Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 2 1981.

 

 

 

Författare Berndt Carlsson
 

Vi tog ledning i Östgötaserien.

 

Ydre MK blev först ut med ett MRY – 81, där drygt 130 bilar kom till start. Std B gick ut först och där var 26 A förare anmälda. VÖMK:s Håkan Lidebjer hade innan start bestämt sig för att ta i då det senaste tiden har varit något blygsamma resultat för Håkan, satsningen gick hem och namn som Cemoni Olsson, L G Bengtsson, L - G Eriksson o Lasse Ström fick hålla till godo med platserna efter. Per Danielsson åkte nu mycket bra med Escorten och kom 9:a. S G Wigh tog 15:de platsen och Håkan Gustavsson blev 17:de man med sin slöa VW. Jörgen Svensson hade några bra sträcktider men på sista sträckan blev det en våldsam avåkning och det var bara att bryta. Örebroaren Billy Palmins som nu bytt till Ford Escort tog hand om A - special - klassen och kom på det " bara " på 3:e plats totalt. Opelåkarna Boo Farsbo, Göran Svensson o Per Bergehed kom på 13:e, 14:e o 16:e plats. Färske A föraren Göran Larsson som åker Escort kom in som 19:e man. Bossing Karlsson bröt igen, denna gång efter tekniskt fel. Det var två std A - bilar som kom på de första platserna totalt, vann gjorde Finspångs SM - stjärna Anders Sunnerberg som i år ingår i Hella Rally Team så nu var hans Kadett gul o blå istället för svart, men den tycks inte gå saktare för det. Den andra std A - bilen rattades av vår egen Rene Pettersson som nu fått ordentlig skruv på 99:an, körningen var så imponerande att jag är villig att skriva under på att Rene nu åker fortare än någonsin, det var lite av Ola Strömberg som René bjöd på.

Nils - Erik Andersson SMK Motala i en Amazon vann B - special före LMS:aren Tomas Persson: även han Amazon, mer LMS blev det på 4:de plats genom Magnus Edlund som åker en Ascona. 9:de man i klassen blev Peter Andersson trots en brutal rullning i samma sväng som Jörgen bröt. I C special så vann Håkan Lind från Mjölby som vi kanske bäst känner igen genom Bilspeedway på Motorstadion där han gjort mycket bra ifrån sig med sin rallycross Volvo. Nu kör han en vass Ascona i skogen och ska sälja av det andra. Det roligaste som hände oss LMS:are måste ha varit nye lagledaren Pelle Sääv som nu körde sin andra tävling och kom nu 2:a efter nyss nämnde Lind. Pelle var av några gånger men hade turen på sin sida så det var bara att åka vidare, själv var jag ute och tittade och kan intyga att Pelle vet var gasen ska va. Kurt - Inge Andersson var den andra C - föraren som kom med i laget i ö - serien och bidrog till att vi nu direkt kunde ta ledning i 81års serie. Mats Forsberg såg äntligen ut att få en välförtjänt klasseger i C - std B, han ledde överläget då han på sista sträckan tappade ett framhjul och så var den dagen helt förstörd, nu tog sig Mats i varje fall i mål, i stället för att ta sin Mats ur skolan som säkert många skulle ha gjort i det läget, men att komma i mitten av klassen i stället för att vinna måste kännas ledsamt. I C -special hade vi ett helt kvinnligt ekipage och det var Britt Andersson och Helena Johansson som körde en Escort, tyvärr var de av vägen vid något tillfälle så resultatet blev blygsamt men de kommer säkert igen.

 

Hasse Nilsson 4:a i J. S. M.

 

Östgötarallyt som var den första JSM - tävlingen i historien blev en stor succé med 175 startande förare som var födda -58 eller senare, därutöver var det ett 15 - tal överåriga som fick starta först. SP 1 var förlagt till Motorstadion där det var varvlopp på speedwaybanan med 4 bilar i varje heat och till vår stora glädje kom mycket folk ut för att titta. Std-B gick ut först och med nummer 1 på bilen startade Hasse Nilsson i sin ljusblå SAAB, han hade 56 mil framför sig varav 25 skulle avverkas i fullfart. Hasse som åkt Opel senaste året hade inga större problem att återgå till framhjulsdrift, visserligen kom mycket att hända innan målet var nått, en snurrning på högsta växeln och bredsidan i en medtävlares bil, stora problem med bränsletillförseln och punktering var några av bekymren som kom att hända under rallyt, men väl framme i mål kunde han konstatera att 4:e platsen blev hans och för det blev det 9 SM - poäng. Bland A - förarna debuterade Sven - Erik Svensson som även för första gången körde sin nya Opel Ascona. Sven - Erik började ganska lugnt och ökade efter hand, för att på slutet ha topptider. Sven - Erik är inte den brutala utan är mer stilåkare, två snurrvingar var väl de värsta för Opelekipaget, hela 77 A - special startade och Sven - Erik gick in på en hedrande 11:e plats och det var även hans första vintertävling någonsin. Otur till max hade Anders "Acke" Magnusson som köpt en spec 142:a, vid starten på SS 2 slog bilen eld och när de fått bukt på branden så var en mängd kablar förstörda att det bara var att skjuta bilen åt sidan för att följa rallyt som åskådare. Bland de 45 startande B - special kom en mycket trött Tomas Persson in på en 12:e plats. Segrare i 81:års östgötarally kom att heta Håkan Pettersson från Fjugestad som körde en 142:a både fort och snyggt, men på något vis så drog total tvåan till sig mer uppmärksamhet, en yngling från Västergötland vid namn Stig Andervang som åker på brutalaste tänkbara sätt, alla pratade om den blå Amazonen med nummer 55. Dalaseger blev det i std B genom Bärkes Åke Eriksson och i A-std A vann en upplänning, nämligen B - föraren Tony Sparf Uppsala. Utöver de som körde om JSM fick de äldre vara med i mån av plats. Ett 15 - tal anmälde sig och de fick åka först av alla och det innebar ganska mycket snömodd på vägarna, men det var ju ganska lika för alla i början samtidigt som det blev mer rättvist för JSM - åkarna. För att ingen överårig skulle vinna totalt så fick de inte åka sista sträckan. Rene Pettersson vann den drabbningen med de andra gubbarna trots en avåkning som tog tid, det var på lördagsmorgonen då Prästtomtasträckan skulle avverkas som det gick lite snett, vilket även drabbade Kurt Gryvik som med nöd o näppe kunde ta sig i mål i sin comeback, det är ett år sedan Kurta åkte och då slutade det med en generalresa på skjutfältet. Jörgen Svensson som tyvärr är några månader för gammal att vara med i JSM, körde mycket bra ända tills motorn gick för varm och då var det inget annat att göra en att ge upp.

 

Samma bilmärke kör Åke Pettersson som tyvärr drog på sig t. r. p. och tappade en 5:e plats. Sam Johansson bröt i den omtalade tjuvsvängen och fick senare sällskap av Mats Olsson. Peter Didriksson besökte terrängen på ett annat ställe. Kennet Karlsson som bröt lördagen innan tog hem B - std - B helt välförtjänt och det var ytterst nära dubbelt LMS i topp då jag låg tvåa inför sista sträckan där jag lyckades få växelspaken i handen och bytte ner mig till en 3:e plats. Klasseger blev det även i C -spec, där Pelle Sääv gjorde om bravaden från förra lördagen, nu var 2:an en minut efter. Här har vi en kille som kan gå mycket långt. På 10:e plats kom en nybliven C - förare vid namn Jan Lingheimer och på 18:e plats hittar vi Claes Lundquist. I C - std - B hade Mats Forsberg en hård fight om 1:a platsen men fick ge sig med några sekunder, övriga var helt avhängda.

 

Bra tävlingsdebut i Tranås.

 

Team Skogsåkarna med Hasse Backer i spetsen Körde sitt första MRY som kallades Holavedsrallyt så sent som den 14 mars. Nu hade de tur med vädret och det var riktigt kallt ute tävlingskvällen och riktig vintertävling blev det då det snöade fredagsnatten. Drygt 80 startande ekipage gav sig ut på en komprimerad bana ( 7 mil totalt 5 mil SS ). Segern kom att gå till Kinds Sven - Åke Angerd i en Opel 2,0 han var 6 sek före vår egen Bossing Karlsson som nu fick allt att stämma med sin Ascona vilket tyder på att när sommaren kommer så får nog alla räkna med Bossing precis som på den tiden han åkte V 4:a. Efter tävlingen så var han nog den lyckligaste av alla och det kan man förstå efter så mycket jäkelskaper. På 21:a resp 22:a plats kom Acke Magnusson o Lasse Ringebrant. Bland A - förarna std B klass så vann L - G Eriksson NMK ännu en gång, här hade Hasse Nilsson en 3:e plats inom räckhåll på sista sträckan. Bland B - förarna så var Håkan Lind helt överlägsen i special där Janne Andersson bröt med sin Opel Manta. I B std -B så lyckades jag att hålla de andra efter mig i. mål, så jag kan inte klaga på vintersäsongen. Därmed var 81:års vintersäsong till ända så nu är det uppehåll fram till 1 maj då vi drar igång med Sviestadträffen.

 

Växjöseger i Tjusts MRY.

 

Chefen för Växjö Bildelar, Rolf Linde segrade i den fina tävlingen Pyladtrofén som hade start o mål i Gamleby. Ydres N - E Axelsson kom tvåa före std A - segraren Kent Quist. Det var inte fler en 85 startande totalt och det var även ganska fattigt med LMS:are. Lars - Inge Quist och Peter Didriksson var båda med men lämnade vägen på samma ställe så ordentligt att de tvingades ge upp. En annan som fick bryta p. g. a. avåkning var Pelle Sääv som så långt ledde klassen, avåkningen berodde på att Pelle har en släkting utmed vägen, men vägminnet svek och Pelle dundrade av på en lagårdsplan där han trodde att det var rakt. Men det gick inte på tok för alla, en som verkligen trivdes på de luriga vägarna var Sven - Gunnar Wigh som gjorde sin bästa tävling någonsin, 2:a i A - std - B och 9:a totalt var ett resultat som verkligen Wiggo var värd. I C std B svarade Mats Forsberg för en övertygande körning och kom 2:a.

 

 

Olycklig std-B debut för Peder.

 

Kvarnvingarna kom igen på ett övertygande sätt med sin Mjölbypokal som har blivit inställd och flyttad vid flera tidigare tillfälle. överraskande segrare blev VÖMK:s Melker Hilleby i en lånad Opel Ascona, special. I en likvärdig bil sitter Lars - Inge Quist och han blev 10:a i A - special. I std B övertygade Hasse Nilsson än en gång nu blev det en 3:e plats efter Örjan Hagberg o L - G Eriksson. Sämre gick det för Peder Rengfors som premiärkörde sin och Per Danielssons Ford Escort i std B, det började bra med en fin tid på SS 1 men redan på 2:a så gick det illa och bröderna Rengfors rullade i en svår kurva ut på ett gärde och bilen blev så' dålig att det bara var att ge upp. Peder som tävlat i mer en 15 år har aldrig tidigare skrotat en bil. Janne Andersson som tävlar i B - spec gjorde en av sina bästa körningar och kom på 5:e plats. Björn Lind belade där en 11:e plats. B - förare std B var Kennet Karlsson klart bäst på alla utom en sträcka där han stod av och skänkte bort en given 1a plats. Pelle Sääv som har flera segrar bakom sig hade lite för bråttom denna gång och tillbringade drygt 3 min i ett dike men åkte så pass fort för övrigt att han tog hand om 3:e platsen. En bra insats svarade även Mats Persson för som kom 9:a i C -special.

 

Rally Special.

 

Två stycken RS - tävlingar har Lars - Inge Quist hunnit med att ställa upp i under april månad. Första gick i Jönköping och där gick det riktigt bra, en 6:e placering blev det bland dessa specialister. Vann gjorde Stig Kristiansson Hörby före L - G Liljeberg Södertälje som ju vunnit Sviestadträffen fyra gånger. Andra tävlingen gick uppe i Hallsberg men där blev det omgående oljud i den vassa motorn som kom i bilen under vintersäsongen, då det är stora slantar det rör sig om var det bara att ge sig. Pelle Olausson läste åt Quist II som alla vet heter Kent i tilltalsnamn och hade det inte varit för en snurrning på ett av proven hade de tagit totalsegern, nu blev det trots allt en 3:e plats.

 

RALLYINFORMATION.

 

Maj Söndag 10 RALLY Special i Nyköping, Tisdag 12 RALLY- möte månadsmöte i klubb‑huset. Lördagen den 16 Minirally i Mönsterås (Oknörundan) ingår i SM.
Rally Special i Tjust

Tisdag 19 kl. 17.00 på Motorstadion samlas Östergötlands sportjournalister. Avsikten är att de skall få titta på verksamheten under ett par timmar. Det är styrelsens förhoppning att kunna få ut några tävlingsbilar till den träffen.

Torsdag 21 Bilspeedway på kvällen. Anmälan om arbete som funktionär göres till Roger Danielsson

Lördag 23 Rally Special i MKS Scandias regi. Tävlingen ingår i östgötaserien. Söndag 24

 

Sista: sträckan avgjorde.

Det var fight in i det sista när Boxholm bjöd på en mycket fin " Stenbocksrunda ". ÅMK:s Börje Björk ledde inför sista sträckan, men i ett vägbyte trasslade det till sig och några dyrbara sekunder försvann och då kunde Ruben Davidsson VÖMK ta sig förbi efter att ha skuggat Börje hela tiden, 3:a efter dessa herrar kom Mjölbys Ulf Pettersson som har Bossings gamla V 4:a motor. För Bossing själv gick det inte så bra den här gången gick lådan sönder redan på SS 1. Roger Jonsson började mycket lovande med ett par topptider, men tyvärr blev tiderna sämre när Rogers däck tog slut och konkurrenterna lade på nya. Göran Svensson tappade tid i ett vägbyte och Bosse Farsbo tyckte att fästet var dåligt så de hamnade i kön. Sven - Gunnar Wigh var nöjd med sin 6:e plats i std B och menade att de främsta åker som värsta sortens flåbusar. Sam Johansson kom även han på 6:e plats och det var i B - special. Sam var inte helt nöjd med sin körning då han tyckte att han fegade för mycket på sina ställen.

 

Ingvar C överlägsen.

 

I årets "Gästabudstrofé" fanns Nyköpings egna hemmastjärna Ingvar Carlsson med i sin BMW 323 1 och det var ju synd med tanke på spänningen, Ingvar var nämligen helt överlägsen över de 14 SS som tillsammans mätte 11 mil. Gnestas V 4:a åkare Kurt Nensén har i vinter gått tillbaks till special efter att senaste året std B, och åker nu in på en andraplats före ytterligare en hemmaåkare nämligen Göran Åndberg som nu bytt till en mycket snygg och vass BMW efter att tidigare ha rattat Fiat, 142:or och GTE. LMS inslag i denna tävling var Bossing Karlsson som tidigare gjort bra styrningar där uppe. Efter att ha fått bryta mycket på sista tiden för massa strunt fel så klaffade allt perfekt. Bossing blev 6:a bland 42 A - special, och 10:a totalt av 120 startande. På slutet då de fått bättre däck så hade de 4:e bästa tiden på flera sträckor, så det är bara att skylla sig själv då man är för snål konstaterade en för övrigt mycket nöjd Bossing.

 

Vilken utdelning !

Vinterns bästa tävling med LMS ögon sett måste vara då grannklubben Östergyllen arrangerade sin Trofé. Vi tog tre klassegrar och kom inte sämre än trea i någon klass. Kent Karlsson blixtrade till och laddade som aldrig förr och var t. o. a. snabbast på sista sträckan och fick som belöning en 3:e plats i A-special och totalt efter Dag Pettersson och Tjusts senaste fortåkare Stig Falk. Bra framme var även Bossing Karlsson som blev 6:a. Acke Magnusson körde till sig 12:e platsen och Benny Nordquist premiär körde sitt nybygge en mycket elegant 242:a till en 14:e plats. René Pettersson hade en stenhård fight med Mats Holmbom och Kent Quist plus att även Jan Pettersson stack upp till en början och tog ledningen efter två sträckor. När alla sträckor var körda och man summerat färdigt så visade det sig att Kenta och Holmbom åkt lika på sekunden ( Kent vann skiljesträckan ) och att Rene var 5 sek efter och Jan P tappat något på slutet, men samtliga std A - ekipage kom bland de 10 bästa totalt, vilket säger det mesta om hur hårt det är.

Std B vanns av L - G Eriksson som är ordentligt i stöten för tillfället och på 2:a plats glädjande nog Jörgen Svensson som nu gjorde sin absolut bästa tävling som A - förare, efter kom killar som Örjan Hagberg, Lasse Ström o Jan Erik Boström, 9:a i samma klass kom S - G Wigh i sin välskötta V 4:a. B -special vann Håkan Lind Mjölby som vanligt men det satt verkligen hårt åt, för vår egen Sam Johansson hade vässat klorna ordentligt och var bara 16 sek efter i mål, då ska alla veta att Sam tappade 32 sek till Håkan på ss 1då vägen inte räckte till, f. ö. var alltså Sam den snabbaste av de två. Med en gammal 2- takts SAAB som låter att vara mycket vass kom Björn Lind på 9:e plats och 11:a Janne Andersson o Magnus Edlund kom på 13:e efter ett stopp på SS 2 i nära 3 min. Peter Andersson körde i mål med en framvagn som var mycket krasslig, 15:e plats var ändå hans. En klasseger blev det i B -std B och det var jag själv som stod för det trots bakre stötdämparen gick av efter halva tävlingen Pelle Sääv svarade än en gång för en fantastisk körning, visst får en del diken på hälsning när han kommer ångande men fort går det, en inslagen dörr var enda minnet denna gång plus en fin pokal som han fick för att han slog närmaste man i klassen C - special med närmare 2,5 min. Mats Forsberg vann en klar seger i C std B. Bland de som bröt var bl. a S - E Svensson i A -spec. Peter Didriksson fick krångel med växellådan på sin VW. Kennet Karlsson som var klassnabbast på SS 1 bröt med trasigt frihjul på SS 2. Bland C förarna bröt Claes Lundquist o K- I Andersson båda Volvo.

 

Fredagstävling.

 SMK Motala flyttade fram sitt MRY till fredagen den 27 - 2 då de tvingades ställa in i jan, då inte vintern infunnit sig. Tävlingen som hade start o mål i Borensberg fick en plump i protokollet och det var en glömd varning i en s. k. idiotsväng på Prästtomta. Det åktes av och rullades rejält i nämnda kurva, det tjänar ingen på, bara kostar massor med pengar för dem det drabbar, tyvärr finns det människor som inte har mer förstånd än att de skrattar och jobbar när någon har gjort ett generalres, det är samma människor som ser till att trianglarna kommer bort så fort som möjligt för att nästa ska åka av, det låter sjukt men det är tyvärr sant. För övrigt var det en fin tävling som vanns av Escortåkande Gunnar Pettersson från Örebro före std B åkande L - G Eriksson från NMK som hade två sek till godo på Kent Quist. Kent Karlsson var bäste LMS:are i A - spec med en 11:e plats bland de 38 startande. Övriga placerade sig på Boo Farsbo 14:e, Anders Magnusson 15:e, L - I Quist 16:e, Pelle Bergehed 22:e, Lasse Ringebrant 23:e, Roger Arvidsson 25:e. Benny Nordquist sladdade av redan på SS 1 och slog sönder växellådan på sin snygga 242:a.

19 man ställde upp i A - std B och där blev S - G Wigh 9:a, Jörgen Svensson 10:a och Pelle Olausson 15:de man. Kurt Gryvik utgick redan på SS 1, det är tydligen något som Kurta har otalt med militären för det går ju alltid galet just på P- tomta.

Mjölbys Håkan Lind fortsätter sin framgångsrika skogskarriär nu vann han med 1,5 min. I B - spec kom Janne Andersson 8 a. Tvåtakts-Lind som heter Björn i förnamn kom 11:a.

 

Berndt Carlsson

 

   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93