Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 4 1980. |
|||
Författare Berndt Carlsson.
KVASTEDANSEN. KALMAR. MRY. 26/4 1980.
C:a 180 st, ville vara med i vårens första MRY och på plats fanns " Nalle Johansson " och Opel kompisen " Börje Blomqvist " och många andra av SM - eliten som ville träna lite inför Smålandsrallyt. LMS: are ställde upp och det var Lasse Ringebrandt som tätt intill sig hade Karin Johansson, som vanligt körde de Rally-Kadetten i klass B - spec. Resultatet blev en fin 6:e plats i B - spec och det räckte för att Lasse skulle få sina poäng till A - licens. Nalle lyckades till slut vinna tävlingen med 6 sek före Blomqvist som givetvis vann std A. Std B vann SM suveränen Kalle Grundell från Huddinge.
SVIESTADSTRÄFFEN. RS 1/5 1980
I år kunde vi ta emot alla som anmälde sig i tid då det "bara" var 130 - tal mot fjolårets rekord 180 st. Fjolårssegraren Lars - Göran Liljeberg som vunnit denna tävling tillsammans med. sin fru Ulla i högerstolen flera gånger tidigare var givetvis anmälda och även Janne Östberg som kommit 2:a flera gånger hade gett sig den på att vinna. Nu visade det sig att Lars - Göran Liljeberg är kung på Sviestad, Östberg åkte visserligen jättebra med den för honom lite ovana bilen, en Datsun lånad av klubbkompisen Krister Andersson men det var 7 sek kvar att ta in till segraren. Nu blev inte Janne ens tvåa då B- föraren. Göran Lind från Tjust överraskade att knipa andra platsen med sn Std B -V4. Bland A - förarna körde våra egna också bra och då speciellt Krister Eriksson i sin GTE och Lars - Inge Quist som vanligt i Asconan.. De kom 6:a resp 8:a. Bland våra B - förare så var det ingen överraskning att Opelåkaren Börje Samuelsson åkte snabbast nu kom Börje 3:a, men förutom ett påkört hinder hade det blivit klasseger och en 2:a plats totalt 2 sek efter Liljeberg. Anders Sunnerbergs kartis Stig Bergkvist lånade Conny Stigs Amazon och vann C - klassen med minsta möjliga marginal 1 sek till 2:an. På 3:e plats ytterligare 1 sek efter kom vår egen Tomas Nilsson som åkte en 142:a, 5:a blev Gunnar Folker och på 13:e platt hittar vi Mikael Heelge. Tävlingsledare var Dag Johansson och han var mycket belåten då arrangemanget flöt bra under hela torsdagen.
OKNÖRUNDAN. MÖNSTERÅS. MRY. 3/5 1980
Då tävlingen som varit deltävling i SM flera gånger de senaste åren var det glädjande nog ganska populärt att vi i år hade den ingående i vårt KM. Ett 15 - tal ekipage från Linköping åkte de 20 milen söder ut och kanske det mest glädjande var att samtliga av våra grabbar nådde målet och då skall tilläggas att vägarna är bland det mest krokiga och luriga som går att leta upp i hela Svedala. Benke Nilsson vann tävlingen totalt med sin 5 - växlade std A - Opel 6 sek före Trollhättebon Roger Johansson som åker en SAAB Turbo. Kalle Grundell var som vanligt först av std B gänget och även 4:a totalt. När B - förarnas tider kom upp så hajade många till. för en tid som var så pass bra att det skulle räcka till en 6:e plats totalt och total 2:a i spec och detta bland 60 A - förare. Börje Samuelsson var namnet och
han har visat framfötterna tidigare med en massa klassegrar men detta var
det möjligt? Jo, tiderna kollades och Börje var strålande glad efter
tävlingen, och de andra hade bara att lyfta på hatten. En annan Opel -
förare som också åker i B - klassen är ju Lasse Ringebrant och även han
gjorde ett jättelöp och kom 3:a. 1 A - spec så var Ingvald Fransson 11:a 8
sek före Björn Andersson som blev 15:e man så det var hårt om placeringarna.
SMÅLANDSRALLYT. SM. 9-10/5 1980.
I Stig Blomquists frånvaro så fick östgöten Nalle Johansson tillsammans med Per Eklund gälla som favoriter. Nalle hade fått låna en kopia på den Ascona 400 som Kulläng vann KAK, med bilen hade en fransman kört i Safari. Per Eklund satt i en något tamare bil en VW Golf GTI På c:a 180 hk. Nalle visade sin Klass genom att lära sig bilen snabbt och kunde till slut vinna tävlingen just före Per Eklund. På 3:e plats totalt kom segraren i std A och det var Hans Inge från Vara MK. I std B är Huddinges Kalle Grunden helt outstanding och det vill mycket till om någon annan skall ta SM -tecknet ifrån den sympatiske Stockholmaren. Göran Svensson och René Pettersson var anmälda från LMS och efteranmäld i sista stund var Bosse Farsbo. Nu var det bara Göran " Tenton " som kom i mål ock det så pass bra att han hamnade runt en 20:e plats i spec, där ett 90 - tal startade. Enda problemet var att servicegänget var försvunnit ett tag men kom senare till rätta. Större problem hade de andra två, Bosse bröt efter 2 SS då bilen tog mycket stryk på den dåliga SS 2 som f. ö. var rallyts enda dåliga sträcka. René körde med en bluddrandemotor som ej drog under 5000 varv. Sedan kom den ena punkteringen efter den andra så framåt midnatt lämnade man in tidkortet vid en kontroll och tackade för sig.
MAJPOKALEN. MRY. 16/5 1980.
Vart annat år så kör NMK sin anrika tävling som en gång var SM - tävling. Hela 51 A spec var med och bland dem Göran Svensson. Veckan innan hade han gjort mycket bra ifrån sig i Smålandsrallyt ock att tempot satt kvar i kroppen visade verkligen Ascona föraren genom att köra in på en 5:e plats i klassen. En annan som imponerade var Benke Bergström som tyvärr inte åker så ofta längre, detta var Benkes första tävling i år ock att då lägga beslag på 9:e platsen bevisar att han har mycket att ge som förare. Kennet Karlsson som kör i B std B kom 6:a i sin klass ock var där igenom bästa östgöte i klassen.
MARKNADSNATTA. RS Ö-SERIEN 31/5 1980
VÖMK fick dispens för att bara ha SS trots att det i reglerna för ö - serien står att det skall vara ett visst antal SP också. Kanske var det detta som gjorde tävlingen så populär för det kom hela 184 ekipage till starten i Skänninge. Vägarna var mycket snabba och fina men det fanns ett par riktigt svåra kurvor på SS 2 resp SS 3. På 2:an var det inte många som upptäckte en svår vänsterkurva förrän det var för sent. Tex. så rullade en bunt LMS are Lasse Ringebrant, Björn Lind, Tommy Westberg samtliga B - förare och C - förarna Kurt - Inge Andersson ock Peter Didriksson det var enbart den sistnämnda som ej kunde fortsatta. En som klarade kurvan och alla andra också utan problem var total-segraren, unge mycket lovande Norrahammarkillen Tommie Görsberg i en fullblods - Escort på 247 Din, Hk Den som inte visste att Waldegård hade bytt till Fiat kunde lika gärna tro att det var han som kom och hissade för fulla segel. Tommie vann nu till slut med en dryg halvminut på denna korta tävling. Bland de 43 startande i A - spec så åkte Lars - Inge Quist o Göran Svensson en än gång lika på sekunden ock kom på delad 9:e plats. 10 sek bättre hade inneburit en 2:a plats. Bosse Farsbo var ytterligare 3 sek efter och kom 11:a på det , ock då förstår alla hur hårt det var. Ingvald Fransson blev 17:e man Roger Arvidsson 23:a ock placeringen efter gick till come backande Tommy Sterneling som byggt en mycket grann 142:a. Hasse Nilsson som kör en Rally Kadett i A std A kom tvåa efter Anders Sunnerberg, FMS som är elitseedad i SM. Bland B std B som var 19 till antalet lade Jörgen Svensson ytterligare en seger till sina tidigare, 20 sek före 2:an. Det var bara 2 av A - förarna som var värre och det var inga mindre än SM - seedade Sune Larsson och ÅMK:s Hasse Joelsson. I B- spec har Börje Samuelsson skämt bort oss med många segrar, den här gången startade 55 bilar i klassen och Börje visade åter sin styrka genom att ha 54 bilar efter sig i mål. På 7:e plats hittade vi Anders Magnusson som gjorde ett bra lopp rakt igenom. Janne Andersson kom till start i en Opel Manta spec, som han har hållit på och byggt sedan i fjol ock kom i debuten på 15:e plats. Endast 1 sek efter styrde Sven - Erik Svensson sin Escort i mål ock kom på det givetvis på 16:e plats. Om vi då går över och ser på hur våra C - förare åkte så kan vi glädja oss åt Sam Johansson som körde sin och Danne Amberins 142:a till en 2:a plats i klassen där 40 stycken var med. Detta var Sams första barmarkstävling så det bådar ju gott. Tomas Nilsson även han kör 142:a körde också bra liksom Magnus Edlund i en Ascona, dessa båda unga herrar, Tomas 20 år och Magnus som ännu inte fyllt 19 år kom på 8:de resp 10:de plats. På 16:e plats hittar vi Bosse Fritz. Vi vann ö- serien före Ydre och N M K.
L.M.S. FOLKUNGALOPPET. RS.7/6 1980.
Tävlingen hade som vanligt start o mål förlagt till Motorstadion där bl. a. 5 SP kördes på omväxlande grus o asfalt. För övrigt gick banan ner mot Grebo, Värna och Grävsten. Magnus Gunhardsson hade tillsammans med bl. a. Bosse Fritz lagt ner mycket jobb med banan och fick för det massa beröm av förarna som de kanske själva inte hörde, Thomas Johansson Nyköping Axman o Joelsson var några som jag pratade med som var jättenöjda. 107 förare ställde upp ock när tävlingen var slut stod N M K:s mest hårdsatsande förare Roger Johnsson som totalsegrare med 12 sek marginal till tvåan Leif Karlsson SMK Östgöta. Endast C - förarna från LMS får ju deltaga i egna större arrangemang och bland dem gjorde åter Sam Johansson en utmärkt körning i den snygga 142:an en 3:e plats blev resultatet. På 15:e, 18:e resp 22:a plats hittar vi Peter Didriksson, Tomas Gunhardsson o Mats Forsberg. Tyvärr slog Mikael Andersson sönder sin granna Amazon i målet på SS 6.
AT - HUS TROFEN. VETLANDA.7/6 1980
Samtidigt som vi körde vår RSB körde liksom i fjol MK Withala sitt MRY. Tävlingen har varje år många av de absolut bästa rattvridarna anmälda, och så även i år där Nalle Johansson vann före Bengt Thorsell Skara sedan kom std A - segraren Hans Inge Vara. Std B vanns av Örebros Per Carlsson. Några av de våra var nere bland dem Benke Bergström som trots att han krökte bilen i en stubbe på en av slutsträckorna var snabbaste LMS:are. Tyvärr har jag ingen resultatlista så jag vet inga fler resultat än de ovannämnda. Med var även Benny Nordquist, Ingvald Fransson o Göran Svensson + några fler.
MK SCANDIA. STÅNGÅPROMENADEN RS. 14/6 1980
MK Scandia kom igen på ett ganska övertygande sätt med en tävling i ö-serien. Senast klubben körde någon tävling var den Scandiatrofé som alla helst vill glömma 1977. Start o mål var förlagt nere i Kisa och av de 111 startande ekipagen nådde aldrig 33 målet. Bland de som bröt var bl. a. Göran Svensson, Börje Samuelsson, Jörgen Nilsson, Per Bergelund, Peter Didriksson o Sam Johansson som alla åkte av och slog sönder, de tre sistnämnda rullade sina bilar så nu är semestern räddad. Bröt gjorde även Lars-Inge Quist med motorfel och Åke Pettersson av okänd anledning. Bosse Farsbo kom 8:a i A - spec, trots några små missar. På 12:e resp 15:e plats kom Kent Karlsson o Tommy Sterneling. Hasse Nilsson och Krister Eriksson hade en hård kamp tävlingen igenom. Hasse ledde med 1 sek inför sista sträckan, då Krister precis orkade med att slå Hasse med 1 sek på den sträckan så kunde de båda Vikingstadsgrabbarna ta varandra i hand efter att ha kommit på delad 2:a plats i std A. Klasseger blev det i B std B och det är väl nästan onödigt att tala om vem det som vanligt är, givetvis är det stortalangen Jörgen Svensson trots att han drog på sig 15 sek extra för påkört hinder. Mikael Nilsson åkte std B för första gången ock kom 7:a. I B - spec körde Amazon åkande Anders Magnusson mycket bra igen ock kom nu 6;a 9:a kom Janne Andersson 11:a Björn Lind och på 17:e plats kom Göran Larsson. Bland C - spec kom Bosse Fritz 5:a ock tog sina sista poäng till B- förare.12:a blev Mats Forsberg som tillika med Bosse kör std - SAAB:ar. LMS kom 3:a i ö- serien där ÅMK skrev historia genom att vinna för första gången men helt säkert inte den sista. Jag har varit ofin nog att inte skriva vem som vunnit, det var ÅMK:s lovande P- 0 Simonsson som vann före sörmlänningen Jan Björn. Std B vann Hasse Joelsson ÅMK och std A av Ydres Kjell Gustavsson.
YDRERUNDAN. RS. Ö - SERIEN. 28/6 1980
Denna tävling har i många år varit populär bland förarna så även i år drygt 170 ekipage kom till Kisa dit start o mål. var förlagt. Banan hade 4 SP o 5 SS ock bäst började fjol-årssegraren Kent Gustavsson från Uppland som senare bröt ochk då tog en sörmlänning över som heter Jan Björn och han släppte aldrig ledningen utan vann med 10 sek till tvåan som var VÖMK:s Ruben Börjesson, 3:e platsen blev delad mellan vår egen René Pettersson o Torbjörn Axman. Att Rene kan köra bil vet vi ju alla men för mej var det en prima överraskning då han delvis inte har tävlat så mycket i år och framförallt att han åkte EMS:en som måste vara svårkörd speciellt på proven där det ofta är trångt att vända. Bosse Farsbo tillhör nog en av de pålitligaste förare vi har, nu tog han hand om 10:de platsen i A - spec med sin Ascona B. I A std A körde Benny Nordquist sin 142 GL till en 2:a plats efter Rene. Lars - Inge Quist hade problem i början med tändningen som stod fel ock tappade mycket tid men från SS 5 och framåt har Lars - Inge tider runt 3 - 4:e plats i klassen. Hela 53 bilar startade i B - spec, och där körde Sven - Erik Svensson sin Escort mycket imponerande och kom på 2:a plats. Bra gjort! Ytterligare en Escortförare från oss körde mycket bra nämligen Göran Larsson som kom 8:a. Sämre gick det för Börje Samuelsson som åkte av ock krökte sin G T E ganska illa, Pelle Olausson rullade sin V 4:a på SS' 4, Janne Andersson träffade ett träd på SS 8 och på samma sträcka rullade nyuppklassade Tomas Nilsson sin 142:a, men inte värre än att det gick att fortsätta i mål men med en ganska blygsam placering. Segervane Jörgen Svensson fick denna gång ge sig och hade faktiskt 2 man före sig i mål, nu är en 3:e plats inget att skämmas för, vet man dessutom om att Jörgen fick 15 extra prickar för påkörd kona på sista provet ock att han f. ö, var snabbast av alla B std B då vet man att formen finns kvar. Bland C - förarna så var det Magnus Edlund och Mats Forsberg som gick in i laget för Ö - serien där vi blev tvåa efter Norrköpings MK.
RALLY.
Det händer hela tiden massor av intressant i alla rallygaragen runt om i Östergötland. T. ex. har Peder Rengfors tillsammans med Per Danielsson byggt upp en Ascona av nya modellen som de skall köra varannan gång, bilen är inte bara snygg, det är drag i den också en s k. Carneborn motor på uppemot 200 hk. Din. En som har haft ett motigt år är utan tvekan Bossing Karlsson, det mesta som kan gå sönder har gått sönder ock det har medfört att Bossing har köpt sig en Opel Ascona spec. som från början kördes av en kille i Blekinge vid namn Staffan Tellebro och som senare Dag Pettersson kört med. En av de verkliga tvåtaktsfantasterna som finns kvar är Mikael Nilsson som nu åter bygger en sådan efter att ha kört V 4:a senaste året. Otur hade Peter Didriksson som bara hann att åka tre tävlingar med sin ny iordninggjorda VW. Först rullning i Marknadsnatta, sedan målgång i Folkungaloppet och till slut generalras i Stångåpromenaden så nu letar bröderna "Diddan” efter ny kaross. Göran Svensson drog ju även han i rejält i Stångåpromenaden och Göran som åkte på semester till Grekland veckan därpå och var borta c:a 1 månad. Men det mesta var klart vid Görans hemkomst tack vare Peter Nordström som legat i hårt och visat att kompisandan i det gänget är den bästa tänkbara. Benke Bergström som satte sidan i en stubbe i Vetlanda men trots detta tog sig i mål kollade senare upp bilen och då visade sig att det var mycket värre skador än man först kunde se, så nu har även Benke ett karossbyte framför sig. Vi önskar dessa grabbar ock övriga LMS:are lycka till i fortsättningen och går det bra kanske vi kan komma upp till 2:a plats i Ö- serien där vi nu ligger på 4:e plats.
BERNDT CARLSSON
. ÖSTGÖTASERIEN MINIRALLY 1980. SLUTRESULTAT EFTER 5 TÄVLINGAR.
1 Dag Pettersson
MK Scandia 178 Poäng. 33. Sven Gunnar Wigh Linköpings MS 84 poäng.
|
|||
|