MÅNADSMÖTE RALLY.
2:a tisdagen i månaden kl. 19.30 d.v.s. den 11 sept. 9 okt. 13 nov. 11 dec.
o.s.v.
Samtliga hälsas välkomna till mötena - det är där vi skall diskutera ev.
problem och kom gärna med dina fina idéer hur verksamheten skall bedrivas.
ÖSTGÖTARALLYT 20/1.
Återigen fick Östgötarallyt SM-status, i stort sett fanns hela svenska
eliten med. Arrangörerna (nästan alla klubbar i Östergötland) fick mycket
beröm för tävlingen. Det var väl bara första sträckan, som gick inne i en
park där ej dubbdäck fick användas, som det med all rätt klagades på.
Publiken var inte speciellt imponerad av bilar som halkade omkring i 10-15
km:s fart. LMS hade som vanligt några SS. En av dem var på Prästtomta där
det som vanligt hände massor. Ola Strömberg ledde före Gunnar Pettersson
innan bägge åkte av, och vips var juniorlandslagets L-E Thorp förbi och han
behöll ledningen ända fram till mål. Audi Quattroföraren Mikael Eriksson
vann gr. A och var 3:a totalt.
Vår egen Claes Carlgren i sin vassa 1800 Golf kom i mål med 6 SM-poäng.
Efter en ivrig inledning med några små avåkningar, åkte han även av på
Prästtomta och vippade men fick som tur var hjälp av några starka åskådare.
I std B vann Roger Ericsson i en 4-hjulsdriven Subaru. Här åkte även vår
egen Kent Karlsson i sin V 4:a på ett mycket övertygande sätt och körde hela
rallyt i ett mycket högt tempo. K. K. tillhörde på några sträckor de absolut
snabbaste, och inför avslutningen när bara några SS återstod låg han på
8-9:e plats. Sedan började lådan bråka och Kent tvivlade på att han skulle
nå målet. På de två sista SS tappade han c:a 2 min. och sjönk då till tolfte
plats och bärgade sista SM-pinnen. Men som sagt var det nära 4-5 poäng.
Björn Lind och Bengt Andersson åkte också i varsin V 4:a. Björn korn i mål,
men på vilken plats vet jag inte. Då det är över ett halvår sedan kan jag
tyvärr inte minnas om Björn nådde ända fram. Förlåt mig, men det jag skriver
är vad jag kan dra mig till minnes. Jag minns däremot att Bossing Karlsson
var med och åkte riktigt bra till LMS egen sträcka, den över Bjäsäter, där
blev det en rullning nedför en brant slänt.
PYLADTROFEN 28/1.
Tjust MK körde som vanligt på mycket krokiga och fina vägar. Tyvärr var det
nästan mildväder ute och ganska moddigt. Mats Holmbom vann tävlingen före
Håkan Lind. Std B vann den mycket lovande f.d. LMS:aren Pelle Sääv före
Norrahammars storåkare Stefan Einarsson. Här blev S-G Wigh 7:a trots att han
ej var helt nöjd. Jag var inte heller nöjd med mitt resultat, en 9:e plats.
Utan några bortförklaringar så visade det sig trots allt att de med högre
startnummer åkte betydligt fortare. I B-spec. åkte Volvoåkaren Royne
Carlsson in på 7:e plats medan Erik Broberg som åkte i Jörgen Svenssons f.d.
V 4:a kom 12:a. Erland Johansson, även han V 4:a, belade en 5:e plats bland
C-förarna. Enda LMS:are som bröt var tävlingens huvudfavorit Claes Carlgren
då motorn inte ville längre.
KLAPPJAKTEN 2/12.
För andra året i följd valde Ydre MK att sitt MRY en söndag i dagsljus
vilket är mycket populärt bland förare och publik. Det blev Sörmlands seger
genom Jan Björe som sekundslog Håkan Lindh. Bossing Karlsson var som vanligt
först framme och kom denna gång 5:a i klassen och 6:a totalt. S-G "Wiggo"
Wigh gjorde även han en storartad insats och kom här 5:a. För det fick han
13 DM-poäng då det bara var en östgöte före i resultatlistan. Kent Karlsson
kom till slut på 10:e plats efter en våldsam avåkning på SS 2. Kenneth
"Dalle" Karlsson hade osmak att rasa lådan redan på SS 1. Själv var jag
också med, lättare avåkning på SS 1, rullning på sista sträckan och den
dagen var förstörd. Våra B-förare skötte sig med den äran. Bäst var Micke
Nilsson i sin potenta V 4:a, 3 sek ifrån klassegern var han, och ytterligare
4 sek efter var Janne Lingheimer som gjorde en jättebedrift att ta fram sin
stora Volvo 142 till en 3:e plats Peter Andersson var även han fint framme
och kom 6:a, och på 14: e plats kom Kurt-Inge Andersson. Enda LMS:are här
som inte nådde målet var Royne Carlsson som även han rullade på sista
sträckan. I C-special hade vi bara en startande och det var Kennet Johansson
som blev 15:e man i klassen med sin Amazon.
TROFÉ ÖSTERGYLLEN
18/2.
Endast ett 50-tal ekipage ville vara med i årets 2:a DM tävling, varav 30 st
var A-förare. Det blev glädjande nog Claes Carlgren som vann denna tävling,
trots att han vid två. tillfällen blev hindrad av bilar som åkt av. På de
andra sträckorna var han helt överlägsen. 2:a var ÅMK:s Bo Andersson som
tyvärr bara kör ett par tävlingar per år, synd på ett så stort löfte.
Bossing inledde i stor stil och låg 2:a efter 5 SS, men så blev det två
urusla tider och det blev en jumboplats. Björn Lindh var även han av och tog
sig in strax före Bossing. I std B gick det mycket bra. Kent Karlsson blev
här 3:a efter en hård kamp med L-G Eriksson som vann och Tommy Andersson,
Starletåkaren från Tranås. 4:a blev "Wiggo" Wigh som än en gång visade att
han är en av länets jämnaste och säkraste förare. Ytterligare två LMS-V 4:
or fanns med i klassen. Bengt Andersson som tog sig in på en 7:e plats i
klassen, och jag själv som denna gång inte kom längre än 2 km på SS 1 där
ett motorras satte stopp denna gång, förmodligen sviter från förra helgen då
bilen låg på taket några sek med motorn igång. Våra B-förare fortsatte även
denna tävling på ett förnämligt sätt. 2:a var här Janne Lingheimer före
Peter Andersson. Royne Carlsson 4:a och Kurt-Inge Andersson 6:a. Mikael
Nilsson misslyckades denna gång och tappade över 5 min efter en avåkning och
kom därför sist.
KOLMÅRDSRUNDAN 25/2.
Drygt 100 bilar kom till SMK Östgötas tävling. Som vanligt på mycket fina
vägar, Vinnare blev Göran Åndberg, Nyköping. Bossing började i stor stil men
for snart av vägen och förstörde ännu en helg ( det börjar bli ofta nu ). Vi
fick istället glädja oss åt att Kent Karlsson och S-G Wigh hade en jättekamp
tävlingen igenom och de gick in på 3:e resp. 4:e plats i std B. Endast 4 sek
skilde dem åt, de var f.ö. 7:a och 8:a totalt. Mikael Nilsson var även harm
med och jagade poäng till A-licensen, det blev väl 2 för en 8:e placering.
HJORTRUNDAN 11/2.
Bo Nordin från Hallsberg visade än en gång hur lovande han är genom att
vinna detta rally. 2:a var en annan gosse som heller inte är så blyg,
nämligen Pelle Sääv. En LMS: are var med där uppe och det var C-föraren
Erland Johansson som körde till sig en 4:e plats. Bra gjort!
NOLIARALLYT SM 9/3.
Umeå AK stod som värd till årets sista vintertävling i SM. Hemmaföraren, den
unge Quattrostjärnan Mikael Eriksson stod inte att hejda på de vrålsnabba
vägarna. Glädjande nog var det östgötskt på andra plats genom Nalle
Johansson. Återigen slog Claes Carlgren till och belade en 7:e plats och
fick ytterligare 6 SM-poäng till sina 6 tidigare, han lämnade namn som Bror
Danielsson m.fl. efter sig i resultatlistan. Vad det beträffar vägarna så
var det inte många som tyckte om dem antingen var det vrålsnabbt eller
annars var det dunk, dunk vägar.
SKÄNNINGEKNIXEN 14/4.
Asfaltsrace i Skänninge drog inte fler än 33 förare till start. Överlägsen
vinnare blev Bossing Karlsson som inte gav de andra en chans. Närmaste man
var hemmahoppet Peter Wallin som var hela 12 sek efter på den korta
tävlingen.
MJÖLBYPOKALEN 20/11.
Kvarnvingarnas enda arrangemang nu för tiden är en RS-tävling men den drar
mycket bra förare för det är ganska trevliga prov och sträckor. Klubbens
båda Opelstjärnor Nalle Johansson och Håkan Lindh drog upp tempot från
början och först på sista provet kunde Nalle spika sin seger som blev 1 sek.
Bossing Karlsson var väl framme även denna gång. Nu blev han fin 5:a i det
starka fältet. Delad 2:a i B-spec. var Mikael Nilsson. 5:a resp. 6:a var
Peter Andersson och Royne Carlsson som nu alla närmar sig A-licensen med
stormsteg.
SVIESTADTRÄFFEN
1/5.
Dags igen var det för den årligen återkommande RS-tävlingen. Tyvärr var det
inte fler än 65 förare som kom till start. Men de som åkte tyckte att det
var jättefina prover så de kommer nog isen Hemmasegern genom Bossing var det
roligaste som kunde hända, det blev 2 sek marginal till Stockholmaren Peter
Henell i en GTE och 4 sek till Kent Quist. Det kom även ett par av landets
snabba Toyotaförare hit och förgyllde tillvaron. Det var Bo Zakrisson,
Borlänge och Per Öberg, Eskilstuna så det var bra kvalitet på tävlingen.
HALLSBERGRUNDAN 15/4.
Ännu finare folk till start fick Hallsberg, men bara 60 sammanlagt. Mats
Jonsson och Arne Allansson bl.a. Men det var tydligen för krångliga prov för
över hälften körde fel någonstans. Kent Quist vann till slut tävlingen före
Jan Björe. Mikael Heelge körde otroligt fort och bra så när som på en kona
som medförde 15 sek tillägg. Det kunde ha blivit en placering bland de 5
bästa totalt annars.
MAJPOKALEN, 12/5.
Norrköpings MK kör numera sitt MRY vartannat år med tanke på hur svårt det
är att få tag på vägar denna årstid. Sammanlagt 180 startande varav 100
A-förare. MK Rimos Anders Linden i en Magnumtrimmad GTE vann med en marginal
på 4 sek till Nyköpings Tomas Johansson i en gammal Ascona-A med
välpreparerad motor. Bland de 65 i A-spec. kom Bossing Karlsson på 17:e
plats en sek efter S-0 Walfridsson, lillebror till Per-Inge och Lars-Erik,
fortåkande brödratrio från Torsby. På de sju sträckorna skilde det inte mer
än 2 sek, otroligt hur jämnt det kan vara Michael Andersson som inte kört på
länge blev 46:a. Tomping Persson rattade en gammal Amazon och hade vissa
bekymmer på några SS, han blev 50:e man. Arne Allansson, Ludvika vann inte
helt oväntat std. B, där 22 ställde upp. Kent Karlsson blev bäste LMS:are
med en 7:e plats, jag blev 9:a och S-G Wigh kom 11:a. Anders Wing blåste
topplockspackningen. Klasseger blev det glädjande nog för Erik Broberg i
Jörgen Svenssons gamla V 4:a. Janne Lingheimer körde in sin Volvo på en 7:e
plats. I B-spec. Bland 41 C-förare tog Ove Sterneling en hedrande 10 e plats
i sin 142:a. På 25:e resp. 29:e plats hittar vi Börje Gustavsson som kör en
Ascona och Stefan Karlsson i en Ford Escort, båda var har var sin miss som
kostade många placeringar.
SOUTH SWEDISH RALLY
18-20/5.
Sydsvenska Rallyt ingick i EM och SM för gr. A-bilar. Björn Waldegård gjorde
ett av sina få framträdanden på svensk mark de senaste åren. Han vann också
till slut i sin super-vassa Toyota Celica Turbo, en minut till godo på Ola
Strömberg, SAAB Turbo. En för många stor sensation var på gång genom vår
Claes Carlgren som åkte som ett troll. Det började visserligen illa med en
velig funktionär på SS 1 som påförde några bilar en minut tillägg för
tjuvstart, däribland Classe. Tiderna på övriga sträckor var helt i klass med
Nalle, Thorp, Eken och Kalle Grundels. Mär tre SS återstod av de 32, alltså
efter två dygns körning, låg Classe på 9:e plats totalt. Då hände det som
inte får hända, diffen lägger av och bilen drar sig knappt framåt och inget
annat än att bryta återstår. Rally kan vara mycket grymt ibland.
VIKINGRUNDAN 26/5.
Sörmlänningen Göran "Burken" Andersson tog hem SMK Östgötas RS där 100
ekipage ställde upp. Det var inte många LMS:are med denna gång. Jag är ingen
större vän av RS men eftersom ingen asfalt var med och jag var sugen så
efteranmälde jag mig. Per Öberg, Eskilstuna vann klassen och jag tog mig in
på en 3:e plats trots laddningsproblem. Mikael Nilsson och Peter Andersson
båda i V4 spec. körde av var sin drivknut och fick ge upp. Ove Sterling åkte
bra igen och blev nu 7:a i C-spec.
NÄSSJÖRUNDAN 31/5.
Totalsegern kom att hamna hos Claes Carlgren som gjorde en helt perfekt
körning, det måste ha suttit skönt efter det snöpliga slutet i Sydsvenska. 3
sek efter kom Bo Nordin, Hallsberg som även vann specialklassen. Lasse
Ringebrant bröt på sista sträckan efter en avåkning. Cemoni Olsson, Tranås
vann std. B. Mellan 7 och 17:e plats skilde c:a 20 sek så det var stenhårt.
Kent Karlsson var bästa LMS: are med en 15:e plats. Kennet Karlsson kom på
19:e plats och Bengt Andersson blev 20:e man. Efter 4 SS låg jag 4 sek efter
Kent men sedan blev det tvärstopp och rullning igen. Mikael Heelge bröt
efter 3:an med sin Escort. Erik Broberg var också nere och åkte och trots
ovana med snabba vägar så blev det en 4:e plats i klassen. Ove Sterling
trivdes förträffligt, höll ner så pass bra att han tog en 2:a plats i
C-spec. där det var hela 40 startande. Att det gick fort bevisas av att
Classe Carlgren hade en Medelhastighet på 120 km/h på SS 1.
EKRUNDAN 16/6.
SMK Eksjö
fick ihop ett mycket fint startfält och allt som allt kom 180 ekipage. Claes
Carlgren var väl storfavorit men hade punktis på en sträcka och problem med
växelföraren på en annan och det tog 1,5 min så loppet var kört, men på alla
andra sträckor var han snabbast. En 3:e plats i klassen blev det trots allt.
Östgötaseger blev det ändå genom Kennet Johansson NMK före en annan östgöte,
nämligen Håkan Lindh.
GULLABO 20/8
Det var ett smart drag att åka ett MRY 14 dagar innan SM-tävlingen
Gränsfejden skulle gå av stapeln några mil därifrån. Där nere i sydöstra
Småland finns ett helt underbart vägnät som lämpar sig för rally. Många av
landets bättre chaufförer fanns på plats och det blev till slut Rimos Anders
Lundin som vann före Nalle Johansson som hade 7 sek till godo på gr. A
segraren och 3:an totalt Claes Carlgren som slog bl.a. herrar som L-E Thorp
och Mats Jonsson. C-föraren Ove Sterneling har tidigare åkt fort i Småland
och gjorde det igen. Han blev 5:a utav 47 så nu är väl B-licensen klar.
Berndt Carlsson
|