SM-RALLY SANDVIKEN 18.1.
Erik "Eken" Johansson vann även andra deltävlingen i årets SM före
Quattrokollegerna Mikael Eriksson, Sören Nilsson och Gunnar Pettersson.
Glädjande nog var Nalle Johansson snabbast av de tvåhjulsdrivna bilarna och
bärgade 6:e plats i klassen och totalt. Leif Asterhag tog segern i special
med en Toyota Celica före Stig Andervang Ford Escort. Trots en del små
bekymmer åkte Bossing Karlsson in på en 7:e plats i special där hela 74
ekipage ställde upp, skulle Bossing få till en tävling utan problem så går
ingen av de stora killarna säker. Mazdaseger blev det genom Torbjörn Edling
i std B som var hela 2,5 min före Starlet åkaren Göran Lindström. Kent
Karlsson hade tider bland de 10 bästa på de flesta SS men ett stopp på en SS
där handbromsen låste sig gjorde att han åkte ner till 15:e plats och utom
SM-poäng denna gång också.
SM-RALLY STOCKHOLM
3.3.
Ingvar Carlsson show, med nära 3 min vann han till närmaste man med
4-hjulsdrivna Mazda 323. När hände något sådant senast, det är nog minst 10
år sedan. Två LMS-are på startlinjen, som vanligt i SM var det Bossing och
Kent Karlsson. Båda bröt tidigt på SS1, bakaxel resp. motorras satte stopp.
Enda trösten var att de inte hann att slita på de dyra däcken.
BERGSLAGSRALLYT 3.1
Som vanligt kom många anmälningar till årets första SM, nära 200 startande
blev det och den som åkte fortast var Erik "Eken" Johansson som till i år
köpt Gunnar Petterssons Audi Quattro efter att de senaste 10 åren rattat
SAAB och dessförinnan Opel. 2:a totalt blev comebackande Sören Nilsson från
Kil, även han i en Audi. Vi hoppades väl att både Kent Karlsson och Bossing
Karlsson skulle kunna ordna en del SM-poäng till Linköping. Sista SM-pinnen
i std B (numera lilla gr A) blev Kents och det trots avåkning på den 8 mil
långa sträckan som är känd under namnet Björnjägarn. Bossing kom bara till
SS3 där en avåkning förstörde alla chanser till SM-poäng, så det blev att
bryta.
KLAPPJAKTEN 11.1.
Över 100 åkare ställde upp i Ydres MRY som i vanlig ordning gick mitt på
dan. Fjolårssegraren Esa Kotola vann helt överlägset och hade 40 sek upp
till Golfåkande Conny Carlsson från Ulricehamn. Klassegern i std B gick till
Tommy Andersson som hade hemmaplan och gav ingen annan någon chans att
sticka upp. Övriga var någorlunda jämna och jag kom 7:a och S-G "Wiggo" Wigh
blev 8:a. Hemmaseger blev det även i special där N-E Axelsson till slut vann
då Ydres andra toppåkare Tomas Johansson ställt av i en av de sista
svängarna på sista SS. På 16:e plats kom Mikael Andersson i sin 142:a och
två platser efter Lars-Inge Quist som inte fick sin Ascona att gå på lägre
varv. Royne Carlsson laddade på tok för hårt och åkte av på SS3 och var
bland de sista i klassen. C-föraren Johan Asplund åkte av och bröt med sin
V4:a.
VISAB-TROFÉN 28.12.
1985.
NMK arrangerade årets sista rallytävling på Vikbolandet med 11 korta men
utslagsgivande sträckor. 88 bilar startade varav en 4-hjulsdriven Audi
Quattro i händerna på Nyköpings Göran Åndberg som också helt planenligt vann
före NMK:s Roger Jonsson i en GTE. Då det var DM så gällde tävlingen
speciellt mycket för vår Kent Karlsson i std B, som var tvungen att hålla
Tommy Anderssons Toyota Starlet bakom sig, i det läget skulle Kent vinna
DM-guldet och få åka som övrigseedad i stora SM -86. Efter 10 sträckor så
ledde Kent med ett par futtiga sekunder över Tommy som för kvällen
premiärkörde Arne Allanssons segerrika vagn, men på sista korta sträckan tog
Ydreåkaren i som en dåre och slog Kent med 4 sek vilket innebar att de bytte
plats och Kent missade DM-tecknet med 2 sek marginal. 6:a i samma klass blev
jag själv utan några som helst dramatiska situationer vilket till stor del
berodde på att jag lånat Kaj Bornemos V4:a. I B-special kom Amazonåkande
Royne Carlsson på 14:e plats och i C-special åkte återigen Thomas Nilsson
bra och körde till sig en 6:e plats med sin 142:a medan V4:a åkande Johan
Asplund kom på 13:e plats.
T-TUREN 18.1
Endast 60-talet förare kom till SMK Motalas MRY med start och mål i
Borensberg. Något oväntat tog Hasse Joelsson hem segern i sin V4:a spec.
sekunden före Melker Hilleby Opel. 3:a totalt och segrare i lilla gr A blev
S-G "Wiggo" Wigh som gjorde en fantomåkning med sin enormt välskötta V4:a,
endast 8 sek skiljde fram till ÅMK-Joel. 4:a totalt var för oss då ett helt
okänt namn, Peter Jansson Västerås som även vann B-spec. i en Volvo 142:a,
men nu känner vi Peter bättre, han är nämligen bosatt i Linköping sedan
några månader och glädjande nog valde han LMS som sin nya klubb. Välkommen
Peter! 7:a totalt och tvåa efter Wiggo i klassen kom jag själv. Hasse
Nilsson blev 8:a i A-spec. och 12:a totalt, Hasse var bara några sek. efter
mig på alla SS. Royne Karlsson var med sin Amazon 7:a i B-spec. Seger i
C-spec. blev det genom Tomas Nilsson som var nära minuten före 2:an. Bröt
gjorde Kaj Bornemo efter avåkning på SS1.
ROXENRUNDAN 1.2.86.
In i det sista var det osäkert om det gick att genomföra vår traditionella
tävling. Anledningen var ett hattande fram och tillbaks angående nya och
gamla däckreglementet, missförstånd och olika tolkningar gjorde att vi
annonserade att även gamla däck fick användas för samtliga klasser.
Tvärnobben från SBF blev det då dispensen gick ut på fredagen den 31.1 och
Roxenrundan gick alltså 14 timmar försent. Till slut chansade man på att
över 50 skulle åka så tävlingen inte skulle få någon brakförlust. Till slut
kom 65 och ledningen var ganska nöjda. Quattrovinster har ni ju lärt er att
det blir om bara någon är med och inget undantag denna gång heller, långväga
gästen Christer Sunner, elitåkare från Kopparberg blev en värdig segrare
före Björn "Nalle" Johansson som glädjande nog ställde upp i vår tävling och
även öste beröm över arrangemanget.
Jörgen Svensson i en mycket pigg Mazda 323 gav inte oss andra en chans, jag
lyckades med att bli 2:a fyra sek. före S-G "Wiggo" Wigh, vi blev på det 9:a
och 10:a totalt. Synd var det om Kent Karlsson som fick problem med
laddningen på sista sträckan och tappade sin givna 2:a plats. Melker Hilleby
VÖMK vann special med sin Kadett GTE före en annan Opelförare, nämligen
Thomas Rundh NMK. Kurt Gryvik åkte en gammal SAAB tvåtakt så pass bra att
han blev 8:a i spec.-klassen. Två toppåkare som bröt var vår Bossing
Karlsson (motorfel) och Fordstjärnan Stig Andervang med ännu större
motorfel, båda redan på SS1. C-special var återigen Thomas Nilsson bra
framme och kom nu 8:a, 11:a blev Johan Asplund och 12:a Kaj Bornemo efter
att ha rullat på SS1. Banan som var lagd av Janne Andersson och Bengt
Andersson utgjorde bara 3 SS men hela 7,2 mil SS på otroligt fina
vintervägar. Start och mål var i Ljungsbro och sedan bar det som vanligt
norr ut över Stjärnorp och Prästtomta. Det var inte bara Nalle som berömde
tävlingen utan alla verkade nöjda och jag ger 5 getingar för hela tävlingen,
så sug i er Janne och Bengan, det är ni väl värda.
HOLAVEDSRALLYT 8.2.
Team Skogsåkarna i Tranås kunde glädja sig över att 108 deltagare kom till
start i sitt välarrangerade DM-rally som hade över 5 mil SS på härliga
vintervägar. Quattroåkande Esa Kotola vann som väntat lätt och hade över 1
min tillgodo på totaltvåan Tomas Johansson Ydre i sin Opel GTE. Hasse
Nilsson blev 21:a i A--spec. där 40 startade, efter att ha åkt c:a 15 sek
för sakta på SS1 där inget stämde för Opelåkaren. Michael Andersson åkte av
och bröt med sin 142:a. Lilla gr. A (gamla std B) vanns av favoriten Tommy
Andersson, Toyota Starlet. 5:a blev jag och endast 8 sek. från en 2:a plats.
Ytterligare 15 sek. efter mig kom S-G "Wiggo" Wigh och blev på det 7:a i
denna 16-mannagrupp. För en gång skull var så många anmälda i C-klassens
lilla gr. A att de ej sammanlottades med spec. Kaj Bornemo körde in på en
tredje plats trots att motorn var helsjuk när målet nåddes, så här behövs en
ordentlig renovering.
TROFÉ ÖSTERGYLLEN
21.2.
Första deltävlingen i det nyinstiftade öppna DM drog över 100 sugna förare
på ytterligare en fin vintertävling mitt på dan. Inte var det lätt att gissa
vem som skulle vinna, inte en 4-hjulsdriven bil fanns med bland de startande
och det gjorde ju sitt till för att det skulle bli spännande. När tiderna
räknats visade det sig att Sävsjös Golfåkare Anders Ribbholm varit den som
behärskat bilen och vägarna bäst, många var nog förvånade men Anders har
flera totalsegrar i vinter nere i Småland och för att kompensera fördelen
för hemmaåkarna hade han hyrt in LMS-aren Jan Pettersson tidigare kartis åt
Claes Carlgren. 2:a totalt var NMK-aren Tomas Rundh som har gjort en mycket
fin vintersäsong liksom Melker Hilleby som nu var 3:a. Bossing däremot har
det motigt just nu, denna gång fungerade bilen, men då blev det en avåkning
och ras ner till 11:e plats i klassen. Std-klassen vanns ännu en gång av
Tommy Andersson, Starlet och 2:a 20 sek. bakom kom jag vilket innebar 13:e
totalt, ytterligare 5 sek. efter kom René Pettersson som nu gjorde comeback
i rallyskogarna efter att i några år med storframgång åkt och sprätt skit på
folkracebanorna. 4:a här blev ännu en V4:a åkande LMS-are, nämligen S-G
"Wiggo" Wigh. För Kent Karlsson fortsätter det liksom för Bossing bara
elände, denna gång blev det en ordentlig rullning på SS3 efter en mycket fin
inledning. 7:a i C-spec. bland 34 kom Thomas Nilsson och på 11:e plats Kaj
Bornemo.
KAK-JÖNKÖPING MRY 3.3.
Ett 50-tal hade hörsammat Jönköpings inbjudan om ett kort MRY på 2 mil SS.
Bl.a. Hasse Nilsson och S-G Wigh åkte ner för att ge smålänningarna en
match. Hasse tog i så pass hårt att han lämnade vägen och tog två timmar på
sig att komma upp. Wiggo däremot gjorde en strålande körning och belade 2:a
platsen i std B tillsammans med hemmastjärnan Hasse Gustavsson i sin
Starlet, det var bara Åke Jacobsson Mönsterås som var några sekunder före.
Tävlingen vanns av Anders Ribbholm Sävsjö i en GTI-1800 före Skänninges
Melker Hilleby.
Berndt Carlsson
|