Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 4 1988.

 

 

 

Författare Berndt Carlsson

 

 

LMS Rallysektion.

Det är till stor belåtenhet att åka till Sviestad på tisdagarna igen, då det är nytt liv i sektionen.
Efter att det varit något svalt intresse för tisdagskvällar och även månadsmöten en längre tid så vill jag här framhålla att det är jätteskoj då intresset från både nya och gamla medlemmar verkar vara på väg mot toppen igen. De nya är väl dom viktigaste och låt mej få framhålla bröderna Roland och Pelle Norén som kan mycket, vill mycket och känner alla, samtidigt som de kan rallysporten på ett sätt som bara riktiga entusiaster kan.

 

Alla Ni andra skall också ta åt Er för det är att vi är många som gör att det är roligt. På våra månadsmöten har vi de senaste månaderna haft c:a 50 personer varje gång, Ni är givetvis lika välkomna alla tisdagar. Kända gäster har vi också haft, rallyjournalisten Claes Uddgren, "gamle" östgötakungen Dag Pettersson, rallyproffset och lagledaren för Swedish Juniorlandslag Anders Kulläng. Senast var Team Acxor här, Calle Sahlsten och Subaruföraren Roger Ericsson lärde oss en hel del om rallydäck. Vi hoppas kunna hitta fler intressanta gäster till kommande månadsmöten. Men nu är det full gas, se till att komma ut så ger vi järnet.

 

 

Bossing vann Peugeot-Cupen.

 

För andra året i följd blev Bossing Karlsson mästare i Peugeot-Cupen. Tävlingen som avgjorde gick i Hedemora och var en kort RS. Huvudkonkurrent under hela året har varit Staffan Trädgård från just Hedemora, trots att han kom tvåa totalt så fick Bossing så pass många poäng för sin placering så att avståndet nu är ointagligt. En tävling återstår och det är Marknadsnatta som även ingår i Ö.Ö.M. och där har ju Bossing stora chanser att avancera och "tjäna"" ändå mera pengar. Grattis Bossing!

 

 

Ydrerundan RS.

 

SMK Motalas Mazdaförare Melker Hilleby vann före Kenneth Johansson NMK som hade LMS: aren Lasse Axelsson bredvid sig i sin Golf. Två klassegrar blev skörden för LMS och det var Tomas Nihlsson som vann B-förare 13-1600cc med sin Peugeot trots lite äventyr vid sidan av banan och Anders Brandt som vann samma C-klass men bland C-förarna i sin V4:a. Michael Andersson som åker A-spec. i en 242:a tog denna gång i alltför hårt och åkte av och slog sönder sin bil.

 

 

Knalledansen MRY.

 

Som det hörs på namnet går denna tävling i Borås och favoriten Stig Andervang vann totalt med sin 6-cylindriga Ford Sierra 4x4. Två LMS: are startade och en kom i mål, och den som bröt var annars den mest pålitliga rallyföraren vi har, nämligen S-G "Wiggo" Wigh. öppningen var annars bra och Golfekipaget låg runt 5:e till 6:e plats då en drivknut gick sönder.

 

I Suzuki Cup startade 20 bilar och där var givetvis Hasse Nilsson med: Vann gjorde Janne Henriksson än en gång vilket inte förvånar någon längre då han vinner det mesta, men frågan är om hans legitimation (körkort) är äkta eller om det är förfalskat för där står att "gubben" ska vara född 1937 och då är man 51 år, många måste väl undra men jag vet att han har varit med några år, han var fabriksförare på Opel 1965, och då for han fram på samma vis i samma skogar som nu så det är bara att se upp till den "gamle" .
Hasse var nöjd med sin körning och var c:a 1 min. efter och blev på det 9:a i cupen.

 

 

SMK Östgöta RS.

 

Att vinna PutteSpecialen låter ju inte så meriterande, men namnet till trots så var motståndet hårt för Bossing Karlsson. 85 bilar kom till start. Bossing som köpt Harry Jokis gamla 1900-motor började i ett knock-out-tempo och lät inte ens Kenneth Johansson eller Mikael Lindqvist komma i närheten. Små problem som att drivaxeln gick sönder på ett prov och en lättare avåkning som i och för sig kunde ha blivit ödesdiger blev segermarginalen 5 sek. Lars-Inge Qvist åkte mycket bra med sin Ascona och kom på 6:e plats bland A-nationella, endast 13 sek. efter 3:e man i klassen. Owe Sterneling som premiärkörde sin Golf efter att ha kört Volvo och Opel (bakhjulsdrivet) innan var mycket nöjd och såg framåt svårt men lärorikt var omdömet från Owe. Anders Brandt har bra fart på sin SAAB och tog hem sin klass.
I C-klassen hade vi våra förhoppningar på Pelle Norén i sin Ascona och tiderna var mycket bra bitvis men små problem dök upp, Pelle blev ändå 6:a i klassen.

 

 

Västrallyt

 

Trollhättan var centrum för SM-finalen i Rally. Totalsegrare och total SM vinnare blev Team Mazdas Torbjörn Edling Uppsala efter en perfekt körning. Mikael Heelge var med i sin Escort och hade som målsättning att komma i mål efter att ha brutit fyra tävlingar i följd, nu blev det en lugn och säker körning utan chanstagningar och en 27:e plats i nationella klassen där 60 bilar startade.
Ytterligare en LMS:are startade och det var jag som åkte min Mazda i 1300-klassen. Efter att ha fått Kanontider i början på tävlingen, bl.a. Sträcksnabbast på SS 3 och 4 så slutade färden lite olyckligt på SS 6 där jag missbedömde en kurva totalt och åkte av och rullade Sa pass att det bara var att parkera bilen och ge upp. Efter SS 5 låg jag faktiskt på delad första plats tillsammans med slutlige vinnaren Björn Bäckström Botkyrka.

 

 

Britt Heelge.

 

Ladies in action fördelar tävlingarna i Göta och Svealand då de flesta tjejerna kommer från dessa trakter. Det har i år blivit betydligt högre kvalitet på tjejerna vad det gäller farten, det är inte ovanligt att det är en "lady" som tar hem B- och C-klassen, även bra placeringar i A-klassen har några gjort. Susanne Kottulinsky är den mest kända och hon blev sjua totalt i Ydres tävling, Lizbeth Kerttu vann B-nat. och Maggan Roth segrade i C-nat. och där var Britt Heelge 13:e ekipage bland 47 st. Låt vara att de tar den fördelen att åka på bra startnummer då vägarna kanske är bättre, men det tycker jag att de kan få, för det är väl ingen av killarna som har, något mot tjejer. Mariestad hade en deltävling där Britt var med och kanske gjorde en av sina absolut bästa tävlingar, trea i damcupen efter Lizbeth Kerttu och Yvonne Hultgren. Totalt i C-förarklassen åkte 40 st och även här räckte tiden för en tredje plats.

 

 

Britt Heelge har åkt mycket bra under sommaren i sin och Mikaels Escort.

 

 

Stenbocksrundan MRY NM

 

Finalen i NM för gr. N avgjordes i Boxholmsskogarna. Banan var c:a 18 mil varav 8 mil utgjorde SS. Det blev Lanciaseger av en finländare då flera av de andra aspiranterna utgick. Enda LMS-förare var Hasse Nilsson i sin Suzuki som gjorde så bra ifrån sig i Finland i somras där han blev tvåa i klassen. Denna gång gick det inte lika bra men en 7:e plats i det hårda gänget är klart godkänt, det gick lite trögt till att börja med sen åkte Hasse lika fort som trean i klassen.Utöver gr. N-bilarna så var även andra bilar med och där dominerade som väntat Nalle Johansson som tidigare har vunnit denna tävling 5 gånger.

 

 

Sundwall-pokalen.

 

Fjärde deltävlingen i Ö:Ö.M. blev en triumf för Kvarnvingarnas Björn "Nalle" Johansson Opel Kadett GSI. Intresset är på topp. 165 startande och kvaliteten bara höjs, bra förare och fina vägar. I fjol var snabbaste föraren på Bänorpsträckan 3.19 och i år kördes sträckan exakt lika och Hoforsföraren Steve Olofsson i en Mazda åkte på 3.14 och Nalle på 3.17, detta är utveckling.
Från och med SS 2 tog Nalle över och var en värdig segrare samtidigt som statusen blir hög på Ö:Ö.M. om namn som Nalle finns med högt på prislistan. Även vi har ju en stjärnförare i Bossing Karlsson som denna gång blev tvåa i klassen och trea totalt trots bekymmer med växelföraren. Bossing är nu tvåa i öppna DM då en deltävling återstår.

Nyuppklassad till A-förare är Tomas Nihlsson som kör en Peugeot i 1600-klassen, nu blev de fyra efter tre andra märkeskollegor. I 1300-klassen tog jag en andraplats efter att fått ordning på bilen dagen innan, den var ju inte så fin efter förra resan i Trollhättan. Trea, endast två sek. efter mig, kom Rene Pettersson som nu ligger fyra totalt i Ö.Ö.M. Näst snabbaste LMS-ekipage var "Wiggo" Wigh, kom fyra i nationella klassen bland 36 startande. Detta måste vara "Wiggos" bästa resultat på sommarväg med den vassa Golfen. Lars-Inge Qvist tyckte att allt gått mycket bra och blev 17:e man och fattade inte hur de andra åkte. Rullgubbe för första gången blev Anders Brandt som förstörde sin SAAB ordentligt på SS 2. Owe Sterneling kom tvåa med sin Golf och är nu på gång med sin Golf. Seger blev det för Göran Kaldenberg i C-1600 två minuter före närmsta ekipage. 1 poäng till och Göran är B-förare. Pelle Norén var med i topp i C-klassen då han tappade två minuter och sjönk i resultatlistan.

 

Rallyhälsning Berndt Carlsson

 

Ove Sterneling i sin Gamla Opel Ascona som  han har bytt ut mot en Golf GTI.

   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93