Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr. 3 1981

 

RSA PÅ LÅNGFREDAGEN.

Det var SMK Östgöta som något djärvt valde denna dag för en RSA som gick på ett industriområde i Norrköping och sedan flera prov ute på Kråkvilan. Nästan 100 ekipage kom denna soliga dag till start och fick vara med om en kort men rolig och välarrangerad tävling. NMK.s annars så vilde ASCONA-förare Roggan Jonsson åkte mycket koncentrerat men ändå så fort att han vann med hela 12 sek. till Gävlestjärnan Björn Sjunning som i sintur hade två upp till Janne Österberg. Peder Regnfors kom till start i en nyinköpt ESCORT MK II som var mycket läcker att se på. Tyvärr åkte Peder fel på sista provet annars hade han en 6:e plats inom räckhåll.

NALLE VANN VÅRPREMIÄREN I KALMAR.
Som vanligt var Kalmar tidigt ute med sin Kvastdans och det var 160 åksugna förare som ställde upp och bland dem fanns många av de seedade i SM med. Nalle vann före Ola Strömberg och Gunnar Fagerlind. Std. A vann Roger Eriksson, Std B Arne Allansson före Tranås Cemoni Olsson. Bland B-förarna i specialklassen ställde enda LMS.aren upp och det var Tomas Persson som gjorde mycket bra ifrån sig med sin AMAZON, en 10:e plats blev resultatet.

OCH THORSELL VANN I ÄLMHULT.
Samma lördag som Kalmar körde så gick Silverratten i Älmhult och även där blev det ASCONA 400-seger genom SKARA.s Bengt Thorsell som hade en våldsam fight med Sjöbo.s Gunnar Gunnarsson i en häftig Escort MK 1, de slutade på exakt samma sekund och då fick SS 1 vara avgörande och där skilde det 1 sek. till Thorsells fördel. Sune Larsson från Norrahammar vann std. B och var 5:a totalt. Sven Åke Angerd Kinds MK vann den tunna std. A-klassen och var 4:a totalt. Som B-förare åkte Pelle Sääv för första gången och klarade sig mycket bra bland de 35 startande och kom in på en 15:e plats och hade nästa hel bil med sig i mål.

VÄLFÖRTJÄNT TOTALSEGER.
Når Finspångs MS körde sin RS-tävling ingående i Ö-serien fanns många jämngoda förare med och det var svårt att tippa vem som skulle vinna. Det enda säkra var att segraren skulle finnas bland de 50 A-förarna. Efter att NMK.s Roger Johnsson brutit på sista sträckan kunde Kent Qvist mycket välförtjänt ta hem sin första totalseger efter att ha figurerat i toppen i snart sagt varje tävling de sista åren här i Östergötland. Leif Karlsson SMK Östgöta var 7 sek. efter och ytterligare 1 sek. efter var Bossing Karlsson i sin Ascona som verkade ha tappat mycket effekt i motorn så det var starkt gjort att bli totaltrea. Att det var stenhårt förstår ni då nya kometen från Mjölby Håkan Lind var 1 sek. efter Bossing och att Bosse Farsbo som gjorde en utomordentlig tävling var 4 sek. efter Håkan och kom på en 6:e totalt. Börje Samuelsson var 16:e man i A-spec. där Benny Nordqvist tog sin stora 242:a till en 20:e plats. Leffe Karlsson bröt efter det att motorn gått sönder och Ingvald Fransson efter för hård kontakt med bakvagnen utanför vägen. Kennet Karlsson som åker B std. B gjorde en ny övertygande körning och blev 2:a i klassen efter NMK.s Tomas Andersson som t.o.m. var värre en alla i B-spec. Tomas Persson åker bara bättre och bättre nu blev det en 6:e plats trots en mindre miss på SS 7. Peter Didriksson har nu övergivit sin VW mot en betydligt vassare Amazon och det blev en 15:e plats i premiären. Placeringen efter belade Janne Andersson. I C-förarnas specialklass kom Uffe Bergström på 10:e plats bland de 35 startande. Uffe hade tagit med sin mer rutinerade broder i högerstolen. På 15:e plats kom Claes Lundqvist och som såg till att vi hade fullt lag i mål i Ö-serien där vi blev 2:a efter NMK. En sträcka fick dålig kritik för att den var mycket sönderkörd men för övrigt så skall FMS ha beröm för vägval och ett fint arrangemang.

VOLVO I TOPP.
MK Scandias RSB Stångåpromenaden som körde nere i Horn och Hycklingetrakten med tre stycken I42:or på prispallen, högst upp stod Kennet Johansson NMK, ÅMK.aren P.O. Simonsson och hårdgasande Leffan Andersson kom närmast. Det skilde 12 sek. mellan första och 5:e mans så det var väldigt hårt. Det skall sägas att samtliga fem hade låga start-nummer. Men de som hade höga hade inte en chans att hävda sig för vägarna var över lag mycket dåliga, enligt min mening var det sämsta jag någonsin varit med om och åkt, och jag satt som kartis i bil nr. 31.
Lars Inge Qvist var denna gång bästa LMS.are i A-spec. med en 14:e plats och Göran Larsson kom 6 sek. och platsen efter. För en gångs skull bröt Bosse Farsbo efter att ha åkt av vägen. Bland std. B bilarna så var Göran Lidebjär den snabbaste. På 3:e plats kom Stig Mattsson LMS. Vet ni inte vem han är ? Jo, Stig gjorde come back efter att hållit upp sedan våren 1976 och på den tiden tävlade den 29 årige kranföraren för MKS. På den tiden tog Stig i på ett sätt som gjorde att han sällan kom i mål, men nu verkar det som om han tänkt om. Vi önskar lycka till i fortsättningen.

Janne Andersson och Peter Didriksson lyckades bäst av våra B-förare (7:a och 10:a) och gick därmed in i laget för Ö-serien där vi blev 2:a efter NMK. Två I42:a åkare styrda av Kurt- Inge Andersson som blev fin 6:a och Claes Lundqvist 11:a försvarade våra färger bland C-förarna.

ESCORTSEGER I NÄSSJÖ.
Över 200 startande i Nässjörundan som var en mycket kort välarrangerad tävling på ganska snabba vägar. Vann gjorde Norrahammars Leif Grandt i sin nybyggda Escort före Amazonsuveränen Stig Andervang. Över 60 A-spec. var med och där blev Leif Karlsson 16:e man vilket betyder att han har hängt i som en besatt, 18 sek. bättre hade blivit en 10:e plats, 18 sämre hade inneburit ras till 23 plats, då förstår alla hur hårt det varit. Göran Svensson åkte tyvärr av på SS 3 och sjönk från 10:e till 17:e plats.

Benny Nordqvist kom precis i mitten av fältet medan Lasse Ringebrant tappade bort 100 sek. på SS 3 och kom 45:a. I std. B vann Cemoni Olsson med sin Fiat som lär ha I08 hk. på en tid som gav honom en 8:e plats totalt. Det var inte mindre än 27 startande i klassen där Jörgen Svensson måste ha gjort sin absolut bästa tävling genom att bli 5:a i detta fina sällskapet, tydligen trivs Jörgen i Nässjö för där gjorde han debut i höstas som A-förare och satte sig i respekt vid sitt första framträdande. Pelle Sääv åkte bland B-förarna för andra gången, men denna gång gick det olyckligt och redan efter 20 sek. på SS 1 en tvär vänster efter krön blev Pelles Waterloo, han rullade ner i en slänt och drog med sig en björk på vägen så bilen blev tyvärr bara skrot.

Peter Didriksson som är "klasskompis" med Pelle och som tidigare har haft mycket otur i sitt tävlande klarade sig fram till kvällens sista sträcka och straxt före mål hände det som inte fick hända, bilen skar ner i ett dike och rullade in i skogen så att även hans bil blev skrot. Vi får hoppas på att dessa båda herrar snart är tillbaks i skogen igen och att de använder bromsen något mer. I std. B så hade jag själv förmånen att låna Roland Appelskogs Datsun 11, trots ovana vid bilen så kom jag 3:a 12 sek. efter segraren och då förstår ni hur lättkörd bil det är.

RSA I TRANÅS.
Team Skogsåkarna lockade Pingstdagen med en kort RSA och ett 50-tal förare ställde upp. Tyvärr var ett prov för svårt för många kartläsare vilket fick till följd att de drog på sig många extra sekunder. Ett skyfall avgjorde väl hela tävlingen då många av de bättre A-förarna fick åka asfalten när sikten var dålig och proverna var glashala. Detta gynnade givetvis de senare startande. Tomas Johansson Ydre körde tävlingen i sämsta tänkbara förhållanden och överlät bilen i mål till kompisen N.E Axelsson som tackade genom att utklassa alla andra då det var mycket torrare ute. Det ifrågasattes om det var rätt att en A-förare skulle få åka sist på helt andra villkor än de andra. Göran Svensson som hade Håkan Linden med sig gjorde ett kardinalrull med Amazonen. Börje Samuelsson hade en miss på SP 2 och var därmed borta från täten.

VOLVO I TOPP.
Annars var en 2:a placering inom räckhåll, nu blev Börje 7:a i klassen. För andra gången körde jag Appelskogs Datsun, denna gång åkte Per Danielsson med och han skötte sig perfekt. Hade jag skött mig, lika bra så hade allt varit toppen. Redan på SP 2 så drog jag på mig 15 extraprickar då jag körde på en kona. Sedan gick det mycket bra och jag tog in 14 av de 15 sek. på den som vann klassen så det blev ändå en fin 2:a plats och en sensationell 4:e plats totalt. Kennet Karlsson och Krister Johansson körde båda i samma klass. Kennet gav upp efter att ha kört på flera hinder medan Krister bröt då motorn gick illa på sin nyinköpta Ascona som f.ö N.E. Axelsson tidigare ägt.

HASSE VÄL FRAMME I JSM.
Det blev Lars Erik Torph från Säffle väl förunnat att vinna andra deltävlingen i JSM som kördes i Ljungby. Torph ledde ju Östgötarallyt när han bröt på slutet p.g,a motorras. I std. B vann dalmasen Åke Eriksson för andra gången i rad. Hasse Nilsson som låg fyra efter Östgötarallyt kom nu 6:a vilket var en mycket bra körning och Hasse har nu alla möjligheter att avancera i tabellen om det slår för honom i JSM-finalen som går i Svenljunga. 165 ekipage deltog i tävlingen som gick på ganska snabba vägar väster om Ljungby.

HÅKAN LINDS FÖRSTA TOTALSEGER.
Ydrerundan hade i år fått in 210 anmälda till sin RS-tävling. 12 av dessa var med och tävlade i Ladies in action som är en serie för tjejer som mestadels går i Svealand. Eeva Juntunen, Esikilstuna med en vass Escort vann före Göteborgs Anette Nyholm i en 142:a. 5:a blev glädjande nog en LMS-tjej och det var Karin Johansson som var så duktig, Karin brukar ju annars sitta till höger i den bil hon nu rattade och då kör Lasse Ringebrant. Även 7:e platsen gick till LMS där Britt Andersson körde den Escort som Mikael Helge annars kör. Totalsegraren i tävlingen finns givetvis bland de 58 i A-spec. Sitt livs första men säkert inte den sista totalsegern tog nu Håkan Lind som ser ut att kunna nå ända upp till de stora stjärnorna i sporten. Bosse Farsbo visade åter igen sin skicklighet och jämnhet genom att bli 12:a. Inge Larsson, Benny Nordquist och Leffe Karlsson kom på 18:e, 20:e och 21:a plats. René Pettersson som sålt sin 99:a har köpt gamle svenske mästaren Kent-Bore Munthers std-B V 4:a. René hade inte glömt hur den skulle köras utan åkte fort från början och hade en ledning på 7 sek när en drivknut gick sönder och plötsligt låg de 15 sek efter täten och fick till slut nöja sig med en 5:e plats i klassen. Tomas Persson som åker i B-spec. med sin Amazon har många fina resultat bakom sig i år och tog denna gång hand om bronspengen bland 49 deltagare. Ändå fler närmare bestämt 67 st. deltog i C-spec. och där fick Claes Lundquist en välförtjänt 10:e placering efter mycket motigheter.

ÖVER 30 LMS:ARE I GREBORUNDAN.
ÅMK hade fått över 250 anmälda till sin RS-tävling som ingick i Ö-serien. Drygt 200 fick vara med och av dem var alltså över 30 från vår klubb. Segrade gjorde Tjusts 142:a-åkare Stig Falk efter en segsliten kamp med Kent Quist. Att det var sekundstrid i den välarrangerade tävlingen bevisas av att Bosse Farsbo, som gjorde ett storlopp och belade 7:e platsen i A-spec. där 48 deltog, var 4 futtiga sek. från en 3:e plats. Benny Nordquist slog emot ett träd och några stenar så det var bara att lämna in för den här gången. Leif Karlsson och Tommy Sterneling bröt båda på SS 5 med mekaniska fel. Std. B vanns av hemmaföraren Hasse Joelsson och där blev René Pettersson 5:a efter en ganska tam körning mot vad man är van vid att se. Jörgen Svensson kom 7:a efter att ha tappat mycket mark på de tre första proven där inte bilen gick, annars var tiderna genomgående bland de två tre bästa. Stig Mattsson åkte nu sin andra tävling med std. B-V 4:an och det slutade på SS 5 efter en ordentlig dikessyning.

Till sist vår 4:e deltagare i klassen som är Hasse Nilsson som skulle träna lite inför stundande JSM-finalen två veckor efter. Sista kurvan på SS 5 kom på alldeles för fort och bilen slog i en sten, studsade in i skogen, tuschade några träd och stannade till slut på några stora stenar. Av bilen var bara skrot, så nu vill det till om det ska bli någon final.
Bossing Karlsson kör tills vidare i std A i väntan på att specialmotorn ska bli klar, en 5:e plats var han nöjd med. 8:a kom där Börje Samuelsson. 51 st ställde upp i B-spec. och där visade Tomas Persson åter igen prov på att han är en duktig chaufför genom att ta hand om andraplatsen. Tomas kan nu köra avspänt resten av säsongen då ha har A-licensen klar. I B-std B fanns en LMS:are vid namn Erik Broberg med, och det är väl många som undrar vad det är för en kille. Jo, Erik körde i början på 70-talet med en tvåtakts SAAB, den sista tävlingen var marknadsnatta 1973, men nu är det alltså dags igen för den 30-årige lamphandlaren som i sin comeback körde lungt och behärskat I C-spec. så gjorde Janne Lingheimer mycket bra ifrån sig i det 62 man/kvinna starka fältet. Trots så högt startnummer som 201 och en motor som bitvis inte gick rent kom han 6:a. Kurt-Inge Andersson åkte också mycket bra och blev 9:a.

Bra insatser gjorde även Anders Kjellberg som blev 13:e man, Ulf Bergström som bytte bort sig genom att skicka iväg två hinder och dra på sig 30 extra prickar, han sjönk från en 7:e plats till en 22:a plats. LMS:tjejen Marie Karlsson som kör en riktig Amazon-special gasade ifrån över hälften av grabbarna. Bröt gjorde bl.a. Gunnar Folker i sin annars potenta V 4:a och Classe Lundquist som åkte mycket fort i inledningen, men stötte sedan ihop med några hårda föremål som växer i skogen. I Östgötaserien slog vi äntligen NMK men deras försprång är nog för stort för att göra något åt det.

SORGLIGT SLUT PÅ SHILLING 500.
Skillingaryd MK skickade iväg c:a 150 bilar på en bana som var 17 mil totalt och 8 mil specialsträckor. Tyvärr hände en mycket svår olycka på sista sträckan då en 24-årig Gislavedsförare omkom då han ramlade ur sin bil efter en avåkning. Hur bältet gått upp är ännu så länge oklart. Då olyckan hade hänt strök man sträckan omgående och räknade de andra tiderna på det som körts och det visade sig att Leif Nilsson, Hässleholm i en Ascona B vunnit före Skenes Stig Andervang. Göran Svensson, enda LMS:are bröt då motorn rasade i Asconan.

TOMAS VAR NAMNET FÖR DAGEN.
SMK Eksjö fick ihop ett mycket bra startfält i sitt MRY Ekrundan. Sammanlagt kom 150 förare till start och bland dem flerfaldige SM-Mästaren Ola Strömberg som också åkte fruktansvärt fort på alla sträckor utom en där han hade drygt 2 min. sämre tid än dom flesta och så mycket tid åker inte ens en sån kille in så resultatet blev inte så bra denna gång. Andra favoriter som bröt var Håkan Lind, Stig Falk och Christer Adolfsson som alla bröt efter avåkningar. Ydres tidigare så duktige SAAB-åkare Tomas Johansson som numera åker fort i en GTE fick allt att stämma och kunde ta sin livs första totalseger i ett MRY före en annan överraskning,

Team Skogsåkarnas Amazonåkare Hasse Backer som senaste tiden nått framskjutna placeringar i hård konkurrens så nästa gång är det kanske hans tur att vinna. Liksom i fjol slog Trollhättans Bertil Johansson, ÅMK:s Hasse Joelsson i std B så det blir nog en revanschsugen "Joel" i Vimmerbys SM-tävling i höst. Std A-segern gick till Kent Quist som hade LMS:aren Pelle Olausson i högerstolen. I B-special ställde tre LMS:are upp och där kan vi glädja oss åt att det blev Tomas Persson som tog hem guldet. Tomas har flera andraplaceringar tidigare i år så det här var väl kronan på verket. Peter Didriksson åkte också utmärkt och körde in på en fin 8:e plats. Mikael Helge var den 3:e B-föraren som startade men tyvärr vet jag ej vart han tog vägen, jag kan bara intyga att han hade väldigt bråttom på SS 1.

J

 
Framgångsrikt LMS-ekipage bland B-förarna 1982 Tomas Persson och Lars Härold.   LMS framgångsrika C-förare Magnus Edlund "in action", vinnare av C-förarstånkan 1980.
 
C-föraren Peter Andersson LMS i gastagen.   LMS kvinnliga ekipage, C-förarna Britt Andersson och Helena Johansson

SM-FINAL I SVENNLJUNGA.
Kinds MK hade väl hoppats på att få fullt startfält när man körde SM-finalen för juniorer. Tyvärr blev det som man kanske befarat att bara de som hade SM-poäng tidigare med chans att avancera som anmälde sig plus att distriktets egna givetvis ville vara med. Totalt segrade L-E Torph från Säffle i en 142:a före Stig Andervang. Dessa herrar kom nu 2,a resp. 3:a totalt i JSM för spec. bilar. Segrade gjorde Umeås Golfåkare Mikael Eriksson som denna kväll kom 3:a. Mats Holmbom, Valdemarsvik som kör en Opel GTE säkrade slutsegern genom att köra in på en 2:a plats. Till slut standard B där vi själva hade Hasse Nilsson på en 4:e plats med chans att komma på prispallen. 14 dagar innan så blev det ju skrot, men Hasse har ett gäng fina kompisar som ställt upp varje kväll och sent inpå nätterna för att byta kaross och de lyckades. Dagen innan avresan till Västergötland skulle det provköras och då nöp motorn så en renovering skedde mellan fredag och lördag. Hasse själv fick inte vara med då för han behövde ju vara utvilad till tävlingen på kvällen. Resan till Svenljunga gick bra, men målet på SS 3 nåddes aldrig. Vad hade hänt? Avancemang i SM var inte att tänka på och det värsta av allt, två veckors slit dag och natt var helt i onödan, för bilen var åter skrot. Stackars grabbar, de som jobbat så hårt och stackars Hasse som skall stå för kostnaderna. Åke Eriksson, Bärke MK som vunnit std B i de två första deltävlingarna säkrade titeln genom att åka in som 3:a.

Berndt Carlsson

 

 
 
 

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93