Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr 4 1982.
 
RALLYCROSSÅRET FÖR MATS JOHANSSON 
  Här poserar Matsa vid sin nybyggda och vackra Opel Manta våren 1982 i väntan på tävlingsdebuten.
     
  Så har är meningen att konkurrenterna ska få se Matsas bil i fortsättningen.
     

Efter att Asconan blivit slokörad två säsonger i rallycross och bilspeedway var det dags för något nytt tyckte Mats. Han införskaffade en Opel Manta kaross hösten -81.
Sedan var det bara att börja skruva och konstruera efter erfarenheter och smak, vardag som helg. Sjukdom satte en käpp i hjulet och omintetgjorde den planerade tävlingsdebuten i Tomelilla den 9 april.
Första tävlingen med Mantan skulle i stället bli första SM-deltävlingen i Norrköping. När träningstillfälle gavs, dagen före tävling, var Mats inte sen att prova på Kungsängsbanan. Oturligt nog rasade motorn och det var bara att åka hem och skruva. Motorn revs och man kunde konstatera att två kolvar och blockpackningen var trasiga. Klockan halv fyra på morgonen provstartades motorn, och det kunde konstateras att det var kompression i kylarvattnet (spricka i blocket). Tyvärr var det bara att kasta in handduken och agera åskådare, eftersom inget nytt block fanns att uppbringa. Nästa försök blev Kinnekulles internationella tävling den 9 maj, med trasig blockpackning som resultat.

KLENARE MOTOR.
Den andra SM-deltävlingen var förlagd till Värmland och Team Westombanan i Arvika den 20 maj. Nu var motorn nedtrimmad med lägre laddningstryck i turbon och en snällare kamaxel. Detta gjorde att motorn höll och Mats kunde fullfölja tävlingen, med en 30:e plats som resultat bland de 55 startande. Nästa tävling blev Haninges rallycrosstävling den 30 maj och dagen efter var det Hallstahammars tur att få besök av Mats. Några dagar senare styrdes kosan till Lindesbergs bilspeedway. Summeringen av dessa tre tävlingar blev kylproblem av motorn men gav ändå lite körrutin.

BÖRJADE SLÄPPA.
Med en ny sorts bakdäck stod Mats på startlinjen i Rasbo den 10 juni. Efter att ha fått till ett bra första heat stannade motorn, och den dagen var förstörd. Nya friska tag i Jönköping tre dagar senare resulterade i en andra plats i B-finalen, trots punktering hela sista varvet. Karlskoga arrangerade den 4 juli en internationell tävling där Mat fick möta dom verkligt stora pojkarna i form av norska eliten med Martin Schanche i spetsen och svenskar som 0lle Arnesson och Myggan Nilsson som också vann tävlingen. För Mats del slutade tävlingen efter ett heat med havererad oljepump. Positivt var att han hängde med BDA-Eskorterna utan problem. Dubbla kylare monterades till nästa tävling och kylproblemet löstes. De två näst kommande tävlingarna i Jönköping och Strängnäs resulterade i två havererade växellådor. Den 14—15 augusti stod SMK Arboga som arrangör för den näst sista SM-deltävlingen. Efter två omgångar låg Mat på 18:e och SM-poängplats. Tredje omgången satte stopp för han SM-poängtankar efter att han krokat ihop med Bertil Molander i starten, vilket resulterade i en 24: plats totalt.

BACKDEBUT.
Mellan Sunne och Torsby ligger Tossebergsklätten och där kör Gurlittaloppet som är en backtävling där den asfaltsklädda backen mäter 1 000 m. Därmed var det debut för Mats i denna disciplin Startfältet var av god kvalitet toppförarna såg sin chans att prova backen, eftersom SM-finalen -83 avgörs där. Trots diverse problem med avåkning belade Mats 11:e platsen och kunde konstatera att backe är kul och gav mersmak. Segern gick till hemmasonen P I Wahlfridsson i Volvo 343.

A-FINAL.
Vilket flyt, sa Mats, och A-finalen var ett faktum i Haninges tävling 29 aug. Efter att ha fått sämsta startspår kom Mats iväg sist i starten men med en lyckad körning kunde han passera mållinjen som 3:a efter Stig Arne Pettersson, Stockholm och Thomas Carlsson, Strängnäs. Ännu en A-final, nu börjar Mats hitta till prispallen den här gången i Kinnekulle 5 september. Startsnabbast var Mantan och ledde A-finalen tills den blev avknuffad från banan och körde i mål som 3:e bil. Helgen efter gick det mesta snett nere i Jönköping. En tävling som Mats helst vill glömma. Motorsällskapet i Stockholm arrangerade den 2 oktober en bilspeedwaytävling på Gubbängen. Där ville motorn bara gå rent i ett av heaten. Det heatet slutade med svart flagg och så var den dagen förstörd. Dagen efter stod hemmaklubben för bilspeedwayarrangemanget där Mats satte lite färg på tävlingen. två poäng fattades till A-finalen, och han fick nöja sig med en B-final är han slutade 4:a.

EN SLADD FÖR MYCKET.
Inför ca 8 000 personer arrangerades den 10 oktober Keillers Park Race på Hisingen i Göteborg, en backtävling för rallycrossbilar med turbomatning. I ett stjärnspäckat startfält gjorde Mats ett sensationsåk och var 3:e snabbast å träningen, efter sig hade han förare som P I, Lasse Svensson, Stig Emilsson och grabbarna. Snabbast var Micke Nordström före Örjan Wahlund. Varje förare har två tävligsåk varav det bästa räknas. Efter första tävlingsåket ledde Micke och Mats låg på 5:e plats 41 /100 efter. Speakern började prata om sensation av Linköpingsföraren inför andra åket visste Mats vad som gällde, varefter han landade våldsamt vilket resulterade i lite för breda uppställ som kostar dyrbar tid. Sladdarna gick däremot hem hos publik och journalister. Man kan säga att Mats var en sladd för mycket från sitt absoluta genombrott. Han blev till slut 8:a i tävlingen med en mycket potent motor som dagen till ära hade ett högt uppställt laddningstryck.

SLUTSUMMERING.
Säsongen avslutades med Hedemoras provtävling 17 oktober, där man startade med tolv bilar i varje heat. Tävlingen blev för Mats del något av antiklimax. Det blev stopp i första kurvan första heatet och han fick vrida av banan för att inte kollidera med en rullad VW. Bilen snabbreparerades men inte heller då gick det bra, det var bara att lasta och åka hem. Efter en kärv säsongstart med bl. a sex motorhaverier och två växellådor har trenden vänt till det positiva. Nu ser Mats fram mot en ny säsong. Bilen ska lättas mera plus eventuella ändringar efter nya reglementet såsom flyttad växellåda och annan bakvagn. Karossen skall också genomgå en kraftig uppfräschning. Mats hoppas på en tuffare attityd bland förarna med mera plåtkontakter (plåten är ju det billigaste på en rallycrossbil). Men dessa idéer delas inte av alla förarna vilket han också har fått höra. Kom igen i vår med samma inställning med tuffa körningar och tillgodogör dig rutinen du fått under årets 20 tävlingar du kört. Vi som känner dig lite och vet hur mycket jobb och energi du lägger ner på rallycrossen önskar dig lycka till nästa säsong.

Tommy Sterneling

 

Här ses den turbomatade Opelmotorn

Interiör i Mantan Dr. Dryels rallycrossteam

Inte ens en rallycrossförare kan vara utan mat.

Mats har hittat prispallen


RALLY

OPELDOMINANS I LBC-SVÄNGEN.
MK Kinda hade förlagt start och mål i Rimforsa där drygt 100 bilar kom till start. Håkan Lindh vann för andra året i följd och hade Nyköpings Tomas Johansson närmast efter sig. F.ö. var det fem Oplar först och just på 5:e plats var Bosse Farsbo som blev bäste LMS:are. Std.B-gänget som gick ut först vanns av storfavoriten Hans-Olov Wilen i sin snabba Toyota Starlet före märkeskollegan Bo Granfors och Rene Pettersson som kom in på samma sekund och ytterligare 3 efter var Jörgen Svensson, så här var det hårt som vanligt. Björn Lind var bäste LMS:are i B-special med för honom en ganska blygsam 13:e plats. I C-Std.B så kom Mats Persson 4:a. John Rasmusen som tidigare åkt Mazda så framgångsrikt, har varit över i Västervik och köpt Anders Kjellströms BMW2002 vilket inte medförde några större omställningsproblem, för det blev en andra plats i C-spec. För alla gick det inte lika bra, Pelle Sääv som åker så fruktansvärt fort hade otur och vippade på första provet. Ett försök att ta tillbaka det förlorade, slutade i en fruktansvärd krasch, bilen blev aldrig bil mer, för Begagnade Bildelar fick mottaga resterna på måndagen efter tävlingen.
 

JOHN RASMUSSEN BACKSENSATION.
Dagen efter andraplaceringen i LBC-svängen så åkte John Rasmussen ner till Lund där det kördes en kort RS-tävling uppför en backe med något så orginellt som flygande start. Tävlingen vanns av Tage Levin i en vass Manta, med var även Escortåkarna Bengt Thorsell och Stig Andervang. För Johns del slutade det hela med en klasseger på hela 5-sekunder (stor marginal vid en backtävling) och gick in på en 8:e plats totalt och slog alla B-förarna.

BOSSING TOTALTVÅA.
NMK körde den 4 sept en RS som ingick i Ö-serien där knappt ett hundratal förare kom till start. Lite sensationellt så segrade Järfällas Peter Henell i en Ascona. 4-sek efter var Bossing Karlsson och hade han inte varit för ivrig på rallycrossbanan där han snurrade hade det blivit första totalsegern med Opel för LMS:aren. Std. B vanns av friskt åkande Olof Kånge VÖMK och här var Kent Karlsson fint fram och belade tredjeplatsen. Tyvärr var det magert med deltagare från LMS, varför det ej blev några fler framskjutna placeringar, men det är inte mycket att sörja över för tävlingen var inte speciellt bra. Vägarna var så dåliga att de äldre killarna osökt kom att tänka på Scandiatrofén under 60-talet.

SVEN STURE TROFÉN.
MK Sävsjö hade nästan 200 startande till sitt MRY som kördes den 7 aug. Då tävlingen ingick i Sydsvenska mästerskapet och som KM för LMS, så kom mycket fint folk till start. Kolsvas Roger Eriksson som är i en otrolig fin form just nu, vann till slut före Gert Blomqvist Sävsjö. Tävlingen hade nog vissa likheter med Safari-Rallyt, inte så att vägarna var dåliga för de är bland de bästa som går att åka på, utan det var dammet som var att likna med öknen. Även värmen denna dag var nog bland det värsta en rallyförare kan råka ut för. En som tydligen trivdes var Boo Farsbo som åkte otroligt fort och belöningen fick han också i form av en 6:e plats i det 55 man starka specialfältet och det var som sagt var fint folk före, eller vad sägs om Leif Nilsson Hässleholm, Angerd Kind, Lasse Lindqvist Järfälla och Sune Larsson. Detta vill jag nog påstå att det var Bosses bästa tävling. Tomas Persson blev här 28:e man medan Lasse Ringbrant åkte av och bröt. Std.B vanns av Cemoni Olsson som än en gång slog årets Svenske Mästare Arne Allansson Ludvika. S-G "Wiggo" Wigh som med de flesta körde sin första barmarkstävling för året och det blev en 16:e plats till slut. Själv bröt jag efter första då bensinen kokade och temp. mätaren gick upp mot rött. I C-spec kom glädjande nog Anders Kjellberg in på en andra plats bland de 54 startande, detta måste nog vara hans främsta tävling och vi får säkert se honom högt upp i resultatlistan i fortsättningen.

MARKNADSNATTA.
Skänninges gamla fina tävling har de senaste åren degraderats till RS vilket är tråkigt. Av den anledningen så kom bara 90-talet till start som den här gången var i Ödeshög. Håkan Lindh vann återigen med sin GTE. Bosse Farsbo och Bossing Karlsson som båda åker Opel blev 7:a resp 8:a och det var bara en sek som skilde dem åt. I Std.B gjorde åter Jörgen Svensson en toppentävling, han släppte bara Hans-Olof Wilen före sig och det var bara med ynka 4 sekunder.

JÖRGEN SVENSSON KLASSEGRARE.
Motala fick samma klassegrare som Skänninge helgen innan, nämligen Håkan Lindh som för dagen hade fästmön Ulla bredvid sig. Bossing fick denna helg revansch på Bosse Farsbo de åkte båda som vanligt bra och belade 5:e resp 6:e plats. I std.B väntades en hård fight som vanligt mellan Hans-Olof Wilen Strängnäs och vår egen Jörgen Svensson och i viss mån även Olof Kånge VÖMK. Fighten kom av sig när Wilen rullade och Kånge åkte av, så Jörgen kunde behärskat åka i mål som segrare. I B-spec var Michael Andersson bästa LMS-are. Numera åker Michael en Opel Ascona som han fick i byte mot sin 142:a av Anders Dellsten.

HÅKAN SUNDWALL-POKALEN.
När Östergyllen kör sina tävlingar så brukar LMS skörda stora framgångar, men när resultaten räknats ner fanns det bara en klassegrare till oss och den som såg till det var std.B-åkaren Jörgen Svensson i den läckert lackade Bilassponsade SAAB:en. Det är väl så att vi blivit lite bortskämda med fina resultat de senare åren. Det höll på att bli en totalseger för oss, men den kom av sig några hundra meter före mål på sista sträckan, det var Bosse Farsbo som var på väg mot sin första totalseger när han fick punktis och drog ut i, ett stenröse och där var den kvällen förstörd. Bosse hade 2 sek upp på blivande segraren Tomas Johansson Nyköping inför sista sträckan. Nu har Bosse hela sommaren visat att han har tider i kroppen för att ta hem tävlingar totalt, vi skall väl tro att snart är dags. Som vi tidigare nämnt vann Jörgen sin klass, han hade för dagen stoppat in Pelle Sääv vid sidan som säkert tog del av hans körning. 3:a blev här Kent Karlsson och 5:a jag själv. Kent och jag tappade mark på SS1, men sedan höll vi jämna steg med 2:an som var Olof Kånge. 7:a blev S-G Wigh och 8:a Roger Arvidsson i Renes förra V4:a. Rene själv köpte en V4:a special dagen före tävlingen och kom till start med en diffspärr som låg på 18 kg så det var tungstyrt, men ändå köra in på 9:e plats med en för honom ovan bil tyder på att han blir farlig i fortsättningen. Bengt Andersson som numera rattar en 142:a åkte också bra och kom in på 16:e plats. Kortaste racet för dagen stod Bossing Karlsson för den här gången, men dagen efter hade han plockat ner det mesta på bilen så det är nog inte avlägset till nästa tävling.

ESCORTPREMIER.
Nu är den klar, Hasse Gustavsson och Roland Jakobssons Ford Escort. D.v.s. nästan, för ännu saknas 16-ventilsmotorn i bilen, men med en vanlig 8-ventilsmotor så begav de sig till Trollhättan för att åka MRY-tävlingen Strömkarlen. Hasse som åker som A-förare körde, nu fick vi inte svar på hur formen är, för tyvärr rasade motorn så det var bara att bryta. Liten tröst var väl att de blev Escort-seger genom Stig Andervang. Även Jörgen Svensson var i Västergötland, men en avåkning förstörde alla planer på en bra placering. Kullings V4:a åkare Kjell Olofsson tog hem denna klass.

KENT KRASCHADE I SKÅNE.
Vår tävlingsflitiga std. B-åkare Kent Karlsson åkte ner till Örkelljunga för att åka Smesvängen som för två år sedan var SM-final. Nu blev det en olycklig tävling för Kents del, det slutade med en ruskig avåkning bland träd och stenar och det är omöjligt att få bil av det igen. Men när detta skrivs så har ryktena nått mig att det står en nybyggd SAAB i garaget efter jobb både dag och natt i Ljungsbro. Imponerande, det är bara att önska lycka till i fortsättningen.

TVÅ B-FÖRARE, TVÅ SKROTNINGAR, TVÅ NYA BILAR.
Otroligt men sant, en månad efter den vådliga vurpan i LBC-svängen så har Pelle Sääv och kartläsaren Ulf Johansson med hjälp av kompisar byggt upp en ny std.B V4:a. Tävling skulle det givetvis bli omgående, så de drog till Falköping med den nya skapelsen som absolut inte är något fuskbygge, snarare lite pedanteri, men vattenpumpen la av i slutet av första sträckan så det var bara att byta och att aggera åskådare. Mats Forsberg är ju en annan std.B-åkare som var tvungen att se sig efter något annat efter trädsyningen där det blev sopor av den gamla V4:an. Mats har nu köpt sig en fin V4:a som tidigare körts av Boxholms Örjan Hagberg där motorn och allt är av värsta sorten. Debuten skedde nere i Växjö i den anrika Dackefejden, men liksom för Pelle fick Mats bryta, det var en bärarm som gick av vilket tyder på att de kört av vägen.

COME-BACK I SKOGEN AV "MUNKEN".
Jonny Munk som har kört Rallycross de senaste åren har nu återgått till skogsåkandet, han har bytt in en 242:a mot RC-bilen. Debuten skedde i Kindas tävling, men bilen var alldeles för slö så motorn åkte ur på söndan. Nästa race var Motala och där jävlades det hela tiden, motorn gick inte bra nu heller och sen reste han av på ett ställe. Efter det såldes bilen och nu inhandlades en potent 242:a som byggts av Kent Karlsson i Göteborg och senaste tiden körts av Gunnar Brandquist. Mälarrallyt var först på programmet, men det gick bara sex sträckor, för där fanns en s.k. tjuvböj där Jonny Och kartläsaren Benke Bergström rullade ur tävlingen. Treklubbars i Jönköping var nästa och äntligen fick de se målet, men det var nära att de fick bryta på sista sträckan där de slog i en jordvall. Som enda LMS-ekipage var de över till Gotland och åkte och trot om ni vill men de kom i mål även där och resultatet blev 10:a i A-spec.

SUNNERBERG ÖVERLÄGSEN.
Som vanligt när Boxholm kör Stenbocksrundan kommer många till start så även i år. Nästan 200 var anmälda och favorit var givetvis Finspångs stjärna Anders Sunnerberg. Det var heller inget snack om var skåpet skulle stå, hela 47 sek före Mjölbys Håkan Lindh. En som gjorde mycket bra ifrån sig i A-spec. var Lasse Ringebrandt som tog en fin 14:e plats i det 43 man starka fältet. I std. B fanns fjolårets SM-mästare Janne Sellholm Kolsva i en Toyota och vinnaren i sista SM-deltävlingen Bertil Johansson Trollhättan i en SAAB. Bertil vann före Janne, på 4:e plats kom Jörgen Svensson efter en stark körning trots en lättare avåkning på SS1 där det t.o.m. var varnat. Kennet Karlsson åkte också mycket fort och klämde sig före Kent Karlsson med 2 sek. De kom 8:a resp. 9:a. På 12:e plats kom S-G Wigh och själv fick jag ingen placering då jag ej nådde målet (Motorfel). Klasseger blev det för Pelle Sääv i B-std. B som åkte skjortan av sina medtävlare, även de som åkte i special. En total 4:e plats i std.B trots senare startnummer. Mats Forsberg var här 5:a med en bil som borde hitta där nere. 49 startande i B-special och där blev Escortåkande Mikael Heelge 21:a före Michael Andersson. Z C-spec körde Erik Karlsson sin helt standardmäs­siga V4:a av årsmodell -69 till en 13:e plats, Anders Hägg blev 19:e man. En trio 142-åkare bröt, det var B-föraren Tomas Nilsson och C-förarna Anders Kjellberg och Leif Andersson den senare p.g.a. avåkning.

     
PER-ARNE SÄÄV.    
  Pelle Sääv övertygar mer och mer vi följer med spänning Pelles kommande J-SM starter 1983.

Foto. Göran Johansson.


Vem är Pelle Sääv, vår talangfulle std B-förare som stått för så många sensationer de senaste åren och som inte slutar upp med att förvåna? Pelle är 22 år i dec. och jobbar som hissmontör till vardags. För 10 år sedan var Pelle ute i skogen och följde var och varannan tävling som åskådare så intresset har funnits länge. Debuten skedde i jan -80 i Klappjakten där han blev tvåa efter Håkan Lindh. Sedan följde många klassegrar som varvades med avåkningar. B-licensen löstes till våren, andra tävlingen var Nässjörundan och här skrotade Pelle sin första tävlingsbil redan efter 300 m, så nu blev det ett ofrivilligt uppehåll till hösten då en std.B bil stod klar som hade byggds upp. Några framskjutna placeringar blev det, men även nya avåkningar bl.a. rullning uppe i Nora. Vintern -81 blev samma historia, tiderna var helt otroliga men ofta var det snöskottning i någon halvtimma så resultatet blev alltid inte så bra. Ett litet genombrott var nära i J-SM-tävlingen i Ydre men där stod en bil och blockerade vägen någon dyrbar minut så en trolig 4:e plats flög iväg. Då gick det bättre i Älmhults J-SM där Pelle vann klassen helt överlägset och gick in som 5:a tot. Sen kom en ny rullning i Gnosjö, sedan vinst i Ydre och sen den andra stora smällen i MK Kindas tävling. Skrot! Ny bil byggdes och en bättre motor inhandlades, allt inom en månad. Första tävlingen blev ett bryt i Falköping, vattenpumpen. Sen kom den stora vändningen i Pelles rallykarriär, en total 3:e plats i Norrahammars MRY, på sista sträckan slog han t.o.m. toppseedade Bertil Johansson och detta fick många att höja sina ögonbryn, att han sedan helgen efter går in som 4:a totalt i Boxholm säger väl allt, Bertil Johansson vann före Janne Sellholm och JSM-ledande Stefan Andersson och därefter alltså Pelle. I klassen blev Christer Nasenius (son till EM-mästaren "Lillebror" som var fabriksförare för Opel på 60-talet) ifrånkt med 1,5 min. Även alla B-spec blev fullkomligt överkörda. Nu väntar finalen i J-SM och nästa år blir det en helsatsning på J-SM. Vi önskar lycka till! Påminner detta inte väldigt mycket om Per Eklunds första år i rallyskogarna, det tycker åtminstone jag. Pelle har också en idol som inte heller har varit lätt att tämja, han heter Per Carlsson, "vilden från Örebro".

Bernt Carlsson
     
  LMS-lovande B-förare Michael Andersson med kartläsaren Anders Gustavsson. En av de flitigaste förarna under 1982.
Foto. Göran Johansson.
     

Välkända rally/folkrace-profiler på folkrace i Mantorp. Men inte är det väl folkrace de tittar på ? Från vänster Kjell Svensson, Björn Andersson, Peder Svensson, Krister Eriksson, Hans Nilsson och Håkan Larsson. Foto. Göran Johansson.
     
  Mats Forsberg och Margareta Hamrer i nyförvärvad bil. Mats och Margareta tillhör också våra flitigaste och duktigaste funktionärer vid rally och folkrace tävlingar.
Foto. Göran Johansson.
     

ÖSTGÖTASERIEN 1982 STÄLLNING I LAGTÄVLINGEN EFTER 8 TÄVL.

1

SMK Östgöta

1.923 poäng

2

Norrköpings MK

1.850 poäng

3

Åtvidabergs MK

1.676 poäng

4

Ydre MK

1.574 poäng

5

V. Östergötlands MK

1.513,5 poäng

6

Linköpings MS

1.439,5 poäng

7

SMK Nyköping

1.135,5 poäng

8

Finspångs MS

934 poäng

9

SMK Motala

660 poäng

10

MK Scandia

322 poäng

2 tävlingar återstår.
MK Scandia RS i december. Åtvidabergs MK MRY i december.

STÄLLNING INDIVIDUELLT I RALLY-SPECIAL.

1

Bossing Karlsson

LMS

174p

2

Boo Farsbo

LMS

173p

3

Jerker Jakobsson

SMK-Ö

I63p

4

Leif Karlsson

SMK-Ö

161p

5

Kent Karlsson

LMS

145,5p

6

Christer Öhrman

VÖMK

134p

13

Jörgen Svensson

LMS

108p

En tävling återstår MKS i december.

UPPMANING!
MK Scandias, Stångåpromenaden och Åtvidabergs MK:s Gruvrundan i dec. Vi uppmanar alla LMS:are att åka dessa tävlingar, vi har ett ypperligt tillfälle att ta ett ordentligt kliv uppåt i Östgötaserien!

DM I RALLY 1982 SLUTRESULTAT RALLY-SPECIAL -82.

 

Std.B

1

Kent Karlsson

LMS

20p

 

2

Göran Gustafson

BMK

19p

 

4

Jörgen Svensson

LMS

15p

 

4

Rene Pettersson

LMS

15p

Spec 1.

1

Håkan Lindh

MSK Kv.

30p

 

2

Boo Farsbo

LMS

24p

 

3

Kent Qvist

MSK Kv.

15p

 

SLUTRESULTAT I MRY 1982

 

Std.B

1

René Pettersson

LMS

30p

 

2

Örjan Hagberg

BMK

24p

 

2

L-G Eriksson

NMK

24p

 

4

Sven Gunnar Wigh

LMS

17p

Spec.

1

Dag Pettersson

MKS

30p

 

2

Boo Farsbo

LMS

22p

 

3

Kennet Johansson

NMK

21p

BILSPEEDWAY 3 OKTOBER.
Organisationskommittén vill framföra ett tack till er alla som ställde upp som funktionärer vid tävlingen som därmed genomfördes på ett utmärkt sätt – ett utmärkt betyg i domarrapporten. Ett speciellt tack vill Rallysektionen rikta till Sölve Larsson och hans medarbetare som svarade för banans preparering vid tävlingen,

FOLKRACE-BANAN.
Under förutsättning att ansvariga träningsledare och snöplogare tas fram i Folkraceleden, kommer träning att bedrivas på Motorstadion 2-tim på söndagar i vinter. Tjälad bana är förutsättningen. Se vidare anslag i klubbhuset! En klubbtävling och en nationell tävling är planerad i vinter. Vi skulle vilja se just dig som en av medlemmarna i organisationskommittén. Hör av dig till Peter Nyberg eller Jan Collan!

ROXENRUNDAN 5/2 1983.
Arbetet måste starta upp omedelbart vi söker några unga friska krafter som vill vara med och arrangera ett MRY. Vi kan lova att du som förare eller kartläsare har nytta av att vara med och arr. ett minirally, som du så gärna annars vill åka.

KM I RALLY – SLUTRESULTAT.

1

Rene Pettersson

47

2

Kent Karlsson

41,5

3

Jörgen Svensson

37

4

Boo Farsbo

30

5

Pelle Sääv

24

6

Tomas Persson

23,5

7

Bernt Carlsson

21,5

 

Bengt Andersson

21,5

9

Sven-Gunnar Wigh

19

 

Kennet Karlsson

19

11

Lars Ringebrant

17

 

Roger Arvidsson

17

13

Bossing Karlsson

15

14

Björn Lind

13

Berndt Carlsson 

 

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93