Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 3 1989. |
|||
Författare Bernd Carlsson.
RALLY NAC-Rallyt 29/4
Nybro AC drog igång årets Sydsvenska Mästerskap på en helt underbar bana som höll för alla 210 startande. Många elitåkare fanns på plats, Däribland östgöten Nalle Johansson i sin hypevassa 16-ventils Kadett som totalvann före långväga gästen, Subarustjärnan, Henrik Morin, Boden. Sven-Gunnar Wigh och Per Norén representerade LMS. Wiggo åkte fort och jämnt med sin Golf och låg runt 15:e plats när en sträcka återstod. Bara några kilometer från mål fick han framhjulspunktering och kunde inte hålla kvar bilen på vägen och träffade till slut en telefonstolpe, så då var det bara att ge upp på fläcken. Pelle som åkte sin första B-förartävling, åkte till sig en 11:e placering i den stenhårda klassen där 43 bilar startade.
Skänninge knixen 22/4 1989.
Det blev en sensationsseger i VÖMK:S asfalts RC, som i år hade ett 80-tal startande. C-föraren Jörgen Karlsson, Mjölby, i en Escort vann med två sekunder över A-förarna Mikael Heelge LMS och Göran Sandell 'ÅMK, som även de åkte Escort. 5:a i C-klassen blev Göran Kaldenberg som åker en SAAB V4 och 10:a blev Bosse Danielsson i en stor 142:a.
Sviestadträffen 1/5 1989.
Som vanligt åkte vi vår RS-tävling 1/5 på blandat underlag, asfalt gräs och grus. Tävlingen började med några asfaltsprov på Motorstadion för att sedan fortsätta med några prov vid Bilspedition, Engson och gamla Riks 1:an vid Malmslätt för att sen köra en riktig sträcka på grus över Lagerlunda och som avslutning köra vår rallyslinga på Sviestad. Bossing, som vunnit de senaste åren, var självklar favorit men då han drog på sig 15 sekunder för påkört hinder på SP 2 så var det omöjligt att ta tillbaks så mycket bland så många duktiga förare. Det blev en 6:e plats till slut. Göran Sehlin NMK tillhörde ett gäng andrahandsfavoriter och blev nu totalsegrare före Kalle Högberg, även han NMK och Opel Bästa hemmaförare blev Escortåkande Mikael Heelge som kom 3:a totalt. Lars-Inge Qvist i sin Ascona B kom 8:a efter en bra slutforcering. Bland A-förarna var jag själv med och hade tider jämförbara med Lars-Inges, men jag for förbi en tunna på fel sida och blev påförd 3 minuter, vilket måste vara detsamma som utesluten!
Majpokalen.
Äntligen drog då vårt öppna
DM(ÖÖM) igång. Första tävlingen blev
NMK:s anrika Majpokal. Drygt 200 hade kommit till Söderköping som var
start och målplats. Vädret var ostadigt och det kom rejäla regnskurar under
eftermiddagen och gjorde vägarna såphala. En som inte bekymrade
sig speciellt mycket var
storfavoriten, Mazda-proffset Thorbjörn Edling,
som vann överlägset före Toyotas
fabriksförare Leif Asterhag. 3:a blev bäste östgöte,
NMK:s Roger Jonsson, även han i fyrhjulsdrivet numera. Sämre var inte Göran Kaldenberg i sin SAAB V4 som vann sin klass och därtill på bättre tid än vad Brandt hade.
Mjölbypokalen 27/5 1989.
Det var läge
sedan som Kvarnvingarna arrangerade
ett MRY, men nu var det dags och tävlingen ingick i vårt populära Öppna Östgöta Mästerskapet
(ÖÖM). Drygt 170 bilar kom till
start, 70 av dessa var A-förare. Klassen
var med andra
ord mycket god. Lön för mödan
att
åka uppifrån Hofors fick Per-Arne
Ljung som tog hem totalsegern före
NMK:s Roger Jonsson. Åke Carlsson NMK vann
13-1600:a före Owe Sterneling, som 'har
lärt sig
den framhjulsdrivna Golfen mycket
bra. Pierre Andersson vann till slut 1300:a efter det att jag ledde klassen
då två SS återstod. Efter en liten kontakt med en sten
på innerkant så slogs hjulet
tillbaks mot hjulhuset, så det var tyvärr
bara att bryta.
Sapa-Höglandsrallyt 16-17/6 1989.
Det var ett mycket välarrangerat rally som Smålandsklubbarna Vetlanda, Sävsjö, Nässjö, Eksjö och Aneby bjöd på. Ca 200 bilar kom till start, bla. tättrion från Svenska Rallyt: Ingvar Carlsson, Per Eklund och Kenneth Eriksson. Nu blev det ingen av dessa herrar som vann, utan Uppsalas Thorbjörn Edling var hela minuten före Per Eklund. 3a blev Tomas "Gullarbo" Jansson. På fredagskvällen kördes en etapp på 5 SS för seeding till lördagen och efter den låg Bossing på 18:e plats totalt och 6:a i sin klass, 11 sekunder bakom ledaren Mats Jonsson. Mikael Heelge öppnade bäst av LMS:arna i specialklassen, sedan var det Wiggo 12 sekunder före Lars-Inge och Thomas Nihlsson. Tyvärr drog vi på oss 10 transportprickar men vi tappade inte någon placering utan vi var 5:a i klassen efter fredagsetappen. Omstart var det från Vetlanda torg på lördagsmorgonen och då väntade 15 specialsträckor som mestadels var helt underbara att åka på. Fram till uppehållet i Aneby hade Bossing tappat två placeringar på grund av bromsproblem. Mikael Heelge hade avancerat 17 placeringar i totalprislistan och låg nu 78:a totalt. Jag själv låg 95: totalt och 4:a i 1300-klassen. Wiggo och Thomas Nihlsson låg sekundlika och 8 sekunder efter var Lars-Inge. Nu återstod bara 5 SS till målet. Bossing tog tillbaks sin 6:e plats och var bara fyra sek. ifrån femteplatsen. Totalt blev det en 16:e plats vilket talar för sig självt om vilken elitförare Bossing är. I specialklassen blev Mikael Heelge 24:a efter en mycket väl genomförd tävling. Lars-Inge pressade sig förbi Wiggo med 3 sek under så de hade en hård fight tävlingen igenom. Thomas Nihlsson som körde sin första SM-tävling blev 7:a i 1600-klassen och fick 4 SM poäng och var givetvis glad över resultatet. För min egen del så grinade mig oturen rakt i ansiktet då det blev en punktering efter två kilometer på Ränneslätt och den sträckan var. 1,6 kilometer, så där försvann 2 .minuter och 4:e platsen omedelbart, men vi tog oss i mål och kom på 7:e plats i klassen. Det roliga var väl att alla 6 LMS-are tog sig i mål. När hände det sist i en SM-tävling?
Ydrerundan 1/7 1989
3:e deltävlingen i vårt öppna DM kördes första Lördagen i juni nere i Österbymo. Fullt startfält och många duktiga förare på startlinjen gjorde tävlingen intressant. Totalsegern gick till Gästrikeföraren Per-Arne Ljung som även vann Mjölbypokalen. Opelföraren var 3 sekunder snabbare an Rogga Jonsson NMK i en Mazda. Hemmaseger blev det i nationella klassen där Tomas -Johansson , i sin Kadett, var 22 sekunder före Lennart Hessel från Eksjö. Bästa LMS:are blev Wiggo i sin Golf GTI med en 23:e plats, vilket han givetvis inte var speciellt nöjd med. Lars-Inge Qvist bommade ett vägbyte i hög fart och förlorade ca 30 sekunder och kom bara 36:a. Upp till 1600cc åkte Owe Sterneling som genom sin 3:e plats gick upp till delad 6:e plats i ÖÖM. Seger blev det för mig i 1300-klassen efter en problemfri resa. 12 sekunder till 2:an blev marginalen. Pelle Norén hade otur med sin Opel som gick trögt från början och slutade med ett motorras. Då gick det bättre för Anders Brandt som vann B-1600 med hela 45 sekunder.15 tjejer startade också då tävlingen ingick i RM. Norrtäljetjejen Lotta Lundqvist vann som väntat före Lizbeth Kerttu, Stenungsund. Britt Heelge körde sin första tävling för året och kom 12:a.
Rally i Tjeckoslovakien 14 15/7 1989
Det var många år sedan LMS:are körde rally utomlands. Mig veterligt var det Benke Bergström som i mitten av 70-talet vädrade sin Amazon i några utlandsstarter. Nu var det dags igen och det var Peugeotförarna Bossing Karlsson och Thomas Nihlsson som åkte ner till Tjeckoslovakien tillsammans med 11 andra svenskar, där Ola Strömberg var den mest kända. Träning var tillåten så för en gångs skull hade kartläsarna full sysselsättning. För Bossings del höll tävlingen på att bli väldigt kort då han blåste av på ett mycket blåsigt ställe (Lunkan-ställe) men hade tur som bara tryckte in ett sidstycke och tappade under en minut. Fortsättningen gick mycket bättre och Bossing som hade Göran Eriksson vid sidan som vanligt gjorde nära nog sensation genom att lägga beslag på den totala 7:e platsen. Det var bara Ola Strömberg med sin SAAB 900 Turbo som var bättre av svenskarna, han blev 5:a totalt. För Thomas Nihlsson som också utomlandsdebuterade gick det också mycket bra. En punktering var väl det största bekymret, sedan flöt allt väl och Thomas kom i mål som 3:a i 1600-klasse och 25:a totalt. Vi i rallysektionen gratulerar er till dessa utlandsframgångar.
Rejmerallyt 4-5/8 1989
Det är 21
år sedan
som det åktes SM på barmark i
Östergötland. Den här gången var
det NMK som arrangerade Majpokalen och jag tror att det var Björn Waldegård som vann med en Porsche
911 S. Nu var det åter dags,
beroende på att vintern var så dålig att
man var tvungen att flytta till sommaren, till
väldigt mångas glädje. Tillsammans
hade 160 förare anmält sig och samtliga toppförare som åkt "SM-serien. Att
någon av Ingvar Carlsson (som just
vunnit en VM-deltävling på Nya Zeeland), märkeskompisen Thorbjörn Edling
(Mazda), Per Eklund (Lancia) eller Kenneth Eriksson (Toyota) skulle vinna
trodde väl de flesta. Tyvärr bröt både Ingvar och Kenneth redan på inledande
seedingsetappen som gick på 3 SS under fredagskvällen. Efter omstarten på
lördagsmorgonen startade en klappjakt av sällan skådat slag. Eklund
och Edling slogs
om varje sekund på
de sju sträckorna
och inför SS 10 som var 5
kilometer så ledde Edling med en enda futtig sekund. Då satsade båda precis allt. I mål
visade det sig att gammal är äldst, Per Eklund hade slagit Edling med 2
sekunder på sträckan och därmed bärgat segern
med absolut minsta marginal, 1
sekund.
Rallyhälsning Berndt Carlsson |
|||
|