Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr. 2 1992.

 

Bergslagsrallyt 4-5/1 -92.
Årets första SM-tävling hade start och mal förlagt uppe i Ludvika. Med förhoppning om en riktig vintertävling drog nära 200 förare dit, varav de tre LMS:arna Robert Almevik, Suzuki, Kent Quist, Opel, och Bossing Karlsson, Peugeot. Totalsegrare blev Toyotas Mats Jonsson före Leif Asterhag samma märke. Tyvärr blev det inte den vintertävling alla hade hoppats på för det var så ont om snö att arrangörerna var tvungna att stryka halva tävlingen innan start. Det tog givetvis mycket hårt på dubbdäcken så de flesta var nog glada att rallyt blev avkortat. Av LMS:arna gick det bäst för Bossing som åkte helt felfritt och så pass fort att han blev 2:a i 1300:a-klassen efter den nära nog omöjlige Cemoni Ohlsson !
Kent Quist har Bergslagsrallyt som favorittävling och har väl vid det här laget kört det ett tiotal gånger. Efter en jämn och väl genomförd körning kom ekipaget i mitten av de 50 startande i A-nationella klassen. För Robert Almevik var det första gången han åkte ett sa långt rally och var därför med för att skaffa sig rutin, klokt nog åkte de med inställningen att nå målet och blev till slut 5:a i klassen. Det var trevligt att se att alla LMS-are kom i mål. 

SM-rally Vännäs 7/3 -92.
Det blev ledsamt nog 5:e gröna vintern i följd, vilket innebar att inte en enda tävling kunde köras i Östergötland. Vinter var det givetvis uppe i Vännäs där tredje SM-tävlingen avgjordes. Mats Jonsson vann sin tredje raka seger och går med största säkerhet mot ett nytt SM-tecken. Enda Linköpingskille som åkte den länga vägen upp var givetvis Bossing Karlsson som skulle försöka att ge Cemoni Ohlsson en match. Nu gav det sig självt på SS7 där Cemoni åkte av vägen och tappade ett par minuter och då var det ingen som kunde rå på Bossing som var säkerheten själv. Därmed tog Bossing Peugeots första seger i 1300-klassen någonsin i en SM-tävling. Nu är det bara Harry Joki och Per Svan som ligger före bland de tvåhjulsdrivna gr A-bilarna i SM. 

Kvarnvingarnas RS 4/4 -92.
Hela nio LMS:are ställde upp i asfaltstävlingen i Mjölby. Vi hade väl hoppats att Mikael Heelge skulle kunna ge NMK:s Göran Sehlin en match om segern, men Mikael nådde inte ända fram trots en mycket bra körning. Det räckte i alla fall till en fin 5:e plats totalt. Kent Quist kom på 15:e plats bland A-förarna. I B-klassen var Robert Almevik bäst av oss med en 5:e plats, ungefär lika fort åkte Roland Vonk men ett felaktigt utfört prov gjorde att han blev jumbo. Mest glädjande var några av vara relativt färska C-förare där Johan Eklöf, som debuterade i Kent Karlssons gamla Mazda 323, körde till sig 2:a platsen i klassen där 26 förare startade. F.d. Volvo original Cup-åkaren Jonny Kristensson åkte för första gängen sin ny iordninggjorda Ford Escort, och hade det inte varit för en felkörning på ett av proven hade han vunnit klassen överlägset och kommit bra till totalt.
Berndt Pettersson har i år gått över till oss efter att tidigare kört för Kvarnvingarna, han gjorde också bra ifrån sig med sin gamla Volvo PV och belade 8:e platsen. Tre placeringar längre ner hittar vi Hasse Andersson som hade problem med att vända på de många proven med sin V4:a. 

Tomelilla MY 4/4 -92.
Kent Karlsson med kartläsare Gerry Holm drog ända ner till södra Skåne med sin gr A Citroën för att åka MRY på grus. De stötte på hårt motstånd i form av junioren Magnus Eriksson från Påryd i en Starlet som vann klassen före Kent som ändå var nöjd och belåten. Det var Kents andra tävling med bilen. Den första, som gick nere i Blekinge, slutade på SS 1 med krokig bärarm efter allt för hård kontakt med en sten.

Rallyhälsningar Berndt
 

  Mikael Heelge med sin Escort.

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93