TÄVLINGSPROGRAM 1982.
Maj
Lö 1 |
RS |
Linköpings MS |
Sviestadträffen |
|
Lö 8 |
MRY |
Älmhults MK
|
Silverratten |
J-SM |
Sö 9 |
RS |
SMK Nyköping
|
Nyckeljakten |
|
Lö 15 |
RY |
DU-klubbarna
|
DU-rallyt |
SM |
Sö 16 |
RS |
SMK Östgöta |
|
|
To 20 |
MRY |
Nässjö MK
|
Nässjörundan |
KM |
To 20 |
FR |
SMK Motala |
|
|
Lö 22 |
MRY |
Norrköpings MK
|
Majpokalen |
|
Sö 23 |
FR |
Linköpings MS
|
(Eventuellt)? |
|
Fr
28-31 |
RY |
Sydsvenska Rallyt |
EM |
|
Juni
Lö 5 |
RS |
Linköpings MS |
Folkungaloppet |
DM |
Lö 5 |
MRY |
MK Withala
|
AT-Hustrofén |
|
Lö 12 |
RS |
MK Scandia
|
Stångåpromenaden |
Ö-serien |
Lö 19 |
MRY |
Kalmar MK
Kvastdansen |
|
SM |
Juli
Lö 3 |
RS |
Ydre MK
|
Ydrerundan |
DM, KM, Ö-serien |
Lö 31 |
RS |
Kinda MK |
|
|
Aug.
Sö 1 |
RS |
Team Skogsåkarna |
Tranås specialen |
|
Lö 7 |
MRY |
MK Sävsjö
|
Sten Sturetrofén |
KM |
Lö 7 |
RS |
Tjust MK |
|
|
Lö 14 |
RS |
V. Österg. MK |
Marknadsnatta |
KM, Ö-serien |
Sö 15 |
FR |
Linköpings MS |
|
|
Lö 21 |
RS |
SMK Motala |
Motalasvängen |
DM, Ö-serien |
Lö 28 |
RS |
SMK Östgöta
|
Vargrundan |
|
Lö 28 |
RS |
Finspångs MS |
|
|
Sept.
Lö 4 |
RS |
Norrköpings MK |
Spiralen |
Ö-serien |
Lö 4 |
MRY |
Karlskrona AK |
|
SM |
Lö 11 |
MRY |
SMK Valdemarsvik
|
Viksåttan |
KM |
Fr 17-18
|
MRY |
7-Klubbars
Mälarrallyt |
|
|
Lö 18 |
MRY |
Varbergs MK |
|
J-SM |
Lö 18 |
RS |
Östergyllens RC |
H. Sundvallspokal |
KM |
Lö 25 |
MRY |
Jönköpingsklubbar
|
3-klubbars |
|
Lö 25 |
MRY |
Laxå MK |
|
|
Lö 25 |
RS |
Flens MS |
|
|
Okt.
Lö 2 |
MRY |
Asarums MS |
Ekratten |
|
Lö 2 |
MRY |
Boxholms MK
|
Stenbocksrundan |
|
Lö 2 |
RS |
SMK Nyköping
Lövdansen |
|
|
Sö 3 |
BS |
Linköpings MS
|
Bilspeedway |
|
Lö 7 |
FR |
Tjust MK |
|
|
Nov.
Lö 6 |
MRY |
Nässjö MK |
Novemberskölden |
|
Lö 13 |
MRY |
Vimmerby MS
|
Emiltrofén |
|
Lö 27 |
RS |
MK Scandia
|
Scandiatrofén |
|
Lö 27 |
RS |
Hallsbergs MK
|
Hallsbergsjakten |
|
Dec.
Lö 11 |
MRY |
Åtvidabergs MK |
Gruvrundan |
Ö-serien |
ROXENRUNDAN DEN 6/2.
Organisationskommittén vill framföra sitt stora tack till alla som i olika
sysslor ställde upp och gjorde tävlingen till en bra tävling. Många kommer
nog att minnas tävlingsdagen inte minst på grund av den extrema halka som
uppstod på vägarna vid middagstid.
FOLKRACE DEN 21/2.
Organisationskommittén vill framföra ett stort tack till de som ställde sig
till förfogande vid tävlingen. Med beklagande måste vi tyvärr konstatera att
på en del poster blev underbemannat med funktionärer varför arbetsbördan
blev väl stor på några håll. Sportsligt sett blev tävlingen lyckad och vi
vill ännu en gång gratulera segerherren René Pettersson.
KOMMANDE TÄVLINGAR.
Den 1 maj kör vi rally special ute på Motorstadion "traditionsenlig vårträff
kl.11 på Sviestad. Du och dina kompisar hälsas välkomna att deltaga eller
vara funktionär. Kontakta tävlingsledaren Dag Johansson tel.171743 eller
besiktningschefen Sven-Erik Svensson tel.128553, alt. 45039 om du är
disponibel som funktionär.
FOLKRACE DEN 23 MAJ.
Den 23 maj kommer folkrace att arrangeras om intresse bland medlemmarna
finns. Det är upp till dig som medlem nu att höra av dig till Jan Collan
tel.158788, var du står i den här frågan. Helt klart är att vid fortsatta
folkrace arrangemang på Motorstadion skall varje deltagande LMS-ekipage vid
anmälan uppge minst en disponibel funktionär vid tävlingen det är den praxis
vid haft vid rallytävlingar i många år. Alla skall ha klart för sig att vid
folkrace arrangemang behövs totalt c:a 80 funktionärer tävlingsdagen. Därav
en organisationskommitté på 5-8 personer vilka skall jobba med tävlingen
under c:a en månad före. Välkommen att ingå i tävlingskommittén, din
medverkan behövs ålder och kön spelar ingen roll.
FOLKUNGALOPPET
Är du intresserad av att hjälpa till med banläggningsarbetet av
Folkungaloppet, rally special den 5 juni, kontakta då snarast Roland Vonk
0120-60293 eller Hasse Nilsson tel.81033.
TRÄNINGSTIDER
FOLKRACEBANAN.
Just nu under tjällossningen råder absolut träningsstopp. Träningen kommer
att återupptas när banan torkat till och då på onsdagskvällar kl.17.00-20.00
under sommarhalvåret. Datum när banan öppnas för träning igen anslås på
anslagstavlan i klubbhuset.
SERVICE VID
RALLYTÄVLINGAR.
Vid rallytävlingar ingående i Östgötaserien och KM -82, tävlingarna framgår
av bifogat tävlingsprogram. Avsikten är att kunna hålla en servicebil i
klubbens regi vid dessa tävlingar, totalt 9st. Klubben erbjuder
bensinersättning till den som är villig att ställa upp och åka klubbservice
vid dessa tillfällen. För att få lite ordning på detta torde det emellertid
vara lämpligt att på månadsmötena successivt utse villigt serviceekipage för
resp. tävling, en månad i taget.
TISDAGSKVÄLLAR KL 19 –
21.
Rally och folkrace intresserade träffas varje tisdagskväll kl.19-21 i
klubbhuset på Linköpings Motorstadion, för att diskutera motorsport, fika
etc med likasinnade. 2:a tisdagen i varje månad (ej juli) har vi månadsmöte
och i regel visar vi film. Det är på dessa möten du skall framföra dina
åsikter och helst komma med konstruktiva förslag samt eget engagemang.
RALLY-ORDFÖRANDENS
SYNPUNKTER.
En förening eller en sektions verksamhet blir inte bättre än vad dess
medlemmar gör den till. Ledare i en förening står sig ganska slätt utan
medlemmarnas uppslutning kring verksamheterna, klubbhus, tävlingar, banor
eller andra aktiviteter. För vår sektions del gäller det att bedriva rally,
folkrace och rallycross (bilspeedway) och av naturliga skäl kan ingen begära
att varje medlem skall intressera sig för samtliga tre grenarna. Det är då
absolut nödvändigt att hitta flera ledare för att verksamheten skall kunna
förbättras.
Till yngre medlemmar skulle jag vilja säga - träd fram du som har lite extra
"go" i kroppen och jobba i klubbarbetet på 80-talet i stil med vad ex.vis
"Rolle" Larsson, Henry Liljesson och Bernt Karlsson uträttade under
70-talet, tre verkliga eldsjälar.
Till alla medlemmar skulle jag vilja säga - det finns en sak som en planerad
tävlings och organisationskommitté uppskattar mycket högt. Det är när
medlemmar själva tar initiativet före en tävling och erbjuder sin medverkan
som funktionär eller vill ta hand om en bit av arrangemanget. Det är
nämligen ett otroligt tungt arbete för en tävlingsledare/personalchef att
"jaga" ihop alla funktionärer per telefon eller dylikt. Till de tävlingar vi
sysslar med erfordras ungefär 100 funktionärer fördelade på besiktning,
parkering, servering, depå, sekretariat, bana, tidtagning m.m. - lite olika
fördelning beroende på typ av tävling. Jag hoppas på en bättre förståelse
hur vi borde arbeta. Alla skall ha klart för sig att en tävlingsledning
dessutom har en stor mängd papper att jobba med innan tävlingsdagen, ex.vis
tillståndspapper, kartor, tilläggsregler, startlistor, körorder m.m.
Väl mött vid kommande tävlingar!
ROSPIGG SNABBAST I
NYKÖPING.
Det blev Rimos Anders Lundin som till slut kunde ta hem årets Gästabudstrofé
efter det att hemmaföraren Ingvar Carlsson tappade ett hjul på sin BMW och
Anders Sundberg blivit hindrad i 3 minuter av en medtävlande. Att sedan
Sunnerberg åkte skjortan av konkurrenterna på de övriga 12 sträckorna och
kunde gå in på en andra plats totalt visar att Östergötland inte bara har
"Nalle". Peder Rengfors med sin Pinto-Escort ville väl revanschera sig efter
den misslyckade Marknadsnatta där inget stämde. Peder satte upp ett mycket
högre tempo och hade fina tider i klass med de bästa, men tyvärr stannade
bilen på SS9 då de låg bland de 5 bästa. Pelle Sääv bröt på SS4 då det
blivit isbildning i förgasaren. I A std.B åkte Kent Karlsson och det mycket
bra till en början men tyvärr rasade växellådan mot slutet av tävlingen.
NALLE SUVERÄN
SMK Motala fick äran att arrangera Rikspokalen i år, det är ju som
bekant ett SMK arrangemang som går varje år någon stans i Sverige. Tävlingen
gick på trettondagsafton med start och mål i Borensberg. En verklig fin bana
på 19 mil varav hela 12 mil var SS bjöds de 125 åkarna på
Nalle utklassade alla andra och vann en komfortabel seger med rekordtiden 6
min. Sörmlänningen Hans-Olof Wilen tog sin std.B Toyota till en klasseger
och det räckte till totalt andra plats. Den som matchade Wilen bäst var René
som åkte otroligt fort för att inte ha kört på ett bra tag, det var bara 26
sek. dem emellan och René höll undan för de mer tävlingsflitiga grabbarna
L-G Eriksson och Örjan Hagberg som ju alltid finns med i topp. Efter dessa
herrar kom S-G "Wiggo" Wigh som gjorde ett av sina allra bästa lopp om man
ser lite till vilka som var med och åkte. Kurt Gryvik gjorde come back för
25:e gången och visade att takterna finns kvar genom att bli 7:a. Vi återgår
till special där Nalle var så överlägsen. Tvåa där blev hårdsatsande Stig
Falk från Tjust MK. Bosse Farsbo var på väg att göra sin bästa tävling då
han åker av och tappade en del tid, Bosse hade nog kunnat peta ner Stig Falk
men fick nu nöja sig med en femte plats vilket även det är en fin
prestation. Sven-Erik Svensson åkte först och spårade i snömodden men blev
ändå 15:e man i klassen bland 48 st. LMS seger fick vi i B-spec. genom Björn
Lind som nu tydligen är på hugget ordentligt. 2:an var 1,5 minuter efter. I
klass B std.B blev t.o.m. dubbelt LMS i topp och det genom Mats Forsberg som
slog Erik Broberg med 7 sek. Både Mats och Erik hade åkt av och skottat,
båda trodde att de skulle bli sist, men i denna klass hände så mycket att
det visade sig de som förlorat minst var just de båda. Skam den som ger sig.
I C-special blev det också framskjuten placering, på en 3:e plats kom Mazda
åkaren Jan Rasmussen in, som hade Benke Bergström som kartis. Höll på att
glömma Janne Lingheimer som åkte B-förare för första gången och det så bra
att han blev 5:a i spec. Bröt gjorde bl.a. Kent Karlsson då en bärarm brast
redan på SS1 och på SS2 var det min tur att ge upp då slutväxeln lämnade in.
BESÖK AV "NALLE"
JOHANSSON
DATUM FÖR BESÖKET I KLUBBHUSET KOMMER ATT ANSLÅS PÅ ANSLAGSTAVLAN,
SANORLIGT TISDAGEN DEN 20 APRIL,
FOLKRACETÄVLINGAR
1982.
2/5 Vimmerby MS 20/5 SMK Motala 23/5 Linköpings MS 6/6 Norrköpings MK
20/6 MK Scandia 4/7 Vimmerby MS 15/8 Linköpings MS 5/9 MK Scandia 19/9
Vimmerby MS 17/10 Norrköpings MK
PELLE SÄÄV NÄRA
SENSATION.
Årets första SM för juniorer (födda -59 eller senare) kördes i Kisa med Ydre
MK som arrangör. C:a 150 startande fick åka på en mycket fin bana med höga
snövallar. Totalsegern kom att gå till fjolårssegraren i spec. Mikael
Eriksson Umeå i en Golf GTI före Skenes fruktade Amazonåkare Stig Andervang
och Lars-Erik Torph som bytt ut sin 142:a mot en fräs Ascona B. Här fanns
vår Tomas Persson med, men blev hindrad några gånger och hamnade långt ner.
I grupp A räknade alla med Valdemarsviks Mats Holmbom som vann SM i fjol,
men tyvärr sinkades han av ett elfel på sista SS och tappade ledningen
varvid han sjönk till 5:e plats. Jerry Åhlin (son till gamle storåkaren Rune
Åhlin) från Arvika vann nu denna klass. Det blev norrlandsseger i std.B där
för de flesta okände Lars Sjöblom Vännäs satte alla på plats.
I denna klass åker som bekant Pelle Sääv och trots att han är B-förare så
åkte han fortare en de flesta A-förarna och låg 4:a totalt när en
medtävlande stod tvärs över vägen och blockerade i 2 min. Tyvärr händer sånt
på vintern ganska ofta, men detta innebar ju att Pelle gick miste om 9
SM-poäng, han fick nu nöja sig med 1 poäng. Vi som var i skogen, tittade och
såg Pelles framfart är ganska säkra att om några år kan vi ha en storförare
i klubben. Claes Lundquist bröt tävlingen efter motor ras.
HOLMBOM VANN
PYLADTROFEN
Tjust MK hade förlagt start och mål i Ankarsrum för de c:a 100 deltagarna.
Mats Holmbom vann efter det att Dag Pettersson for utav vägen redan på SS1
och förlorade nästan 1 min. Dag kunde inte köra in så mycket så även Jan
Simonsson ÅMK med LMS-aren Sam Johansson vid kartan tog sig in före och
petade ner Dag till 3:e platsen totalt. Per Danielsson hade tider bland de
fem bästa totalt på 4 sträckor men det hjälpte inte när de andra två
sträcktiderna var ett par minuter för dåliga beroende på avåkningar, nu blev
det 13:e plats i klassen.
Std. B-klassen vanns av Mönsterås Ulf Pettersson och här kom jag själv Bernt
Carlsson 4:a efter en körning utan några större problem.
SUNNERBERG VISADE SIN
KLASS.
Det blev hemmaseger när FMS körde sin årliga Finspångsrundan. Anders
Sunnerberg i sin gr.A Ascona gjorde det lite extra spännande då han var av
vägen en minut på SS2, men efter det var det inget snack om saken, han vann
alla andra sträckor och var i mål dryga minuten före GTE-åkande Håkan Lind
som fortsätter att övertyga, vi skall komma ihåg att det bara är ett år
sedan Håkan åkte C-förare. Segrare i std.B, bäste LMS-are och 4:a totalt var
René Pettersson som än en gång åkte otroligt fort, han slog L-G Eriksson NMK
som blev 2:a med 1 min vilket säger allt om Renés framfart. En annan som har
ökat tempo senaste tiden är Kent Karlsson, men oturen har ofta varit framme
så även den här gången, när Kent slogs om 3:e platsen med VÖMK:s Håkan
Lidebjär då ett ekipage stod i vägen och blockerade i 1,5 min och det
innebar ras till 7:e plats. Kenneth Karlsson debuterade här som A-förare med
den äran och gick nu in på placeringen före Kent. På 8:e plats kom Bernt
Carlsson. I A-special så började Bosse Farsbo med att vara totalfyra på SS1
men bröt sedan på SS2. Peder Rengfors hade inte heller någon lyckad kväll
och slutade på 22 plats. Det gick bättre för Roger Arvidsson som blev 18:e
man. Bröt här gjorde även Per Berghed. Ny seger blev det för Björn Lind i
B-special, han slog 2:an med 40 sek och därmed närmade han sig A-licensen
som han kanske kan ha klar till våren. Peter Andersson och Kurt-Inge
Andersson kom 18:e resp. 24:e plats. Bröt gjorde Åke Pettersson och Mikael
Heelge.
Mats Forsberg och Erik Broberg fortsätter att övertyga i sina gamla V4 och
kom nu in på andra resp. tredje plats i B std. B. Bland C-förarna som var 45
till antalet fanns 3 LMS-are med och det var Anders Hägg, Erik Karlsson och
Tomas Pettersson som kom på 18, 22 och 28:e plats. ÅMK vann lagtävlingen i
Ö-serien före VÖMK och sedan kom vi på 3:e plats.
242:A VANN
HJORTRUNDAN.
Hjortkvarns MK hade endast fått ihop 83 ekipage till sin tävling men
glädjande nog ett gäng LMS:are. Totalsegern gick inte helt oväntat till
Laxås duktige Hans-Åke Andersson i en Volvo 242. Kent Karlsson gjorde mycket
bra ifrån sig genom att gå in som 3:a i std.B och blev 12:a totalt. Kurt
Gryvik bröt nu för andra gången i följd (förra gången i Finspång) efter
drivaxelbrott. Björn Lindh som kört så framgångsrikt i vinter hade ingen
större lycka med sig, utan var mest ute och skottade runt bilen. Claes
Lundquist som även brukar ta igen sig lite här och där slapp för en gångs
skull det och kunde nu knipa 10:e platsen i B-spec. Mats Forsberg gjorde bra
ifrån sig och kom på 3:e plats i B std.B men hade fått fler
uppklassningspoäng om han åkt i specialklassen där betydligt fler stället
upp. Anders Kjellberg åkte i C-klassen och tog en 8:e plats med sin Volvo
142. I A-spec. åkte Roger Arvidsson men vid flera tillfällen utanför vägen
och gjorde att placeringen blev blygsam.
DAG ÄN EN GÅNG
Roxenrundan håller greppet som en av de allra populäraste tävlingarna och
hade i år fått in c:a 150 anmälningar. Årets tävling kommer man nog att
minnas länge, det var ju den dagen temperaturen visade minus 5 grader och
det hällregnade ute. Väglaget var nog det besvärligaste man någonsin varit
med om. Dag Pettersson kom att vinna sin 6:e Roxenrunda och det är bara att
gratulera. Det beror inte på, som en del säger att de nya unga grabbarn är
dåliga utan snarare visar det sig att Dag fortfarande är en mycket skicklig
och snabb chaufför. Vi kunde själva glädja oss åt att Boo Farsbo som det ser
ut att ha lossnat på allvar för körde in på andra plats totalt och det med
en bil som han nyligen inhandlat, nämligen en GTE. Bosse kom bara 10 sek
efter Dag totalt, men då hade Dag rullat och tappat c:a halvminuten i den
ökända "orren" böjen.
Mer för oss LMS:are att suga på var Renés seger i std.B som nu var över
minuten före 2:an Örjan Hagberg Boxholm. Att René har flyt i sin körning nu
bevisas genom att det var 3:e tävlingen i följd som han tog guld. S-G Wigh,
"Wiggo" kallad körde till sig en 7:e plats i A-std. B. Björn Lindh som vann
B-special i Motala och Finspång ville väl vinna även denna gång men ödet
ville annorlunda, på Prästtomtasträckan rullade han sin Saab flera varv och
då var det bara att bryta. Bästa hemmaåkare i C-special blev Lars Karlsson i
en SAAB V4.
|