ROXENRUNDAN KUNDE KÖRAS.
Vintern såg ju inte ut att komma i år, alla tävlingar blev ju inställda i
januari men vi hade en väldig tur då vintern lagom infann sig c:a en vecka
innan tävlingen. Vi kunde räkna in 120 bilar till start, som denna gång var
förlagt till Motorcentrums fina lokaler på Tornby industriområde. Banan gick
som vanligt uppåt Stjärnorp o Prästtomta. Tävlingen kom att stå mellan Örjan
Hagberg Boxholm i en spec.V4:a och Bosse Farsbo FMS som vanligt i sin GTE,
de gav och tog och matchade varandra hela tävlingen igenom och det var till
sist en mycket glad Örjan Hagberg som till slut kunde vinna med 5 sek.
marginal. Grupp A-klassen vanns av N-E Axelsson Ydre i Mats Holmboms förra
Kadett före vår egen Claes Carlgren i sin VW Golf GTI som äntligen fick se
målet, detta var 3:e försöket så det kändes nog väldigt skönt. Tiderna
räckte till 4:e totalt för Axelsson och 5:e för Classe. Std. B vann NMK:s
rutinerade L-G Eriksson med 4 sek till godo på mig själv. 1 C-special åkte
Peter Holgersson mycket bra och kom på 7:e plats med sin Volvo 142. Alla
verkade nöjda med arrangemanget så när som på pilningen som inte var
konsekvent.
TVÅ LMS:ARE I
SOLIFERRALLYT.
I Falun heter motorklubben SMK Dala och de körde ett MRY med c:a 140
startande samtidigt som vi körde Roxenrundan. Std.B-åkarna S-G Wigh och P-A
Sääv tog med sina orange V4:or och drog norr ut för att få åka en ordentlig
vintertävling, (Pelle var även helgen innan uppe i Svealand, nämligen
Sandviken och åkte men då slutade det med en rullning då publiken plockat
bort pilarna vid ett vägbyte). Rimos Torsten Andersson som byggt om sin GTE
från gr.A till special vann efter en hård fight med Ljusdals Curt Göransson
även han i en GTE, 3 sek kom att skilja dessa herrar. I std. B då, där Pelle
och Wiggo åkte, jo där vann hemmaklubbens lovande junior Christer Steen före
Ove Öström Sandviken. Pelle åkte in på en 8:e plats medan Wiggo tog hand om
12:e platsen. Vägarna var mycket blandade, från dåligt till vrålsnabba
basvägar.
KAK-RALLYT 11-12-13
FEBRUARI Status: SM och VM.
Start och mål: Karlstad. Banans längd: 150 mil totalt, 47 mil SS fördelade
på 24 SS. Antal startande: 150 ekipage. Favoriter: Stig Blomquist, H
Mikkola, M Monton och Ari Vatanen. Antal bilar i mål: 71 st. Publik:
uppskattningsvis 300.000.
Amatör bland proffsen bl.a. Claes Carlgren och Jan Pettersson Linköpings MS
VW Golf GTI. Servicebil Audi 100 med släpkärra, 2 mekar. Mellan 20-30 däck.
Målsättning att ta sig i mål.
Att Hannu Mikkola vann före Stig Blomquist, Lasse Lampi och Michele Mouton
samtliga 4-hjulsdrivna Audi kommer väl de flesta ihåg, det kan även
tilläggas att Ingvar Carlsson vann SM i specialklassen, Kalle Grundel gr.A
och Arne Allansson std.B. Claes och Jan öppnade försiktigt för att om
möjligt lära sig att åka efter noter, det gick bättre ju längre tävlingen
led. Största problemet var som för så många andra att däcken tog mycket
stryk, även punkteringar åkte de på. Ett häftigt flyg på en nattsträcka
spräckte vindrutan i nedslaget. På sista etappen ökade de på tempot och
gasade sig upp på en 42 plats totalt och en 14:e plats i grupp A. En härlig
känsla att nå målet men klart mer påfrestande tävling än de kunde drömma om
innan start.
TROFÉ Östergyllen.
Örjan Hagberg Boxholm som tog hand om Trofé Östergyllen före Ydres Tomas
Johansson som var 4 sek. efter. Kent Karlsson LMS som nu lagt in en special
motor i sin V4:a tycks trivas bra med den, en mycket meriterande 4:e plats
blev det. Jonny Munk körde sin enda vintertävling men på ett sådant
vårdslöst sätt att han tappade samtliga dubb, vi kommer senare att utse
någon som kan lära ut hur man kör en bil mjukt och försiktigt. I std. B vann
VÖMK:s Håkan Liljebjär före jättelöftet Pelle Sääv som hade L-G Eriksson
flåsande i nacken två sek. blev marginalen. Ytterligare en sek. efter körde
S-G "Wiggo" Wigh in och gjorde nog sin absolut bästa tävling någonsin. På
6:e plats klart avhängd kom jag, 7:a Kent Karlsson och 9:a Roger Arvidsson.
Mikael Andersson blev bästa B-förare med en 9:e plats. I C std. B hittar vi
Erland Johansson på 3:e plats. Erik Carlsson belade 13:e platsen i C-spec.
med sin extremt slöa V4:a. Bröt gjorde Jörgen Svensson efter rullning, samma
sak hände Peter Andersson, medan blockpackningen blåste för Claes Carlgren
som hade öppnat mycket hårt på första sträckan.
KLAPPJAKT I DAGSLJUS.
Ydre MK fick ihop ett mycket fint startfält i den uppskjutna Klappjakten som
nu kom att köras en söndag mitt på ljusa dagen. 165 ekipage kunde
arrangörerna räkna in och där ibland Opels fabriksförare Björn "Nalle"
Johansson. Det kom att bli tredubbelt gr. A i total-prislistan, Nalle vann
som väntat före Finspångs stjärnförare Anders Sunnerberg och på tredje plats
kom glädjande nog Claes Carlgren som nu fick det mesta att stämma, två små
avåkningar som tog 20-30 sek var allt. En härlig avslutning på vintern som
började i dur och slutade i moll. Det fanns ännu en LMS:are som utmärkte sig
på ett förfärligt sätt det var Pelle Sääv som gjorde sin absolut bästa
tävling någonsin, för första gången segrade Pelle som A-förare, han slog
närmaste man som var Stefan Einarsson, elitåkare från Norrahammar med hela
57 sek. fantastiskt. 6:a i samma klass blev jag själv och det är jag mycket
nöjd med. 9:a kom Kent Karlsson och 10:a Roger Arvidsson. S-G "Wiggo" Wigh
bröt tyvärr denna gång då motorn ej behagade att gå. Örjan Hagberg Boxholm
vann specialklassen kom på det 4:a totalt. Kent Karlsson, Göran Larsson och
Lasse Ringebrant kom på 19, 20 och 24:e plats. I B-spec. placerade sig
junioren Michael Andersson på 18:e plats och come backande Mikael Nilsson på
21:a plats. Klasseger blev det i C-std. B genom Mats Persson som nästan hade
1 min till andre man. 18-årige Peter Holgersson gick in på 19:e plats i
C-spec. och bidrog därmed till att LMS hamnade på 2:a plats i Ö-seriens
första deltävling.
J—SM BORLÄNGE OCH
LIMA.
Första deltävlingen i årets J-SM kördes i Borlänge och som enda deltagare
från oss var Pelle Sääv som vi hoppades mycket utav. Tyvärr åkte Pelle utav
vägen och slog sönder en bromsskiva på SS3 så det var bara att ge upp. På
sträckorna dessförinnan hade han presterat tider bland de 4:a bästa. Nästa
deltävling skulle ha varit Östgötarallyt men det tillät inte vädret så då
fick Lima chansen att visa vad de gick för. En än gång åkte Pelle mycket
fort, men så hände det igen, en ny rullning som i och för sig inte var
speciellt våldsam men då inget folk fanns där tog det 3-4 min. att få upp
bilen och där försvann en given andra plats, nu blev det endast 1 SM-poäng
som tröst. Mikael Eriksson från Umeå fortsätter att imponera och har vunnit
de två första deltävlingarna och leder därmed gr.A. I spec. leder Lars-Erik
Torp efter två klass vinster. Std.B-klassen leds nu av Vansbros Håkan
Eriksson.
ASFALTSRACE I
NORRKÖPING OCH SKÄNNINGE.
SMK-Ö hade
fått ihop 120 deltagare till vårpremiären. NMK:s Roger Johnsson kom nu igen
efter ett års uppehåll och grejade segern före vår egen Bossing Karlsson som
kan konsten att åka fort på både asfalt och grus. Michael Andersson kan även
han det här med asfalt för han belade en fin 2:a plats bland de 39 B-förarna.
I Skänninge kunde man räkna in ett 70-tal förare som skulle nöta däck på 11
st SP. NMK-seger blev det även denna gång men nu var det unge lovande
Kadettåkaren Stefan Sandberg som var snabbast. Bossing Karlsson var även här
bästa LMS:are och gick in på 4:e plats totalt. Bra körde även Mikael Heelge
som nu belade 4:e platsen bland B-förarna med sin vassa Escort och det var
nog en härlig revansch efter den mediokra insatsen i Norrköping. Michael
Andersson kom bra även han, en 6:e plats blev resultatet.
MJÖLBYPOKALEN 23/4.
Ett hundratal förare, ställde upp i Kvarnvingarnas RS-tävling. NMK:aren
Stefan Sandberg visade nu igen att han är duktig RS-åkare, han stal nu
segern för Bosse Farsbo som tappade sin ledning på sista provet, som plåster
på såren vann Bosse ändå specialklassen då Sandberg åker i gr. A. Bossing
Karlsson var som vanligt med och slogs i toppenstriden, en fjärde plats blev
det denna gång. In på en 6:e plats i A-spec. åkte Bengt Andersson som gjorde
en av sina allra bästa tävlingar med sin 142:a Bland de 29 B-förarna så åkte
Michael Andersson och Mikael Heelge båda mycket fort och fint vilket gav dem
en 3:e resp. 4:e plats och flera uppklassningspoäng var. Royne Carlsson åkte
för första gången som B-förare och som aldrig förr har åkt RS, gjorde en
mycket bra prestation då han kom 9:a, rutinerade kartisen Lars-Inge Quist
bidrog nog till resultatet.
HJORTRUNDAN MRY 12/5.
Hjortkvarns MK fick ihop något över 200 bilar till sitt första sommar-MRY.
Favoriter var Ola Strömberg Turbo 99:a och Anders Sunnerberg Opel, men ingen
av dessa nådde målet, Ola rullade redan på SS 1 medan Sunnerbergs Opelmotor
rasade något senare. Håkan Lindh ser bara ut att bli bättre och bättre och
tog nu en mycket välmeriterad totalseger före Per Zander i en Manta spec.
2:a efter Håkan i gr. A och 5:a totalt blev Claes Carlgren som nu verkligen
fick till det och det måste ha känts oerhört skönt efter allt krångel.
MRY NÄSSJÖRUNDAN 12/5.
Samma dag som Hjortrundan gick ett MRY i Nässjö med ett 17O-tal startande.
Norrahammars S-A Angerd vann tävlingen före Gunnar Hermansson 242:a och
Claes Fredriksson Golf GTI. Bossing Karlsson åkte som alltid i Nässjö mycket
fort och kom 9:a i klassen där 47 startade. I std. B var Cemoni Olsson helt
överlägsen och här miste jag en 4:e plats på en retfull avåkning som kostade
10-12 sek. Nu blev jag delad 7:a. Kenneth Karlsson rullade sin nya fina SAAB
(andra racet) på SS 1.
ÅMK. RS.
Snabbast på alla sträckor och prov visserligen delat på ett par prov och
ändå inte vinna. Detta hände LMS:aren Claes Carlgren i årets Favör
Trekantspecial där ett 100-tal ställde upp. En kona i en målgård revs ner
och då får man 15 sek. extra och det räckte för att SMK Östgötas alltid
pålitlige Leif Karlsson skulle vinna med en enda futtig sekund, Classe var
alltså 14 sek. bättre i åktid på de korta proven och sträckorna med sin
vassa Golf som nu gick perfekt. En som inte hade turen med sig var Mikael
Heelge som tidigare i vår kört mycket bra med sin Escort, nu rullade han men
fortsatte till mål med ett blygsammare resultat än väntat.
EKRUNDAN 18/6.
SMK Eksjös MRY med 200 startande gick på en härlig sommardag, kanske på
gränsen till för varmt och dammigt för att publiken ska trivas. SMK Värnamos
mycket snabbe Opel-förare Thomas Thelin kom efteranmäld och satte alla andra
på plats. Det kunde mycket väl bli Östgöta seger genom Ydres Bertil Sandberg
som ledde efter 3 st. SS då bensinpumpen lade av i hans ganska nyköpta
242:a. Bertils klubbkompis Anders Hermansson vann std.-klassen där bl.a.
Pelle Sääv ställde upp, men han ställde även av ett 20-tal sek. på SS 2 så
det blev en 5:e plats. 68 st B-förare startade och här kom Ascona-åkarna
Michael Andersson 12:a. Mats Persson är en flitig åkare, var med även här
och blev klassfemma i C-std. B.
YDRERUNDAN. RS. 2/7.
214 bilar
startade i denna tävling som alltid körs denna helg. Fjolårssegraren Håkan
Lindh blev i år slagen med 5 sek. utav Kennet Johansson som har fått ett
väldigt fint flyt i sin körning, nu avgjordes detta på en tavla från Håkan
som drog på sig 15 sek. extra för påkört hinder, men även det räknas ju.
Bossing har tappat formen lite och var inte nöjd med sin 11:e placering. I
C-spec. var Peter Holgersson fint med, han kom 11:a bland hela 63 startande.
Även en damklass var med och det hade lockat 7 tjejer att ställa upp, vann
gjorde NMK:s Christina Hägg i en Manta GTE och på andra plats kom glädjande
nog Karin Johansson i Lasse Ringebrants Ascona. Höll på att glömma den fina
std. B-klassen efteranmälde Fiatåkaren Hasse Gustavsson Jönköping gasade
värst före Starlet-åkaren Bosse Granfors Eskilstuna, på tredje plats och
bästa V4:a åkare blev Jörgen Svensson som hade en sekund fight på alla
sträckor utan första med Pelle Sääv. I vändningen på SP 1 tippade Pelles bil
på sidan men snabba händer fick upp bilen blixtsnabbt och tidsförlusten blev
bara c:a 8 sek. vilket innebar att 4:e placeringen trots allt blev hans i
det 16-manna stora fältet.
TRANAS RALLYT 30/7.
MRY på sommaren är alltid poppis bland de tävlande, så även denna gång då
Team Skogsåkarna körde sitt första sommarrally. Över 300 ville vara med, c:a
240 fick starta, det fanns mycket fina namn med i startlistan.
Totalsegraren Ingvar Carlsson Nyköping i en hypervass BMW 323 slog Björn
Nalle Johanssons Opel Manta som dagen till ära försetts med förgasare
istället för insprutning med 10 sek.3:a resp. 4:a totalt blev de båda gr.
A-åkarna Håkan Lindh Mjölby och Esa Kotola Vetlanda, 2 sek. kom att skilja
dem åt. Bossing Karlsson var väl inte riktigt nöjd med sin 17:e plats i
klassen, men då ska vi veta att över 60 st var med och att förgasarna på
bilen var inställda på måfå, efter det att ett inbrott hade skett veckan
innan i Bossings verkstad där bl.a. förgasarna stulits. Kurt Karlsson tog
sig in på en 37:e plats medan A-förardebutanten Michael Andersson kom 46:a
efter att ha stått still lite på SS 2. Hans-Åke Gustavsson satt för andra
gången i Escorten. (Första gången ifjol). Hasse satte upp ett våldsamt tempo
redan på SS1 och höll stilen även på 2:an och låg då 8:a i klassen och 11:a
totalt, men på SS3 så var det slutkört för denna gång, krön till vänster och
avåkningen var ett faktum, bilen klarade sig men det tog allt för lång tid
att återvända igen.
Bertil Johansson Trollhättan vann std. B före hemmaidolen Cemoni Olsson som
snurrade på SS1 och blev 10-tal sek. efter där sedan sekund slog han Bertil
på de andra sträckorna men det räckte ej. Pelle Sääv öppnade starkt och var
4:a bland de 24 startande på SS1. En mindre avåkning på 2:an och en rejäl
kullerbytta på 3:an och det var bara att bryta. Jörgen Svensson började bra
även han men försvann redan på tvåan då vägen blev allt för smal. Även jag
var med och gjorde bort mig denna gång, på SS3 rullade jag in i skogen, då
det tog över 20 minuter att få bilen på vägen igen så bröt jag. I mål tog
sig Roger Arvidsson även om bilen såg ful ut efter allt för närgången
kontakt med ett villastaket, en 13:e plats blev det till slut. En come
backande, före detta seedad std-förare kan vi också glädja oss åt, det är
Anders Wing som inte tävlat sedan 1976 som nu kommer tillbaks i skogen, en
V4:a (f.d. Enokssons) har inhandlats och sedan överlät sin svåger att läsa.
Debuten har nu alltså skett, och det gick utan några större bekymmer, tittar
man på sträcktiderna så ser man tydligt att det gått fortare på slutet, så
nu får vi börja se upp. Janne Lingheimer och Thomas Nilsson båda åkande
142:or i B-special har nu kommit tillbaks efter något års frånvaro, de kom
att skilja 6 sek. dem emellan och det till Jannes fördel, 23:a och 25:a
bland 65 st blev resultatet. C-std.B kom Mats Persson 4:a i sin V4:a, i
samma klass kom Lars Karlsson 7:a. 2 C-Special-förare från LMS ställde upp
men ingen av dem nådde målet, Tomas Pettersson och Ove Sterneling heter
otursgrabbarna.
KULLINGSTROFÉN 6/8.
Herrljunga i Västergötland hör Kullings MS hemma, deras tävling är alltid
populär; i år hade arrangörerna tillåtit c:a 235 bilar att starta. Mycket
fint folk var anmält. Slutsegrare blev Bengt Thorsell Skara i en BDA-Escort,
sedan Fordkollegan Stig Andervang rullat både på SS2 och SS5, däremellan
varit snabbast. Björn "Nalle" Johansson punkterade på sista sträckan och
tappade där med ledningen men kunde ändå bli tvåa. En annan snabb herre var
Ingvar Carlsson sin superstarka BMW 323 I, men gaswiren gick av och Ingvar
fick hålla till godo med 5:e platsen. Straxt bakom denna ädla rallyadel smög
sig en viss H-A Gustavsson Linköpings MS, Ford Escort in, detta gällde
tyvärr bara fram till SS7 som var kvällens sista, där stannade plötsligt
bilen och det visade sig vara fördelaren som sagt upp sig. Hasses framfart
bevittnades på SS1 av undertecknad, ett fruktansvärt högt tempo, men ändå
så kontrollerat! Tiden enligt min klocka var densamma som slutsegraren
Thorsell hade. Dagen efter var vi i Kisa och tittade på en liten RS-tävling,
då kom motorjournalisten Claes Uddgren fram till mig och frågade vem denna
duktiga Escortåkare är, både i Tranås och i Herrljunga imponerade Hasse med
kanontider där Uddgren stått och klockat.
EM OCH SM i SYDSVENSKA
RALLYT.
|