Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr 5 1980.


SMK Motala, Motalasvängen.

157 startande gjorde upp om segern i Motalasvängen på mycket regnhala vägar. Åter igen visade Jörgen Svensson sin klass genom att vinna B – std. B, och denna gång med hela 20 sek i denna i övrigt så jämna tävlingen. Bäst tidsmässigt av LMS:are åkte dock Spec. åkande Boo Farsbo och gick in på en 12:e plats i A -spec 1 sekund före Kent Karlsson. Övriga LMS: placeringar Benny Nordqvist 2:a i A - std A, Anders Magnusson 11:e i B -spec, Magnus Edlund körde mycket bra och kom på en 9:de plats av 40 startande i C -spec. 

TJUST MK IP - REKLAMJAKTEN 2 - 8.
Beroende på semestertid, och eventuellt att inte många vet om vilka fina vägar Tjust MK bjuder på när de arrangerar tävlingar kom endast 109 ekipage till start i Tjust Minirally, därmed var även LMS deltagande ganska skralt. Tävlingen vanns av Finspångs SM - stjärna Anders Sunnerberg. Av LMS:arna kom Sven Gunnar Wigh på 5:e plats A-förare std B efter att ha gjort ett uppehåll i sitt tävlingsåkande för att ytterligare preparera sin std B SAAB, Lars Inge Qvist placerade sig i mitten av A- förarna i special klassen. Comebackande Christer Lifergren sprängde tyvärr sin Volvomotor. Däremot kom Lars Ringebrandt i mål i B -spec på en 12:e plats av 36 startande.
 

SMK EKSJÖ, EKRUNDAN.
Minirally i småland är alltid populärt, så även denna gången, oväntad segrare blev denna gång Team " Hestra " pedalfladders vilde Sten Axel Hedlund körande för Kinds MK i en Volvo 142, dock hade Tommi Görsberg överlag åkt fortare, men på grund av ett drivaxelbrott på näst sista sträckan sjönk han till en 5:e plats. Det roligaste som hände LMS den här tävlingen var i klass C -spec där vi fick en klasseger genom Magnus Edlund, körande en Opel Ascona, men han vann inte utan problem han stod nämligen still en och en halv minut på sista sträckan efter en avåkning. Peder Rengfors debutkörde sin o Pelle Danielssons nya Ancona men fick det inte att stämma riktigt och slutade någon stans i mitten av klasser Ånyo fick Lars Ringebrandt en 12:e plats i Be spec.

”SUDDEN” 

ÖSTERGYLLEN. RC SUNDWALLPOKALEN 20 – 9.
Östergyllen RC hade denna gången lånat våran ordinarie start plats " Ljungsbroskolan ", Roger Johansson NMK vann före överraskningen Börje Björk ÅMK. De båda huvudkämparna i året: KM Boo Farsbo o Lars Inge Qvist bröt båda på SS 2, för motorras respektive avåkning, en annan som inte nådde målet var Lars Ringebrandt som total skrotade sin Rally Kadett på samma sträcka. Bra gick det däremot för Kent Karlsson som körde in på en 6:e plats i klass A -spec där 51 st startade, här blev även Per Danielsson i den nya Asconan 9:a och Benkt Bergström i sin nya! 142:a 12:a, Ingvar Fransson kom på 14:de plats, och på 16:de plats hittade vi Leif " Brandman " Karlsson med kartläsande fästmön Anita som gjorde comeback efter 2 år. Tommy Sterneling kom i en något häckig nyinköpt Volvo 142 ( med eller utan stötdämpare? ) belade 18:e platsen. Ingen sensation inträffade i B - std B, Jörgen Svensson var 42 sek före andre man i klassen. Efter några brutna tävlingar kom Börje Samuelsson med en topplacering, en 5:e plats i B -spec. På 11:e o 12:e plats återfinns Per Bergehed och H - G Larsson. Danne Amberin blev här 17:e man. Mats Forsberg kom 2:a i C -spec.

BOXHOLMS MK, STENBOCKSRUNDAN 27 - 9.
Som vanligt fullt startfält när det gäller MRY. 170 ekipage till start. Finspångs Anders Sunnerberg vann lätt efter det att std A kollegan Sören Käll från Östhammar försvunnit efter avåkning Sven Gunnar ”Wiggo" Wigh åkte mycket fort på de luriga vägarna och fick lön för mödan i form av en 4:e plats. Per Danielsson visade åter vilken talangfull förare han är och gjorde nu sin bästa körning i den nya Asconan, en 6:e plats bland 42 startande. På 12:e plats kom Bosse Farsbo även han i en Ascona, Boo hade slitit dag och natt för att få ordning på bilen efter förra helgens motorras, bytte först motor sedanbörjade lådan att jävlas men allt ordnade sig till slut och Bosse kunde starta och i mål konstatera att värste konkurrenten om KM:et Lars Inge Quist var 6 sek efter.

Därmed var det klart att Bosse för 3:e gången blivit Klubbmästare, men som sagt det var hårt in i det sista och det är ju så det ska vara. Börje Samuelsson som blev bäste B- förare i KM:et kom nu på en 5:e plats vilket tyder på att självförtroendet har kommit tillbaka. Hans Göran Larsson som kör en std. Escort Mexico gjorde en superbra körning och kom 7:a i B spec. Även Per Bergehed skötte sig bra genom att komma på 14:de plats. Bland C - förarna så visar det sig att återväxten är det inget fel på. Peter Andersson åkte mycket duktigt med sin V 4:a och blev 4:a. För en gång skull tog sig Tomas Gunhardsson i mål med sin tvåtaktare och det så pass bra som på en 11:e plats. Peter Didriksson har nu åter gjort i ordning en VW som han debuterade med, men tyvärr nådde aldrig Diddan målet anledningen är okänd varför han bröt.

VÖMK, ELTEKNIKJAKTEN 25 - 10.
Drygt 200 startade i VÖMK:s MRY. Tävlingen som gick ner mot Ödeshög drabbades av säsongens första snöoväder. Nalle Johansson som åker alla tävlingar han hinner med fick den här gången nöja sig med klasseger och en andraplats totalt då upplänningen Sören Käll kom ner med sin std A- Opel och gav inte någon en chans att sticka upp.21 sek. blev segermarginalen.' 9:a i A -spec. blev Ingvald Fransson trots en avåkning på c:a 20 sek. Leif Karlsson börjar nu att åka mycket fort med sin 142:a, blev denna gång 11:a av 49 startande. Bland våra B-förare så började Kennet Karlsson bra i std B, var klart snabbast på första men krökte sedan bakaxeln på 2:a och det var bara att ge upp. Denne Amberin har för tillfället ingen tur med sig avåkning och bröt redan på 1:an. 200 meter längre kom Hans - Göran Larsson med sin Escort innan han åkte ay. Tomas Persson och Pelle Olausson kom på 16:e resp 17:e plats I C -std B var det nära att Mats Forsberg fått en fullträff. Mats som förföljts utav otur mycket länge nu hade varit väl värd att få vinna klassen men en liten avåkning gjorde att placeringen blev 3:a i stället. 62 startande var det i C -special och där åkte Peter Andersson bra igen och kom på 6:e plats så nu är väl B-licensen bärgad. En annan mycket bra körning svarade Gunnar Eriksson för endast 8 sek efter Peter och kom därmed på 8:e plats.

NÄSSJÖ MK NOVEMBERSKÖLDEN 1 - 11.
310 bilar fick starta i årets jubileumstävling (NMK fyller 50 år ). Nalle infriade förväntningarna och vann med 1,5 minuter till Roger Johansson Trollhättan. Både Krister Eriksson och Benny Nordqvist åkte bra och kom på 5:e resp. 6:e plats i std A. I special där hela 76 ekipage startade bland A - förarna kom Leif Karlsson in på en 21:a plats. Nyuppklassad till A- förare var Jörgen Svensson men han kastade sig in i det tuffa gänget helt utan respekt och belade en 7:e plats i det 37 man starka fältet. I B -special hade de våra mest otur, Danne Amberin hade hyggliga tider fram till SS 7 där han krökte en bärarm och fick ge upp. Kortaste resan gjorde Börje Samuelsson drygt 2 km kom han innan en kraftig avåkning som omintetgjorde all vidare åkning. Janne Andersson hade hela tiden bromsproblem på sin Manta men tog sig ända i mål. I B - std B så var jag själv ganska nöjd med min 7:e placering. Tävlingen var hela 23 mil lång och av dessa var 8,5 mil SS.

BERNDT. 

BILSPEEDWAY.
Hjärtligt tack till samtliga funktionärer vid oktobertävlingen.

Vi planerar att under 1981 köra en tävling i slutet av Maj och en i början av oktober. Har du synpunkter på tävlingarna så framför dessa till Roger Danielsson eller Jan Collan. Vi är också mycket intresserade av sponsorer till 81 års tävlingar - har du förslag om sådana så tar vi tacksamt emot dem.

 

ÖSTGÖTASERIEN 1980 FÄRDIGKÖRD.
Efter 5 minirallyn och 5 rally special och med 10 deltagande klubbar kan vi konstatera att LMS inte kunde försvara segern från 1979. Norrköpings MK vann en mycket klar seger det är bara att gratulera! LMS lyckades inte heller hålla SMK Östgöta stången utan fick nöja sig med en 3:e plats. Det var framför allt tävlingarna i vintras som vi åkte för dåligt. Individuellt sett så är det första gången på mycket länge som LMS:arna hamnade utanför  prispallen. De 5 bästa individuellt i minirally och i rally special samt i C förarligan får ju pris samt fri supé på Östgötaseriens  avslutningsfest i Mars samtliga LMS:are får snällt betala den här gången.


SLUTRESULTAT.

1

Norrköpings MK

2465,5 p.

6

SMK Nyköping

1536 P.

2

SMK Östgöta

2296,5 p

7

V. Östergötlands MK

1347 p.

3

Linköpings MS

2170 p

8

Finspångs MS

1303,5.

4

Ydre MK

2087 p

9

SMK Motala

740 p.

5

Åtvidabergs MK

1599,5 P

10

MK Scandia

317 p.

INDIVIDUELLT MINIRALLY.

1

Dag Pettersson

MK Scandia

178 p

2

Evert Harrström

NMK

177 p

3

Torbjörn Axman

NMK

176 p

4

Lars - G Eriksson

NMK

171 p

5

Tomas Johansson

Ydre MK

168 p

8

Lars-Inge Qvist

LMS

143 p

12

Boo Farsbo

LMS

130 p

33

Sven-Gunnar Wigh

LMS

84

54

Roger Arvidsson

LMS

58

59

Börje Samuelsson

LMS

54

 

SLUTRESULTAT I KLUBBMÄSTERSKAPET I RALLY 1980.

KM
 

KM i rally 1980 har bestått av 8 tävlingar varav max 6 st. fått räknats. För tredje gången på 4 år har Bosse Farsbo blivit klubbmästare. Vi gratulerar Bosse och hans kartläsare, mestadels hustru Ewa. 35 st. förare har tagit KM-poäng i tävlingarna.

1

Boo Farsbo

52 p.

2

Lars-Inge Qvist

41,5 p

3

Kent Karlsson

28 p

4

Börje Samuelsson

27 p B-för.

5

Per Danielsson

22 p

6

René Pettersson

20 p

 

Benny Nordqvist

20 p

8

Krister Eriksson

19 p

9

Jörgen Svensson

18 p B-för.

10

Roger Arvidsson

16 p

11

Ingvald Fransson

15 p

 

Anders Magnusson

15 p

13

Bossing Karlsson

10 p.

 

Göran Larsson

10 p B-för.

15

Sven-Erik Svensson

9 p B-för.

16

Björn Andersson

8 p

PRELIMINÄRT TÄVLINGSPROGRAM JANUARI OCH FEBRUARI 1981.

Januari

Februari

2 - 4 Polar - Bergslagsrallyt

7 LMS Roxenrundan.

10 Ydre MK Klappjakten

13 - 15 KAK rallyt VM o SM.

17 Boxholm MK Stenbocksrundan.

14 SMK Östgöta Kolmårdsrundan

17 SMK Dala Dalajakten SM

21 Östergyllen Trofé Östergyllen

23 - 24 Östgötarallyt

22 LMS Vintersvängen

30 - 31 Roslagsrallyt SM.

 

31 SMK Motala

 

JULKALENDRAR - SLUTSPURTEN.
Vi har några julkalendrar kvar m du som ännu icke tagit ut några vänd dig till Jan Collan. Göran Lund, Boo Farsbo eller Peder Rengfors.

RALLYKOMMITTÉN.
Det är snart dags att för årsmöte och val av bl. a. rallykommitté, lagledare m m för 1981. Vid senaste månadsmötet utsågs en valberedning bestående av Henry Liljesson, René Pettersson, Sam Johansson, Ljungsbro samt Magnus Gunhardsson, Vikingstad. Vill du själv vara med och jobba i kommittén eller har förslag på lämpliga kvinnliga eller manliga personer, så tipsa valberedningen.

ORDINARIE Rallymöte 2:a tisdagen i varje månad kl 19:30.
Dessutom träffas vi varje tisdag kl. 19 - 21 i klubbhuset kring en fika och färska tävlingsdiskussioner. Har du eller kompisar till dig filmer från tävlingar tag gärna med dem till månadsmötena.

FÖRARPRESENTATION.
 

  Lars-Inge Qvist
samlar sig före Håkan Sundwall-pokalen.

 


Vi vill här presentera en av klubbens verkliga rallyveteraner - Lars-Inge Qvist, 34 år fyllda och bilburen brevbärare som yrke. Tillsammans med brodern Kent, som kartläsare, började de åka MHF-orienteringar 1965 och placerade sig som 6:e ekipage i nybörjar-DM. Med rutinerade Curt Tillman knep Lars-Inge sedan stora DM i Bil-0. Lars-Inges första tävlingsbil var en Ford Anglia -62, populär tävlingsbil på den tiden. I rally eller OT som det hette då debuterade Lars-Inge med en Skoda 1000 MB i Roxenrundan. Bilen ville emellertid inte vara med längre än 2 sträckor, så man fick inte någon riktig värdemätare på var man stod någonstans, berättar Lars-Inge. Nästa tävling blev i Mjölby en riktig vintertävling där blev det en 4:e placering bland B-juniorerna (motsvarande C-förarna nu).

Efter ytterligare några vintertävlingar hade 15 uppklassningspoäng skrapats ihop och nu skulle det bli att kämpa bland A-juniorerna (motsvarande B-förarna nu). En vässad Volvo PV 62 skaffades och flera klassegrar togs bl.a. NMK:s Rally special 1968, 3:a totalt. Den roligaste tävling han åkt är Scandiatrofén 1968, då det verkligen var lite längd på tävlingarna, 35 mil totalt varav 15 - 20 mil special. Lars-Inge blev 2:a efter Torsten Sahlin i klassen och en mycket framskjuten placering totalt. Vidare berättar Lars-Inge om Finspångsrundan -68, då det också gick mycket bra fram till sista sträckan kl. 3 på natten, då det blev rullning över snövallen och landning på taket. Inte en människa syntes till och vi räknade med att få gå "hem". Plötsligt rusade 20 personer fram som stått helt osynliga i skogen, bilen vändes upp på nolltid och det var bara att stå på igen. 1970 slutade Lars-Inge att tävla när PV:n inte orkade mer. Under många år blev det funktionärsarbete och mekning med andra bilar, men 1979 kunde jag inte hålla mig längre utan skaffade en Opel Ascona. Det blev ingen bra come back det blev dikesvisit som föråkare. Därefter har det gått så mycket bättre i de c:a 30 tävlingar som körts under 1979 och 1980. Under detta år har Lars-Inge många fina placeringar, vilket bl.a. resulterat i en 2:a plats i KM klubbmästerskap efter Bosse Farsbo.

När Lars-Inge inte håller på med rallysporten intresserar han sig för fotboll och ishockey. Han vill gärna framhålla att han tycker rallysporten har spårat ur lite grand det fordras numera toppgrejor som kostar stora slantar för att kunna vara med och kämpa bland A-förarna.
LMS rallysektion vill gärna framhålla Lars-Inge som ett föredöme bland de aktiva i många avseenden, inte minst de många fina insatserna som han gjort vid våra egna tävlingar som funktionär. Vi önskar honom lycka till i fortsättningen!

 

     
  B-föraren Sven Erik Svensson, LMS i gasartagen på Motorstadion
     
  Nyblivne A-föraren Jörgen Svensson, LMS med sin std B Saab V4 i suverän stil. Jörgen har -enligt våra noteringar - tagit 6 st. klassegrar under året i B std B, Kolmårdsrundan, Marknadsnatta, Stångåpromenaden, SMK Motalas Rally Special, Viksåttan och Håkan Sundwallpokalen.
   
  Mats Johansson i en paus mellan bilspeedwayheaten på Motorstadion

 


Vi vill presentera klubbens förste förare i rallycross, Mats Johansson. Mats elektriker till yrket har hunnit fylla 25 år, kom med i LMS 1973, debuterade i rally 1974 och har under åren kört c:a 50 rallytävlingar. Innan Mats började ned rallytävlingar tävlade han i miniracing för miniracingklubben LISA, vilken uppgick i LMS i början på 70-talet. På rallyvägarna har Mats förbrukat två st. Volvo Amazoner och övergick sedan till en Opel Ascona, som nu kompisen Göran Svensson har. Mats rallycrossbil är en Opel Ascona Turbo ett självbygge med c:a 220 hk under motorhuven. Du kan lita på att det har jobbats med den här bilen av Mats och hans trogna mekaniker Peter Didriksson, Mats och Kalle Klitsie samt sponsorn Betongborrning AB med Jan-Erik Bruce i spetsen.
Mats har hunnit köra 4 tävlingar i höst. Debuten i Jönköping slutade med växellådshaveri men tävlingen gav mersmak och redan helgen efter var det dags i Hedemora och tampas med rallycrosseliten. Mats tog ingen framstående placering i det startfältet, men som Mats berättade, det var en härlig känsla att kunna hålla några av landets rallycrosstjärnor bakom sig i något varv i heaten. Nästa tävling var vår egen bilspeedway på Motorstadion, där Mats knaprade åt sig några poäng. Helgen därpå blev det bilspeedway i Västervik och där Mats vann reservheatet och fick köra som ordinarie. Mats hade nu tuffat till sig och det behövs i den här tävlingsformen, han blev utesluten i ett av heaten.
Kom igen nästa år Mats, nu med lite rutin.
 

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93