Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 1 1990.

 

Författare Berndt Carlsson.

 

Marknadsnatta 28/10 1989.

 

Det blev samma totalsegrare i årets Marknadsnatta som när VÖMK 1966 arrangerade sin RS-tävling Jubileumsrundan. Tänk att Ingvar Carlsson, då 19 år och körande en PV 544, kom tillbaks 23 år senare i en fabriks-Mazda Turbo, som han bla. vunnit flera VM-tävlingar med, och vann årets upplaga av Marknadsnatta.

Det blev ingen lätt seger, för Harry Joki, Västerås, i en Peugeot 309 GTI gjorde mycket hårt motstånd och endast 3 sek kom att skilja dem åt.

Peugeot åker ju även Bossing Karlsson som dagen till ära hade fått i några extra hästar i motorn, men körningen stämde inte till hundra och Bossing fick hålla tillgodo med en för honom blygsam 6:e placering i klassen.

I klass nationell har vi inte haft någon klassegrare på ett MRY på år och dag, så det var mycket glädjande och överraskande att Mikael Heelge körde sin Escort till seger och det med hela 10 sek före 2:an. I och med denna fina körning så vann Mikael klubbmästerskapet -89. Grattis

Lars-Inge Qvist hade också fått upp ångan och låg inför sista sträckan bland de fyra bästa då han liksom flera andra åkte av i ett skymt vägbyte där förvarningspålen var borta, det tog ca 20 sek och det innebar ras till 11:e plats.

I Gr.A. -1600 var Thomas Nihlsson och Malungs Jan Levin inblandade i en jättefight om andra och tredje platsen. Thomas avgjorde till sin fördel på sista sträckan och kom alltså 2:a. Comeback utan alltför stort allvar gjorde Kurt Gryvik i en lånad V4:a och visade att han inte glömt bort att köra rally och blev nu 5:a i klassen.

Gr.A. -1300 vann Pierre Andersson välförtjänt före mig, som för dagen inte hade någon chans. 4:a blev Kent Karlsson i sin Mazda.

Anders Brandt fick denna gången se sig besegrad, han var 12 sek efter segraren, men då ska ni veta att en V4:a ska vara helt chanslös mot en riktig Peugeot 205 GTI, vilket det nu var som vann.

 

Förväntningarna på Pelle Norén är ju alltid högt ställda efter hans kometkarriär, nu har det ju på sista tiden gått lite grus i maskineriet så det var väl extra skönt så här på höstkanten att ånyo göra ett fint resultat. 3:a i B-nationell och A-licensen på behörigt avstånd.

Överraskningen från Sundwallpokalen, Royne Carlsson, började även han mycket bra, men han gjorde två misstag under tävlingen vilket gjorde att det blev en placering mitt i mitten.

Två. C-förare hade vi också med, Hasse Andersson i gr.A. -1600 men vars bil inte behagade att gå som den skulle så. Hasse nådde målet med flera minuters förlust. Bland C-nationell så åkte Ronny Davidsson med en klar målsättning att köra hela tävlingen för att få rutin (märkt av Viks-8:an någon månad tidigare) och det blev några pinnhål över mitten.

Tävlingen var bra arrangerad, men ack så tråkiga vägar. Men vad kan man begära när tävlingen går över Vallerstad via Fornåsa där högsta kända nivåskillnad är 1,3 m rakt, vinkel, rakt, vinkel, bonngård, rakt, vinkel och sedan mål så var -89 års Marknadsnatta. Nästa år lovade VÖMK-arna att åka söder ut och då vet vi att det blir en av årets roligaste tävlingar.

 

Novemberskölden 4/11 1989.

 

Det blev Nässjös egen Bosse Hansson som vann årets upplagaav Novemberskölden. Storfavorit var väl annars Tomas "Gullebo" Jansson som kom med sin nya Audi Quattro då den förra blev skrot i Jyväskylärallyt. Nu åkte Hansson 16 sek fortare med sin Ascona och det är ju långt ifrån normalt så vägkännedom lär vara svaret på denna sensation. 4:a totalt, klasstvåa och tillika totalsegrare i Peugeot-Cupen blev Bossing Karlsson som slog sin argaste konkurrent i Cupen, Mikael Wisti, med en enda sekund. Det är bara att gratta Bossing som för 3:e året i rad blir Sveriges bästa privata Peugeotåkare och för den titeln snor han ju åt sig en ansenlig summa pengar som säkert går att få fart på under rallyåret 1990.

En mycket fin avslutning på året fick jag själv genom att bli 2:a i klassen efter helt omöjlige Cemoni Olsson. Att sedan komma på 13:e plats totalt bland de 180 startande bilarna kändes också mycket bra. Kent Karlsson körde också mycket bra och blev 4:a.

 

Klassegern i gr.A. 13-1600 gick till Thomas Nihlsson som hade 13 sek upp till Helsingborgs Göran Stenberg. 35 st bilar startade i B-nationell och en av dem var LMS:aren Pelle Norén, som i vanlig ordning åkte mycket bra och det blev till slut en 5:e plats i den stenhårda klassen

Sämre gick det för Anders Brandt som frångick sin vana genom att åka av vägen och förstörde därmed sin fina svit över sommaren. Men någon gång måste det ju hända så det var inte alltför ledsna miner.

Som vanligt när Nässjö arrangerar tävlingar så är det underbara rallyvägar som håller för alla deltagare. Visst är det lite snabbt på vissa ställen men hellre det än vägar där man knappt tar sig fram.

Jonsson tappade över 5 min på SS2, men för att få åkträning fortsatte han även andra dagen och snodde åt sig flera sträcksegrar men fick av okänd anledning bryta mot slutet. Vem vann nu då tävlingen ? Jo, Tomas "Gullabo" Jansson i sin Audi stod till slut som segrare efter en mycket jämn och snabb körning.

Från LMS var vi tre som startade, och här var som sig bör Bossing snabbast och körde in på en 6:e plats i den stenhårda 2-litersklassen där det bara fattades en enda sekund till 5:e platsen, otroligt efter 22 mils körning.

 

 

Bergslagsrallyt 5-6/1 1990.

 

Då var vi i gång på det nya årtiondet med den första SM-tävlingen. Trots dålig vinter för 3:e året i rad kom 220 förare till start i Nora för att åka det 23:e Bergslagsrallyt sedan starten -68.

Favoriten till totalsegern var väl Torbjörn Edling, Mazda, och Per Eklund, Lancia, med Mats Jonsson som lite av outsider, då han körde 4-hjulsdrivet för första gången. Han är ju f.o.m. i år fabriksförare på Toyota.

Edling fick flera punkteringar mot slutet då han ledde. Per Eklund öppnade alltför svagt men kom med en jättespurt på slutet av de 22mil specialsträckorna, som förde honom till en 2:a plats.

Mats Jonsson tappade över 5 min på SS2, men för att få åkträning fortsatte han även andra dagen och snodde åt sig flera sträcksegrar men fick av okänd anledning bryta mot slutet. Vem vann nu då tävlingen? Jo, Tomas "Gullabo" Jansson i sin Audi stod till slut som segrare efter en mycket jämn och snabb körning. Från LMS var vi tre som startade, och här var som sig bör Bossing snabbast och körde in på en 6:e plats i den stenhårda 2-litersklassen där det bara fattades en enda sekund till 5:e platsen, otroligt efter 22 mils körning.

 

Lars-Inge Qvist har länge drömt om att få köra Bergslagsrallyt och i år blev det verklighet. Efter en taktik som gick ut på att inte göra några grodor och ändå åka rundan med lite mera marginal mot ett vanligt MRY, så lyckades han med målsättningen och kom i mål som 23: a bland de 60 startande. Den tredje LMS:aren var jag själv, men jag har för avsikt att glömma denna tävling så fort som möjligt. Efter strul på tre av de fyra första sträckorna med generatorras och kokande bil m.m. och med 8 tappade minuter var det bara att stanna bilen och se fram emot nästa tävling.

 

Rallyhälsningar     Berndt Carlsson

 

   
   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93