Bergslagsrallyt 4-5/1
-92.
Årets första SM-tävling hade start och mal förlagt uppe i Ludvika. Med
förhoppning om en riktig vintertävling drog nära 200 förare dit, varav de
tre LMS:arna Robert Almevik, Suzuki, Kent Quist, Opel, och Bossing Karlsson,
Peugeot. Totalsegrare blev Toyotas Mats Jonsson före Leif Asterhag samma
märke. Tyvärr blev det inte den vintertävling alla hade hoppats på för det
var så ont om snö att arrangörerna var tvungna att stryka halva tävlingen
innan start. Det tog givetvis mycket hårt på dubbdäcken så de flesta var nog
glada att rallyt blev avkortat. Av LMS:arna gick det bäst för Bossing som
åkte helt felfritt och så pass fort att han blev 2:a i 1300:a-klassen efter
den nära nog omöjlige Cemoni Ohlsson !
Kent Quist har Bergslagsrallyt som favorittävling och har väl vid det här
laget kört det ett tiotal gånger. Efter en jämn och väl genomförd körning
kom ekipaget i mitten av de 50 startande i A-nationella klassen. För Robert
Almevik var det första gången han åkte ett sa långt rally och var därför med
för att skaffa sig rutin, klokt nog åkte de med inställningen att nå målet
och blev till slut 5:a i klassen. Det var trevligt att se att alla LMS-are
kom i mål.
SM-rally Vännäs 7/3
-92.
Det blev ledsamt nog 5:e gröna vintern i följd, vilket innebar att inte en
enda tävling kunde köras i Östergötland. Vinter var det givetvis uppe i
Vännäs där tredje SM-tävlingen avgjordes. Mats Jonsson vann sin tredje raka
seger och går med största säkerhet mot ett nytt SM-tecken. Enda
Linköpingskille som åkte den länga vägen upp var givetvis Bossing Karlsson
som skulle försöka att ge Cemoni Ohlsson en match. Nu gav det sig självt på
SS7 där Cemoni åkte av vägen och tappade ett par minuter och då var det
ingen som kunde rå på Bossing som var säkerheten själv. Därmed tog Bossing
Peugeots första seger i 1300-klassen någonsin i en SM-tävling. Nu är det
bara Harry Joki och Per Svan som ligger före bland de tvåhjulsdrivna gr
A-bilarna i SM.
Kvarnvingarnas RS 4/4
-92.
Hela nio LMS:are ställde upp i asfaltstävlingen i Mjölby. Vi hade väl
hoppats att Mikael Heelge skulle kunna ge NMK:s Göran Sehlin en match om
segern, men Mikael nådde inte ända fram trots en mycket bra körning. Det
räckte i alla fall till en fin 5:e plats totalt. Kent Quist kom på 15:e
plats bland A-förarna. I B-klassen var Robert Almevik bäst av oss med en 5:e
plats, ungefär lika fort åkte Roland Vonk men ett felaktigt utfört prov
gjorde att han blev jumbo. Mest glädjande var några av vara relativt färska
C-förare där Johan Eklöf, som debuterade i Kent Karlssons gamla Mazda 323,
körde till sig 2:a platsen i klassen där 26 förare startade. F.d. Volvo
original Cup-åkaren Jonny Kristensson åkte för första gängen sin ny
iordninggjorda Ford Escort, och hade det inte varit för en felkörning på ett
av proven hade han vunnit klassen överlägset och kommit bra till totalt.
Berndt Pettersson har i år gått över till oss efter att tidigare kört för
Kvarnvingarna, han gjorde också bra ifrån sig med sin gamla Volvo PV och
belade 8:e platsen. Tre placeringar längre ner hittar vi Hasse Andersson som
hade problem med att vända på de många proven med sin V4:a.
Tomelilla MY 4/4 -92.
Kent Karlsson med kartläsare Gerry Holm drog ända ner till södra Skåne med
sin gr A Citroën för att åka MRY på grus. De stötte på hårt motstånd i form
av junioren Magnus Eriksson från Påryd i en Starlet som vann klassen före
Kent som ändå var nöjd och belåten. Det var Kents andra tävling med bilen.
Den första, som gick nere i Blekinge, slutade på SS 1 med krokig bärarm
efter allt för hård kontakt med en sten.
Rallyhälsningar Berndt
|