Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 1 1997.

 

(kanske fel nr)

 

Författare Bernd Carlsson.

 

LMS-Rallyförare håller sig väl framme..

 

Roxenrundan inställd

P.g.a vädret var vi tyvärr tvingade att ställa in vår tävling Roxenrundan. Banan var lagd och allt var klappat och klart när Roland Norén var tvungen att blåsa av alltihop. Sedan -87 har vi bara kunnat köra en gång och det var i fjol, så man kan ju börja undra om något har hänt ute i universum.

 

Rallynyheter

 

Några uppmärksammade bilbyten har ägt rum den sista tiden i LMS. Kent Karlsson har köpt en ny VW Golf med 2-liters motor som är av den värsta sorten. Det innebär att han kommer att åka i den nationella klassen. Vidare har Robert Almevik köpt en Honda Civic (en f.d banbil) som kommer att köras i gr.A. Mattias Carlsson, en av våra yngsta förare, som tidigare åkte SAAB V4 har köpt en Ascona A som han debuterar med i vår. Bossing Karlsson trimmar vidare, hans Peugeot 205 GTI ska få mer hästar under huven. Kennet Jönsson på Custom Racing i Örebro ska se till att det blir över 200 hk i den lilla bilen.

 

DM-Rally -97

 

Enda DM-tävlingen som kunde genomföras i vinter var Ydres Klappjakten. Alla trodde att det skulle bli en vintertävling på sommarvägar, men nere i Österbymo, som ligger nära Smålands högland, var det riktigt mycket snö och is så det blev en mycket bra tävling. Totalsegrare blev Tommy Andersson, Team Skogsåkarna, i en gr.A Mitsubishi. 17 sek efter totalsegraren och 3:a totalt blev Berndt Carlsson, LMS, med sin Mazda. Segrare i A-nat blev Kent Karlsson med sin nya Golf 2.0 trots en avåkning på sista sträckan. I samma klass blev Volvoåkaren Jocke Norén 3:a trots några små avåkningar som förmodligen berodde på trötthet. Han blev nämligen pappa sent på fredagskvällen och hade givetvis inte sovit något alls. Stort grattis till faderskapet, litet grattis till 3:e platsen ! Seger blev det också för Peter Holgersson som lekte hem Ekonomiklassen med sin fina Escort.

 

Bossing 4:a i Skellefteå.

 

Äntligen var då den nya motorn klar, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Beviset kom redan i första försöket, det blev en 4:e plats i SM-deltävlingen Gold Rally som kördes uppe i Skellefteå, och många (10) friska SM-poäng med sig hem.

 

Sviestadträffen.

 

75 bilar kom till start i årets Sviestadträff som ingick i RS-serien. Tyvärr var det helt omöjligt att köra på gruset p.g.a allt regnande så vi fick i all hast skapa ett nytt banförslag enbart på asfalt. Vi körde hela roadracingbanan plus rondellen med inlagda chikanen på långa banan. Varje förare körde fyra gånger och den totala tiden var det som gällde. Asfaltsspecialisten Göran Sandell, ÅMK, vann med sin Escort före Motalas Anders Gustavsson. Mikael Heelge blev bäste LMS-are med en 5:e plats. Drivaxelbrott förstörde Bossings segerchans. Det blev en bra tävling i ett underbart väder där en stor publik fick drygt tre timmars underhållning.

 

Klasseger i Älmhult

Vilken tävling, vilka vägar ! Alla var helt överens, det var en toppentävling. Älmhults MK i södra Småland har bland de bästa rally vägar i Sverige. Därför ville över 300 förare starta men man kunde bara ta emot 240 st. Totalt 20 mil med 7 mil SS.

 

Totalsegern gick till Hans Avelin, Västerås, i en 4-hjulsdriven Ford Sierra gr.A. 3:a totalt och segrare i nationella var Bossing Karlsson/Håkan Linden och det med flera av SM-eliten på plats. Den välljudande Peugeoten kommer nog att finnas med i toppen av resultatlistorna lång tid framöver. I samma klass startade Jocke Norén och låg bra med (ca 15:e plats) när oljetryckskontakten gick sönder på sista sträckan och de tvingades att bryta.

 

Klassiska cupen

Bättre gick det för mig själv (Berndt Carlsson) som åkte i Ford Anglian i klassiska cupen. Det blev klasseger vilket var första gången en Anglia vinner sin klass sedan starten -87. Efter en 2:a plats i Fagersta och 3:e platsen i Gävle i vintras ligger vi nu delad tvåa i klass 1 upp till 1300cc.

 

Berndt Carlsson

 
  Berndt Carlsson i Gästrikland runt 1997.
 

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93