Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 3 1987.

 

 

Författare Berndt Carlsson. 

 

 

Rally Nässjörundan 28/5 1987.

 

Årets tävling var kortare än tidigare år och hade även ett par prov inlagda, så det var en Rally Special enbart på grus. Det blev Anebys Håkan Karlsson som vann bland de drygt 100 startande. I lilla gr. A var jag och Rene med och det gick bra för oss båda, Min Mazda 323 som jag körde för tredje gången var lite kvickare än Renés SAAB. Jag blev 2:a i klassen och 11:a totalt och Rene klass 4:a och 15:e man totalt. Lasse Ringebrant körde sin första tävling för året och var bland de 10 bästa i A-spec.

 

Ydrerundan 27.6 1987.

Som vanligt kördes denna RS sista helgen i juni och fick hela 180 startande delvis beroende på att den ingick i öppna östgötamästerskapen. Rimos GTE-åkare Kent Gustavsson vann före Kenneth Johansson NMK i en Golf.
LMS hade en trio med A-förare och bäst lyckades inte helt oväntat S-G "Wiggo" Wigh före Hasse Nilsson och comebackande Per Danielsson som gjort i ordning en 142:a och ska vara med och leka igen. Britt Andersson kom 9:a i Ladies in action som denna gång hade samlat 20 tjejer. C-special hade 58 startande och där blev Tommy Molijn 11:a med in 142:a.

 
 

Hälsingerallyt 4/7 1987.

 

Ett riktigt sommarrally som många hade sett fram emot, bl.a. Lars-Inge Qvist som var en av de 170 startande. Lars-Inge kom i mål på c:a 30:e plats i specialklassen och så långt borde det väl varit bra. Men vägarna var under all kritik, det var mycket stenigt och punkteringarna var många. De fina bilarna var för bra och för snabba så där överskred de första 110-gränsen så det var bara att stryka dessa SS. Det lär inte bli lätt att arrangera tävlingar uppåt landet om de

inte får öka snittfarten. Två andra LMS:are som måste vara nöjda med sina insatser ar "Veteranerna" Peder Rengfors och Claes-Göran Österlund i sina Amazoner. Tom Trana vann och 3:a kom Peder och 4:a Claes-Göran.

 
 

Tranåsrallyt 1/8 1987.

 

Tävlingen ingick i Sydsvenska Mästerskapen och fick därför ihop över 200 deltagare. Efter 8 st jättefina SS gick segern till Forshagas stjärnförare Mats Jonsson före Opelkollegan Nalle Johansson. Bland de 58 i A-spec. fanns S-G "Wiggo" Wigh med sin vassa Golf GTI, en 7:e placering i det tuffa sällskapet var en fin bedrift. Andra som gjorde fina körningar var Opelförarna Hasse Nilsson och L-I Qvist som kom 14:e resp. 18:e plats. Mikael Heelge fick motorras på sin Escort. I klassen lilla gr. A blev jag 3:a efter en problemfri resa Ove Sterneling är i stöten nu igen, blev 3:a i B-spec. med sin Ascona. I C lilla gr. A kom Anders Brandt 5:a i sin fina V4:a.

 

 

Kils MK Killingen 8/8 1987

 

Värmländska Kil hade en deltävling i Peugeot-cupen så vår Bossing Karlsson fanns naturligtvis på plats. Det blev en sekundjakt på de bitvis snabba vägarna och Karlstads gamla stjärna Lars Carlsson har kommit i gammal god form och kunde vinna Peugeot-cupen före Staffan Trädgårds Hedemora och Bossing på 3:e plats. 10 sekunder var det bara mellan dessa herrar. Totalt vann juniorlandslagets S-0 Wahlfridsson i en Audi Quattro bland de 173 deltagarna. Bossing var 10:a totalt.

 

 

Uppvisningsrally Sviestad.

 

Tisdagen den 18.8. var det vår tur att visa vad vi kunde under speedweekveckan. Vi fick ihop hela Östgötaeliten med Nalle i spetsen. Därtill Tom Trana, Dag Pettersson och Hasse Lannsjö. Publiken kom i massor och uppskattningsvis var c:a 4.000 ute och gottade sig. Vi körde en sträcka 2 ggr och Nalle tog hem spelet före Micke Lindqvist. Peder Rengfors var värst av pojkarna över 40. Bättre PR för rallysporten kan vi inte få, först 4 tim. med fyra rallybilar på Gyllentorget 10-14 och sedan intervju med Tom Trana i 20 min. i Radio Östergötland och som avslutning 2 tim. fartfylld åkning på Motorstadion. Alla var överens, förarna sa, vi gör om det nästa år och publiken lovade att komma tillbaks.

TACK ALLA SOM HJÄLPTE TILL!

 

 

Knalledansen Borås 22/8. 1987.

 

Näst sista SM-deltävlingen gick i Borås med start lördag f.m. och målgång innan mörkret för de 200 startande. Lägg därtill 13 mil SS på toppenvägar så förstår Ni att tävlingen fick gott betyg. Totalsegern gick till Audiföraren Tomas Jansson från Gullabo, som gissningsvis får en fabrikssits nästa år vilket han är väl värd. Mikael Heelge körde sin Escort utan några som helst missöden och tog sig in på en 19:e plats bland de drygt 70 startande i A-spec. Tyvärr så tvingades jag själv att bryta tävlingen efter SS 6 då en drivknut hoppade isär, då jag slog emot en sten. Fram t.o.m. 6:an låga jag 5:a endast 16 sek. från ledande Bosse Granfors. Lustigt nog så bröt även Bossing efter SS 6 och efter vad vi kom fram till så var det exakt samma sten som fällde honom, fram dit låg han 3:a i sin klass. Kent Karlsson som åker lilla gr. A med sin SAAB fick bryta 2 SS före mål då växellådan lämnade in. Han låg då på poängplats i SM. Detta var Kents sista framträdande med V4:an, han lämnar nu SAAB efter 12-14 år och kommer nu att åka Mazda 323.

 

 

SMK Motala T-Turen 22/8 1987.

 

Med 2 sek. marginal segrade Stig Falk i sin BMW före klubbkompisen Göran Andersson i en GTE. S-G "Wiggo"Wigh har fått upp ett mycket högt tempo sedan han lämnade SAAB:en mot den betydligt konkurrenskraftigare VW Golfen, nu var han hack i häl på tättrion tävlingen igenom och blev alltså 4:a totalt. Grattis!
Även Lars-Inge Ovist har ökat i tempo och trots att han var av lite i en sväng på första så blev han 8:a.
B-föraren Ove Sterneling åker mot en A-licens och blev denna gång 4:a, men ack så nära att det slutat illa i sista svängen. I C lilla gr. A åkte Anders Brandt till sig en 2:a plats. Bra gjort!

 

 

Viksåttan 5/9 1987

 

Sista deltävlingen i ÖÖM gick i Valdemarsvik dit 160 bilar kom till start. Vägarna var som vanligt där nere, bland det krokigaste som finns i Sverige. Två man kunde vinna Östgötamästerskapen och 10.000 kr det var Kenneth Johansson NMK Golf GTI och Ydres N-E Axelsson Opel Kadett GTE. I nämnd ordning blev de totaletta och tvåa, så Axelsson fick nöja sig med silver och 8.000 kr vilket inte heller är dåligt. Att Wiggo är med och slåss i täten har vi lärt oss, så även denna gång trots att diffen inte verkade helt O .K. så blåser han in på en 5:e plats bland 44 A-spec. Strax efter på en 7:e plats kör Mikael Heelge in sin Escort och det måste vara en av hans absolut bästa tävlingar. Hasse Nilsson och Lars-Inge Qvist kom runt 15:e plats, Hasse var av något och Lars-Inge åker nog aningen för brett på dessa krokiga vägar. I lilla gr. A fick jag nöjet att stå högst på pallen efter det att allt hade stämt så när som på en liten avåkning på SS 1. Tiden blev till slut så pass bra att jag blev 11:a totalt. I B-spec. hade vi förhoppningar om Ove Sterneling som fått med sig broder Tommy i högerstolen, allt gick bra i tre sträckor, men sedan gick paret över styr på den beryktade Knappekullasträckan.

 

 

Dackefejden Växjö 12/9 1987.

 

Sista deltävlingen i SM -87 fick se samma segrare som i Borås, nämligen Tomas "Gulle" Jansson som är i praktform just nu med sin Audi Quattro. Bossing Karlsson och Hasse Gustafsson gjorde en formidabel körning och var mycket nära en klasseger, med 4 sek. marginal vann Peugeotföraren Anders Lundin och då ska vi veta att Bossing gjorde en miss vid en chikan och fick backa. Annars djä. ...
Intressant start gjorde René Pettersson som har köpt en Mazda 323 men inte hunnit köra en meter innan start. Alla som känner René vet att kan köra och det bevisade han med att köra in på 9:e plats i klassen och nypa 2 SM-poäng. Mikael Heelge bröt av okänd anledning. Veterankuppen körde även de sin sista deltävling, Peder var som vanligt med i topp och kom denna gång tvåa efter K-O Ölmin. Det innebär också att Peder kom tvåa efter Tom Trana i cupen Claes-Göran Österlund öppnade men nådde tyvärr inte målet.

 

Berndt Carlsson

 

   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93