Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr 3 1984.

 

MÅNADSMÖTE RALLY.
2:a tisdagen i månaden kl. 19.30 d.v.s. den 11 sept. 9 okt. 13 nov. 11 dec. o.s.v.
Samtliga hälsas välkomna till mötena - det är där vi skall diskutera ev. problem och kom gärna med dina fina idéer hur verksamheten skall bedrivas.
 

ÖSTGÖTARALLYT 20/1.
Återigen fick Östgötarallyt SM-status, i stort sett fanns hela svenska eliten med. Arrangörerna (nästan alla klubbar i Östergötland) fick mycket beröm för tävlingen. Det var väl bara första sträckan, som gick inne i en park där ej dubbdäck fick användas, som det med all rätt klagades på. Publiken var inte speciellt imponerad av bilar som halkade omkring i 10-15 km:s fart. LMS hade som vanligt några SS. En av dem var på Prästtomta där det som vanligt hände massor. Ola Strömberg ledde före Gunnar Pettersson innan bägge åkte av, och vips var juniorlandslagets L-E Thorp förbi och han behöll ledningen ända fram till mål. Audi Quattroföraren Mikael Eriksson vann gr. A och var 3:a totalt.

Vår egen Claes Carlgren i sin vassa 1800 Golf kom i mål med 6 SM-poäng. Efter en ivrig inledning med några små avåkningar, åkte han även av på Prästtomta och vippade men fick som tur var hjälp av några starka åskådare. I std B vann Roger Ericsson i en 4-hjulsdriven Subaru. Här åkte även vår egen Kent Karlsson i sin V 4:a på ett mycket övertygande sätt och körde hela rallyt i ett mycket högt tempo. K. K. tillhörde på några sträckor de absolut snabbaste, och inför avslutningen när bara några SS återstod låg han på 8-9:e plats. Sedan började lådan bråka och Kent tvivlade på att han skulle nå målet. På de två sista SS tappade han c:a 2 min. och sjönk då till tolfte plats och bärgade sista SM-pinnen. Men som sagt var det nära 4-5 poäng. Björn Lind och Bengt Andersson åkte också i varsin V 4:a. Björn korn i mål, men på vilken plats vet jag inte. Då det är över ett halvår sedan kan jag tyvärr inte minnas om Björn nådde ända fram. Förlåt mig, men det jag skriver är vad jag kan dra mig till minnes. Jag minns däremot att Bossing Karlsson var med och åkte riktigt bra till LMS egen sträcka, den över Bjäsäter, där blev det en rullning nedför en brant slänt.

PYLADTROFEN 28/1.
Tjust MK körde som vanligt på mycket krokiga och fina vägar. Tyvärr var det nästan mildväder ute och ganska moddigt. Mats Holmbom vann tävlingen före Håkan Lind. Std B vann den mycket lovande f.d. LMS:aren Pelle Sääv före Norrahammars storåkare Stefan Einarsson. Här blev S-G Wigh 7:a trots att han ej var helt nöjd. Jag var inte heller nöjd med mitt resultat, en 9:e plats. Utan några bortförklaringar så visade det sig trots allt att de med högre startnummer åkte betydligt fortare. I B-spec. åkte Volvoåkaren Royne Carlsson in på 7:e plats medan Erik Broberg som åkte i Jörgen Svenssons f.d. V 4:a kom 12:a. Erland Johansson, även han V 4:a, belade en 5:e plats bland C-förarna. Enda LMS:are som bröt var tävlingens huvudfavorit Claes Carlgren då motorn inte ville längre.
 

KLAPPJAKTEN 2/12.
För andra året i följd valde Ydre MK att sitt MRY en söndag i dagsljus vilket är mycket populärt bland förare och publik. Det blev Sörmlands seger genom Jan Björe som sekundslog Håkan Lindh. Bossing Karlsson var som vanligt först framme och kom denna gång 5:a i klassen och 6:a totalt. S-G "Wiggo" Wigh gjorde även han en storartad insats och kom här 5:a. För det fick han 13 DM-poäng då det bara var en östgöte före i resultatlistan. Kent Karlsson kom till slut på 10:e plats efter en våldsam avåkning på SS 2. Kenneth "Dalle" Karlsson hade osmak att rasa lådan redan på SS 1. Själv var jag också med, lättare avåkning på SS 1, rullning på sista sträckan och den dagen var förstörd. Våra B-förare skötte sig med den äran. Bäst var Micke Nilsson i sin potenta V 4:a, 3 sek ifrån klassegern var han, och ytterligare 4 sek efter var Janne Lingheimer som gjorde en jättebedrift att ta fram sin stora Volvo 142 till en 3:e plats Peter Andersson var även han fint framme och kom 6:a, och på 14: e plats kom Kurt-Inge Andersson. Enda LMS:are här som inte nådde målet var Royne Carlsson som även han rullade på sista sträckan. I C-special hade vi bara en startande och det var Kennet Johansson som blev 15:e man i klassen med sin Amazon.
 

TROFÉ ÖSTERGYLLEN 18/2.
Endast ett 50-tal ekipage ville vara med i årets 2:a DM tävling, varav 30 st var A-förare. Det blev glädjande nog Claes Carlgren som vann denna tävling, trots att han vid två. tillfällen blev hindrad av bilar som åkt av. På de andra sträckorna var han helt överlägsen. 2:a var ÅMK:s Bo Andersson som tyvärr bara kör ett par tävlingar per år, synd på ett så stort löfte. Bossing inledde i stor stil och låg 2:a efter 5 SS, men så blev det två urusla tider och det blev en jumboplats. Björn Lindh var även han av och tog sig in strax före Bossing. I std B gick det mycket bra. Kent Karlsson blev här 3:a efter en hård kamp med L-G Eriksson som vann och Tommy Andersson, Starletåkaren från Tranås. 4:a blev "Wiggo" Wigh som än en gång visade att han är en av länets jämnaste och säkraste förare. Ytterligare två LMS-V 4: or fanns med i klassen. Bengt Andersson som tog sig in på en 7:e plats i klassen, och jag själv som denna gång inte kom längre än 2 km på SS 1 där ett motorras satte stopp denna gång, förmodligen sviter från förra helgen då bilen låg på taket några sek med motorn igång. Våra B-förare fortsatte även denna tävling på ett förnämligt sätt. 2:a var här Janne Lingheimer före Peter Andersson. Royne Carlsson 4:a och Kurt-Inge Andersson 6:a. Mikael Nilsson misslyckades denna gång och tappade över 5 min efter en avåkning och kom därför sist. 

KOLMÅRDSRUNDAN 25/2.
Drygt 100 bilar kom till SMK Östgötas tävling. Som vanligt på mycket fina vägar, Vinnare blev Göran Åndberg, Nyköping. Bossing började i stor stil men for snart av vägen och förstörde ännu en helg ( det börjar bli ofta nu ). Vi fick istället glädja oss åt att Kent Karlsson och S-G Wigh hade en jättekamp tävlingen igenom och de gick in på 3:e resp. 4:e plats i std B. Endast 4 sek skilde dem åt, de var f.ö. 7:a och 8:a totalt. Mikael Nilsson var även harm med och jagade poäng till A-licensen, det blev väl 2 för en 8:e placering.

HJORTRUNDAN 11/2.
Bo Nordin från Hallsberg visade än en gång hur lovande han är genom att vinna detta rally. 2:a var en annan gosse som heller inte är så blyg, nämligen Pelle Sääv. En LMS: are var med där uppe och det var C-föraren Erland Johansson som körde till sig en 4:e plats. Bra gjort!

NOLIARALLYT SM 9/3.
Umeå AK stod som värd till årets sista vintertävling i SM. Hemmaföraren, den unge Quattrostjärnan Mikael Eriksson stod inte att hejda på de vrålsnabba vägarna. Glädjande nog var det östgötskt på andra plats genom Nalle Johansson. Återigen slog Claes Carlgren till och belade en 7:e plats och fick ytterligare 6 SM-poäng till sina 6 tidigare, han lämnade namn som Bror Danielsson m.fl. efter sig i resultatlistan. Vad det beträffar vägarna så var det inte många som tyckte om dem antingen var det vrålsnabbt eller annars var det dunk, dunk vägar.

SKÄNNINGEKNIXEN 14/4.
Asfaltsrace i Skänninge drog inte fler än 33 förare till start. Överlägsen vinnare blev Bossing Karlsson som inte gav de andra en chans. Närmaste man var hemmahoppet Peter Wallin som var hela 12 sek efter på den korta tävlingen.
 

MJÖLBYPOKALEN 20/11.
Kvarnvingarnas enda arrangemang nu för tiden är en RS-tävling men den drar mycket bra förare för det är ganska trevliga prov och sträckor. Klubbens båda Opelstjärnor Nalle Johansson och Håkan Lindh drog upp tempot från början och först på sista provet kunde Nalle spika sin seger som blev 1 sek. Bossing Karlsson var väl framme även denna gång. Nu blev han fin 5:a i det starka fältet. Delad 2:a i B-spec. var Mikael Nilsson. 5:a resp. 6:a var Peter Andersson och Royne Carlsson som nu alla närmar sig A-licensen med stormsteg.

SVIESTADTRÄFFEN  1/5.
Dags igen var det för den årligen återkommande RS-tävlingen. Tyvärr var det inte fler än 65 förare som kom till start. Men de som åkte tyckte att det var jättefina prover så de kommer nog isen Hemmasegern genom Bossing var det roligaste som kunde hända, det blev 2 sek marginal till Stockholmaren Peter Henell i en GTE och 4 sek till Kent Quist. Det kom även ett par av landets snabba Toyotaförare hit och förgyllde tillvaron. Det var Bo Zakrisson, Borlänge och Per Öberg, Eskilstuna så det var bra kvalitet på tävlingen.
 

HALLSBERGRUNDAN 15/4.
Ännu finare folk till start fick Hallsberg, men bara 60 sammanlagt. Mats Jonsson och Arne Allansson bl.a. Men det var tydligen för krångliga prov för över hälften körde fel någonstans. Kent Quist vann till slut tävlingen före Jan Björe. Mikael Heelge körde otroligt fort och bra så när som på en kona som medförde 15 sek tillägg. Det kunde ha blivit en placering bland de 5 bästa totalt annars.

MAJPOKALEN, 12/5.
Norrköpings MK kör numera sitt MRY vartannat år med tanke på hur svårt det är att få tag på vägar denna årstid. Sammanlagt 180 startande varav 100 A-förare. MK Rimos Anders Linden i en Magnumtrimmad GTE vann med en marginal på 4 sek till Nyköpings Tomas Johansson i en gammal Ascona-A med välpreparerad motor. Bland de 65 i A-spec. kom Bossing Karlsson på 17:e plats en sek efter S-0 Walfridsson, lillebror till Per-Inge och Lars-Erik, fortåkande brödratrio från Torsby. På de sju sträckorna skilde det inte mer än 2 sek, otroligt hur jämnt det kan vara Michael Andersson som inte kört på länge blev 46:a. Tomping Persson rattade en gammal Amazon och hade vissa bekymmer på några SS, han blev 50:e man. Arne Allansson, Ludvika vann inte helt oväntat std. B, där 22 ställde upp. Kent Karlsson blev bäste LMS:are med en 7:e plats, jag blev 9:a och S-G Wigh kom 11:a. Anders Wing blåste topplockspackningen. Klasseger blev det glädjande nog för Erik Broberg i Jörgen Svenssons gamla V 4:a. Janne Lingheimer körde in sin Volvo på en 7:e plats. I B-spec. Bland 41 C-förare tog Ove Sterneling en hedrande 10 e plats i sin 142:a. På 25:e resp. 29:e plats hittar vi Börje Gustavsson som kör en Ascona och Stefan Karlsson i en Ford Escort, båda var har var sin miss som kostade många placeringar.

SOUTH SWEDISH RALLY 18-20/5.
Sydsvenska Rallyt ingick i EM och SM för gr. A-bilar. Björn Waldegård gjorde ett av sina få framträdanden på svensk mark de senaste åren. Han vann också till slut i sin super-vassa Toyota Celica Turbo, en minut till godo på Ola Strömberg, SAAB Turbo. En för många stor sensation var på gång genom vår Claes Carlgren som åkte som ett troll. Det började visserligen illa med en velig funktionär på SS 1 som påförde några bilar en minut tillägg för tjuvstart, däribland Classe. Tiderna på övriga sträckor var helt i klass med Nalle, Thorp, Eken och Kalle Grundels. Mär tre SS återstod av de 32, alltså efter två dygns körning, låg Classe på 9:e plats totalt. Då hände det som inte får hända, diffen lägger av och bilen drar sig knappt framåt och inget annat än att bryta återstår. Rally kan vara mycket grymt ibland.

VIKINGRUNDAN 26/5.
Sörmlänningen Göran "Burken" Andersson tog hem SMK Östgötas RS där 100 ekipage ställde upp. Det var inte många LMS:are med denna gång. Jag är ingen större vän av RS men eftersom ingen asfalt var med och jag var sugen så efteranmälde jag mig. Per Öberg, Eskilstuna vann klassen och jag tog mig in på en 3:e plats trots laddningsproblem. Mikael Nilsson och Peter Andersson båda i V4 spec. körde av var sin drivknut och fick ge upp. Ove Sterling åkte bra igen och blev nu 7:a i C-spec.

NÄSSJÖRUNDAN 31/5.
Totalsegern kom att hamna hos Claes Carlgren som gjorde en helt perfekt körning, det måste ha suttit skönt efter det snöpliga slutet i Sydsvenska. 3 sek efter kom Bo Nordin, Hallsberg som även vann specialklassen. Lasse Ringebrant bröt på sista sträckan efter en avåkning. Cemoni Olsson, Tranås vann std. B. Mellan 7 och 17:e plats skilde c:a 20 sek så det var stenhårt. Kent Karlsson var bästa LMS: are med en 15:e plats. Kennet Karlsson kom på 19:e plats och Bengt Andersson blev 20:e man. Efter 4 SS låg jag 4 sek efter Kent men sedan blev det tvärstopp och rullning igen. Mikael Heelge bröt efter 3:an med sin Escort. Erik Broberg var också nere och åkte och trots ovana med snabba vägar så blev det en 4:e plats i klassen. Ove Sterling trivdes förträffligt, höll ner så pass bra att han tog en 2:a plats i C-spec. där det var hela 40 startande. Att det gick fort bevisas av att Classe Carlgren hade en Medelhastighet på 120 km/h på SS 1.

EKRUNDAN 16/6.
SMK Eksjö fick ihop ett mycket fint startfält och allt som allt kom 180 ekipage. Claes Carlgren var väl storfavorit men hade punktis på en sträcka och problem med växelföraren på en annan och det tog 1,5 min så loppet var kört, men på alla andra sträckor var han snabbast. En 3:e plats i klassen blev det trots allt. Östgötaseger blev det ändå genom Kennet Johansson NMK före en annan östgöte, nämligen Håkan Lindh. 

GULLABO 20/8
Det var ett smart drag att åka ett MRY 14 dagar innan SM-tävlingen Gränsfejden skulle gå av stapeln några mil därifrån. Där nere i sydöstra Småland finns ett helt underbart vägnät som lämpar sig för rally. Många av landets bättre chaufförer fanns på plats och det blev till slut Rimos Anders Lundin som vann före Nalle Johansson som hade 7 sek till godo på gr. A segraren och 3:an totalt Claes Carlgren som slog bl.a. herrar som L-E Thorp och Mats Jonsson. C-föraren Ove Sterneling har tidigare åkt fort i Småland och gjorde det igen. Han blev 5:a utav 47 så nu är väl B-licensen klar.

Berndt Carlsson

 

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93