Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 3 1988.

 


Författare Berndt Carlsson,


CITY-BIL - Sviestadträffen 1/5 1988.

 

Banan var ganska lik fjolårets med tre inledande asfaltsprov och sedan en riktig SS ute vid Lagerlunda och som avslutning våran "nya" rallyslinga ute på Sviestad. Bossing försvarade segern från i fjol och hade hela 9 sek. till 2:an som var SMK Östgötas Göran Sehlin. Därefter var det sekundtätt, Lars-Inge Qvist blev totaltrea sekunden efter och ytterligare 3 efter var jag själv och på det kom jag 5:a i A-klassen och 6:a totalt.
På 18:e plats i A-klassen hittar vi Leif "Brandman" Karlsson som, gjorde come back efter 5-6 års frånvaro i skogen, han har inhandlat Janne Anderssons Manta, och gav visst publiken full valuta, för hade det gällt värsta sladden då hade Leif vunnit tävlingen överlägset.
Roligast var nog i alla fall att segraren i B-klassen blev Tomas Nihlsson som nu fick till en fullträff med nya Peugeoten. Pappa Rolf som var med och sponsrade tävlingen måste ha jublat efter Tomas fina åkning, som även gav en 5:e plats totalt. Att sen Bossing totalsegrade gör väl att nästa års sponsring av tävlingen är klar.
Ove Sterneling kom fin 5:a men var väl inte riktigt nöjd, men endast 3 sek. skiljde fram till 3:an.
I C-klassen blev Tommy Molijn bästa LMS:are med en 9:e plats, 12:a blev Britt Heelge, 13:e Bosse Danielsson, 19:e Anders Brandt och 20:e Göran Kaldenberg. Enkla men mycket bra prover gjorde att tävlingen blev sportsligt rättvis och att som avslutning kunna bjuda på ett av de finaste prisbord som vi sett här i Östergötland gör väl att vi även nästa år får bra startfält till vår RS-tävling. Prisernas värde låg runt 16-17.000: - som raggats ihop av Claes Lundqvist.



Skaraborgsnatta 6-7/5 1988.

 

Tävlingen som ingick i SM för nationella klassen samtidigt som den ingick i veterancupen hade samlat c:a 200 deltagare. Start och mål var förlagt till Hjo där en bana på totalt 30 mil skulle avverkas. Några av landets bästa gr. A-åkare var också på plats för att få lite extra träning och de var ofina nog att ta de två platserna totalt. Vann gjorde Tomas Jansson Gullabo före Harry Joki Västerås. I klassen som ingick i SM vann värmlänningen Mats Karlsson efter en sekundfight med Anders Nilsson Arboga. Bland de 85 A-förarna fanns bl.a. S-G "Wiggo" Wigh med och tog en 20:e plats efter en problemfri resa sånär som på en punktering, men "Wiggo" var väldigt besviken på vägarna som var mycket uppkörda. Mikael Heelge fick växelspaken i handen och fick därmed kasta in handduken. För Lars-Inge Qvist var det ändå sämre efter ett par punkteringar på seedningsetappen så ansåg han att det var totalt meningslöst att starta andra etappen bland de sista med tanke på att vägarna inte höll.

I veterancupen tog Tom Trana en klar seger efter en verkligt inspirerad körning. Peder Rengfors var naturligtvis med och åkte och blev här 3:a bland de drygt 20 åkarna. Om jag är rätt informerad så leder Peder cupen inför höstomgången.



Skänningeknixen VÖMK.

 

Det blev LMS-seger glädjande nog i RS-tävlingen som enbart gick på asfalt, det var Mikael Heelge som än en gång visade att han tillhör de främste på denna form av tävling. Som vanligt var det en sekundfight tävlingen igenom och endast 2 sek. efter var Björn Bäckström Botkyrka. 4: a totalt var segraren bland B-förarna, Ove Sterneling som t.o.m. hade en liten miss på SP7 annars kunde han blivit tvåa totalt.

 

 

Hallsbergsrundan

 

Björn Bäckström revanscherade sig från nederlaget i Skänninge dagen innan och kunde vinna med 3 sek. till Årjängs Stefan Bryntesson. Mikael Heelge hade inte riktigt samma flyt som dagen innan och blev denna gång 7:a. Ove Sterneling tog 2:a platsen efter Jari Saarinen Mjölby, så de bytte plats från dagen innan. Tomas Nihlsson var äntligen igång med sin Peugeot och åkte bra även han, en 6:e plats blev resultatet.


SMK Nyköping

 

RS-tävlingen Nyckeljakten hade bara en enda LMS:are på startlinjen och det var C-föraren Anders Brandt som gjorde väldigt fint ifrån sig och kom 2:a i sin klass.



 

Mjölbypokalen.

Endast ett 30-tal kände sig sugna att åka Mjölbypokalen i år, och det beror givetvis på att det var en väldigt kort RS-tävling. Göran Sehlin pallade för favorittrycket och vann med en sekund till. K-E Högberg även han NMK. 3:a i A-klassen blev Mikael Heelge slagen med 3 sek. B-föraren Ove Sterneling hade ingen lyckad dag och blev bara 7:a.


 

T-Turen 4/6 1988

 

Den andra deltävlingen i öppna östgötamästerskapet intresserade c:a 125 åkare. Start och mål var i Borensberg och banan gick norr ut och var drygt 10 mil varav c:a 5 mil var specialsträckor. Det blev stort manfall och endast 75 nådde målet. överlägsen segrare blev Cemoni Olsson Tranås i sin 4-hjulsdrivna Sierra. Tvåa totalt och segrare i klass nationell blev Krister Gunnarsson NMK sedan storfavoriten N-E Axelsson Ydre fick problem med bränsletillförseln på sista SS dock inte mer än att han blev 2:a och därmed kunde ta ledningen i DM-serien.
S-G Wigh låg inför sista sträckan sekunden efter Kent Ovist som blev 3:a men hade osmak att komma ifatt en förare som inte var uppmärksam nog och därför inte flyttade sig, så Wiggo fick åka sista biten i damm och blev översköljd med stensprut så den fina Golfen såg inte vacker ut med spräckta strålkastare och en vindruta som såg ut att ha varit med om ett eldöverfall och i ett vipps så tappade ekipaget 16 dyrbara sek. och sjönk till 9:e plats. Lars-Inge Qvist fick problem med temperaturen på sin Opel och vågade inte varva ut för fullt så han fick nöja sig med en 15:e plats. Tillbaks efter en tids uppehåll var Michael Andersson i en Volvo 242 och det avsiktligt lugnt och kom därmed på 21:a plats i klassen, Per Danielssons 142: a gick sönder omedelbart och gav därmed upp. I 1300-klassen var vi 3 LMS: are, alla åkte vi Mazda, och där kunde jag själv vinna och få 15 DM-poäng, René Pettersson var 2:a och fick 13 DM-poäng och gick därmed upp på 3:e plats totalt i ÖÖM.

Kent Karlsson var något efter, men har nu beställt högkompressionskolvar till sin bil så nu blir nog motståndet hårdare.

Bland B-förarna var Ove Sterneling ensam från klubben, ett stopp på första SS på drygt 2 minuter omintetgjorde en klar klasseger för på de övriga sträckorna var Ove den som gasade värst.
Glädjande nog hade vi 4 C-förare, av dessa åkte Göran Kaldenberg bäst blev 2:a i klassen upp till 1600 CC med sin V4:a. 3:a här blev Johan Fridlund som för första gången åkte V4:a. Anders Brandt som sålt sin fina SAAB hyrde för tävlingen Peter Appelskogs Datsun och blev 2:a i klassen upp till 1300. I special blev Johan Karlsson 14:e man med sin 142:a.

 

 

Suzuki-Cup

 

Många deltävlingar har nu genomförts i denna populära cup där bara gr-N Suzuki tillåts starta, c:a 20-25 bilar har det varit i de olika deltävlingarna.
Bra prispengar gör att flera gamla kändisar börjar åka igen och som det ser ut nu så kommer det att stå mellan Janne Henriksson Stockholm och Uppsalas Lasse Jansson. Hasse Nilsson som åker alla deltävlingar har åkt mycket bra och ligger inför sommaruppehållet på en 5:e plats så det måste väl AutoTrends boss Sven Almevik vara mycket nöjd med.



 

Peugeot-Cupen

 

Bossing Karlsson leder efter vårsäsongen över Staffan Trädgårdh som är det enda riktiga hotet. En av tävlingarna som ingick i denna cup var Teknisrundan i Örebro och här var det otroligt nära att det blivit totalseger för Bossing, men på slutet så blev det en rejäl avåkning och dyrbar tid gick till spillo så man fick nöja sig med en 7: e plats totalt. Tomas Nihlsson går från klarhet till klarhet och har nu lärt sig framhjulsdriften på sin 1600:a Peugeot så att de flesta i B-nationell får stryk och då ska vi veta att Tomas själv är ganska nyuppklassad, men det lär inte dröja förrän han gör Bossing sällskap i A-klassen.



 

LMS-framgångar i Tjustknäppen.

 

I rallytävlingen Tjustknäppen i Gamleby skördade Linköpings MS stora framgångar. Bland B-förarna körde Tomas Nihlsson in på en finfin andraplats. Tävlingen kördes dels som minirally och dels som RS-tävling. 250 ekipage kom till start för att delta i minirallyt.
Ove Sterneling och Anders Brandt tvingades dock bryta på grund av krångel. Tomas Nihlsson körde bra och kunde till slut placera sig som tvåa i sin klass medan Göran Karlsson knep tredjeplatsen i nationella klassen.
I RS-tävlingen deltog cirka 200 ekipage. Lars-Inge Ovist körde bra och blev femma bland A-förarna nationellt. Det räckte till en sjundeplats totalt.
Tomas Nihlsson körde återigen bra och vann lilla grupp A. Detta innebär att Tomas nu har blivit A-förare. Ove Sterneling gjorde bra ifrån sig och slutade som nia totalt. Det fattas bara en poäng för att Ove ska kunna ta steget upp till A-förarna. Anders Brandt slapp nu krångel och kunde vinna lilla grupp A. Tävlingen vanns totalt av storfavoriten Tomas Jansson, Kalmar AK, som var omöjlig i sin Audi Quattro.

 

Rallyhälsningar Berndt Carlsson.

 
 

 

   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93