Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 2 1987. |
|||
Författare Berndt Carlsson.
Klappjakten 11/1 1987. Vintersäsongen inleddes med Ydres
tävling som hade start och mål i Kisa. Efteranmäld och i en helt nybyggd bil
dök Bossing upp och hade det föga avundsvärda jobbet att få åka först och
spåra. Stor favorit var väl ”Nalle” Johansson tillsammans med Kullings 99: a
åkare Kjell Olofsson. ”Nalle” försatte sina chanser omgående på SS1 där han
åkte av och tappade dryga minuten. Men Bossing som nu gjorden comeback efter
skrotningen i SM-finalen var ordentligt på bettet och slog till slut Kjell
Olofsson med 6 sekunder trots dåligt startnummer. Hasse Nilsson var inte
speciellt nöjd med sig själv men kom ända på 9: e plats.
Den förste att bryta rallyt var
Kent Karlsson som fick ett motorras redan på första riktiga sträckan.
Bossing Karlsson kom att starta som 3: e bil och var därmed chanslös i
tävlingen. Vi skall väl inte glömma bort vem som vann tävlingen, det var Audis fabriksförare Erik ”Eken” Johansson från Ludvika före Kolsvas Roger Eriksson i en Subaru. Arrangörsmässigt fungerade allt mycket bra, det väl bara det att allt hade varit mycket trevligare om man kunnat köra en dagtävling i stället för i 98% mörker.
Gästabudstrofen. Andra deltävlingen i SM avgjordes i Nyköping och där triumferade Mazdaåkaren Torbjörn Edling före "Eken" Johansson Quattro. Först av alla så startade 22 bilar i veteranklassen, där förarna måste vara fyllda 40 och bilarna ej tillverkade efter -65. Lasse Jönsson vann här totalt med sin extrema Porsche 904 före en mindre extrem Volvo Amazon körd av vår egen Peder Rengfors med bror Thomas i högerstolen. De slog Cooperföraren Lars-Ingvar Ytterbring och även Tom Trana som åker i en PV 544. En mycket intressant start
gjordes av Bossing Karlsson som nu skulle köra en Peugeot 205 GTI för Nya
Dieselimporten i Linköping. Bossing var ytterst nära att lägga av inför
detta året, hade inte just Rejmerallyt på hemmaplan varit första
SM-tävlingen så kanske Opeln hade sålts. Efter missen i detta rally hade
Rolf Nihlsson (Peugeotförsäljare i Linköping) lagt märke till Bossings
resultat de senaste åren och erbjöd honom en styrning under året. På de
första sträckorna fram till uppehållet kände han sig för. Sedan ökade han
och låg på 6:e plats i klassen med 5 SM-poäng inom räckhåll, då de på näst
sista SS fick punktering och typiskt nog tävlingens längsta sträcka, 2,5
mil, så det var bara att ge upp.
Roxenrundan.
Tävlingen ingick i år i öppna östgötamästerskapen och det gjorde väl sitt till att det blev 100-talet startande. Jan Andersson och Bength Andersson var även i år de stora eldsjälarna som fått ihop en fin bana norr om Ljungsbro. Det kom att bli en jättefight som inte avgjordes förrän sista sträckan över Bjäsäter, mellan Anders Ribbholm Sävsjö, i en Quattro och Cemoni Olsson, Tranås, i sin Fiat Turbo. Avgörandet blev till Cemonis fördel, då Anders rullade sin fina Audi och då det tog 10 min att få upp bilen på vägen igen, så var ju redan loppet kört. 2: a blev inte helt oväntat Ydres Kadettåkare Nisse Axelsson och tillika segrare i spec. Han hade i sin tur S-G "Wiggo" Wigh efter sig som återigen slog till och visade bestämt att han har kommit till toppen för att stanna. På 13: e plats körde Lars-Inge Quist in med sin Ascona B som inte ville gå rent. Hasse Nilsson och jag for av vägen på samma ställe på SS3. Kent Karlsson som lagt i spec.
motor efter östgötarallyt åkte även han av vägen, men på SS4. Dessförinnan
så hade det gått väldigt fort bla. totalsnabbast på SS1. 11:a blev Thomas far Rolf, som inte hade en chans på sonen och 12:a blev Kaj Bornemo, som äntligen efter allt trassel med nya bilen kunde genomföra tävlingen.
Trofé Östergyllen 21/2 1987.
Tyvärr för östgötarallyt så kom bara 50 åkare till start i denna fina tävling. Det var i första hand B och C-förare som svek. De flesta av länets snabba förare fanns på plats, däribland Björn "Nalle" Johansson som också infriade förväntningarna och vann men bara med 14 sek marginal till suveräne Volvoåkaren Ruben Davidsson. S-G "Wiggo" Wigh fortsätter att imponera med sin Golf och blev nu klasstrea före en annan LMS:are nämligen Pelle Sääv. Han fick till en fullträff med sin spec. V4:a. På 9:e plats kom Lasse Ringebrant
som körde sin första vintertävling så det var mer än godkänt. Peugeotkörande
Bossing Karlsson är nu på gång ordentligt, blev 5:a totalt endast 45 sek
efter "Nalle". sek i slutprotokollet och blev 13:e man totalt.
Bossing på gång.
Tranåsklubben Team Skogsåkarna åkte söndagen den 15 Holavedsrallyt på som vanligt mycket fina vägar. över 100 startade och totalsegern gick till hemmaklubben genom Cemoni Olsson. Klass 2:a och 5:a totalt blev nu Bossing Karlsson i sin nyinförskaffade Peugeot, vilket måste varit härligt efter ett par oturstävlingar. Sista vintertävlingen som ingick
i SM gick uppe i Borlänge och där kom första riktigt stora framgången med
nya bilen, en 3:e plats i klassen och 12 friska SM-poäng blev resultatet.
Det ska bli mycket intressant att följa ekipaget i fortsättningen.
Kolmårdsrundan.
Sista vintertävlingen i länet ingick i ÖÖM, så det blev ett stort startfält på 130 bilar. Tomas Johansson, Nyköping, sekundslog N-E Axelsson och 3:a blev Melker Hilleby. S-G "Wiggo" Wigh har en vintersäsong, som är helt fantastisk med tanke på att Golfen är ett nytt vapen för honom. Han blev nu 5:a och ligger bra till i DM. Pelle Sääv fick nu till ett bra åk och blev på det 11:a i klassen, bara 25 sek efter "Wiggo". 10 sek efter Pelle var Kent Karlsson, som för första gången i vinter kom i mål utan att ha bekymmer. En som hade bekymmer var däremot Hasse Nilsson, vars bil slirade på kopplingen. Rene och jag hade en hård fight i klassen, som för övrigt Tommy Andersson som vanligt vann. Denna gång var sekunderna på min sida, det blev 6 sek på de 6 milen SS. B-förare hade vi inga, men
däremot 3 st. C-förare. Bäst lyckades Tommy Molin som blev 14:e man och på
16:e Kaj Bornemo.
Rallyhälsningar Berndt Carlsson
|
|||
|