Efter att Asconan blivit slokörad två säsonger i rallycross och bilspeedway
var det dags för något nytt tyckte Mats. Han införskaffade en Opel Manta
kaross hösten -81.
Sedan var det bara att börja skruva och konstruera efter erfarenheter och
smak, vardag som helg. Sjukdom satte en käpp i hjulet och omintetgjorde den
planerade tävlingsdebuten i Tomelilla den 9 april.
Första tävlingen med Mantan skulle i stället bli första SM-deltävlingen i
Norrköping. När träningstillfälle gavs, dagen före tävling, var Mats inte
sen att prova på Kungsängsbanan. Oturligt nog rasade motorn och det var bara
att åka hem och skruva. Motorn revs och man kunde konstatera att två kolvar
och blockpackningen var trasiga. Klockan halv fyra på morgonen provstartades
motorn, och det kunde konstateras att det var kompression i kylarvattnet
(spricka i blocket). Tyvärr var det bara att kasta in handduken och agera
åskådare, eftersom inget nytt block fanns att uppbringa. Nästa försök blev
Kinnekulles internationella tävling den 9 maj, med trasig blockpackning som
resultat.
KLENARE MOTOR.
Den andra SM-deltävlingen var förlagd till Värmland och Team Westombanan i
Arvika den 20 maj. Nu var motorn nedtrimmad med lägre laddningstryck i
turbon och en snällare kamaxel. Detta gjorde att motorn höll och Mats kunde
fullfölja tävlingen, med en 30:e plats som resultat bland de 55 startande.
Nästa tävling blev Haninges rallycrosstävling den 30 maj och dagen efter var
det Hallstahammars tur att få besök av Mats. Några dagar senare styrdes
kosan till Lindesbergs bilspeedway. Summeringen av dessa tre tävlingar blev
kylproblem av motorn men gav ändå lite körrutin.
BÖRJADE SLÄPPA.
Med en ny
sorts bakdäck stod Mats på startlinjen i Rasbo den 10 juni. Efter att ha
fått till ett bra första heat stannade motorn, och den dagen var förstörd.
Nya friska tag i Jönköping tre dagar senare resulterade i en andra plats i
B-finalen, trots punktering hela sista varvet. Karlskoga arrangerade den 4
juli en internationell tävling där Mat fick möta dom verkligt stora pojkarna
i form av norska eliten med Martin Schanche i spetsen och svenskar som 0lle
Arnesson och Myggan Nilsson som också vann tävlingen. För Mats del slutade
tävlingen efter ett heat med havererad oljepump. Positivt var att han hängde
med BDA-Eskorterna utan problem. Dubbla kylare monterades till nästa tävling
och kylproblemet löstes. De två näst kommande tävlingarna i Jönköping och
Strängnäs resulterade i två havererade växellådor. Den 14—15 augusti stod
SMK Arboga som arrangör för den näst sista SM-deltävlingen. Efter två
omgångar låg Mat på 18:e och SM-poängplats. Tredje omgången satte stopp för
han SM-poängtankar efter att han krokat ihop med Bertil Molander i starten,
vilket resulterade i en 24: plats totalt.
BACKDEBUT.
Mellan Sunne och Torsby ligger Tossebergsklätten och där kör Gurlittaloppet
som är en backtävling där den asfaltsklädda backen mäter 1 000 m. Därmed var
det debut för Mats i denna disciplin Startfältet var av god kvalitet
toppförarna såg sin chans att prova backen, eftersom SM-finalen -83 avgörs
där. Trots diverse problem med avåkning belade Mats 11:e platsen och kunde
konstatera att backe är kul och gav mersmak. Segern gick till hemmasonen P I
Wahlfridsson i Volvo 343.
A-FINAL.
Vilket flyt, sa Mats, och A-finalen var ett faktum i Haninges tävling 29
aug. Efter att ha fått sämsta startspår kom Mats iväg sist i starten men med
en lyckad körning kunde han passera mållinjen som 3:a efter Stig Arne
Pettersson, Stockholm och Thomas Carlsson, Strängnäs. Ännu en A-final, nu
börjar Mats hitta till prispallen den här gången i Kinnekulle 5 september.
Startsnabbast var Mantan och ledde A-finalen tills den blev avknuffad från
banan och körde i mål som 3:e bil. Helgen efter gick det mesta snett nere i
Jönköping. En tävling som Mats helst vill glömma. Motorsällskapet i
Stockholm arrangerade den 2 oktober en bilspeedwaytävling på Gubbängen. Där
ville motorn bara gå rent i ett av heaten. Det heatet slutade med svart
flagg och så var den dagen förstörd. Dagen efter stod hemmaklubben för
bilspeedwayarrangemanget där Mats satte lite färg på tävlingen. två poäng
fattades till A-finalen, och han fick nöja sig med en B-final är han slutade
4:a.
EN SLADD FÖR MYCKET.
Inför ca 8 000 personer arrangerades den 10 oktober Keillers Park Race på
Hisingen i Göteborg, en backtävling för rallycrossbilar med turbomatning. I
ett stjärnspäckat startfält gjorde Mats ett sensationsåk och var 3:e
snabbast å träningen, efter sig hade han förare som P I, Lasse Svensson,
Stig Emilsson och grabbarna. Snabbast var Micke Nordström före Örjan
Wahlund. Varje förare har två tävligsåk varav det bästa räknas. Efter första
tävlingsåket ledde Micke och Mats låg på 5:e plats 41 /100 efter. Speakern
började prata om sensation av Linköpingsföraren inför andra åket visste Mats
vad som gällde, varefter han landade våldsamt vilket resulterade i lite för
breda uppställ som kostar dyrbar tid. Sladdarna gick däremot hem hos publik
och journalister. Man kan säga att Mats var en sladd för mycket från sitt
absoluta genombrott. Han blev till slut 8:a i tävlingen med en mycket potent
motor som dagen till ära hade ett högt uppställt laddningstryck.
SLUTSUMMERING.
Säsongen avslutades med Hedemoras provtävling 17 oktober, där man startade
med tolv bilar i varje heat. Tävlingen blev för Mats del något av
antiklimax. Det blev stopp i första kurvan första heatet och han fick vrida
av banan för att inte kollidera med en rullad VW. Bilen snabbreparerades men
inte heller då gick det bra, det var bara att lasta och åka hem. Efter en
kärv säsongstart med bl. a sex motorhaverier och två växellådor har trenden
vänt till det positiva. Nu ser Mats fram mot en ny säsong. Bilen ska lättas
mera plus eventuella ändringar efter nya reglementet såsom flyttad växellåda
och annan bakvagn. Karossen skall också genomgå en kraftig uppfräschning.
Mats hoppas på en tuffare attityd bland förarna med mera plåtkontakter
(plåten är ju det billigaste på en rallycrossbil). Men dessa idéer delas
inte av alla förarna vilket han också har fått höra. Kom igen i vår med
samma inställning med tuffa körningar och tillgodogör dig rutinen du fått
under årets 20 tävlingar du kört. Vi som känner dig lite och vet hur mycket
jobb och energi du lägger ner på rallycrossen önskar dig lycka till nästa
säsong.
Tommy Sterneling
|
RALLY
OPELDOMINANS I
LBC-SVÄNGEN.
MK Kinda hade förlagt start och mål i Rimforsa där drygt 100 bilar kom till
start. Håkan Lindh vann för andra året i följd och hade Nyköpings Tomas
Johansson närmast efter sig. F.ö. var det fem Oplar först och just på 5:e
plats var Bosse Farsbo som blev bäste LMS:are. Std.B-gänget som gick ut
först vanns av storfavoriten Hans-Olov Wilen i sin snabba Toyota Starlet
före märkeskollegan Bo Granfors och Rene Pettersson som kom in på samma
sekund och ytterligare 3 efter var Jörgen Svensson, så här var det hårt som
vanligt. Björn Lind var bäste LMS:are i B-special med för honom en ganska
blygsam 13:e plats. I C-Std.B så kom Mats Persson 4:a. John Rasmusen som
tidigare åkt Mazda så framgångsrikt, har varit över i Västervik och köpt
Anders Kjellströms BMW2002 vilket inte medförde några större
omställningsproblem, för det blev en andra plats i C-spec. För alla gick det
inte lika bra, Pelle Sääv som åker så fruktansvärt fort hade otur och
vippade på första provet. Ett försök att ta tillbaka det förlorade, slutade
i en fruktansvärd krasch, bilen blev aldrig bil mer, för Begagnade Bildelar
fick mottaga resterna på måndagen efter tävlingen.
JOHN RASMUSSEN
BACKSENSATION.
Dagen efter andraplaceringen i LBC-svängen så åkte John Rasmussen ner till
Lund där det kördes en kort RS-tävling uppför en backe med något så
orginellt som flygande start. Tävlingen vanns av Tage Levin i en vass Manta,
med var även Escortåkarna Bengt Thorsell och Stig Andervang. För Johns del
slutade det hela med en klasseger på hela 5-sekunder (stor marginal vid en
backtävling) och gick in på en 8:e plats totalt och slog alla B-förarna.
BOSSING TOTALTVÅA.
NMK körde den 4 sept en RS som ingick i Ö-serien där knappt ett hundratal
förare kom till start. Lite sensationellt så segrade Järfällas Peter Henell
i en Ascona. 4-sek efter var Bossing Karlsson och hade han inte varit för
ivrig på rallycrossbanan där han snurrade hade det blivit första totalsegern
med Opel för LMS:aren. Std. B vanns av friskt åkande Olof Kånge VÖMK och här
var Kent Karlsson fint fram och belade tredjeplatsen. Tyvärr var det magert
med deltagare från LMS, varför det ej blev några fler framskjutna
placeringar, men det är inte mycket att sörja över för tävlingen var inte
speciellt bra. Vägarna var så dåliga att de äldre killarna osökt kom att
tänka på Scandiatrofén under 60-talet.
SVEN STURE TROFÉN.
MK Sävsjö hade nästan 200 startande till sitt MRY som kördes den 7 aug. Då
tävlingen ingick i Sydsvenska mästerskapet och som KM för LMS, så kom mycket
fint folk till start. Kolsvas Roger Eriksson som är i en otrolig fin form
just nu, vann till slut före Gert Blomqvist Sävsjö. Tävlingen hade nog vissa
likheter med Safari-Rallyt, inte så att vägarna var dåliga för de är bland
de bästa som går att åka på, utan det var dammet som var att likna med
öknen. Även värmen denna dag var nog bland det värsta en rallyförare kan
råka ut för. En som tydligen trivdes var Boo Farsbo som åkte otroligt fort
och belöningen fick han också i form av en 6:e plats i det 55 man starka
specialfältet och det var som sagt var fint folk före, eller vad sägs om
Leif Nilsson Hässleholm, Angerd Kind, Lasse Lindqvist Järfälla och Sune
Larsson. Detta vill jag nog påstå att det var Bosses bästa tävling. Tomas
Persson blev här 28:e man medan Lasse Ringbrant åkte av och bröt. Std.B
vanns av Cemoni Olsson som än en gång slog årets Svenske Mästare Arne
Allansson Ludvika. S-G "Wiggo" Wigh som med de flesta körde sin första
barmarkstävling för året och det blev en 16:e plats till slut. Själv bröt
jag efter första då bensinen kokade och temp. mätaren gick upp mot rött. I
C-spec kom glädjande nog Anders Kjellberg in på en andra plats bland de 54
startande, detta måste nog vara hans främsta tävling och vi får säkert se
honom högt upp i resultatlistan i fortsättningen.
MARKNADSNATTA.
Skänninges gamla fina tävling har de senaste åren degraderats till RS vilket
är tråkigt. Av den anledningen så kom bara 90-talet till start som den här
gången var i Ödeshög. Håkan Lindh vann återigen med sin GTE. Bosse Farsbo
och Bossing Karlsson som båda åker Opel blev 7:a resp 8:a och det var bara
en sek som skilde dem åt. I Std.B gjorde åter Jörgen Svensson en
toppentävling, han släppte bara Hans-Olof Wilen före sig och det var bara
med ynka 4 sekunder.
JÖRGEN SVENSSON
KLASSEGRARE.
Motala fick samma klassegrare som Skänninge helgen innan, nämligen Håkan
Lindh som för dagen hade fästmön Ulla bredvid sig. Bossing fick denna helg
revansch på Bosse Farsbo de åkte båda som vanligt bra och belade 5:e resp
6:e plats. I std.B väntades en hård fight som vanligt mellan Hans-Olof Wilen
Strängnäs och vår egen Jörgen Svensson och i viss mån även Olof Kånge VÖMK.
Fighten kom av sig när Wilen rullade och Kånge åkte av, så Jörgen kunde
behärskat åka i mål som segrare. I B-spec var Michael Andersson bästa
LMS-are. Numera åker Michael en Opel Ascona som han fick i byte mot sin
142:a av Anders Dellsten.
HÅKAN SUNDWALL-POKALEN.
När Östergyllen kör sina tävlingar så brukar LMS skörda stora framgångar,
men när resultaten räknats ner fanns det bara en klassegrare till oss och
den som såg till det var std.B-åkaren Jörgen Svensson i den läckert lackade
Bilassponsade SAAB:en. Det är väl så att vi blivit lite bortskämda med fina
resultat de senare åren. Det höll på att bli en totalseger för oss, men den
kom av sig några hundra meter före mål på sista sträckan, det var Bosse
Farsbo som var på väg mot sin första totalseger när han fick punktis och
drog ut i, ett stenröse och där var den kvällen förstörd. Bosse hade 2 sek
upp på blivande segraren Tomas Johansson Nyköping inför sista sträckan. Nu
har Bosse hela sommaren visat att han har tider i kroppen för att ta hem
tävlingar totalt, vi skall väl tro att snart är dags. Som vi tidigare nämnt
vann Jörgen sin klass, han hade för dagen stoppat in Pelle Sääv vid sidan
som säkert tog del av hans körning. 3:a blev här Kent Karlsson och 5:a jag
själv. Kent och jag tappade mark på SS1, men sedan höll vi jämna steg med
2:an som var Olof Kånge. 7:a blev S-G Wigh och 8:a Roger Arvidsson i Renes
förra V4:a. Rene själv köpte en V4:a special dagen före tävlingen och kom
till start med en diffspärr som låg på 18 kg så det var tungstyrt, men ändå
köra in på 9:e plats med en för honom ovan bil tyder på att han blir farlig
i fortsättningen. Bengt Andersson som numera rattar en 142:a åkte också bra
och kom in på 16:e plats. Kortaste racet för dagen stod Bossing Karlsson för
den här gången, men dagen efter hade han plockat ner det mesta på bilen så
det är nog inte avlägset till nästa tävling.
ESCORTPREMIER.
Nu är den klar, Hasse Gustavsson och Roland Jakobssons Ford Escort. D.v.s.
nästan, för ännu saknas 16-ventilsmotorn i bilen, men med en vanlig
8-ventilsmotor så begav de sig till Trollhättan för att åka MRY-tävlingen
Strömkarlen. Hasse som åker som A-förare körde, nu fick vi inte svar på hur
formen är, för tyvärr rasade motorn så det var bara att bryta. Liten tröst
var väl att de blev Escort-seger genom Stig Andervang. Även Jörgen Svensson
var i Västergötland, men en avåkning förstörde alla planer på en bra
placering. Kullings V4:a åkare Kjell Olofsson tog hem denna klass.
KENT KRASCHADE I SKÅNE.
Vår tävlingsflitiga std. B-åkare Kent Karlsson åkte ner till Örkelljunga för
att åka Smesvängen som för två år sedan var SM-final. Nu blev det en
olycklig tävling för Kents del, det slutade med en ruskig avåkning bland
träd och stenar och det är omöjligt att få bil av det igen. Men när detta
skrivs så har ryktena nått mig att det står en nybyggd SAAB i garaget efter
jobb både dag och natt i Ljungsbro. Imponerande, det är bara att önska lycka
till i fortsättningen.
TVÅ B-FÖRARE, TVÅ
SKROTNINGAR, TVÅ NYA BILAR.
Otroligt men sant, en månad efter den vådliga vurpan i LBC-svängen så har
Pelle Sääv och kartläsaren Ulf Johansson med hjälp av kompisar byggt upp en
ny std.B V4:a. Tävling skulle det givetvis bli omgående, så de drog till
Falköping med den nya skapelsen som absolut inte är något fuskbygge, snarare
lite pedanteri, men vattenpumpen la av i slutet av första sträckan så det
var bara att byta och att aggera åskådare. Mats Forsberg är ju en annan
std.B-åkare som var tvungen att se sig efter något annat efter trädsyningen
där det blev sopor av den gamla V4:an. Mats har nu köpt sig en fin V4:a som
tidigare körts av Boxholms Örjan Hagberg där motorn och allt är av värsta
sorten. Debuten skedde nere i Växjö i den anrika Dackefejden, men liksom för
Pelle fick Mats bryta, det var en bärarm som gick av vilket tyder på att de
kört av vägen.
COME-BACK I SKOGEN AV
"MUNKEN".
Jonny Munk som har kört Rallycross de senaste åren har nu återgått till
skogsåkandet, han har bytt in en 242:a mot RC-bilen. Debuten skedde i Kindas
tävling, men bilen var alldeles för slö så motorn åkte ur på söndan. Nästa
race var Motala och där jävlades det hela tiden, motorn gick inte bra nu
heller och sen reste han av på ett ställe. Efter det såldes bilen och nu
inhandlades en potent 242:a som byggts av Kent Karlsson i Göteborg och
senaste tiden körts av Gunnar Brandquist. Mälarrallyt var först på
programmet, men det gick bara sex sträckor, för där fanns en s.k. tjuvböj
där Jonny Och kartläsaren Benke Bergström rullade ur tävlingen. Treklubbars
i Jönköping var nästa och äntligen fick de se målet, men det var nära att de
fick bryta på sista sträckan där de slog i en jordvall. Som enda LMS-ekipage
var de över till Gotland och åkte och trot om ni vill men de kom i mål även
där och resultatet blev 10:a i A-spec.
SUNNERBERG ÖVERLÄGSEN.
Som vanligt när Boxholm kör Stenbocksrundan kommer många till start så även
i år. Nästan 200 var anmälda och favorit var givetvis Finspångs stjärna
Anders Sunnerberg. Det var heller inget snack om var skåpet skulle stå, hela
47 sek före Mjölbys Håkan Lindh. En som gjorde mycket bra ifrån sig i
A-spec. var Lasse Ringebrandt som tog en fin 14:e plats i det 43 man starka
fältet. I std. B fanns fjolårets SM-mästare Janne Sellholm Kolsva i en
Toyota och vinnaren i sista SM-deltävlingen Bertil Johansson Trollhättan i
en SAAB. Bertil vann före Janne, på 4:e plats kom Jörgen Svensson efter en
stark körning trots en lättare avåkning på SS1 där det t.o.m. var varnat.
Kennet Karlsson åkte också mycket fort och klämde sig före Kent Karlsson med
2 sek. De kom 8:a resp. 9:a. På 12:e plats kom S-G Wigh och själv fick jag
ingen placering då jag ej nådde målet (Motorfel). Klasseger blev det för
Pelle Sääv i B-std. B som åkte skjortan av sina medtävlare, även de som åkte
i special. En total 4:e plats i std.B trots senare startnummer. Mats
Forsberg var här 5:a med en bil som borde hitta där nere. 49 startande i
B-special och där blev Escortåkande Mikael Heelge 21:a före Michael
Andersson. Z C-spec körde Erik Karlsson sin helt standardmässiga V4:a av
årsmodell -69 till en 13:e plats, Anders Hägg blev 19:e man. En trio
142-åkare bröt, det var B-föraren Tomas Nilsson och C-förarna Anders
Kjellberg och Leif Andersson den senare p.g.a. avåkning.
|
ÖSTGÖTASERIEN 1982 STÄLLNING I LAGTÄVLINGEN EFTER 8 TÄVL.
1 |
SMK Östgöta |
1.923 poäng |
2 |
Norrköpings MK |
1.850 poäng |
3 |
Åtvidabergs MK |
1.676 poäng |
4 |
Ydre MK |
1.574 poäng |
5 |
V. Östergötlands
MK |
1.513,5 poäng |
6 |
Linköpings MS |
1.439,5 poäng |
7 |
SMK Nyköping |
1.135,5 poäng |
8 |
Finspångs MS |
934 poäng |
9 |
SMK Motala |
660 poäng |
10 |
MK Scandia |
322 poäng |
2
tävlingar återstår.
MK Scandia RS i december. Åtvidabergs MK MRY i december.
STÄLLNING INDIVIDUELLT
I RALLY-SPECIAL.
1 |
Bossing Karlsson |
LMS |
174p |
2 |
Boo Farsbo |
LMS |
173p |
3 |
Jerker Jakobsson |
SMK-Ö |
I63p |
4 |
Leif Karlsson |
SMK-Ö |
161p |
5 |
Kent Karlsson |
LMS |
145,5p |
6 |
Christer Öhrman |
VÖMK |
134p |
13 |
Jörgen Svensson |
LMS |
108p |
En tävling återstår MKS i december.
UPPMANING!
MK Scandias, Stångåpromenaden och Åtvidabergs MK:s Gruvrundan i dec. Vi
uppmanar alla LMS:are att åka dessa tävlingar, vi har ett ypperligt
tillfälle att ta ett ordentligt kliv uppåt i Östgötaserien!
DM I RALLY 1982
SLUTRESULTAT RALLY-SPECIAL -82.
Std.B |
1 |
Kent Karlsson |
LMS |
20p |
|
2 |
Göran Gustafson |
BMK |
19p |
|
4 |
Jörgen Svensson |
LMS |
15p |
|
4 |
Rene Pettersson |
LMS |
15p |
Spec 1. |
1 |
Håkan Lindh |
MSK Kv.
|
30p |
|
2 |
Boo Farsbo |
LMS |
24p |
|
3 |
Kent Qvist |
MSK Kv. |
15p |
SLUTRESULTAT I MRY
1982
Std.B |
1 |
René Pettersson |
LMS |
30p |
|
2 |
Örjan Hagberg |
BMK |
24p |
|
2 |
L-G Eriksson |
NMK |
24p |
|
4 |
Sven Gunnar Wigh |
LMS |
17p |
Spec. |
1 |
Dag Pettersson |
MKS |
30p |
|
2 |
Boo Farsbo |
LMS |
22p |
|
3 |
Kennet Johansson |
NMK |
21p |
BILSPEEDWAY 3 OKTOBER.
Organisationskommittén vill framföra ett tack till er alla som ställde upp
som funktionärer vid tävlingen som därmed genomfördes på ett utmärkt sätt –
ett utmärkt betyg i domarrapporten. Ett speciellt tack vill Rallysektionen
rikta till Sölve Larsson och hans medarbetare som svarade för banans
preparering vid tävlingen,
FOLKRACE-BANAN.
Under förutsättning att ansvariga träningsledare och snöplogare tas fram i
Folkraceleden, kommer träning att bedrivas på Motorstadion 2-tim på söndagar
i vinter. Tjälad bana är förutsättningen. Se vidare anslag i klubbhuset! En
klubbtävling och en nationell tävling är planerad i vinter. Vi skulle vilja
se just dig som en av medlemmarna i organisationskommittén. Hör av dig till
Peter Nyberg eller Jan Collan!
ROXENRUNDAN 5/2 1983.
Arbetet måste starta upp omedelbart vi söker några unga friska krafter som
vill vara med och arrangera ett MRY. Vi kan lova att du som förare eller
kartläsare har nytta av att vara med och arr. ett minirally, som du så gärna
annars vill åka.
KM I RALLY –
SLUTRESULTAT.
1 |
Rene Pettersson |
47 |
2 |
Kent Karlsson |
41,5 |
3 |
Jörgen Svensson |
37 |
4 |
Boo Farsbo |
30 |
5 |
Pelle Sääv |
24 |
6 |
Tomas Persson |
23,5 |
7 |
Bernt Carlsson |
21,5 |
|
Bengt Andersson |
21,5 |
9 |
Sven-Gunnar Wigh |
19 |
|
Kennet Karlsson |
19 |
11 |
Lars Ringebrant |
17 |
|
Roger Arvidsson |
17 |
13 |
Bossing Karlsson |
15 |
14 |
Björn Lind |
13 |
Berndt Carlsson |