|
Författare Berndt Carlsson.
Marknadsnatta 29/10 1988.
DM-finalen i
Skänninge drog nära 200 startande,
delvis berodde det säkert på att Suzuki och Peugeot samt att tjejerna
hade förlagt sina cuper till denna anrika tävling. Nalle Johansson var
förstas storfavorit till segern, men efteranmälde Jan Björe fortåkande Golf
förare från Eskilstuna drog upp ett tempo
som ingen kunde matcha men på den
näst sista SS kröktes framvagnen mot en
sten och då var det stopp. Nalle åkte fort men ändå fortare körde
Melker Hilleby, Motala, i en 4-hjulsdriven Mazda så det blev 15 sek. som
kom att skilja
dem åt. Segraren i spec. klassen
blev Håkan Johansson ÅMK som bara var 4 sek. efter Nalle.
Bästa utgångsläge för att vinna DM och
10.000 kr. hade Bossing Karlsson som med en normal körning lätt
skulle ta
hem spelet, men inget är ju
klart förrän målet är nått,
och något mål nåddes inte,
för Bossing och hans
Peugeot blev kvar på SS 2 efter en brutal rullning då ekipaget genade
i
en tvär sväng.
Sven-Gunnar Wigh körde sin Golf till en 4:e plats i A-spec. där 41 förare
slogs Det får nog räknas som Wiggos
bästa tävling på grus i år, för motståndet var högklassigt,
kanske det bästa vi haft i
Östergötland i år.
Lars-Inge Qvist lånade en vass motor av trimningsfirman S.P.R-motor
då hans gamla gått väldigt mycket och börjat tröttna på slutet. Nu var det
kanske lite ovant i början men till slut blev det en 22:a plats och
samtidigt som motorn lämnades tillbaks så beställdes en likvärdig.
22 tjejer kom till start och där vann
favoriten Yvonne Hultgren Säffle i en stor Volvo 242. På 8:e plats
kom LMS enda kvinnliga förare Britt Heelge med
sin Ford Escort.
A-förarklassen upp till 1300cc vanns av
Jari Saarinen före den 26 år äldre Janne Henriksson som samtidigt
givetvis vann Suzuki Cup. 4:a bland grupp A-bilarna blev här Kent Karlsson
som verkligen gjorde ett fint åk. Hasse Nilsson åkte även han övertygande
och blev 6:a i cupen.
1 1600-krassen gjorde Tomas Nihlsson sin
hittills bästa A förartävling och kom här 2:a efter Peugeotkollegan
Jan Lewin, Malung.
Själv hade jag goda chanser att bli bland
de 5 bästa i det totala DM:et, men då vi fick stanna för att byta
fläktrem på SS 3 och förlorade 2-3 min. så rasade vi och jag fick nöja mig
med en 9:e plats.
B-förarna Anders Brandt och Owe Sterneling åker grupp A
1600cc. För Anders blev det en fjärde placering medan
Owe rullade sig ut ur tävlingen på
SS 3.
Bland de 56 startande i C-förarnas specialklass hittar vi en LMS:are högst
upp och det var förstås Pelle Norén som tvålade dit sina klasskompisar och
nu fick en välförtjänt seger, det har ju varit nära några gånger förut men
inte räckt ända fram. Det kommer inte dröja förrän Pelle börjar att härja i
de högre klasserna och jag tror
mycket på honom, han kommer säkert att gå långt.
Svenska rallyt 1989.
Rallyt i Värmland var 170 mil totalt, varav 50 mil utgjorde SS. 150
deltagare var anmälda och utgjordes av ett mycket fint startfält.
Totalsegern kom till slut att hamna hos Mazdas Ingvar Carlsson, Nyköping,
som på så sätt tackade för förtroendet att få åka fabriksbil. Timo Salonen
ledde länge men åkte av vägen och tappade mycket tid Per Eklund var 2:a i en
Lancia och Kennet Eriksson 3:a med en Toyota Celica.
Till start kom även tre LMS:are och så
många har,
nog aldrig ställt upp samtidigt. På de sista 10 åren har klubben bara
haft två startande och det var Rene Pettersson 1980 och
Claes Carlgren 1984. I år var det Hasse
Nilsson, Suzuki GTI i grupp N och Kent Karlsson och jag själv i var
sin gr. A Mazda 1300. För mig blev rallyt en stor besvikelse, efter det att
min kartläsare Anders Törnström
(ja just det, gamla
speedwayföraren) och jag testat
in det där med noter i tre dagar
så var vi heltända på uppgiften, men tyvärr så krånglade det med
styrväxeln från början och hjulet
pekade nästan 90 grader när jag svängde så det gick åt tre driv knutar
omgående på första dagen och på SS
6 så var det helt färdig kört då motorn rasade. För Kent Karlsson och
Göran Linge så började allt mycket väl,
trots att de inte heller hade
någon som helst vana att åka efter noter så funkade det riktigt bra.
Första dagen bjöd på 13 SS innan nattuppehållet i Karlstad. Paret låg då på
en 5:e plats med många SM-poäng inom räckhåll. Mycket däck hade gått åt och
två dagar återstod så de lånade däck utav mig. Kent ökade lite på lördag
f.m. och åkte riktigt fort ibland, men vad hjälpte det när samma sak händer
dem som för mig, på Kents motor
tittade en vevstake ut genom
blocket, SS 18 blev sista sträckan för dem. Nu hade vi bara en kvar av oss
och Hasse Nilsson låg runt 60:e plats
totalt efter första dagen och
det enda bekymret var
att
däcken tog slut då det var
mycket grus och hårdfruset ute.
Hasse och Anders Wretmark har
tidigare åkt efter noter så det var inget problem. Tävlingen avlöpte helt
utan problem så när som på
att servicegänget drog på sig en ordentlig influensa men lyckades
ändå härda ut trots att några var riktigt dåliga. Hasse åkte faktiskt
rakt igenom, när han hade friska
däck gick det riktigt fort men där han åkte på sopor tappade han förståligt
nog. Till slut blev han 7:a i
klassen och 51:a totalt.
SLUTSTÄLLNING TOTALT I ÖPPNA ÖSTGÖTAMÄSTERSKAPET
1988.
Nr. Namn
Klubb Märke
Poäng
1 |
Nils-Erik
Axelsson |
Ydre MK |
Opel Kadett |
61 |
2 |
Björn Johansson |
MSK Kvarnving. |
Opel Kadett |
59 |
3 |
Håkan Johansson |
Atvidabergs MK |
Ford
Escort |
53 |
4 |
Bossing,
Karlsson |
Linköpings MS |
Peugeot 205 |
52 |
5 |
Kenneth Johansson |
Norrköpings MK |
VW Golf GTI |
51 |
6 |
Krister Gunnarsson |
Norrköpings MK |
Opel Ascona |
49 |
7 |
Michael Lindqvist, |
SMK Östgöta |
VW Golf GTI |
48 |
8 |
Rene Pettersson |
Linköpings MS |
landa 323 |
48 |
9 |
Berndt Carlsson |
Linköpings MS |
Mazda 323 |
43 |
10 |
Jan Levin |
Malungs MK |
Peugeot 205 |
43 |
11 |
Jari
Saarinen |
MSK Kvarnvingarna |
Toyota
Starlet |
41 |
12 |
Mats
Ahl |
MSK Kvarnvingarna: |
Ford
Escort |
34 |
13 |
Kent Karlsson |
Linköpings MS |
Mazda, 323 |
31 |
B- OCH C-FÖRARCUPEN
NR |
Namn |
Klubb |
Märke |
Poäng |
1 |
Ronny Lindh |
Norrköpings MK |
Opel Ascona |
50 |
2 |
Göran Kaldenberg |
Linköpings MS |
Saab V4 |
45 |
3 |
Jan Axelsson |
Nässjö MK |
Opel Ascona |
44 |
4 |
Håkan Hult |
Katrineholms MK, |
Peugeot 205 |
41 |
5 |
Stefan Nilsson |
SMK Valdemarsvik |
Opel Kadett |
37 |
6 |
Peter Appelskog |
Östergyllens RC |
Datsun/Mazda |
36 |
7 |
Kent
Jonsson |
SMK
Valdemarsvik |
Opel
Ascona |
35 |
8 |
Mats Lindwall |
SMK Valdemarsvik |
Volvo 140 |
35 |
9 |
Pär Fröjd |
Ydre MK |
Volvo 240 |
33 |
10 |
Jan Karlsson |
VÖMK |
Volvo 142 |
26 |
Rally Hälsningar
Berndt |