Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr 2 1982

 

TÄVLINGSPROGRAM 1982.

Maj
Lö 1

RS

Linköpings MS

Sviestadträffen

 

Lö 8

MRY

Älmhults MK

Silverratten

J-SM

Sö 9

RS

SMK Nyköping

Nyckeljakten

 

Lö 15

RY

DU-klubbarna

DU-rallyt

SM

Sö 16

RS

SMK Östgöta

 

 

To 20

MRY

Nässjö MK

Nässjörundan

KM

To 20

FR

SMK Motala

 

 

Lö 22

MRY

Norrköpings MK

Majpokalen

 

Sö 23

FR

Linköpings MS

(Eventuellt)?

 

Fr
28-31

RY

Sydsvenska Rallyt

EM

 

Juni
Lö 5

RS

Linköpings MS

Folkungaloppet

DM

Lö 5

MRY

MK Withala

AT-Hustrofén

 

Lö 12

RS

MK Scandia

Stångåpromenaden

Ö-serien

Lö 19

MRY

Kalmar MK Kvastdansen

 

SM

Juli
Lö 3

RS

Ydre MK

Ydrerundan

DM, KM, Ö-serien

Lö 31

RS

Kinda MK

 

 

Aug.
Sö 1

RS

Team Skogsåkarna

Tranås specialen

 

Lö 7

MRY

MK Sävsjö

Sten Sturetrofén

KM

Lö 7

RS

Tjust MK

 

 

Lö 14

RS

V. Österg. MK

Marknadsnatta

KM, Ö-serien

Sö 15

FR

Linköpings MS

 

 

Lö 21

RS

SMK Motala

Motalasvängen

DM, Ö-serien

Lö 28

RS

SMK Östgöta

Vargrundan

 

Lö 28

RS

Finspångs MS

 

 

Sept.
Lö 4

RS

Norrköpings MK

Spiralen

Ö-serien

Lö 4

MRY

Karlskrona AK

 

SM

Lö 11

MRY

SMK Valdemarsvik

Viksåttan

KM

Fr 17-18

MRY

7-Klubbars Mälarrallyt

 

 

Lö 18

MRY

Varbergs MK

 

J-SM

Lö 18

RS

Östergyllens RC

H. Sundvallspokal

KM

Lö 25

MRY

Jönköpingsklubbar

3-klubbars

 

Lö 25

MRY

Laxå MK

 

 

Lö 25

RS

Flens MS

 

 

Okt.
Lö 2

MRY

Asarums MS

Ekratten

 

Lö 2

MRY

Boxholms MK

Stenbocksrundan

 

Lö 2

RS

SMK Nyköping Lövdansen

 

 

Sö 3

BS

Linköpings MS

Bilspeedway

 

Lö 7

FR

Tjust MK

 

 

Nov.
Lö 6

MRY

Nässjö MK

Novemberskölden

 

Lö 13

MRY

Vimmerby MS

Emiltrofén

 

Lö 27

RS

MK Scandia

Scandiatrofén

 

Lö 27

RS

Hallsbergs MK

Hallsbergsjakten

 

Dec.
Lö 11

MRY

Åtvidabergs MK

Gruvrundan

Ö-serien

ROXENRUNDAN DEN 6/2.
Organisationskommittén vill framföra sitt stora tack till alla som i olika sysslor ställde upp och gjorde tävlingen till en bra tävling. Många kommer nog att minnas tävlingsdagen inte minst på grund av den extrema halka som uppstod på vägarna vid middagstid.

FOLKRACE DEN 21/2.
Organisationskommittén vill framföra ett stort tack till de som ställde sig till förfogande vid tävlingen. Med beklagande måste vi tyvärr konstatera att på en del poster blev underbemannat med funktionärer varför arbetsbördan blev väl stor på några håll. Sportsligt sett blev tävlingen lyckad och vi vill ännu en gång gratulera segerherren René Pettersson.

KOMMANDE TÄVLINGAR.
Den 1 maj kör vi rally special ute på Motorstadion "traditionsenlig vårträff kl.11 på Sviestad. Du och dina kompisar hälsas välkomna att deltaga eller vara funktionär. Kontakta tävlingsledaren Dag Johansson tel.171743 eller besiktningschefen Sven-Erik Svensson tel.128553, alt. 45039 om du är disponibel som funktionär.

FOLKRACE DEN 23 MAJ.
Den 23 maj kommer folkrace att arrangeras om intresse bland medlemmarna finns. Det är upp till dig som medlem nu att höra av dig till Jan Collan tel.158788, var du står i den här frågan. Helt klart är att vid fortsatta folkrace arrangemang på Motorstadion skall varje deltagande LMS-ekipage vid anmälan uppge minst en disponibel funktionär vid tävlingen det är den praxis vid haft vid rallytävlingar i många år. Alla skall ha klart för sig att vid folkrace arrangemang behövs totalt c:a 80 funktionärer tävlingsdagen. Därav en organisationskommitté på 5-8 personer vilka skall jobba med tävlingen under c:a en månad före. Välkommen att ingå i tävlingskommittén, din medverkan behövs ålder och kön spelar ingen roll.

FOLKUNGALOPPET
Är du intresserad av att hjälpa till med banläggningsarbetet av Folkungaloppet, rally special den 5 juni, kontakta då snarast Roland Vonk 0120-60293 eller Hasse Nilsson tel.81033.

TRÄNINGSTIDER FOLKRACEBANAN.
Just nu under tjällossningen råder absolut träningsstopp. Träningen kommer att återupptas när banan torkat till och då på onsdagskvällar kl.17.00-20.00 under sommarhalvåret. Datum när banan öppnas för träning igen anslås på anslagstavlan i klubbhuset.
 

SERVICE VID RALLYTÄVLINGAR.
Vid rallytävlingar ingående i Östgötaserien och KM -82, tävlingarna framgår av bifogat tävlingsprogram. Avsikten är att kunna hålla en servicebil i klubbens regi vid dessa tävlingar, totalt 9st. Klubben erbjuder bensinersättning till den som är villig att ställa upp och åka klubbservice vid dessa tillfällen. För att få lite ordning på detta torde det emellertid vara lämpligt att på månadsmötena successivt utse villigt serviceekipage för resp. tävling, en månad i taget.

TISDAGSKVÄLLAR KL 19 – 21.
Rally och folkrace intresserade träffas varje tisdagskväll kl.19-21 i klubbhuset på Linköpings Motorstadion, för att diskutera motorsport, fika etc med likasinnade. 2:a tisdagen i varje månad (ej juli) har vi månadsmöte och i regel visar vi film. Det är på dessa möten du skall framföra dina åsikter och helst komma med konstruktiva förslag samt eget engagemang.

RALLY-ORDFÖRANDENS SYNPUNKTER.
En förening eller en sektions verksamhet blir inte bättre än vad dess medlemmar gör den till. Ledare i en förening står sig ganska slätt utan medlemmarnas uppslutning kring verksamheterna, klubbhus, tävlingar, banor eller andra aktiviteter. För vår sektions del gäller det att bedriva rally, folkrace och rallycross (bilspeedway) och av naturliga skäl kan ingen begära att varje medlem skall intressera sig för samtliga tre grenarna. Det är då absolut nödvändigt att hitta flera ledare för att verksamheten skall kunna förbättras.
Till yngre medlemmar skulle jag vilja säga - träd fram du som har lite extra "go" i kroppen och jobba i klubbarbetet på 80-talet i stil med vad ex.vis "Rolle" Larsson, Henry Liljesson och Bernt Karlsson uträttade under 70-talet, tre verkliga eldsjälar.

Till alla medlemmar skulle jag vilja säga - det finns en sak som en planerad tävlings och organisationskommitté uppskattar mycket högt. Det är när medlemmar själva tar initiativet före en tävling och erbjuder sin medverkan som funktionär eller vill ta hand om en bit av arrangemanget. Det är nämligen ett otroligt tungt arbete för en tävlingsledare/personalchef att "jaga" ihop alla funktionärer per telefon eller dylikt. Till de tävlingar vi sysslar med erfordras ungefär 100 funktionärer fördelade på besiktning, parkering, servering, depå, sekretariat, bana, tidtagning m.m. - lite olika fördelning beroende på typ av tävling. Jag hoppas på en bättre förståelse hur vi borde arbeta. Alla skall ha klart för sig att en tävlingsledning dessutom har en stor mängd papper att jobba med innan tävlingsdagen, ex.vis tillståndspapper, kartor, tilläggsregler, startlistor, körorder m.m.
Väl mött vid kommande tävlingar!

ROSPIGG SNABBAST I NYKÖPING.
Det blev Rimos Anders Lundin som till slut kunde ta hem årets Gästabudstrofé efter det att hemmaföraren Ingvar Carlsson tappade ett hjul på sin BMW och Anders Sundberg blivit hindrad i 3 minuter av en medtävlande. Att sedan Sunnerberg åkte skjortan av konkurrenterna på de övriga 12 sträckorna och kunde gå in på en andra plats totalt visar att Östergötland inte bara har "Nalle". Peder Rengfors med sin Pinto-Escort ville väl revanschera sig efter den misslyckade Marknadsnatta där inget stämde. Peder satte upp ett mycket högre tempo och hade fina tider i klass med de bästa, men tyvärr stannade bilen på SS9 då de låg bland de 5 bästa. Pelle Sääv bröt på SS4 då det blivit isbildning i förgasaren. I A std.B åkte Kent Karlsson och det mycket bra till en början men tyvärr rasade växellådan mot slutet av tävlingen.

NALLE SUVERÄN
SMK Motala fick äran att arrangera Rikspokalen i år, det är ju som bekant ett SMK arrangemang som går varje år någon stans i Sverige. Tävlingen gick på trettondagsafton med start och mål i Borensberg. En verklig fin bana på 19 mil varav hela 12 mil var SS bjöds de 125 åkarna på
Nalle utklassade alla andra och vann en komfortabel seger med rekordtiden 6 min. Sörmlänningen Hans-Olof Wilen tog sin std.B Toyota till en klasseger och det räckte till totalt andra plats. Den som matchade Wilen bäst var René som åkte otroligt fort för att inte ha kört på ett bra tag, det var bara 26 sek. dem emellan och René höll undan för de mer tävlingsflitiga grabbarna L-G Eriksson och Örjan Hagberg som ju alltid finns med i topp. Efter dessa herrar kom S-G "Wiggo" Wigh som gjorde ett av sina allra bästa lopp om man ser lite till vilka som var med och åkte. Kurt Gryvik gjorde come back för 25:e gången och visade att takterna finns kvar genom att bli 7:a. Vi återgår till special där Nalle var så överlägsen. Tvåa där blev hårdsatsande Stig Falk från Tjust MK. Bosse Farsbo var på väg att göra sin bästa tävling då han åker av och tappade en del tid, Bosse hade nog kunnat peta ner Stig Falk men fick nu nöja sig med en femte plats vilket även det är en fin prestation. Sven-Erik Svensson åkte först och spårade i snömodden men blev ändå 15:e man i klassen bland 48 st. LMS seger fick vi i B-spec. genom Björn Lind som nu tydligen är på hugget ordentligt. 2:an var 1,5 minuter efter. I klass B std.B blev t.o.m. dubbelt LMS i topp och det genom Mats Forsberg som slog Erik Broberg med 7 sek. Både Mats och Erik hade åkt av och skottat, båda trodde att de skulle bli sist, men i denna klass hände så mycket att det visade sig de som förlorat minst var just de båda. Skam den som ger sig.
I C-special blev det också framskjuten placering, på en 3:e plats kom Mazda åkaren Jan Rasmussen in, som hade Benke Bergström som kartis. Höll på att glömma Janne Lingheimer som åkte B-förare för första gången och det så bra att han blev 5:a i spec. Bröt gjorde bl.a. Kent Karlsson då en bärarm brast redan på SS1 och på SS2 var det min tur att ge upp då slutväxeln lämnade in.

BESÖK AV "NALLE" JOHANSSON
DATUM FÖR BESÖKET I KLUBBHUSET KOMMER ATT ANSLÅS PÅ ANSLAGSTAVLAN,
SANORLIGT TISDAGEN DEN 20 APRIL,

FOLKRACETÄVLINGAR 1982.
2/5 Vimmerby MS 20/5 SMK Motala 23/5 Linköpings MS 6/6 Norrköpings MK
20/6 MK Scandia 4/7 Vimmerby MS 15/8 Linköpings MS 5/9 MK Scandia 19/9 Vimmerby MS 17/10 Norrköpings MK

PELLE SÄÄV NÄRA SENSATION.
Årets första SM för juniorer (födda -59 eller senare) kördes i Kisa med Ydre MK som arrangör. C:a 150 startande fick åka på en mycket fin bana med höga snövallar. Totalsegern kom att gå till fjolårssegraren i spec. Mikael Eriksson Umeå i en Golf GTI före Skenes fruktade Amazonåkare Stig Andervang och Lars-Erik Torph som bytt ut sin 142:a mot en fräs Ascona B. Här fanns vår Tomas Persson med, men blev hindrad några gånger och hamnade långt ner. I grupp A räknade alla med Valdemarsviks Mats Holmbom som vann SM i fjol, men tyvärr sinkades han av ett elfel på sista SS och tappade ledningen varvid han sjönk till 5:e plats. Jerry Åhlin (son till gamle storåkaren Rune Åhlin) från Arvika vann nu denna klass. Det blev norrlandsseger i std.B där för de flesta okände Lars Sjöblom Vännäs satte alla på plats.

I denna klass åker som bekant Pelle Sääv och trots att han är B-förare så åkte han fortare en de flesta A-förarna och låg 4:a totalt när en medtävlande stod tvärs över vägen och blockerade i 2 min. Tyvärr händer sånt på vintern ganska ofta, men detta innebar ju att Pelle gick miste om 9 SM-poäng, han fick nu nöja sig med 1 poäng. Vi som var i skogen, tittade och såg Pelles framfart är ganska säkra att om några år kan vi ha en storförare i klubben. Claes Lundquist bröt tävlingen efter motor ras.

HOLMBOM VANN PYLADTROFEN
Tjust MK hade förlagt start och mål i Ankarsrum för de c:a 100 deltagarna. Mats Holmbom vann efter det att Dag Pettersson for utav vägen redan på SS1 och förlorade nästan 1 min. Dag kunde inte köra in så mycket så även Jan Simonsson ÅMK med LMS-aren Sam Johansson vid kartan tog sig in före och petade ner Dag till 3:e platsen totalt. Per Danielsson hade tider bland de fem bästa totalt på 4 sträckor men det hjälpte inte när de andra två sträcktiderna var ett par minuter för dåliga beroende på avåkningar, nu blev det 13:e plats i klassen.
Std. B-klassen vanns av Mönsterås Ulf Pettersson och här kom jag själv Bernt Carlsson 4:a efter en körning utan några större problem.
 

SUNNERBERG VISADE SIN KLASS.
Det blev hemmaseger när FMS körde sin årliga Finspångsrundan. Anders Sunnerberg i sin gr.A Ascona gjorde det lite extra spännande då han var av vägen en minut på SS2, men efter det var det inget snack om saken, han vann alla andra sträckor och var i mål dryga minuten före GTE-åkande Håkan Lind som fortsätter att övertyga, vi skall komma ihåg att det bara är ett år sedan Håkan åkte C-förare. Segrare i std.B, bäste LMS-are och 4:a totalt var René Pettersson som än en gång åkte otroligt fort, han slog L-G Eriksson NMK som blev 2:a med 1 min vilket säger allt om Renés framfart. En annan som har ökat tempo senaste tiden är Kent Karlsson, men oturen har ofta varit framme så även den här gången, när Kent slogs om 3:e platsen med VÖMK:s Håkan Lidebjär då ett ekipage stod i vägen och blockerade i 1,5 min och det innebar ras till 7:e plats. Kenneth Karlsson debuterade här som A-förare med den äran och gick nu in på placeringen före Kent. På 8:e plats kom Bernt Carlsson. I A-special så började Bosse Farsbo med att vara totalfyra på SS1 men bröt sedan på SS2. Peder Rengfors hade inte heller någon lyckad kväll och slutade på 22 plats. Det gick bättre för Roger Arvidsson som blev 18:e man. Bröt här gjorde även Per Berghed. Ny seger blev det för Björn Lind i B-special, han slog 2:an med 40 sek och därmed närmade han sig A-licensen som han kanske kan ha klar till våren. Peter Andersson och Kurt-Inge Andersson kom 18:e resp. 24:e plats. Bröt gjorde Åke Pettersson och Mikael Heelge.
Mats Forsberg och Erik Broberg fortsätter att övertyga i sina gamla V4 och kom nu in på andra resp. tredje plats i B std. B. Bland C-förarna som var 45 till antalet fanns 3 LMS-are med och det var Anders Hägg, Erik Karlsson och Tomas Pettersson som kom på 18, 22 och 28:e plats. ÅMK vann lagtävlingen i Ö-serien före VÖMK och sedan kom vi på 3:e plats.

242:A VANN HJORTRUNDAN.
Hjortkvarns MK hade endast fått ihop 83 ekipage till sin tävling men glädjande nog ett gäng LMS:are. Totalsegern gick inte helt oväntat till Laxås duktige Hans-Åke Andersson i en Volvo 242. Kent Karlsson gjorde mycket bra ifrån sig genom att gå in som 3:a i std.B och blev 12:a totalt. Kurt Gryvik bröt nu för andra gången i följd (förra gången i Finspång) efter drivaxelbrott. Björn Lindh som kört så framgångsrikt i vinter hade ingen större lycka med sig, utan var mest ute och skottade runt bilen. Claes Lundquist som även brukar ta igen sig lite här och där slapp för en gångs skull det och kunde nu knipa 10:e platsen i B-spec. Mats Forsberg gjorde bra ifrån sig och kom på 3:e plats i B std.B men hade fått fler uppklassningspoäng om han åkt i specialklassen där betydligt fler stället upp. Anders Kjellberg åkte i C-klassen och tog en 8:e plats med sin Volvo 142. I A-spec. åkte Roger Arvidsson men vid flera tillfällen utanför vägen och gjorde att placeringen blev blygsam.

DAG ÄN EN GÅNG
Roxenrundan håller greppet som en av de allra populäraste tävlingarna och hade i år fått in c:a 150 anmälningar. Årets tävling kommer man nog att minnas länge, det var ju den dagen temperaturen visade minus 5 grader och det hällregnade ute. Väglaget var nog det besvärligaste man någonsin varit med om. Dag Pettersson kom att vinna sin 6:e Roxenrunda och det är bara att gratulera. Det beror inte på, som en del säger att de nya unga grabbarn är dåliga utan snarare visar det sig att Dag fortfarande är en mycket skicklig och snabb chaufför. Vi kunde själva glädja oss åt att Boo Farsbo som det ser ut att ha lossnat på allvar för körde in på andra plats totalt och det med en bil som han nyligen inhandlat, nämligen en GTE. Bosse kom bara 10 sek efter Dag totalt, men då hade Dag rullat och tappat c:a halvminuten i den ökända "orren" böjen.

Mer för oss LMS:are att suga på var Renés seger i std.B som nu var över minuten före 2:an Örjan Hagberg Boxholm. Att René har flyt i sin körning nu bevisas genom att det var 3:e tävlingen i följd som han tog guld. S-G Wigh, "Wiggo" kallad körde till sig en 7:e plats i A-std. B. Björn Lindh som vann B-special i Motala och Finspång ville väl vinna även denna gång men ödet ville annorlunda, på Prästtomtasträckan rullade han sin Saab flera varv och då var det bara att bryta. Bästa hemmaåkare i C-special blev Lars Karlsson i en SAAB V4.

   
  Sjufaldige segerherren i Roxenrundan Dag Pettersson

Foto. Göran Johansson

     
     

TRE LMS-ARE I TRANÅS.
När ÅMK ställde in Gruvrundan p.g.a. mildväder så ställde 3 grabbar kosan mot Laxå som bjöd på trolljakt. Det var B-förarna Claes Lundquist, Mikael Heelge i spec. och Pelle Sääv i std.B. Tyvärr fick ingen någon framskjuten placering. Claes och Mikael nådde målet men hade båda problem under tävlingen. Pelle var lite lätt ett par gånger på SS1, men på nästa sträcka tog det tvärstopp.

3 LMS:ARE BLAND DE 5 BÄSTA.
Trofé Östergyllen är en tävling där LMS:arna brukar skörda fina framgångar, årets tävling blev inget undantag och frågan är om det inte är den absolut framgångsrikaste rallytävlingen i LMS historia. Visserligen vann Dag Pettersson totalt i sin V4:a special och vi har bara att buga oss samt erkänna hans suveränitet. Det kunde faktiskt bli LMS seger för Bosse Farsbo som åkte GTE:n för andra gången, öppnade stenhårt och slog knock på alla. Efter SS3 hade Bosse skaffat sig ett försprång på en halvminut och då låg en sensation på gång, men tyvärr kom den av sig på Prästtomta när Bosse inte såg någon förvarningsskylt utan dundrade förbi ett vägbyte på högsta växeln och bromsade ihjäl bilen, det tog en halv timma att få fart på den igen och då var det bara att konstatera att tåget redan gått.
I special blev nu Per Danielsson 2:a efter Dag med sin Pinto-Escort och det blev en härlig revansch efter en massa småtrubbel som det varit för honom senaste tiden, en sak är jag säker på, kapaciteten har alltid funnits där. Vi fortsätter i A-spec. och behöver bara gå till 4;e plats där vi hittar Sven-Erik Svensson som måste ha gjort sitt livs körning, så det var väl inte så lustigt att han sken som solen. 5:a kom Bossing Karlsson i sin nybyggda Ascona trots en dikeskörning som kostade dryga minuten på SS 2. 10:a blev Tomas Persson som har lite bekymmer med att motorn inte vill gå rent. 12:a Krister Eriksson i en nybyggd Ascona som gjorde come back efter 1 års uppehåll. 13:e man blev A-förar debutanten Janne Andersson.
René Pettersson svarade kanske för den främsta prestationen, det blev nu tredje raka klassegern i vinter och varje gång har totalsegern varit framskjuten, men denna gång blev det en 2:a plats totalt med std. B-Saaben. 2:a i samma klass blev Kent Karlsson som äntligen fick allt att stämma och även här blev totalplaceringen smått otrolig, en 5:e plats vilket måste ge Kent lite råg i ryggen efter alla Jäkelskaper. 4:e och 5:e plats slog jag och S-G Wigh om och jag hade turen på min sida, ynka 3-sek blev det till slut som skilde.
Kenneth Karlsson låg också han och kriga med oss men en avåkning kostade minuten och det blev ras till 10:e plats. Platsen före gick till Kurt Gryvik som äntligen kom i mål efter 3 bryt i följd. I B-special körde Björn Lind till sig en 3:e plats med samma V4:a som blev så dålig i Roxenrundan, så det har nog varit en hel del nattarbete ute i Ljungsbro. 9:a blev Janne Lingheimer och 10:a Mikael Heelge. Peter Andersson låg 4:a inför sista sträckan, där han åkte av och förlorade 4 minuter, därmed rasade långt ner i resultatlistan. Claes Lundquist öppnade mycket bra men oturen var framme igen och ett par kolvar gick åt pipan. B std.B så slog Mats Forsberg till igen och tog en ny klasseger med sin -68 V4:a. 3:a kom en annan V4:a ano 1967 förd av Erik "Kle" Broberg. Mazda-föraren John Rasmussen gjorde en otrolig bra körning igen och nu kunde han efter väl förrättat värv få stå högst på prispallen i C-spec. 5:a blev Royne Carlsson som byggt upp en Amazon efter muck, det var två år sedan Royne körde någon tävling. 9:an Mats Persson i en SAAB V4, 14:e Anders Hägg och på 17:e plats Bengt Eklund. Kan det vara möjligt att LMS gjort någon bättre tävling resultatmässigt, jag tror det inte.
Lagtävlingen vann vi överlägset, 2:a, 3:a och 5:a totalt, fantastiskt.

PROBLEM I Kolmårdsrundan.
SMK Östgöta hade otur med några personer ur publiken som inte kunde sköta sig. En överförfriskad kille som borde ha stannat hemma blev påkörd av en tävlingsbil, som tur var inte allvarligt, sedan slog det över på några andra som bar ut timmer på vägen för att få se något sensationellt, det måste vara några sjuka som bär sig åt så dumt. Allt detta hände på sista specialsträckan så det var bara att stryka denna. Evert Harrström som inte tävlar lika intensivt som förr visade att kunskaperna finns kvar och rattade sin Kadett gr A till en seger 11 sek före specialsegraren Sören Hollstein Nyköping. De två Opel-åkarna Jan Andersson och Lars Ringebrant kom på 13:e resp. 15:e plats i A-special. Hans-Ove Wilen som vinner std.B var han en drar fram med sin Toyota Starlet slog hemmaföraren L-G Eriksson med halvminuten. 5:a i std.B blev S-G Wigh. "Wiggo" gjorde en jättestark körning och var bara 2 sek från 4:e platsen. I B-spec. åkte Åke Pettersson till sig en 4:e plats med en antik sak, en SAAB-sport från 1964. Åke tar fram sin gamla tvåtaktare varje vinter och åker några race, hoppas att det kan bli oftare nu, för köra bil kan han ju. En annan B-förare som har låtit tala om sig är Pelle Sääv, men avåkningarna har nu kommit ganska tätt, så även denna gång, då ett staket och tre postlådor fick sätta livet till. Royne Carlsson var ensam från LMS i C-spec. men gjorde mycket bra ifrån sig, blev 6:a bland de 39 startande.

PELLE SÄÄV TOG SM-POÄNG.
Endast 67 ekipage ställde upp i årets andra J-SM-tävling som gick uppe i Sundsvall. Det blev hemmaseger genom Torbjörn Pallin som bara är B-förare. Nog hjälpte hemmavägarna till lite, men denne Pallin har åkt vrålfort vid flera tillfällen bl.a. i Kisa så det är nog bara att räkna med honom i fortsättningen. Från Östergötland åkte 4 förhoppningsfulla förare, 3 hade fått SM-poäng i första deltävlingen. De båda LMS-arna Tomas Persson i en 142:a special och Pelle Sääv som vanligt i std.B. För Tomas gick det väl så där, han kom några placeringar från poängplats medan Pelle fick med sig sista poängen hem, vilket är strongt med tanke på att han fortfarande är B-förare. Det blev lite sensationellt Östgöta seger i std.B genom Stefan Andersson Motala. Tore Sandberg Ydre som hade 8 SM-poäng blev denna gång utan. Tävlingarna gick i häftigt snöfall och vägarna var fruktansvärt snabba. Fanns det 12 ordentliga svängar så var det inte mer sa Pelle Sääv.

     
  LMS rallylagledare Pelle Sääv i farten.
     
DETTA HAR OCKSÅ HÄNT.
Claes Lundquist som åker i B-special tycker om att röra sig, han åkte ner till Skillingaryd och körde Skilling 500, men som så många gånger förr så gick det för fort och han hamnade i snödrivorna. Placeringen blev nu blygsam men Claes tyckte trots allt att det var givande, fina vägar och bra arrangemang. Samma sak kan jag säga om Ekrundan i Eksjö, det var nog den roligaste tävlingen jag kört, nu for visserligen även jag utav vägen och ramade en björk varvid bilen blev liggande på sidan och det hann gå två minuter innan jag kunde fortsätta, därmed rasade jag från 4:e till 8:e plats. Båda dessa tävlingar har Norrahammars V4:a åkande Sune Larsson vunnit. Pelle Sääv tog sista chansen att åka vintertävling i Nora och tydligt är att Pelle har tappat lite av självförtroendet för det blev en ny avåkning med rullning som följd. Trots allt fullföljde han och kom i mål som klassfyra. Det var inte bara Pelle som rullade, även Ola Strömberg slog runt med sin 99:a.

Berndt Carlsson
 
  Bilspeedway 1981 på Motorstadion. Mats Johansson LMS i täten före bla.
Ola Strömberg

Fot. Göran Johansson


Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93