Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 4 1989. |
|||
Författare Berndt Carlsson.
Speedweek 15/8 1989.
När det var vår tur att ordna tävling under Speedweekveckan körde vi i våra gamla fotspår, nämligen det som var sådan succé från -87, med ett 40-tal förare som körde vår rallyslinga två gånger. Vi bjöd in hela Östgötaeliten och fick ett par återbud dagen innan då det var några bilar som inte var hela från Östgötarallyt veckan innan. Fjolårssegraren Björn "Nalle" Johansson gjorde reklam för oss dagen innan i radioprogrammet med Uffe Holmertz i P 4 kanalen. Trots det blev det inte lika stor succé som för 2 år sedan. Det ostadiga vädret gjorde nog sitt till, men uppemot 2 000 åskådare kom till slut för att se vem som gasade värst. Första omgången var lottad och sedan åkte de långsammaste ekipagen först för att avsluta med en riktig final mot slutet. Som tur var hade vi fotocell med tanke på att så många kom på samma sekund. Hemmaföraren Bossing Karlsson med kartläsare Sture Hjalmarsson, tillika ordförande i LMS, tog hand om bästa tiden i första åket före Nalle Johansson som hade Idrottsbladets redaktör Claes Uddgren med sig. Nalle startade alltså näst sist i omgång två och gav absolut allt, men denna räckte det inte för Bossing var även snabbast i andra omgången. Bossing tog hand om totalsegern och det värmde givetvis hemmapubliken lite extra. Sven-Gunnar Wigh kom 5; a, jag kom 6:a och Lars-Inge Quist 8:a alla inom samma sekund efter två körningar. Det kom att skilja 42 hundradelar mellan oss och hårdare lär det inte kunna bli. Seger blev det inte helt oväntat för Peder Rengfors i veteranklassen före Mercaåkande Bengt Winquist. I damklassen var Eva Farsbo först före Britt Heelge, LMS. Det är alltid många som ska ha stora tack för insatser före, under och efter tävlingar. Jag kan tyvärr inte alltid komma ihåg alla, men denna gång hade vi två killar som förtjänar extra tack Hasse Nilsson och Lasse Axelsson som varit eldsjälar i denna tävling.
Viksåttan 9/9 1989
När SMK Valdemarsvik kör sitt MRY så drar hela Östgöta-eliten och många utombys förare ner till Vika för att köra på de fina men luriga vägarna. I år kom hela 234 förare till start då tävlingen ingick i Öppna Östgötamästerskapen, Suzuki-Cup och Peugoet-Cup. Totalsegrare blev Peugeots fabriksförare Harry Joki i en 305 GTI före NMK:s Golfåkare Kenneth Johansson som hade 1 sek till godo på klubb och märkeskompisen Micke Lindquist. Bossing Karlsson förstörde sina chanser på SS2 då han tappade 4.5 minuter på en avåkning i det hala väglaget. Bland 1600: a bilarna blev Tomas Nihlsson 4:a, endast slagen med 1 sekund utav 3an. Tomas blev även 4:a i Peugeot-Cup. Owe Sterneling bröt efter avåkning på SS2. Minsta gr A-klassen upp till 1300cc innehöll även hela Suzukigänget så vi var hela 27 st i klassen, och där lyckades jag själv sno åt mig segern och fick därmed häng på toppen i vårt ÖÖM. Att jag hade en problemfri resa förstår ni då jag gick in på en 11:e plats totalt. Segrare i A-nationell blev storfavoriten Nils-Erik Axelsson Ydre MK. Här försvann vårt enda hopp, Lars-Inge Quist, efter växellådshaveri. Anders Brandt som varit tävlingsflitig i år har kommit ordentligt i stöten, han vann sin klass igen före en annan LMS:are, nämligen Göran Kaldenberg, som verkligen bjöd Anders på hårt motstånd. Endast 3 sekunder skiljde dessa herrar i mål. På SS3 förstörde Pelle Noten sina chanser då han tog igen sig i 3-4 minuter i ett dike. LMS släppte även fram en debutant vid namn Hans Andersson, mera känd som "Hasse-Plåtis". Hasse hade vid sin sida den mer rutinerade Bengt Andersson som påhejare. Trots problem med frihjulet på V4: an så kämpade man sig i mål i den tuffa tävlingen och kom 3:a i C-förarklassen upp till 1600cc. Bröt tävlingen gjorde däremot Ronny Davidsson efter en våldsam avåkning på SS2.
Håkan Sundwallpokalen 29/91989
Då var det dags för finalen i
årets ÖÖM, med start och mål i Ljungsbro. Trots att Östergyllen RC är känt
för fina arrangemang så kom den hittills lägsta deltagarsiffran i årets ÖÖM,
ca 150 förare var anmälda och givetvis samtliga med chans att placera sig i
mästerskapsserien. Favorit var väl Roger Johnsson NMK i en 4-hjulsdriven
Mazda men fick till slut ge sig för hårt satsande Kenneth Johansson, Golf,
och vår egen Bossing Karlsson. Det var en ruskig fight de bjöd på, och
enligt Kenneths kartis Lasse Axelsson (LMS) så var det nära att sluta på
flera ställen. Nu blev det 2 sekunder som Bossing fick ge med sig, men lita
på att det blir fler hårda matcher framöver. I 1600: a klassen vann SMK
Östgötas Golfåkare Åke Karlsson för 4:e gången i år, och på 2:a plats kom
Tomas Nihlsson LMS som hade fullt upp med Owe Sternelings Golf. Hade det
inte varit för ett stopp på SS3 hade faktiskt Owe varit den som kommit 2:a.
Flyt i körningen och kanske lite tur har jag just nu, det blev en klasseger
och en 12:e plats totalt, 17 sekunder före Pierre Andersson i en Suzuki.
Kent Karlsson hade fixat växellådan sedan Rejmerrallyt och drog in pa en 4:e
plats. Ydres N-E Axelsson är närmast oslagbar då bilen håller, men i den här
klassen är ingenting gratis, han var hela tiden hårt uppvaktad av NMK:s
hårdsatsande P-Å Ring och Laxås J-E Ydrefalk men till slut stod Nisse överst
på prispallen än en gång. Våra A-nationella förare som hade en hård
uppgörelse, var Lars-Inge Quist och Mikael Heelge som låg med 2 sekunders
marginal inför sista sträckan, där kavade Lars-Inge av en kort stund och då
var Mikael förbi med 6 sekunder och kom på det 10:a medan Lars-Inge blev
12:a. Lite längre ner, på 23:e plats hittar vi Leif Karlsson som luftade sin
Opel Manta för första gången på ett och ett halvt år. Tiden var inte dålig
så blir det bara lite tätare mellan tävlingarna så kan han nog klättra uppåt
ganska snart. Att Pelle Norell skulle bli vår bästa B-nationella förare var
väl ingen överraskning. En sjätte plats var inte dåligt men Pelle var inte
nöjd med resultatet. Däremot att Royne Carlsson som inte har tävlat på några
års skulle köra in endast 8 sekunder efter Pelle var väl närmast att
betrakta som en sensation. Royne trodde knappast själv att det var sant, så
nu blir det väl lite oftare mellan
varven får vi hoppas. Nu är Anders
Brandt i väldigt fint slag. Han vann klassen nu igen (för vilken gång i
ordningen?) och var över 20 sekunder före 2:an. Göran Kaldenberg var inte
helt nöjd med sin 4:e plats. Bland de 35 i C-special så var återigen Ronny
Davidsson med efter snabbreparation av Asconan som blev illa tilltygad i
Valdemarsvik. Trots kokande och ganska orkeslös bil blev han 16:e bil. I
C-klassen upp till 1600 så var Johan Carlsson med sin Fiat 131 (tidigare
Volvo 142) bästa LMS:are med en 5:e plats och på 7:e plats kom Hasse
Andersson i en SAAB V4.
Rallyhälsningar Berndt Carlsson
|
|||
|