SM-rally 3.5. Älmhult.
Gunnar Pettersson från Örebro vann i sin Audi Quattro Silverratten före
märkeskollegan "Eken" Johansson, Ludvika. Juniorstjärnan Tomas Jansson från
Gullarbo RC vann specialklassen, som samlat hela Sverigeeliten, hela 106
A-förare fanns med i spec. klassen. Här gjorde Bossing Karlsson en strålande
körning på de luriga småländska byvägarna och körde in på en 5:e plats
vilket även innebar 8:e totalt i det 200 man starka fältet. Denna prestation
är nog en av de allra främsta någon LMS:are någonsin svarat för. Nu får vi
hålla tummarna för Bossing i de kvarvarande SM-tävlingarna Mälarrallyt och
Emiltrofén. Mikael Heelge hade däremot ingen tur med sig, redan efter två
sträckor fick han ge upp då något tekniskt fel uppstod.
20/5 och 27/5.
Första barmarkstävlingarna.
SMK Östgöta öppnade som vanligt med ett asfaltsrace som vanns av Ydres Nisse
Axelsson. Bossing hade fint häng till sista provet år han tappade dyrbara
sekunder vilket gjorde att han rasade till 5:e plats. Hasse Nilsson kom bara
100 m. på SP 1 då motorn totalrasade i hans Ascona. Janne Andersson och
Lars-Inge Qvist var också med och båda åkte bra men tyvärr har jag ingen
resultatlista att tillgå.
I Skänninge helgen efter revanscherade Bossing sig genom att bli totaltvåa
efter en omöjlig Nisse Axelsson. 7:a blev Mikael Heelge i sin Escort 3 sek.
före Mantaåkaren Janne Andersson. Ove Sterneling som åker i Bossings gamla
Ascona A låg tvåa totalt då endast ett prov återstod, men åkte alldeles för
yvigt och tappade några sekunder och ramlade ner till 5:e platsen totalt och
även en B-förare gick om så det blev han "bara" 2:a på i klassen. Starkt
gjort ändå! C-förare har vi ont om men på 8:e plats hittar vi Lars Fernström
som rattar en Ford Escort. Bra!
Sviestadträffen 1.5.
För några år sedan var denna tävling den första vårtävlingen men nu kör ju
två andra Östgöta-klubbar innan och det har väl gjort sitt till att inte så
många kommer för att åka asfalt. OK 70 är väl inte så dåligt men tidigare
har vi ju haft c:a 120 startande så vi är väl lite bortskämda. Det gick inte
att rå på Nisse Axelsson denna gång heller, han fortsatte sitt segertåg och
vann med hela 9 sek. till Göran Sehlin som alltid håller sig väl framme.
Bossing slog ner ett hinder jakten så det blev en 4:e placering denna gång.
Lars-Inge Qvist har börjat komma igång ordentligt och blev nu 10:e trots att
bilen inte vill gå rent hela tiden. B-föraren Ove Sterneling fortsätter att
imponera trots att han rev ner ett hinder blev han klasstvåa. Som helhet var
tävlingen bra, med undantag SP 1 där konorna stod alldeles för tätt, jag
tycker det var lite för mycket MHF.
Nässjörundan 8.5.
6 sek. från den första totalsegern någonsin med en Fiat Uno Turbo var Cemoni
Olsson i Nässjös fina MRY. Segern kom att gå till Norrahammars friskus
Sven-Åke Angerd som rattade sin Ascona B briljant på de ganska snabba
vägarna. Lars-Inge Qvist var nere och luftade sin Ascona som inte heller
denna gång gick som den skulle och sedan var det ju några år sedan Lars-Inge
åkte på grus, men tempot ökades efter hand så snart är nog farten
tillräcklig. Sven-Gunnar Wigh kan även han bättre, nu tog han det lite lugnt
och kom en bit ner i listan. Själv var jag med i min nyinköpta V4:a som inte
alls behagade att gå så efter SS 2 bröt jag. Ove Sterneling hade även han
problem med bilen som inte ville varva ur så det blev för honom en blyg 10:e
placering i B-spec. där 31 startade.
Sydsvenska Rallyt.
17/5. 18/5. EM - SM.
Kanske var det sista gången vi hade möjlighet att se de originella gr.
B-bilarna på en rallytävling här i Sverige, då det ju tyvärr har hänt
alltför svåra olyckor med just de speciella plastracer. Stig Blomquist vann
före Stig Andervang som båda körde 4-hjulsdrivna turbomatade Ford RS 200:a.
Björn Waldegård blev 3:a i en Toyota Celica Turbo. En stor bedrift svarade
Torbjörn Edling för som vann std B och blev 12:a totalt i sin lilla Mazda
323. 4:a i std B blev glädjande nog Kent Karlsson i sin slitna V4:a, han
gjorde nära nog ett felfritt rally och att som privatförare med så små
resurser är jag beredd att påstå att det är en av de största prestationerna
i rallyt. Kent är väl värd framgångarna då han vid många tillfällen legat
väl till för en bunt SM-poäng och sedan har alltid något gott på tok, nu kan
vi gratta ännu en övrigseedad i SM.
SMK Valdemarsvik 7.6.
Göran Sehlin SMK Östgöta vann årets Miniåtta före Göran Andersson Tjust med
2 sekunder. 7:a i A-spec. kom Janne Andersson som slog sporadiskt åkande
Lasse Ringebrant med 4 sek. Fortare än alla andra körde Mikael Heelge som
faktiskt ledde tävlingen då bilen började krångla på SP 3.
Tjustknäppen MRY 12.7.
MRY mitt i semestern var ett populärt grepp som Tjust MK i Gamleby kom på.
135 startande kom det och därav många utsocknes, bl.a. totalsegraren Mikael
Åhman från Uppländska Almunge i en VW Golf GTI. Men på de 4 sträckor av 5 så
var Kent Karlsson Fjärås MK (utanför Göteborg) överlägsen i sin 242:a, men
på sista rullade han och fick bryta. Hasse Nilsson var åter med i sin Ascona
som nu fungerade perfekt och Hasse hade fint flyt i körningen och belönades
med en 13:e plats i det fina startfältet. Strax efter kom L-E Qvist som
också tyckte att det började släppa. B-föraren Ove Sterneling var av lite
smått på de första sträckorna och förlorade tid och ville väl ta igen så
mycket som möjligt och då gick det som det gick, det blev en avåkning av det
grövre slaget så nu är det skrot, men den lovande ynglingen fixar nog en ny
kaross så småningom.
Tjust MK. RS 13.7.
Dagen efter MRY-tävlingen så körde man en RS-tävling där 115 bilar kom till
start. Total-segraren kom att heta Mikael Gustavsson och som tävlar för Kils
M1 i Värmland, en Opel Ascona B var segerredskapet. På 2:a och 3:e plats kom
två LMS:are, dessutom på samma tid, 2 sekunder efter totalsegraren,
Lars-Inge Qvist fick till en fullträff och körde som i fornstora dar och var
någon sekund före Hasse Nilsson på skiljesträckan. Hasse som givetvis också
gjorde en toppinsats tappade någon eller några dyrbara sekunder i vändningen
på sista SP:n och där kan en ev. totalseger gått förlorad. Det är glädjande
att just dessa båda herrar fick till en sådan fin tävling då båda har haft
problem med sina bilar tidigare.
Håkan Sundwallspokalen
16.8.
Det blev LMS-seger genom Bossing Karlsson i Östergyllens MRY. Den ståtliga
pokalen som skänkts utav bilfirma Håkan Sundwall får nu Bossing behålla
minst ett år. Tvåa blev hårdsatsande Melker Hilleby som var 7 sekunder
efter. 10:a blev Mikael Heelge och 12:a Hasse Nilsson. Kent Karlsson gjorde
återigen fint ifrån sig och kom på 3:e plats i std B. På 4:e plats kom S-G
Wigh efter en mycket bra körning. Långt efter kom jag med min SAAB som inte
vill gå som den ska. Största oturen hade Kenneth "Dalle" Karlsson, han låg
faktiskt före Kent med 12 sek. när det bar iväg i naturen och av bilen blev
bara skrot. C-föraren Tomas Nilsson blev fin 6:a bland 40 startande.
Berndt Carlsson
|