Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 3 1989.

 

 

 

Författare Bernd Carlsson.

 

RALLY NAC-Rallyt 29/4

 

Nybro AC drog igång årets Sydsvenska Mästerskap på en helt underbar bana som höll för alla 210 startande. Många elitåkare fanns på plats, Däribland östgöten Nalle Johansson i sin hypevassa 16-ventils Kadett som totalvann före långväga gästen, Subarustjärnan, Henrik Morin, Boden.

Sven-Gunnar Wigh och Per Norén representerade LMS. Wiggo åkte fort och jämnt med sin Golf och låg runt 15:e plats när en sträcka återstod. Bara några kilometer från mål fick han framhjulspunktering och kunde inte hålla kvar bilen på vägen och träffade till slut en telefonstolpe, så då var det bara att ge upp på fläcken. Pelle som åkte sin första B-förartävling, åkte till sig en 11:e placering i den stenhårda klassen där 43 bilar startade.

 

 

Skänninge knixen 22/4 1989.

 

Det blev en sensationsseger i VÖMK:S asfalts RC, som i år hade ett 80-tal startande. C-föraren Jörgen Karlsson, Mjölby, i en Escort vann med två sekunder över A-förarna Mikael Heelge LMS och Göran Sandell 'ÅMK, som även de åkte Escort. 5:a i C-klassen blev Göran Kaldenberg som åker en SAAB V4 och 10:a blev Bosse Danielsson i en stor 142:a.

 

 

Sviestadträffen 1/5 1989.

 

Som vanligt åkte vi vår RS-tävling 1/5 på blandat underlag, asfalt gräs och grus.

Tävlingen började med några asfaltsprov på Motorstadion för att sedan fortsätta med några prov vid Bilspedition, Engson och gamla Riks 1:an vid Malmslätt för att sen köra en riktig sträcka på grus över Lagerlunda och som avslutning köra vår rallyslinga på Sviestad. Bossing, som vunnit de senaste åren, var självklar favorit men då han drog på sig 15 sekunder för påkört hinder på SP 2 så var det omöjligt att ta tillbaks så mycket bland så många duktiga förare. Det blev en 6:e plats till slut. Göran Sehlin NMK tillhörde ett gäng andrahandsfavoriter och blev nu totalsegrare före Kalle Högberg, även han NMK och Opel Bästa hemmaförare blev Escortåkande Mikael Heelge som kom 3:a totalt. Lars-Inge Qvist i sin Ascona B kom 8:a efter en bra slutforcering.

Bland A-förarna var jag själv med och hade tider jämförbara med Lars-Inges, men jag for förbi en tunna fel sida och blev påförd 3 minuter, vilket måste vara detsamma som utesluten!

 

 

Majpokalen.

 

Äntligen drog då vårt öppna DM(ÖÖM) igång. Första tävlingen blev NMK:s anrika Majpokal. Drygt 200 hade kommit till Söderköping som var start och målplats. Vädret var ostadigt och det kom rejäla regnskurar under eftermiddagen och gjorde vägarna såphala. En som inte bekymrade sig speciellt mycket var storfavoriten, Mazda-proffset Thorbjörn Edling, som vann överlägset före Toyotas fabriksförare Leif Asterhag. 3:a blev bäste östgöte, NMK:s Roger Jonsson, även han i fyrhjulsdrivet numera.
Bästa tvåhjulsdrivna bil, tillika totalfyra och klasssegrare i grupp A upp till 2000cc, blev vår Bossing Karlsson i sin Peugeot som åkte fruktansvärt fort och var bara tre sekunder efter Rogga Jonsson. Suveränt!!!
Både glad och besviken var jag själv. Glad för att jag vann 1300-klassen och fick 15 DM-poäng. Besviken för att jag rasade växellådan och fick köra 3 SS utan tvåans växel och endast en vecka kvar till Sydsvenska Rallyt.
Nyuppklassad Owe Sterneling som numera åker Golf GTI i 1600:a klassen blev här trea, medan kollegan Thomas Nihlsson åkte av redan på första med sin Peugeot så pass att han -fick bryta. Bilen blev lite trött medan Thomas själv hade oturen att bryta tummen. Största klassen var som vanligt A-nationell, där 49 förare startade. Segrade gjorde Upplands friskuren Kent Gustavsson i en GTE och på en mycket hedrande 6:e plats kom Sven-Gunnar "Wiggo" Wigh med sin nylagade Golf GTI som han satte i en telefonstolpe förra tävlingen. Det var starkt att kunna komma igen så fort. 18 sekunder efter åkte Mikael Heelge in med sin Escort det blev det en 13:e plats i den knallhårda klassen. Ytterligare 10 placeringar längre ner hittar vi Lars-Inge Qvist som provade olika däck under tävlingens gång, tappade lite i början men fick bra tider mot slutet. Klasseger blev det även i B-förarnas 1600:a klass där Anders Brandt fullkomligt lekte hem segern.

Sämre var inte Göran Kaldenberg i sin SAAB V4 som vann sin klass och därtill på bättre tid än vad Brandt hade.

 

 

 

Mjölbypokalen 27/5 1989.

 

Det var läge sedan som Kvarnvingarna arrangerade ett MRY, men nu var det dags och tävlingen ingick i vårt populära Öppna Östgöta Mästerskapet (ÖÖM). Drygt 170 bilar kom till start, 70 av dessa var A-förare. Klassen var med andra ord mycket god. Lön för mödan att åka uppifrån Hofors fick Per-Arne Ljung som tog hem totalsegern före NMK:s Roger Jonsson. Åke Carlsson NMK vann 13-1600:a före Owe Sterneling, som 'har lärt sig den framhjulsdrivna Golfen mycket bra. Pierre Andersson vann till slut 1300:a efter det att jag ledde klassen då två SS återstod. Efter en liten kontakt med en sten på innerkant så slogs hjulet tillbaks mot hjulhuset, så det var tyvärr bara att bryta.
Populära segrare i nationella klassen blev NMK:s Thomas Rundh tillsammans med publikfriaren Kent Gustavsson, Rimo, som alltid åker fort i Östergötland. På 20:e plats i den hårda klassen hitta vi Mikael Heelge och på 29:e Lars-Inge Ovist. 51 bilar startade i klassen. B-förarna i 1600:a så var Anders Brandt tre sekunder från klasseger med sin V4:a.
Nyuppklassade Pelle Norén som åker Ascona Special, tog med brorsan Roland på en åktur han sent ska glömma. En 3:e plats i detta gäng av en så färsk B-förare är verkligen meriterande. Åkstilen är något av det bästa jag själv har sett, så Pelle är LMS svar på Kent Gustavsson. Exakt i mitten på B-special hamnade Sten Westberg som gjorde comeback efter 7-8 års frånvaro. Han åker i en V4-special som tidigare ägts av Pelle Sääv. Seger blev det i C-förarnas 1600:a klass för Göran Kaldenberg trots rullning på sista sträckan. Segermarginalen blev ändå 25 sekunder. Vi har ju alltid haft ont om nya C-förare, men till denna tävling hade vi Ronny Davidsson som har en Ascona-Special. Han kom på 29:e plats av 53 startande. Jag känner Ronny ganska väl och jag lovar att det kommer att gå bättre framöver. Där finns det nämligen vilja.

 

 

Sapa-Höglandsrallyt 16-17/6 1989.

 

Det var ett mycket välarrangerat rally som Smålandsklubbarna Vetlanda, Sävsjö, Nässjö, Eksjö och Aneby bjöd på. Ca 200 bilar kom till start, bla. tättrion från Svenska Rallyt: Ingvar Carlsson, Per Eklund och Kenneth Eriksson. Nu blev det ingen av dessa herrar som vann, utan Uppsalas Thorbjörn Edling var hela minuten före Per Eklund. 3a blev Tomas "Gullarbo" Jansson. På fredagskvällen kördes en etapp på 5 SS för seeding till lördagen och efter den låg Bossing på 18:e plats totalt och 6:a i sin klass, 11 sekunder bakom ledaren Mats Jonsson. Mikael Heelge öppnade bäst av LMS:arna i specialklassen, sedan var det Wiggo 12 sekunder före Lars-Inge och Thomas Nihlsson. Tyvärr drog vi på oss 10 transportprickar men vi tappade inte någon placering utan vi var 5:a i klassen efter fredagsetappen. Omstart var det från Vetlanda torg på lördagsmorgonen och då väntade 15 specialsträckor som mestadels var helt underbara att åka på. Fram till uppehållet i Aneby hade Bossing tappat två placeringar på grund av bromsproblem. Mikael Heelge hade avancerat 17 placeringar i totalprislistan och låg nu 78:a totalt. Jag själv låg 95: totalt och 4:a i 1300-klassen. Wiggo och Thomas Nihlsson låg sekundlika och 8 sekunder efter var Lars-Inge. Nu återstod bara 5 SS till målet. Bossing tog tillbaks sin 6:e plats och var bara fyra sek. ifrån femteplatsen. Totalt blev det en 16:e plats vilket talar för sig självt om vilken elitförare Bossing är. I specialklassen blev Mikael Heelge 24:a efter en mycket väl genomförd tävling. Lars-Inge pressade sig förbi Wiggo med 3 sek under så de hade en hård fight tävlingen igenom. Thomas Nihlsson som körde sin första SM-tävling blev 7:a i 1600-klassen och fick 4 SM poäng och var givetvis glad över resultatet. För min egen del så grinade mig oturen rakt i ansiktet då det blev en punktering efter två kilometer på Ränneslätt och den sträckan var. 1,6 kilometer, där försvann 2 .minuter och 4:e platsen omedelbart, men vi tog oss i mål och kom på 7:e plats i klassen. Det roliga var väl att alla 6 LMS-are tog sig i mål. När hände det sist i en SM-tävling?

 

 

Ydrerundan 1/7 1989

 

3:e deltävlingen i vårt öppna DM kördes första Lördagen i juni nere i Österbymo. Fullt startfält och många duktiga förare på startlinjen gjorde tävlingen intressant. Totalsegern gick till Gästrikeföraren Per-Arne Ljung som även vann Mjölbypokalen. Opelföraren var 3 sekunder snabbare an Rogga Jonsson NMK i en Mazda. Hemmaseger blev det i nationella klassen där Tomas -Johansson , i sin Kadett, var 22 sekunder före Lennart Hessel från Eksjö. Bästa LMS:are blev Wiggo i sin Golf GTI med en 23:e plats, vilket han givetvis inte var speciellt nöjd med. Lars-Inge Qvist bommade ett vägbyte i hög fart och förlorade ca 30 sekunder och kom bara 36:a. Upp till 1600cc åkte Owe Sterneling som genom sin 3:e plats gick upp till delad 6:e plats i ÖÖM. Seger blev det för mig i 1300-klassen efter en problemfri resa. 12 sekunder till 2:an blev marginalen. Pelle Norén hade otur med sin Opel som gick trögt från början och slutade med ett motorras. Då gick det bättre för Anders Brandt som vann B-1600 med hela 45 sekunder.15 tjejer startade också tävlingen ingick i RM. Norrtäljetjejen Lotta Lundqvist vann som väntat före Lizbeth Kerttu, Stenungsund. Britt Heelge körde sin första tävling för året och kom 12:a.

 

 

Rally i Tjeckoslovakien 14 15/7 1989

 

Det var många år sedan LMS:are körde rally utomlands. Mig veterligt var det Benke Bergström som i mitten av 70-talet vädrade sin Amazon i några utlandsstarter.

Nu var det dags igen och det var Peugeotförarna Bossing Karlsson och Thomas Nihlsson som åkte ner till Tjeckoslovakien tillsammans med 11 andra svenskar, där Ola Strömberg var den mest kända. Träning var tillåten så för en gångs skull hade kartläsarna full sysselsättning. För Bossings del höll tävlingen på att bli väldigt kort då han blåste av på ett mycket blåsigt ställe (Lunkan-ställe) men hade tur som bara tryckte in ett sidstycke och tappade under en minut. Fortsättningen gick mycket bättre och Bossing som hade Göran Eriksson vid sidan som vanligt gjorde nära nog sensation genom att lägga beslag på den totala 7:e platsen. Det var bara Ola Strömberg med sin SAAB 900 Turbo som var bättre av svenskarna, han blev 5:a totalt. För Thomas Nihlsson som också utomlandsdebuterade gick det också mycket bra. En punktering var väl det största bekymret, sedan flöt allt väl och Thomas kom i mål som 3:a i 1600-klasse och 25:a totalt. Vi i rallysektionen gratulerar er till dessa utlandsframgångar.

 

 

Rejmerallyt 4-5/8 1989

 

Det är 21 år sedan som det åktes SM på barmark i Östergötland. Den här gången var det NMK som arrangerade Majpokalen och jag tror att det var Björn Waldegård som vann med en Porsche 911 S. Nu var det åter dags, beroende på att vintern var så dålig att man var tvungen att flytta till sommaren, till väldigt mångas glädje. Tillsammans hade 160 förare anmält sig och samtliga toppförare som åkt "SM-serien. Att någon av Ingvar Carlsson (som just vunnit en VM-deltävling på Nya Zeeland), märkeskompisen Thorbjörn Edling (Mazda), Per Eklund (Lancia) eller Kenneth Eriksson (Toyota) skulle vinna trodde väl de flesta. Tyvärr bröt både Ingvar och Kenneth redan på inledande seedingsetappen som gick på 3 SS under fredagskvällen. Efter omstarten på lördagsmorgonen startade en klappjakt av sällan skådat slag. Eklund och Edling slogs om varje sekund på de sju sträckorna och inför SS 10 som var 5 kilometer så ledde Edling med en enda futtig sekund. Då satsade båda precis allt. I mål visade det sig att gammal är äldst, Per Eklund hade slagit Edling med 2 sekunder på sträckan och därmed bärgat segern med absolut minsta marginal, 1 sekund.

I näst största klassen, upp till 2000cc, var det lika hårt och där var givetvis östgöten Nalle Johansson inblandad. Efter 11 mils körning låg de exakt lika, men den här gången fick Nalle ge sig för Forshagas storstjärna Mats Jonsson åkte 2 sekunder fortare på sista sträckan. I samma klass åker ju Bossing som dagen till ära blivit tilläggsseedad av Svenska Bilsportsförbundet. Efter en ganska problemfri resa så slog sig Bossing fram till en hedrande 7:e plats i den stenhårda konkurrensen. Klassen under, upp till 1600cc åkte två LMS:are, Owe Sterneling och Thomas Nihlsson, Peugeot. Owe fick tyvärr ge sig när han närmade sig sträckorna i Stjärnorp (LMS-sträckor), då ett framhjul vek sig. Mycket bättre gick det för Thomas som gjorde sin hittills bästa körning. Fort och perfekt hela tiden och han fick belöning genom att i sin andra SM-start komma 4:a i klassen och få 10 SM-poäng.

I klassen 1300cc var som vanligt Cemoni Olsson först, han ligger för övrigt 2:a totalt i SM just nu. Kent Karlsson och jag representerade klubben här med våra 323 or. För Kent försvann 2:ans växel redan på SS 5, men han är ju inte typen som ger sig, utan han fortsatte och åkte så bra att han till slut blev 9:a i klassen och fick några SM-poäng. Nästan helt utan problem åkte jag själv och blev 4:a, endast 4 sekunder från prispallen, vilket kändes lite snopet då jag tappade 3:e platsen på näst sista sträckan som vår egen. Hela 63 bilar startade i nationella klassen. Segrare här blev Mats Karlsson, Opel Ascona. För Sven-Gunnar Wigh har det varit lite motigt i år sa han startade kanske lite försiktigt, men under lördagen gick det bättre och han körde upp sig åtskilliga placeringar för att till slut hamna på 20e plats. En som överraskade med att öppna hårt var Lars-Inge Qvist, som nu hade fått i en växellåda som fungerade till hundra. Det var en mycket glad Lars-Inge som satte sig i bilen på lördagsmorgonen. Fram till SS 7 gick allt som smort och han låg på mellan 15-20:e plats, då en vipparm gick av och då var det roliga slut för honom. Sist av alla att bryta tävlingen blev Mikael Heelge vars växellåda gick sönder strax före mål på sista SS, men Mikael var inte speciellt ledsen för det då han tyckte att körningen gått knyckigt hela tävlingen och att det visade sig att det inte var några dyrbara delar som gått sönder.
Klasseger blev det genom Anders Brandt som nu tog sitt sista uppklassningspoäng till A-förare. Anders hade allt under kontroll på ett tidigt stadium då konkurrenterna försvann ganska snabbt. LMS del i rallyt var bara 2 SS som sköttes med den äran av våra funktionärer. Representant för oss under hela uppläggningen av rallyt har Janne Andersson varit som jag tycker har gjort ett storjobb som vanligt.

 

Rallyhälsning

Berndt Carlsson

   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93