsson med en Dolling i formel V.
1969.
Kurt Gustafsson vann MC-Nytts Specialtrial i Bersbo. LMS arrangerade
SM-motocross efter att ha fått banan besiktigad och godkänd för SM
tävlingar. Sviestadloppet genomfördes som SM-final i HL. Debut för
Benny Ekberg och Ragge Holm i speedway. Trialgänget jobbade 2 dagar på Sture
Persson bondgård i Bersbo sedan Sture skadat sig. Claes Carlgren vann
Folkungaloppet med Saab V4 och Roxenrundan vanns av Finspångs Leif
Strömberg. Kent Qvist debuterade och vann B-klassen i Stångåpromenaden.
Vid Ban-SM för bilar gjorde Christer Eliasson BMC Cooper 1000cc och Roland
Hedmo BMC Cooper 1300cc bra ifrån sig de var 7:a respektive 9:a.
1970.
MC-Nytt:s specialtrial vanns av Stig Igelström. SM-final Sviestadloppet
vanns av Bosse Granath i 500 klassen. Vid J-SM-finalen i speedway i Avesta
blev Filbyternas Peter Karlsson, Lasse Larsson och Benny Ekberg 3:a, 4:a
respektive 5:a. Ragge Holm åkte SM-final på Stockholms Stadion, Torbjörn
Harrysson var tränare för Filbyterna och laget vann Div.3. Segern i
Folkungaloppet gick till Bengt-Erik Engvall Nyköping. Kurt Gryvik, Lars
Nyberg, Urban Andersson, Torsten Öberg och Roland Nilsson var några som
debuterade i rally. Roxenrundan inställdes och beslut togs att köra den som
vintertävling. Vid J-SM tillförlitlighet över 125cc kom Bo Kaliff på 2:a
plats, Anders Hallberg på 4:e, samt Boris Schelin på 9:e i max 125cc. Rolf
Svensson var årets bäste förare i Bil-OT och tog 1 SM-poäng i Scandiatrofén.
HL-gänget i bil var flitigt i elden, Sven Almevik blev hedersam 2:a i
iscupen. Roland Hedmo körde till sig en delad 8:e plats i SM med sin
Cooper, Krister Eliasson och Tommy Jagerwall delade 11:e plats. Key
Jarnborg gjorde bra resultat med sin Lotus formel Ford.
1971.
MC-Nytt:s Specialtrial firade 10 år. Kurt Gustafsson vann och Sölve Larsson
LMS blev 4:a. Vid prisutdelningen på Åtvids Hotell skänkte Sture Persson en
kalv som fötts under tävlingen. Affe Löfquist fick slipsen avhuggen och
erhöll den första träslipsen som medlem i Järngänget. Vid T-SM i Ljungsbro
vann Kurt Gustafsson. Jonny Bengtsson ARC vann 500 klassen i
Sviestadloppet och bröderna von Post sidvagnsklassen. Stor dramatik blev
det i första kurvan i 250cc-klassen med massvurpa, tack och lov inga svåra
skador. Roxenrundan vanns av Dag Pettersson, MK Scandia och Folkungaloppet
av Anders Hylén Mjölby. Bra placeringar av bl.a. Claes Carlgren, Roger
Jonsson, Anders Wing m.fl. I SM roadracing placerade sig Göran Aldén som 8:a
i 125cc, Claes Karlén på 13:e i 500cc, och Danne Westlund även han på 13:e
plats i sidvagnsklassen. Vid J-SM trial kom Markku Isokangas på 9:e plats.
1972.
Ny seger för Kurt Gustafsson i Bersbo. LMS arrangerade EM-trial med 10
nationer i startfältet. Affe Löfquist var tävlingsledare och Signe
Malmborg var starter. Yrjö Vesterinen Finland segrade och Hasse Bengtsson
Sverige blev 2:a. I roadracing gjorde Göran Aldén en bra säsong och
vann i 125cc klassen på hemmabanan. Han blev Distriktmästare och totalt 2:a
i SM. Ytterligare 3 förare tog SM-poäng: Alf Carlsson i 250cc samt Arne
Århammar och Claes-Göran Samuelsson i 500cc. Claes-Göran skadades sig
senare svårt vid HL-VM i Anderstorp. Ivan Blom valdes till LMS
Hedersordförande. Blivande storstjärnan Magnus Jakobsson blev Sveriges
mopedmästare. Björn Waldegård (blivande världsmästare) vann Roxenrundan i
VW 1302 S Och Gunnar Kjällgren vann Folkungaloppet René Pettersson
debuterade i rally med seger i NMK:s T-tävling Spiralen. Rallysektionen
arrangerade totalt 5 tävlingar detta år förutom Roxenrundan bl.a. istävling
på Värnasjön, segrare blev Göran Lund före Kent Qvist.
|
 |
|
René Pettersson undrar om han är på väg åt
rätt håll? |
Krister Eliasson och Tommy Jagerwall dominerade i HL-gänget för bilar.
Krister blev 4:a i SM klass special standard. I karting gjorde veteranen
Hans Gustafssson sin bästa säsong och blev erbjuden plats i landslaget.
1973.
Tom Sjöman vinner MC-Nytt:s Specialtrial i Bersbo. Premiärtävling på nya
kartingbanan på Sviestad. Sviestadloppet körs under protest på grund av
startavgift. Tävlingen körs därför publikfri. LMS arrangerar NM i trial,
Bosse Nilsson Tiger MK segrar. Roxenrundan som var RM samlade 121
startande. Lasse Jansson Films MK vann. Torsten Sahlin SMK Östgöta vann
Folkungaloppet. Bra åkningar av LMS:arna Bengt Bergström, René Pettersson,
Kent Qvist och "Skoda-Göran" Andersson. Flitigt tävlande i HL-bil av Krister
Eliasson 10:a i SM, Tommy Jagerwall, Christer Hjertstedt och Ragnar Segring
6:a och även klubbmästare.
1974.
Specialtrial trots bensinkris. Kurt Gustafssons 6:e seger. Viking
Pettersson blir LMS förste heltidsan- ställde ungdomsinstruktör.
Filbyterna har nu 25 licensierade förare. LMS kör landskamp i trial Sverige
- Finland (13-11). SM-finalen i karting avgörs på nya banan.
Sviestadloppet körs med både startavgift och publik. Göran Aldén kom i år
4:a i SM 125cc. Uppvisning med sidvagnstrialmaskiner. LMS egen
klubbtidning "LMS:aren" utkom med sitt första nummer i september detta
år. Rolf Sundberg ( Svemo:s nuvarande generalsekreterare ) debuterade i
Filbytervästen. Novemberkåsan arrangerades tillsammans med SMK Östgöta.
I J-SM för tillförlitlighet kom Lars Broman på 6:e plats och Claes Ekwall på
13:e plats. Sviestadträffen kördes för första gången som öppen tävling.
Hemmaseger genom överraskningen Torsten Larsson i en VW 1200. Folkungaloppet
samlade 126 startande. Fina resultat gjordes av René Pettersson, Göran Lund,
"Benke" Bergström, Peder Rengfors och Sune "Mörby" Carlzon. Magnus Jakobsson
prövade speedway under sommaren och åkte kartläsare åt "Bossing" på vintern
1975.
Benny Sellman vann i Bersbo LMS arrangerade Sveriges första VM tävling i
trial med 120 startande och Affe Löfquist vid rodret. Segrare Martin
Lampkin England.
|
 |
|
|
Planer smids på en ny speedwaybana på Sviestad. I en landskamp mot Norge med
radiostyrda bilar bestod Sveriges landslag av enbart LMS:are, som man vann
överlägset. Sviestadträffen med 64 startande. Delad seger genom Fergus
Sager och Björn Larsson. Även i Folkungaloppet blev det delad seger genom
Torsten Sahlin och Torbjörn Axman. I Roxenrundan gjorde René Pettersson med
kartläsaren Henry Liljesson sensation genom att bli 2:a efter Stig
Blomqvist. Klassegrar genom Peder Rengfors, Krister Nilsson och Kent
Karlsson. Vid SM gokart deltog Ulf Gustafsson, Leif Sörensen, James Persson
och Håkan Lövgren. LMS placeringar i SM roadracing 5:a Göran Aldén, 7:a
Jorma Lustig och Arne Århammar 14:e i 125cc, samt Alf Carlsson 5:a, Kåre
Andersson 10:a och Kjell Watz 11:a i 450-750cc.
1976.
15:e MC-Nytt:s Specialtrial i Bersbo, segrare Yrjö Vesterinen Finland.
Förbud mot speedwayträning på Ryd I augusti kunde man börja träna på nya
banan på Sviestad. Ingemar Andersson kom på 7:e plats vid J-SM-finalen i
speedway. Nytt klubbhus kunde invigas på Sviestad. VM-kval i speedway på
gamla banan i Ryd och "Ragge" Holm i sin andra SM-final. LMS har 2 serielag
i motocross. Crossbanan läggs om och förändras i samband med byggnation av
klubbhus och speedwaybana. Magnus Jakobsson vann en speedwaytävling i
Lindesberg och kvalade in till J-SM finalen. (började åka cross och enduro
och vann 5-6 tävlingar). I roadracing SM för 450-750cc maskiner kom Kjell
Watz på 3:e plats, Alf Carlsson på 9:e och Göran Aldén på 10:e Göran blev
också 10:a i 125cc klassen. Vid NM i 450-750cc blev Kjell Watz 3:a och Göran
Aldén 5:a. Sviestadträffen vanns av Janne Östberg, NMK och LMS, Mats
Johansson blev 3:a. I Roxenrundan tog Dag Pettersson sin 6:e seger och Claes
Carlgren blev klassegrare.
1977.
MC-Nytt:s Specialtrial flyttar till Sviestad. Ny seger för Yrjö Vesterinen.
Sture Persson togs upp som medlem i Järngänget.Trafikdag i februari.
Premiär mot Masarna på nya speedwaybanan. SM-kval i speedway. Ulf Karlsson
vann SM-trial på Sviestad och Rolf Pettersson blev 7:a i J-SM.
|
 |
|
|
Johan Egelstig blev Svensk juniormästare i 500 cc motocross. Motocrossbanan
får ny startplats och 500- laget vinner tävlingen och blev 2:a i serien.
Magnus Jakobsson, C-förare i enduro, blev 4:a i J-SM endast 1 poäng från
brons.
Kjell Watz
vann Super-Bike cupen i road-racing.
Sven Almevik körde sin första banracing-säsong och placerade sig på 2:a
plats i Renault-cupen efter Bengt Winqvist, Norrköping. Sviestadträffen
vanns av suveränt åkande Lars-Göran Liljeberg, Södertälje. "Bossing"
Karlsson gjorde sin första start.
1978.Yrjö
Vesterinens 3:e raka seger i MC-Nytt:s Specialtrial. I oktober avled vår
avhållne bonde Sture Persson i Bersbo. 30-årsjubileum för speedway i
Linköping med bl.a. Ole Olsen, John Davies, Erik Gundersen, Anders Michanek
m.fl.LMS-trial i Gränna, Ulf Karlsson vann. I J-SM i trial blev Hans
Igelström 1:a och Pierre Grennberger 2:a. 500-laget vinner Div.3 i motocross
och Tårtracet instiftas. Magnus Jakobsson blev 4:a i klass B i
Novemberkåsan, körde 2 EM-tävlingar (Tjeckoslovakien och Österrike) samt
åkte även Onkel Toms Hytte i Tyskland. Peder Rengfors blev DM-mästare i
rally special och Kent Karlsson 2:a.
|
 |
|
LMS:aren Christer Lifvergren satsar på
rally specialen på Linköpings Motorstadion. |
Sviestadträffen vanns av Lars-Göran Liljeberg igen. LMS:arna Göran Lund
blev 3:a och Björn Andersson 5:a. Sven-Erik Svensson vann C-förarklassen. I
Roxenrundan startade 172 ekipage. I roadracing SM 450-750cc blev Roland Boo
5:a och Göran Aldén 8:a Roland blev även 4:a i Nordiska Mästerskapen i
750-1000cc. Kjell Watz blev 2:a i Super Bike Cup.
1979.
Äntligen LMS-seger i MC-Nytt:s Specialtrial och för detta svarade Magnus
Jacobsson. Is-racing SM på Tinnerbäcken. NM-trial vanns av Yrjö
Vesterinen. TSV generalen Lars Pettersson invigde nya halkbanan och
festligheterna fortsatte med en sjudundrande invigning av nya speedway-
ovalen med Janne "Loffe" Karlsson i spetsen. Ca. 6000 åskådare applåderade
förarna bl.a. Ron Preston USA, Kaj Niemi SF, Janne Andersson Sverige m.fl.
Detta år hann LMS även med en trial i Gränna och vi startade även upp med
närradiosändningar i form av LMS Motorextra. Speakertornet på crossbanan
flyttades till nuvarande plats.
De första 80 cc maskinerna dyker upp och
man får köra 125 cc ungdomsklass från 14 år. Magnus Jakobsson uppklassad
till A-förare. Han blev 9:a i Novemberkåsan totalt och var uttagen i
landslaget. "Bossing" Karlsson blev dubbel Distriktsmästare. Han vann både
RS och MRY. Kent Qvist blev 3:a. I Roxenrundan startade 130 ekipage.
C-förarna Pelle Olausson och Henry Liljesson "båda vanligtvis kartläsare"
åkte fort och blev 2:a respektive 5:a bland C-förarna. Vintersvängen vanns
av "Bossing" och i Sviestadträffen vann L-G Liljeberg för 3:e gången. Hasse
Joelsson ÅMK vann Folkungaloppet. Börje Samuelsson blev 2:a av 66 startande
C-förare. Första tävlingen i bilspeedway med korta intensiva heat kördes.
Mats Johansson var med från början. Hasse Johansson LMS blev svensk
mästare i radiostyrd miniracing och blev dessutom 2:a och 3:a i EM-klasserna
Formula respektive Sport.
1980.
20:e MC-Nytt:s Specialtrial i 19C
kyla. Segrare Ulf Karlsson. Isracingtävling på Tinnis. Christer Nilsson
anställdes som ungdomsinstruktör. Tävlingen "Master of Speedway" fick
avbrytas efter 9 heat p.g.a. ösregn. En publik på 3500 personer hade löst
entré och lika många väntade på att få komma in. Bedrövligt. Den nya 80 cc
klassen slår igenom i motocross vi får direkt 20 nya förare.
|
 |
|
Stående: Lars Sandberg, Mikaell
Reinholdsson |
Crossen ökar från en till 4 hemmatävlingar. 500-laget blir 2:a Div.2.
I J-SM motocross för 250cc blev Morgan Hydén 5:a. Hans Igelström blev 4:a i
SM trial. Magnus Jacobsson blev 7:a totalt i Novemberkåsan och var förste
reserv i Six-dayslaget. Mats Johansson debuterar i rallycross med en Ascona
turbo. Vintersvängen, Roxenrundan och Sviestadträffen arrangerades
traditionellt av rallysektionen.
1981.
LMS Magnus Jacobsson vann en smutsig tävling i MC-Nytt:s Specialtrial före
Ulf Karlsson och S-E "Jösse" Jönsson. Första Folkracetävlingen på Sviestad
med bl.a. "Bossing" Karlsson, Peter Nyberg, Sven Almevik m.fl.. Banbygge
gjordes under sommaren. Banan blev klar i augusti. Priset "Best in show"
gick till Peter Nyberg som välte 3 gånger i samma heat. Bråk i
speedwayleden, verksamheten för dyr och läggs ner men startar senare upp
igen i div. 1. Roadracingsektionen arrangerade en tävling som kvällsrace.
Under året gjorde Kjell Watz bra ifrån sig igen med fina resultat. Eje Watz
kom på 5:e plats i Super Bike. Knatteverksamhet startar upp i motocross,
trial och speedway. Bilspeedway under hösten, där många elitförare i rally
och rallycross fanns på plats t.ex. Roland "Grus-Kalle" Brännström i en
gammal PV och tuffe Arne Pettersson från Örebro, Segrade gjorde Stig
Blomqvist. Trialsektionen arrangerade både breddtävling och SM. LMS
arrangerar J-SM i 250 cc samt sidvagnsmotocross. Tre LMS:are i 250; Fredrik
Lindblad, Morgan Hydén och Stefan Carlsson.. I 500-laget blev 2:a i Div.2
och 250-laget 2:a i Div.3.
|
 |
|
"Bossing" Karlsson i flyger med sin SAAB. |
Klubbmästare i rally blev Boo Farsbo före "Bossing" Karlsson, LMS blev 2:a i
Östgötaserie i rally efter Norrköping MK. I första deltävingen i J-SM som
var Östgötarallyt blev Hans Nilsson 4:a och tog 9 SM-poäng. Magnus
Jakobsson blev åter 7:a i Novemberkåsan. Åkte ordinarie i Six-dayslaget i
Elba i Italien. Totalt SM-6:a. Mats Carmesten blev 7:a i gokart klass F.
1982.
Janne "Loffe" Karlsson startar i specialtrial men bröt ( det var för
jobbigt ) Harri Himmanen SF vann och Magnus Jacobsson var 3:a.
"Micke" Reinholdsson, Pierre Stragnefelt och Lasse Sandberg debuterar i
speedwaylaget. Veterantävling med bl.a. Ove Fundin. I Roxenrundan i rally
blev Boo Farsbo 2:a efter Dag Pettersson, MK Scandia. I folkrace på
hemmaplan vann René Pettersson med "Bossing" Karlsson som 3:a. Detta år
var också premiär för 24-timmars på cykel med 94 lag och över 2000
cyklister. Stor succé. Kjell Watz tog en sammanlagd 12:e plats i EM i
roadracing efter tävlingar i Frankrike, England och Holland. Vesa Kultalathi
gjorde succé i Sviestadloppet där han vann 500-klassen. Han vann även
Super Bike Cupen i roadracing, samt blev Nordisk Mästare i Super Bike.
LMS arrangerade också Novemberkåsan tillsammans med SMK-Östgöta. Under
tävlingen föll 200 mm regn. 150 förare startade varav 14 LMS:are 7 av dom
fullföljde och 7 bröt tävlingen. Segrare S-E "Jösse" Jönsson och med
LMS:arna Magnus Jakobsson som 4:a och Anders "Vässarn" Svensson som 5:a.
Magnus Jakobsson åkte EM i Österrike och Väst Tyskland 6:a, resp. 8:a och
var ordinarie i Sveriges Six-dayslandslag i Tjeckoslovakien.
Premiär för
arenatrial, Hans Igelström vann före Stefan Andersson. Signe Malmborg
"Morsan" avled 1982. Mer än 50 år ägnade hon sina krafter åt LMS. Hon
började tävla på MC redan på 20-talet och hon var med och skapade
anläggningarna både i Ryd och nuvarande Motorstadion. Signe var med som
funktionär redan på Folkungavallen och var vid 72 års ålder starter vid VM
i trial. Vid RM rallycross för damer kom Eva Farsbo på en hedrande 11:e
plats. En tuff bilspeedway vanns av Arne Pettersson sedan Lars Rosendal
knuffats halvvägs genom planket. Till tuffingarna hörde LMS egen Mats
Johansson. Ett mellanår för motocrossen med 250-laget i slutet av tabellen,
medan 500-gänget blev 2:a igen. I Folkungaloppet i rally tog Bosse Farsbo en
stark 2:a plats efter Kent Qvist. I Östgötaserien slutade "Bossing"
Karlsson 2:a och Boo Farsbo 3:a. I Sviestadträffen vann Liljeberg för 6:e
gången i följd. Vintertävling med dubb på folkracebanan. 25 startande
LMS:are. Segern gick till René Pettersson. Sölve Larsson var bäste LMS:are
med en 4:e plats i ett folkrace på hemmaplan.
|
 |
|
LMS, Mats Johansson i täten före bl.a. Ola
Strömberg |
Mats Johansson satsar på rallycross och bilspeedway. Han blev 3:a i DM.
Kartingsektionen anordnade 3 tävlingar varav 2 ingick i DM och ett i SM för
klass F-mini. Johan Berg blev Nordisk Mästare och blev även utsedd till
klubbmästare.
1983.
MC-Nytt:s specialtrial fick ställas in p.g.a. mycket mild vinter. Alf
Löfquist valdes in i Svemo:s TK. Sture Hjalmarsson blir LMS nye ordförande.
Speedwaysektionen köper en egen buss. Tävling i speedway, bästa 40-åringar
mot bästa 20-åringar. Sviestadtrial med 90 startande. Landskamp i trial
Sverige - Finland i Gränna. 185 lag startar i 24-timmars på cykel.
Sviestadloppet med 7000 åskådare. Torsdagsrace i RR, Kjell Watz vann Super
produktion. Kjell Watz och Vesa Kultalathi körde 24-timmars Bold´our i
Frankrike. Vesa blev även Nordisk Super Bikemästare och Per Jansson 3:a i
SM 250cc. René Pettersson skördade nya lagrar i folkrace. I Sviestadträffen
i maj segrade Peter Honey, Stockholm. Sölve Larsson LMS avled i akut
blodförgiftning endast 40 år gammal. Sölve började sin bana i MK Riset.
Han tävlade i trial, fortsatte med enduro och cross provade även folkrace
men tävlade mest i speedway. Sölve ingick även i LMS styrelse där han
gjorde en mycket aktiv insatts. Magnus Jakobsson åkte EM i enduro i
Spanien och Italien. Han blev 10:a i Italien och en EM-poäng. Åkte även i
Sixdayslaget i England där han blev lagvärldsmästare. KM i enduro vanns
av Anders Svensson 2:a Bengt Karlsson och 3:a Jonas Sjösvärd.
|
 |
|
René Pettersson leder här ett heat i
Folkracefestivalen i Motala |
I folkrace på hemmaplan startade 24 LMS:are och som vanligt vann René
Pettersson och 3:a var Roger Jonsson. Roxenrundan i rally med 120 startande
vanns av Örjan Hagberg före Boo Farsbo. I Ydre MK:s Klappjakten vann Pelle
Sääv A-klassen och Berndt Carlsson blev 6:a. Filbyterna vann Div.2 och blev
klara för Div.1 efter kvalseger. SM-final i gokart. Polkagristrial i Gränna
landskamp Sverige - Finland (18-6) 500 laget motocross vann Div.2
Östgötaserien i motocross introducerades och banan ombesiktigades.
Rallykungen Stig Blomqvist i SAAB 99 turbo vann i bilspeedway främst p.g.a.
sina suve-räna spårval. Bra körningar även av LMS:arna Jonny Munk,
"Bossing" Karlsson, Boo Farsbo och René Pettersson.
1984.
MC-Nytt:s specialtrial kördes med 2 tävlingar samma dag, eftersom 1983 års
tävling fick ställas in. Pekka Viljakanien SF vann båda tävlingarna. LMS
Magnus Jakobsson var 3:a och 5:a. Målsättningen för speedwaylaget var att
vara kvar i div.1 vilket dom klarade. Par-SM fi-nalen kördes i speedway.
TL-sektionen med Affe Löfquist som ledare får äran att göra trialuppvisning
i Idrottsparken i Norrköping inför Kungen och Drottningen i samband med
Norrköpings 600-årsfirande. Crossbanan byggs till med en backe och
folkracebanan justerades.
En verklig LMS-kämpe gick ur tiden. LMS mångårige
sekreterare och f.d. tävlingsförare Esser Möjegård drabbades av en
hjärtattack i bilen på väg till jobbet. Tyvärr ändades Essers liv, han blev
44 år. Esser ägnade en stor del av sin tid åt LMS, bl.a. tillkomsten av
motocrossbanan, myndighetskontakter m.m. En svår förlust för LMS.
Enduroåkarna var flitigt i elden med varierande resultat. Skojigt att många
roadracingförare testar i enduro t.ex. Kjell, Eje och Christer Watz samt
Mikael Pallander. LMS:arna var på hugget i Widmarks minne 2:a i klass A
Anders Nilsson, 3:a Tomas Bark, 5:a Kjell Watz i 250-klassen.Mats
Johansson med Opel Manta tävlade med framgång i bilspeedway och rallycross.
5-faldige världsmästaren i rallycross Kenneth Hansen körde bilspeedway med
sin Amazon och mötte bl.a. vår egen stjärna Mats Johansson. Ingen glömmer
väl tuffe tävlingsledaren Sievert Lindqvist som pekade finger mot de som
inte höll sig i skinnet. "Bossing" vann DM i rally. Första året i Div.1 för
500-laget i motocross. 250-laget kvar i Div.3. Svensk mästare blev Per
Jansson i 250-klassen i roadracing och Åke Grahn blev mästare i Super
Produktion.
1985.
Efter 24 år blir MC-Nytt:s Specialtrial. LMS och Race Specialtrial. Pekka
Viljakanien SF vann sin 3:e seger i Specialtrial. LMS arrangerar sin andra
VM-tävling i trial med nästan 20 nationer. Sektioner i centrala Linköping
bl.a. i Trädgårdsföreningen. Segrare Thierry Michaud FR. Cirka 20 000
åskådare. Stor jubileumsfest på Cupolen. Rune Carlswärd och Alf
Löfquist fick mottaga Svemo:s guldmedalj och Affe dessutom NTF:s
silvermedalj. Championrond i speedway vanns av Per Jonsson. Michael
Reinholdsson blev bäste Filbyter i serien med 148 poäng. Endurosektionen
genomförde "Jordsprätten" och Widmarks Minne på hemmaplan. Klubbmästare i
enduro blev Anders Svensson.
|
 |
|
Magnus Jacobsson tar sig igenom ett kärr |
MCHK:s 20-årsrace genomfördes. LMS 3:a i Östgötaserien i rally. 500-laget i
motocross gjorde bra ifrån sig med förare som Stefan Karlsson, Micke Swartz,
Fredrik Lindblad och Magnus Jakobsson. 250-laget vann sin serie med bl.a.
Johan Abrahamsson, Fredrik Thomasson, Dan Sundberg, Mikael Andersson m.fl.
AMU:s bussförarutbildning som varit förlagd på Motorstadion flyttar till
Motala. Per Jansson blev 3:a i Superbike Cupen i roadracing och Åke Grahn
blev 5:a. I Superproduktion blev Åke Grahn mästare och Per Jansson 4:a. En
bra prestation gjorde Mikael Pallander genom en 3:e plats i SM.
1986.
Peter Hansson vann Specialtrial före Pekka Viljakanien SF och 3:a var LMS
Magnus Jakobsson. Öppen tävling för Ragge Holm som tävlat för LMS i 20 år.
Peter Olsen Danmark tävlar för Filbyterna i speedway som åkte ur Div.1.
Sviestadtrial med drygt 90 startande, stor dominans i MCS genom att Stefan
och Kenneth Andersson vann 2:a Anders Wennar/Gun Norberg och 3:a Lars Edoff/Per
Erik Larsson. SM i trial vanns av Martin Karlsson Älvängen. LMS 500-lag i
cross blev serie 4:a. I laget åkte bl.a. Mikael Swartz, Dan Sundberg, Magnus
Jakobsson, Lasse Broman och Jonny Larsson. 250-laget blev serie 2:a.
Crossektionen arrangerar SM 250cc där Fredrik Thomasson blir 9:a.
Folkracegänget körde flera tävlingar och ordnade en bilspeedway. Deltagande
LMS:are Lennart "Fisken" Andersson med en Volvo 142:a och Mats Johansson med
en Opel Manta turbo. Enligt uppgift hopsatt av 9 olika bilmärken.
Roxenrundan genomfördes trots däckproblem. Vid Sviestadträffen var
"Bossing" Karlsson snabbast men en påkörd kona kostade honom segern.
|
 |
|
Anders
Gabrielsson |
I gokart blev Anders Gabrielsson Nordisk mästare och 2:a i SM. Även Patrik
Eriksson, Andreas Berg och Liselott Eriksson gjorde bra resultat i karting.
Sviestadloppet arrangerades med normala LMS framgångar. I roadracingens
Superbike cup blev Mats Wetterling 2:a och Per Jansson 3:a. Per Jansson
körde till sig 4:e platsen i SM för 250. Magnus Jakobsson debuterar med
4-takt i enduro och blir klubbmästare. Ytterligare en LMS-kämpe gick ur
tiden nämligen Elis Malmborg. Elis började tävla i början av 20-talet och
var aktiv på mc ända in på 50-talet. Tillsammans med sin fru Signe fanns han
alltid på plats vid alla tävlingar. Elis var en hedersman.
1987
LMS & Race
Specialtrial firar 25 år. Seger till S-E Jönsson och 3:a Magnus Jakobsson
LMS. Speedweek med enduro, rally, gokart, roadracing, trial, SM i 500 cross,
MCHK-race m.m. bland annat ett gokartrace mitt i stán. 13 tävlingar på
speedwayovalen bl.a. en lag- VM-tävling, som Sverige vann. NM i trial mitt i
stán där Urban "Putte" Lindholm vann. Sedvanliga MC-dagar med avrostning
för knuttar. Motocrosslaget vann serien i 125 cc och stora laget kom 4:a.
Gokartfolket kämpade intensivt både på hemma- och på bortaplan. Vilket
förargäng; Anders Gabrielsson, Patrik Eriksson, Liselott Eriksson, Andreas
Berg, Tommy Frödin m.fl. Miniracing sektionen hade mekarkvällar och körde
inomhusträning. Magnus Andersson blev klubbmästare. LMS folkraceförare var
flitigt i elden. Bland de bättre förarna hittar vi Göran Kaldenberg, Allan
Mattsson och Dag Irebrink.
För första gången på 20 år var Linköping värd
för en SM-tävling i rally. 160 startande med många LMS:are på startlinjen.
Resultaten var blandade, "Bossing" Karlsson, Kent Karlsson, Pelle Sääv och
René Pettersson bröt medan S-G "Wiggo" Wigh, Hasse Nilsson och Lars-Inge
Qvist tog sig i mål. Rallysektionen arrangerade även Roxenrundan med ett
100 tal startande. Bosse Ekenger blev invald i Järngänget. TL-sektionen
genomförde Sviestadtrial med rekordstort startfält. I
jubileumstävlingen "Linköping 700
enduro" var 16 specialprov förlagda inne i centrala Linköping.
Linköpings första gatrace.
"Bossing" Karlsson vann Peugeot-cupen i rally och
Peder Rengfors blev 2:a i veterancupen. Många andra duktiga förare i rally
var i elden. Lars-Inge Qvist, Pelle Sääv, Kent Karlsson, René Pettersson,
Tomas Nilsson, Hasse Nilsson, Berndt Carlsson, och Sven-Gunnar Wigh som
blev klubbmästere "Bossing" Karlsson vann Sviestadträffen.
Miniracingsektionen har iordningsställt en ny MRR-bana. I folkrace tävlade
ca. 25 LMS-förare under året och Bertil Gustavsson blev klubbmästare. LMS
arrangerade 500 SM i motocross med Leif Persson som segrare. I ett 125-heat
vann blivande storstjärnan Jocke Karlsson, Tranås. En nystartad 125 serie
vann LMS och 250/500 laget blev 4:a. I roadracing fick LMS en Svensk mästare
i 250 genom Bobby Izzazade och silvret gick till Per Jansson, LMS och Bobby
segrade även i Nordiska mästerskapet och här blev Per Jansson 3:a. Magnus
Jakobsson kom 2:a i RM för fyrtakt i enduro.
1988.
1988 blev ett mörkt år i historien när LMS hedersordförande Ivan Blom avled,
82 år gammal. Ivan var hela livet en hängiven motormänniska. Trots det
dagliga jobbet vid Bloms Åkeri hann Ivan med att tävla med stor framgång.
Han var en av initiativtagarna till klubbens utveckling. En av sina största
meriter ansåg Ivan vara när han upptäckte och värvade Ove Fundin till
klubben. Ivan var ordförande i många år och valdes till hedersordförande
vid sin avgång. När Ivan pensionerades åtog han sig vaktmästartjänsten på
motorstadion. Senare under året avled ungdomsinstruktören Christer Nilsson
bara 40 år gammal. Christer satsade helhjärtat på de uppgifter han åtagit
sig. Tillsammans med Göran Görefeldt startade han upp LMS gokartverksamhet,
ansvarade för närradioverksamheten, kursverksamheten inom klubben och
mycket annat. Patrik Eriksson efterträdde Christer Nilsson som
ungdomsinstruktör. LMS arrangerade lag-VM semifinalen i speedway med lag
från Sverige, Polen, Tjeckoslovakien och Västtyskland. Sverige vann på 51
poäng. LMS arrangerade även Par-SM finalen i speedway och MC-dagar. Micke
Reinholdsson blev klubbmästare i speedway. LMS & Race specialtrial fick
ställas in p.g.a. mild vinter. LMS Enduro anordnade "Jordsprätten" och
Widmarks minne. "Abbe" Ohlsson vann 125cc i sistnämnda tävling.
|
 |
|
Berndt Carlsson under SM-finalen
Rejmerallyt Resultat 4:a i klassen. |
Rallysektionen genomförde Sviestadträffen med "Bossing" Karlsson som 1:a
och Lars-Inge Qvist som 3:a. "Bossing" blev också klasstvåa i
Hälsingerallyt och tog SM poäng. I veteranklassen vann Peder Rengfors med
sin Amazon. "Bossing" vann även Peugeot-cupen. Britt Heelge körde "SASHS
RALLY FRANKEN" i Tyskland och gick i mål efter 22 specialsträckor med
många erfarenheter i bagaget. Sviestadtrial med 81 startande. LMS
sidovagnsgäng med Stefan Andersson, Lasse, Lotta och "Mojje" Edoff var över
i England och provade lyckan. Resultat vid 4 tävlingar 1:a 2:a och 2:a 1:a.
Gissa om Engelsmännen fick respekt för de svenske. Halkbanan belades med en
ny halkyta i form av Epoxy. I roadracing blev Vesa Kultilahti 5:a i
endurance-VM på Le Mans. Michael "Ludde" Lundwall blev Nordisk
Superbikemästare. Billy Gällros blev bäst i SM-serien genom att bli 2:a i
MCS. Håkan Olsson blev SM 4:a i 125cc och 6:a i 250cc. I Östgötaserien i
motocross blev Fredrik "Fritte" Thomasson Östgötamästare. Crossen hade
annars ett mellanår med en jumboplats i 125-serien och en 5:e plats i
500-serien. 80 cc serie startas. LMS arrangerade 125 cc SM i cross. Anders
Gabrielsson blev svensk mästare i Gokart Nat.C och 2:a i Nordiska
mästerskapen. Anders åkte även VM i formel C i Ungern och blev 6:a.
Liselott Eriksson vann 9 tävlingar av 16, hade 3 andraplatser, 2
tredjeplatser och bröt 2. Patrik Eriksson vann formel Nordik i gokart på
hemmaplan.
|
 |
|
Första kurvan efter start Sviestadloppet. |
1989.
Serielaget i speedway åkte i Div.1. LMS arrangerade landskamp i speedway
mot Danmark, SM-kval m.m. LMS arrangerade en speedcrosstävling som vanns av
Peter Johansson. Magnus Withell och Magnus Jakobsson blev Riksmästare i 80
cc motocross respektive enduro för 4-taktsmaskiner. Magnus körde sin 10
Novemberkåsa i rad och har kommit i mål på alla, han placerade sig på 17:e
plats. Övriga LMS:are Kjell Pettersson 20:e och Bengt Karlsson 23:a. Kjell
blev även klubbmästare i enduro. Bir-Gitta Pantzar och Hanna Sternersson
blev de första damerna som tävlade i roadracing. Båda tävlade i
125cc-klassen och båda gjorde fina resultat och Bir-Gitta blev bästa
debutantförare detta år. Christer "Cralle" Lindholm blev svensk 500-mästare
i roadracing. I folkrace blev Göran Kaldenberg klubbmästare med Mikael
Ekholm som 2:a och Hans Karlsson 3:a.
1990.
Vid Nordiska finalen i speedway invigde Erik Gundersen och hans landsman
Jan O Pedersen vann. Filbyterna åkte i div.2. Stefan Andersson/Hans
Igelström prövade lyckan i Sidvagnstrial i England. Bra debut de blev 5:a.
Såväl 125, 250/500 lagen i motocross i Div.1 igen. Speedcross med Jörgen
Huvell som segrare. Mats Johansson LMS gjorde sensation i rallycross efter
9 år i gebitet. Tog 12 EM-poäng i Holland och sedan ytterligare 9. Tvåa i
Stockholm efter Kenneth Hansson och körde i landslaget i England. Mikael
Lundvall blev Nordisk mästare i 750-klassen i roadracing. Håkan Olsson
slutade totalt 5:a i 125cc i Nordiska mästerskapen.
1991.
LMS arrangör för FIM-Cupen, EM i sidvagnstrial Stefan Andersson/Hans
Igelström LMS blev 2:a knappt slagna av det Engelska ekipaget med Robin
Luscombe vid styret och Mark Bushfield i burken.
|
 |
|
|
SM-tävling i enduro på Prästtomta. Albert Olsson blev 5:a i 500-klassen. Den
årliga "Jordsprätteträffen" arrangeras med ca. 500 startande. LMS arrangerar
även J-SM i 125cc, 250cc och 500cc. 250/500 laget blir 2:a i Div.3
och125-laget 6:a Div.2. "Bossing" blev 2:a i Sviestadträffen och
Robert Almevik (3:e generationen) gjorde debut med en 6:e plats.
1992.
Stefan Andersson/Hans Igelström åkte EM i sidvagnstrial i Frankrike och blev
5:a. LMS arrangerar J-SM i enduro i Prästtomta. Linus Broman blir 7:a i
J-SM under 125cc. RM-finalen för 80cc på motocrossbanan. Kalle Karlsson vann
före LMS, Robban Ekvall. LMS, 250/500-lag vann Div.3 överlägset. Anders
Gabrielsson tog VM-brons i gokart. "Bossing" Karlsson blev 2:a i
Sviestadträffen igen. Sten Sylvan, som varit årsmötesordförande i många år
valdes in som vice LMS ordförande. I roadracing blev Pär Johansson Svensk
mästare i 750 standard. Ulf Johansson vann i Superstreet. "Bossing" Karlsson
blev 4:a totalt i Rally-SM grupp A max 2000 cc.
1993.
Äntligen SM-final i speedway på Motorstadion men vädret ställde till med
problem. Finalen måste brytas p.g.a. regn. Ny tävling på söndagen efter ett
jättejobb med banan. Segrare Per Jonsson 2:a Tony Rikardsson och "Henka"
Gustafsson 3:a. Introduktion för sliding d.v.s. mindre speedwaycyklar för
att allmänheten ska få testa hur det känns. Ledare "Micke" Reinholdsson
ca. 600 personer tog chansen att prova och resultatet blev 6 nya förare.
LMS arrangerade Novemberkåsan med start och mål i Kvarn. Magnus Jakobsson
körde sin 13:e Kåsa och har fullföljt alla. Linus Broman blev 2: i
nat.klassen endast 29 sekunder efter segraren. Han blev också 7:a i J-SM och
gjorde debut i EM-serien i enduro. Motocrosslaget i 250/500cc åter
seriesegrare nu i Div.2 125-laget blev klar 2:a i Div.3. Allt yngre förare
börjar köra cross (50 och 50 cc maskiner).
|
 |
|
|
Christer "Cralle" Lindholm segrade i Superbike VM, blev 9:a i VM samt
klubbmästere roadracing. Mikael Lundvall blev Svensk mästare i Superbike och
Billy Gällros Svensk mästare i MCS. Berndt Carlsson totalsegrade i
rallytävlingen Sjuhäradstrofén i Borås.
1994.
Jörgen Huvell tog en hedrande 4:e plats i 125-klassen i SM-motocross.
Rejmerallyt med SM-status kördes med LMS som delarrangör. Första
specialsträckan på Motorstadion. Som segrare stod Stig Blomqvist överst på
pallen när tävlingen var slut. Robert Almevik blev 4:a i JSM i rally och
berndt Carlsson totalsegrade i Q8-rallyt.
|
 |
|
Linus Broman som
Juniorvärldsmästare i Sixday landslaget i USA. |
Ett bra år för Linus Broman i enduro. 4:a i J-SM och 11:a i SM totalt.
Tävlade i VM-serien i enduro och tog 5 VM-poäng. Han åkte i Six-Dayslaget i
Tulsa, Oklahoma, USA och tog guldmedalj och blev juniorvärdsmästare i lag.
LMS motocrosslag i Div.1 med 250/500 laget. 125-laget kör i Div.2. Jörgen
Huvell blir 4:a i 125cc SM i motocross. Anders Gabrielsson var klubbens
suverän i gokart då han blev Svensk mästare och Nordisk mästare samt VM
2:a. Till ny ordförande valdes Ingvar Fahlsten. Avgående ordförande Sture
Hjalmarsson valdes till hedersordförande.
1995.
LMS firar 70-årsjubileum med massor med stora arrangemang bl.a.
VM-deltävling i enduro, MCHK:s 30-årsjubileum, deltävling i VM-serien i
speedway, SM-final i roadracing och en hel motorsportvecka. (Speedweek) I
speedwaylaget debuterar en Australiensk förare vid namn Mark Keast och
nyförvärv är vidare Mats Boström och Tommy Karlberg från Nyköping. I
roadracing gör Vesa Kultilahti comeback.
Redaktionskommitté:
Alf Löfquist Ordf.
Rune
Carlswärd
Rolf Jansson
Jan Collan
Och vid tangentbordet:
Lars Gustafsson
|
Här
följer alla LMS ordförande i ordning år för år sedan starten.
1925 |
1925 |
Sigurd Carlsson |
LMK |
1926 |
1939 |
Georg Kindstrand |
LMK |
1940 |
1940 |
Ivan Blom |
LMK |
1941 |
1949 |
”Thedde” Svensson |
LMK |
1950 |
1950 |
Sten Ferm |
LMS |
1951 |
1951 |
Harry Wahlbin |
LMS |
1952 |
1952 |
Sten Ferm |
LMS |
1953 |
1956 |
Thedde Svensson |
LMS |
1957 |
1962 |
Ivan Blom |
LMS |
1963 |
1964 |
Göran Cederberg |
LMS |
1964 |
1964 |
Göran Cederberg / Ivan Blom |
LMS |
1965 |
1965 |
Ivan Blom |
LMS |
1966 |
1967 |
Jocke Johansson |
LMS |
1968 |
1970 |
Toivo Mielonen |
LMS |
1971 |
1975 |
Georg Juhlin |
LMS |
1976 |
1982 |
Jocke Johansson |
LMS |
1983 |
1993 |
Sture Hjalmarsson |
LMS |
1994 |
|
Ingvar Fahlsten |
LMS |
Här
följer en lista på mest antal år, samt antal perioder de suttit ordförande.
Namn |
Antal år |
Perioder |
Georg Kindstrand |
14 |
1 |
"Thedde" Svensson |
13 |
2 |
Sture Hjalmarsson |
11 |
1 |
Ivan Blom |
9 |
3 |
Jocke Johansson |
9 |
2 |
Georg Juhlin |
5 |
1 |
Toivo Mielonen |
3 |
1 |
Ingvar Fahlsten |
2 |
1 |
Sten Ferm |
2 |
2 |
Sigurd Karlsson |
1 |
1 |
Harry Wahlbin |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
 |
Linköpings
Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93 |
|