Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 1 1989.

 

 

Författare Berndt Carlsson. 

Marknadsnatta 29/10 1988.
 

DM-finalen i Skänninge drog nära 200 startande, delvis berodde det säkert på att Suzuki och Peugeot samt att tjejerna hade förlagt sina cuper till denna anrika tävling. Nalle Johansson var förstas storfavorit till segern, men efteranmälde Jan Björe fortåkande Golf förare från Eskilstuna drog upp ett tempo som ingen kunde matcha men på den näst sista SS kröktes framvagnen mot en sten och då var det stopp. Nalle åkte fort men ändå fortare körde Melker Hilleby, Motala, i en 4-hjulsdriven Mazda så det blev 15 sek. som kom att skilja dem åt. Segraren i spec. klassen blev Håkan Johansson ÅMK som bara var 4 sek. efter Nalle.

Bästa utgångsläge för att vinna DM och 10.000 kr. hade Bossing Karlsson som med en normal körning lätt skulle ta hem spelet, men inget är ju klart förrän målet är nått, och något mål nåddes inte, för Bossing och hans Peugeot blev kvar på SS 2 efter en brutal rullning då ekipaget genade i en tvär sväng.
Sven-Gunnar Wigh körde sin Golf till en 4:e plats i A-spec. där 41 förare slogs Det får nog räknas som Wiggos bästa tävling på grus i år, för motståndet var högklassigt, kanske det bästa vi haft i Östergötland i år.
Lars-Inge Qvist lånade en vass motor av trimningsfirman S.P.R-motor då hans gamla gått väldigt mycket och börjat tröttna på slutet. Nu var det kanske lite ovant i början men till slut blev det en 22:a plats och samtidigt som motorn lämnades tillbaks så beställdes en likvärdig.

22 tjejer kom till start och där vann favoriten Yvonne Hultgren Säffle i en stor Volvo 242. På 8:e plats kom LMS enda kvinnliga förare Britt Heelge med sin Ford Escort.
A-förarklassen upp till 1300cc vanns av Jari Saarinen före den 26 år äldre Janne Henriksson som samtidigt givetvis vann Suzuki Cup. 4:a bland grupp A-bilarna blev här Kent Karlsson som verkligen gjorde ett fint åk. Hasse Nilsson åkte även han övertygande och blev 6:a i cupen.
1 1600-krassen gjorde Tomas Nihlsson sin hittills bästa A förartävling och kom här 2:a efter Peugeotkollegan Jan Lewin, Malung.
Själv hade jag goda chanser att bli bland de 5 bästa i det totala DM:et, men då vi fick stanna för att byta fläktrem på SS 3 och förlorade 2-3 min. så rasade vi och jag fick nöja mig med en 9:e plats.
B-förarna Anders Brandt och Owe Sterneling åker grupp A 1600cc. För Anders blev det en fjärde placering medan Owe rullade sig ut ur tävlingen på SS 3.

Bland de 56 startande i C-förarnas specialklass hittar vi en LMS:are högst upp och det var förstås Pelle Norén som tvålade dit sina klasskompisar och nu fick en välförtjänt seger, det har ju varit nära några gånger förut men inte räckt ända fram. Det kommer inte dröja förrän Pelle börjar att härja i de högre klasserna och jag tror mycket på honom, han kommer säkert att gå långt.

 

 

Svenska rallyt  1989.

 

Rallyt i Värmland var 170 mil totalt, varav 50 mil utgjorde SS. 150 deltagare var anmälda och utgjordes av ett mycket fint startfält. Totalsegern kom till slut att hamna hos Mazdas Ingvar Carlsson, Nyköping, som på så sätt tackade för förtroendet att få åka fabriksbil. Timo Salonen ledde länge men åkte av vägen och tappade mycket tid Per Eklund var 2:a i en Lancia och Kennet Eriksson 3:a med en Toyota Celica.
Till start kom även tre LMS:are och så många har, nog aldrig ställt upp samtidigt. På de sista 10 åren har klubben bara haft två startande och det var Rene Pettersson 1980 och Claes Carlgren 1984. I år var det Hasse Nilsson, Suzuki GTI i grupp N och Kent Karlsson och jag själv i var sin gr. A Mazda 1300. För mig blev rallyt en stor besvikelse, efter det att min kartläsare Anders Törnström (ja just det, gamla speedwayföraren) och jag testat in det där med noter i tre dagar var vi heltända på uppgiften, men tyvärr så krånglade det med styrväxeln från början och hjulet pekade nästan 90 grader när jag svängde så det gick åt tre driv knutar omgående på första dagen och på SS 6 var det helt färdig kört då motorn rasade. För Kent Karlsson och Göran Linge så började allt mycket väl, trots att de inte heller hade någon som helst vana att åka efter noter så funkade det riktigt bra.

Första dagen bjöd på 13 SS innan nattuppehållet i Karlstad. Paret låg då på en 5:e plats med många SM-poäng inom räckhåll. Mycket däck hade gått åt och två dagar återstod så de lånade däck utav mig. Kent ökade lite på lördag f.m. och åkte riktigt fort ibland, men vad hjälpte det när samma sak händer dem som för mig, på Kents motor tittade en vevstake ut genom blocket, SS 18 blev sista sträckan för dem. Nu hade vi bara en kvar av oss och Hasse Nilsson låg runt 60:e plats totalt efter första dagen och det enda bekymret var att däcken tog slut då det var mycket grus och hårdfruset ute. Hasse och Anders Wretmark har tidigare åkt efter noter så det var inget problem. Tävlingen avlöpte helt utan problem så när som på att servicegänget drog på sig en ordentlig influensa men lyckades ändå härda ut trots att några var riktigt dåliga. Hasse åkte faktiskt rakt igenom, när han hade friska däck gick det riktigt fort men där han åkte på sopor tappade han förståligt nog. Till slut blev han 7:a i klassen och 51:a totalt.

 

 

SLUTSTÄLLNING TOTALT I ÖPPNA ÖSTGÖTAMÄSTERSKAPET 1988.

Nr. Namn                                    Klubb                      Märke               Poäng

1

Nils-Erik Axelsson

Ydre MK

Opel Kadett

61

2

Björn Johansson

MSK Kvarnving.

Opel Kadett

59

3

Håkan Johansson

Atvidabergs MK

Ford Escort

53

4

Bossing, Karlsson

Linköpings MS

Peugeot 205

52

5

Kenneth Johansson

Norrköpings MK

VW Golf GTI

51

6

Krister Gunnarsson

Norrköpings MK

Opel Ascona

49

7

Michael Lindqvist,

SMK Östgöta

VW Golf GTI

48

8

Rene Pettersson

Linköpings MS

landa 323

48

9

Berndt Carlsson

Linköpings MS

Mazda 323

43

10

Jan Levin

Malungs MK

Peugeot 205

43

11 Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Toyota Starlet

41

12 Mats Ahl

MSK Kvarnvingarna:

Ford Escort

34

13

Kent Karlsson

Linköpings MS

Mazda, 323

31

 

 

B- OCH C-FÖRARCUPEN

 

NR

Namn

Klubb

Märke

Poäng

1

Ronny Lindh

Norrköpings MK

Opel Ascona

50

2

Göran Kaldenberg

Linköpings MS

Saab V4

45

3

Jan Axelsson

Nässjö MK

Opel Ascona

44

4

Håkan Hult

Katrineholms MK,

Peugeot 205

41

5

Stefan Nilsson

SMK Valdemarsvik

Opel Kadett

37

6

Peter Appelskog

Östergyllens RC

Datsun/Mazda

36

7

Kent Jonsson

SMK Valdemarsvik

Opel Ascona

35

8

Mats Lindwall

SMK Valdemarsvik

Volvo 140

35

9

Pär Fröjd

Ydre MK

Volvo 240

33

10

Jan Karlsson

VÖMK

Volvo 142

26

 

Rally Hälsningar

Berndt

   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93