Vad rallysektionen skrev i LMS-aren 3 1986.

 

SM-rally 3.5. Älmhult.
Gunnar Pettersson från Örebro vann i sin Audi Quattro Silverratten före märkeskollegan "Eken" Johansson, Ludvika. Juniorstjärnan Tomas Jansson från Gullarbo RC vann specialklassen, som samlat hela Sverigeeliten, hela 106 A-förare fanns med i spec. klassen. Här gjorde Bossing Karlsson en strålande körning på de luriga småländska byvägarna och körde in på en 5:e plats vilket även innebar 8:e totalt i det 200 man starka fältet. Denna prestation är nog en av de allra främsta någon LMS:are någonsin svarat för. Nu får vi hålla tummarna för Bossing i de kvarvarande SM-tävlingarna Mälarrallyt och Emiltrofén. Mikael Heelge hade däremot ingen tur med sig, redan efter två sträckor fick han ge upp då något tekniskt fel uppstod.

20/5 och 27/5.
Första barmarkstävlingarna.
SMK Östgöta öppnade som vanligt med ett asfaltsrace som vanns av Ydres Nisse Axelsson. Bossing hade fint häng till sista provet år han tappade dyrbara sekunder vilket gjorde att han rasade till 5:e plats. Hasse Nilsson kom bara 100 m. på SP 1 då motorn totalrasade i hans Ascona. Janne Andersson och Lars-Inge Qvist var också med och båda åkte bra men tyvärr har jag ingen resultatlista att tillgå.

I Skänninge helgen efter revanscherade Bossing sig genom att bli totaltvåa efter en omöjlig Nisse Axelsson. 7:a blev Mikael Heelge i sin Escort 3 sek. före Mantaåkaren Janne Andersson. Ove Sterneling som åker i Bossings gamla Ascona A låg tvåa totalt då endast ett prov återstod, men åkte alldeles för yvigt och tappade några sekunder och ramlade ner till 5:e platsen totalt och även en B-förare gick om så det blev han "bara" 2:a på i klassen. Starkt gjort ändå! C-förare har vi ont om men på 8:e plats hittar vi Lars Fernström som rattar en Ford Escort. Bra! 

Sviestadträffen 1.5.
För några år sedan var denna tävling den första vårtävlingen men nu kör ju två andra Östgöta-klubbar innan och det har väl gjort sitt till att inte så många kommer för att åka asfalt. OK 70 är väl inte så dåligt men tidigare har vi ju haft c:a 120 startande så vi är väl lite bortskämda. Det gick inte att rå på Nisse Axelsson denna gång heller, han fortsatte sitt segertåg och vann med hela 9 sek. till Göran Sehlin som alltid håller sig väl framme. Bossing slog ner ett hinder jakten så det blev en 4:e placering denna gång. Lars-Inge Qvist har börjat komma igång ordentligt och blev nu 10:e trots att bilen inte vill gå rent hela tiden. B-föraren Ove Sterneling fortsätter att imponera trots att han rev ner ett hinder blev han klasstvåa. Som helhet var tävlingen bra, med undantag SP 1 där konorna stod alldeles för tätt, jag tycker det var lite för mycket MHF.

Nässjörundan 8.5.
6 sek. från den första totalsegern någonsin med en Fiat Uno Turbo var Cemoni Olsson i Nässjös fina MRY. Segern kom att gå till Norrahammars friskus Sven-Åke Angerd som rattade sin Ascona B briljant på de ganska snabba vägarna. Lars-Inge Qvist var nere och luftade sin Ascona som inte heller denna gång gick som den skulle och sedan var det ju några år sedan Lars-Inge åkte på grus, men tempot ökades efter hand så snart är nog farten tillräcklig. Sven-Gunnar Wigh kan även han bättre, nu tog han det lite lugnt och kom en bit ner i listan. Själv var jag med i min nyinköpta V4:a som inte alls behagade att gå så efter SS 2 bröt jag. Ove Sterneling hade även han problem med bilen som inte ville varva ur så det blev för honom en blyg 10:e placering i B-spec. där 31 startade.

Sydsvenska Rallyt. 17/5. 18/5. EM - SM.
Kanske var det sista gången vi hade möjlighet att se de originella gr. B-bilarna på en rallytävling här i Sverige, då det ju tyvärr har hänt alltför svåra olyckor med just de speciella plastracer. Stig Blomquist vann före Stig Andervang som båda körde 4-hjulsdrivna turbomatade Ford RS 200:a. Björn Waldegård blev 3:a i en Toyota Celica Turbo. En stor bedrift svarade Torbjörn Edling för som vann std B och blev 12:a totalt i sin lilla Mazda 323. 4:a i std B blev glädjande nog Kent Karlsson i sin slitna V4:a, han gjorde nära nog ett felfritt rally och att som privatförare med så små resurser är jag beredd att påstå att det är en av de största prestationerna i rallyt. Kent är väl värd framgångarna då han vid många tillfällen legat väl till för en bunt SM-poäng och sedan har alltid något gott på tok, nu kan vi gratta ännu en övrigseedad i SM.

SMK Valdemarsvik 7.6.
Göran Sehlin SMK Östgöta vann årets Miniåtta före Göran Andersson Tjust med 2 sekunder. 7:a i A-spec. kom Janne Andersson som slog sporadiskt åkande Lasse Ringebrant med 4 sek. Fortare än alla andra körde Mikael Heelge som faktiskt ledde tävlingen då bilen började krångla på SP 3.

Tjustknäppen MRY 12.7.
MRY mitt i semestern var ett populärt grepp som Tjust MK i Gamleby kom på. 135 startande kom det och därav många utsocknes, bl.a. totalsegraren Mikael Åhman från Uppländska Almunge i en VW Golf GTI. Men på de 4 sträckor av 5 så var Kent Karlsson Fjärås MK (utanför Göteborg) överlägsen i sin 242:a, men på sista rullade han och fick bryta. Hasse Nilsson var åter med i sin Ascona som nu fungerade perfekt och Hasse hade fint flyt i körningen och belönades med en 13:e plats i det fina startfältet. Strax efter kom L-E Qvist som också tyckte att det började släppa. B-föraren Ove Sterneling var av lite smått på de första sträckorna och förlorade tid och ville väl ta igen så mycket som möjligt och då gick det som det gick, det blev en avåkning av det grövre slaget så nu är det skrot, men den lovande ynglingen fixar nog en ny kaross så småningom.

Tjust MK. RS 13.7.
Dagen efter MRY-tävlingen så körde man en RS-tävling där 115 bilar kom till start. Total-segraren kom att heta Mikael Gustavsson och som tävlar för Kils M1 i Värmland, en Opel Ascona B var segerredskapet. På 2:a och 3:e plats kom två LMS:are, dessutom på samma tid, 2 sekunder efter totalsegraren, Lars-Inge Qvist fick till en fullträff och körde som i fornstora dar och var någon sekund före Hasse Nilsson på skiljesträckan. Hasse som givetvis också gjorde en toppinsats tappade någon eller några dyrbara sekunder i vändningen på sista SP:n och där kan en ev. totalseger gått förlorad. Det är glädjande att just dessa båda herrar fick till en sådan fin tävling då båda har haft problem med sina bilar tidigare.

Håkan Sundwallspokalen 16.8.
Det blev LMS-seger genom Bossing Karlsson i Östergyllens MRY. Den ståtliga pokalen som skänkts utav bilfirma Håkan Sundwall får nu Bossing behålla minst ett år. Tvåa blev hårdsatsande Melker Hilleby som var 7 sekunder efter. 10:a blev Mikael Heelge och 12:a Hasse Nilsson. Kent Karlsson gjorde återigen fint ifrån sig och kom på 3:e plats i std B. På 4:e plats kom S-G Wigh efter en mycket bra körning. Långt efter kom jag med min SAAB som inte vill gå som den ska. Största oturen hade Kenneth "Dalle" Karlsson, han låg faktiskt före Kent med 12 sek. när det bar iväg i naturen och av bilen blev bara skrot. C-föraren Tomas Nilsson blev fin 6:a bland 40 startande.

Berndt Carlsson

 

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93