Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 2 1993. |
|||
Författare Berndt Carlsson.
Håkan Sundwallpokalen 5/9 1992
Boschpokalen Skövde 31/10 1992.
Det blev SMK Trollhättans SAAB 99-åkare Bertil Johansson som vann detta MRY som hade 115 startande. På 2:a plats i klassen och 5:a totalt kom jag med min Mazda men det var med ett nödrop för när ca 2 km återstod så gick ett lager sönder på höger fram så jag fick slå av något och tappade en given 4:e plats totalt. Bosse Farsbo ställde för andra gången upp med sin 4-hjulsdrivna Mazda, men hade några mindre missöden och tappade tid men blir säkert att räkna med framöver.
Marknadsnatta 24/10 1992
Som vanligt när VÖMK kör sitt MRY på höstkanten kommer alltid många förare till start, då man vet att arrangemang och vägar alltid är bra, 142 startande i år och med Roger Berglund Tranås Golf (4:e vinsten i höst) 8 sek före märkeskompisen Kenneth Johansson blev tävlingen. spännande från start till mål. För oss i LMS så gick det mycket bra med. 5 st klassegrar, Kent Karlsson vann A-förarnas 1300:a klass och jag placerade mig överst i klass A över 2444cc. Peter Isaksson lämnade alla B-förarna efter sig och tog klivet upp till A-förarna 1993. Johan Eklöf tog B-1300 och Tommy Sterneling vann sin Volvo Originalklass. Andra fina insatser från oss svarade Tommy Molijn och Johnny Kristensson för, som blev 2:a i Volvo Org-Cup, respektive C-nationell. Lägg där till att Pelle Sääv läste kartan åt totalsegraren Roger. Berglund.
Stenbocksrundan Boxholm 26/9 1992
Finalen i ÖÖM blev en rasande duell mellan i första hand Roger Öhman Sala och Mikael Lindqvist SMK Östgöta och i viss mån Kenneth Johansson NMK. När Öhman fick ge sig för motorhaveri på sista, kunde Mikael Lindqvist totalsegra i både Stenbocksrundan och hela serien. Totaltvåa blev nu Kenneth J. före Ydres N-E Axelsson som givetvis tog hem A-nationell. Bland de våra så var Kent Karlsson 3:a i sin klass, Johan Eklöf vann sin, Peter Isaksson 2:a i B-nat, och Tommy Kristensson kom 4:a i. C-nat.
Kungsör MRY 30/1 1993
Tyvärr blev det ju ingen ordentlig vinter i år heller så alla tävlingar i Östergötland tvingades att ställa in. Men några helger var det så pass att om man åkte. 15-20 mil så gick det några tävlingar och en av dessa var Björnrundan i Kungsör och dit åkte vi tre ekipage från LMS och det var bla. Hasse Andersson som numera åker i den nya veteranklassen där bilarna far vara så pass nya som 72:or. Han fick även starta först och spåra vilket var både svårt och jobbigt men då ingen annan medtävlare dök upp så vinner man ju bara man rattar runt, så det blev klasseger. För första gången åkte Bosse Farsbo med sin nya bil på snö och halkade av lite grand redan på 1:a SS men vissa tider gör att jag är säker på att han lär om snabbt, nu blev han 10:a totalt. Eddie Hörbing i en Mitsubishi var helt överlägsen på samtliga 4 sträckor och vann som han ville. Jag var inte speciellt ledsen för det för jag visste på förhand att han kommer att vara snabbast, att sedan jag åkte in på en 2:a plats totalt bland de ca 50 startande bilarna gjorde att jag var mycket nöjd efter tävlingen då jag än en gång tappade tid på sista sträckan då en bromsslang gick sönder.
Sjuhäradsnatta 27/2 1993
Borås MK tog chansen att genomföra sitt MRY då det tillfälligt var fruset och tom lite snö över en helg. Tyvärr kom inte fler än 50 bilar till start, vilket var lustigt då det mig veterligt var den enda tävlingen i hela Götaland som kunde genomföras vintern 1993. Vi var tre LMS:are som åkte ner till Borås för att matcha västgötarna. Efter att ha avverkat 5 SS så visade det sig att jag hade vunnit med 18 sek marginal till Mikael .Gylfman Skara och på 3:e plats kom Tomas Norquist Trollhättan. Mycket snabb visade sig Bosse Farsbo vara och efter 2 SS var han före mig, men tappade på SS 3 då en säkring gick och bilen immade igen och på nästa sträckan var oturen framme då växellådan rasade och bilen blev stående, så Bosse och Lasse Axelsson som var kartis var mycket besvikna, för det var inte långt ifrån än att det hade blivit dubbelt LMS i topp. Hasse Andersson åkte som enda bil i den nya klassen veteran som får ha bilar som är tillverkade fram till 1972.
Uddeholmsrundan 13/3 1993
Kent Karlsson tog med Gerry Holm och sin Citroën AX upp till Hagfors för att få köra ett rally på riktiga vintervägar. Första sträckan gick bra och de satte andra bästa tiden i sin klass, men på SS 2 gick kopplingen sönder så man fick ge sig, det kändes nog längre mellan Hagfors - Linköping än tvärtom. Nu gick segern i 1300:a klassen till en annan Linköpingskille nämligen Peter Appelskog ÖRC. Totalt vann inte helt oväntat Mats Jonsson Forshaga i sin Toyota GT 4 före Mitsubishiföraren Kenneth Bäcklund från Vara.
Påskcupen Visby 3/4 ¤1993 Som enda ekipage från LMS tog jag min Mazda med över till Gotland för att åka det årliga MRY Påskcupen. Det var ca 120 fastlänningar till som tog färgan över och så startade samtliga av öns rallyekipage ca 30 st. Nu blev inte tävlingen för mig vad jag hoppats på för på SS 4 exploderade svänghjulet, skyddsplåten slogs bort, gick vidare genom kylare, stötfångare och front och for vidare ut i skogen. Det var bara att konstatera att det berodde på utmattning. Vi låg då på en 7:e plats totalt och 3:a i klassen. Tävlingen vanns av Hoforsföraren Steve Olofsson Mazda före Johan Kressner Vallentuna i en Mitsubishi.
Tomelilla 3/4 1993 Kent Karlsson tog chansen direkt när första vårtävlingen kördes ända nere i Tomelilla i södra Skåne. Några snurrningar gjorde att han inte kunde rå på klassegraren Hasse Gustavsson från Jönköping. Tävlingen totalvarans av Peter Stridh som åker en 4-hjulsdriven Sierra i gr A.
Götene 4/4 1993 Aprilskämtet heter den RS-tävling som Västgötaklubben Götene bjuder på varje år. Mikael Heelge debutkörde här sin nybyggda Escort som verkade fungera mycket bra, det blev till slut en 7:e placering totalt, vann tävlingen gjorde Janne Jansson från Munkfors.
Vikingrundan RS 9/4 1993
Ett säkert vårtecken är när SMK Östgöta arrangerar sin RS som består till 100% av asfalt. Det blir alltid små marginaler, så några missar tillåts inte om man ska vinna. Säkrast och fortast åkte Kvarnvingen Jörgen Karlsson Escort som slog ÅMK:s asfaltspecialist Jan Andersson i en Kadett GTE som tidigare ägdes av Kent Ovist. Tommy som var duktig rallyförare för 10-15 år sedan kom ju igen lite smått för något år sedan med en Volvo Orginal Cup-bil, men det här var mer en riktig comeback. Tyvärr funkade inte handbromsen så då är det ju omöjligt att åka vändprov på asfalt. När Tommy blir varm i kläderna så tror jag att det blir helt annat resultat. Britt Heelge provkörde sin uppbyggda Escort och gjorde det så bra att hon blev 6:a i B-klassen. Bland C-förarna så åkte Hasse Andersson in på en mycket fin 3:e plats med sin Saab V 4.
Rallysprint 10/4 1993
Norrköpings MK körde på självaste påskafton en kort rallysprint på Himmelstalundsfältet där det var en sträcka som kördes två gånger var av de 60-tal startande. Efter dessa åk räknades tiderna ihop och de tre bästa ur varje klass fick sedan köra en final. Mikael Heelge gjorde två mycket bra åk med sin nybyggda Escort och tog sig därmed till final bland de tvåhjulsdrivna bilarna. Motalas vilde Hans Flodin som nu bytt ut sin Ascona B mot en Escort, visade publiken att den brutala stilen även var den bästa medicinen, för varken Åke Carlsson SMK-Ö i sin Golf 16v. eller Mikael Heelge kunde svara, det fattades ett par sekunder fram till vinnande Flodin. Snabbast av alla var inte helt oväntat en bil från 4-hjulsdrivna klassen och där var Mikael Lindqvist SMK-Ö i sin Nissan GTR helt outstanding och vann alla sina åk. LMS:are som körde bra men som ändå inte kom till final var Boo Farsbo, Lars-Inge Quist, Tommy Sterneling, Britt Heelge och Hasse Andersson.
Rallyhälsningar Berndt Carlsson |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
|