Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr 1 1988.

 

BRITT ANDERSSON-HEELGE.
Först och främst får vi på LMS gratulera Er till giftermål Britt och Mikael Heelge. Samtidigt som Marknadsnatta var JSM så körde ett rekordstort antal tjejer 26 st, sitt Riks Mästerskap. Här var Britt med och körde som vanligt sin Escort, trots att inte ekipaget kom i mål så vill jag passa att det var Britts bästa tävling så långt som de kom, var uppe på 6:e plats ! då de dammade av vägen och bröt. Det ska tilläggas att sådana namn som Lotta Lindquist, Yvonne Hultgren och Lisbeth Kerttu m.fl, fanns på plats.

LINKÖPINGS SNABBASTE BREVBÄRARE.
Opelföraren Lars-Inge Qvist med 14-årige Henrik Appelskog som kartläsare öppnade Håkan Sundwallspokalen i ett oerhört tempo på sträckan över Lagerlunda där de var klart snabbast, fort gick det även i fortsättningen och i mål var Lars-Inge och Henke jätteglada över sin 7:e plats. Årets bästa resultat kom i Emiltrofén i Vimmerby där från början ett Stockholmsekipage vunnit men sedermera blev uteslutet p.g.a. fusk. Lars-Inge gick därmed upp på 3:e plats totalt, efter hemmaåkaren Johnny Pettersson Golf GTI och sin egen bror Kent Qvist som också gjorde sin bästa tävling för året.

PELLE SÄÄV FÖRST I SVERIGE.
Många LMS:are har under sista året bytt upp sig vad det gäller vagnmaterial, det mest uppmärksammade är givetvis Pelle Sääv och Uffe Johansson som redan debutkört den 4-hjulsdrivna  Lancia Delta HF vilket de även var först i Sverige med. Det är en gr. N. bil men går utmärkt att åka gr. A med om man vill, då går det att höja turbotrycket och tjäna ganska många hästkrafter. Debuten skedde i Vansbro i mellandagarna och det visar att den bilen i händerna på Pelle kommer att göra honom till favorit i tävlingarna här hemma, eller vad sägs om att för första gången ligga 4:a totalt några sekunder efter S-0 Walfridsson då turbon gick för varm. Vi är nog många som får hålla till höger när Pelle kommer.

BLIR 88 ÄNNU BÄTTRE VWIGGO?
Vilket år han har haft. Jag tänker på Sven-Gunnar Wigh, topplaceringar i nästan alla tävlingar har startat i. Bytet till Golf måste kännas som en riktig vinstlott, sista tävlingen för året blev Håkan Sundwallpokalen och placeringen blev denna gång 5:e plats efter en mycket snygg körning. Inför 88 har bilen fått gå igenom en motor och växellådsrenovering, (hoppas att Du hinner att snygga till karossen lite också) Så se upp i vinter, för jag tror att Wiggo kan byta ut sina 4-5:e platser mot 1-2:a platser. Till sist, grattis till klubbmästerskapet.

KENNETH KARLSSON I COMEBACK.
För ett år sedan blev det skrot in Håkan Sundwallpokalen av Kenneths V4:a, nu var han tillbaks i just samma tävling med en nybyggd snygg SAAB och tog väl inte i lika hårt som i fjol, men var ändå ganska nöjd att vara tillbaks på skogsvägarna. Andra tävlingen blev Novemberskölden i Nässjö och efter en mycket bra tid på SS1 så gick motorn sönder så oturen var framme på nytt.

KENT KARLSSON KÖR MAZDA.
Efter att i 15 år ha kört SAAB och övertalat Jörgen Svensson att få köpa hans Mazda 323 så var det en mycket spänd och förväntansfull Kent som kom till Folkets Park där Sundwallpokalen startade. Tyvärr gick motorn väldigt varm så koncentrationen blev lite lidande i början, men tiderna förbättrades och var riktigt bra på slutet vilket bevisar att han snart blir farlig för de övriga. I Novemberskölden var inte heller turen med Kent, han bröt liksom Kenneth på SS2 och även här var det motorfel.

RENE PETTERSSON RIMFORSA.
Nu är han tillbaks på allvar i leken igen den gamle rallyräven René Pettersson (dock inte så gammal som man kan tro). Efter att ha rattat SAAB av olika slag så är det Mazda 323 som numera gäller. Till Håkan Sundwallpokalen kom han laddad till max, kanske lite överladdad för det var otroligt nära att de hamnat på taket på SS2 och åkte av även lite på SS3 i ett försök att ta igen, många sekunder gick och då även bilen inte behagade att gå för fullt på sista sträckan fick han ge sig för Uppsalas Mikael Nilsson i en likvärdig bil - 1988 års första tävling blev Bergslagsrallyt och där försvann 1:an och 2:ans växel på SS6 så han fick göra som 120 andra i tävlingen nämligen bryta. Inledningen var annars bra, åkte fortare än fler av dem som fick SM-poäng.

BOSSING VANN PEUGEOT-CUPEN 1987.
Vår stjärnförare Bossing Karlsson avgjorde mer eller mindre Peugeotcupén i näst sista deltävlingen i Laxå där han vann före Karlstads Lars Carlsson och Staffan Trädgårds från Hedemora. Endast i teorin kunde Trädgårds vinna, om Bossing skulle bryta och själv vinna, totalt. Men i sista deltävlingen uppe i Vansbro åkte Bossing in på en 2:a plats utan att för den skull förta sig och vinner därmed Cupen och 50.000:-. Grattis! City-Bil med Rolf Nihlsson i spetsen måste vara helnöjda med Bossings första år i Peugeoten. 88 inledde Bossing med Bergslagsrallyt och chocköppnade på seedningsetappen och låg 10:a totalt i det 200 man starka startfältet, men tyvärr hände något med kamaxeln på SS6 och det var bara att ge upp.

TOMAS NILSSON ! ÅKER PEUGEOT.
C-föraren Tomas Nihlsson som för övrigt har poäng till B-licens har bytt ut sin Volvo 142:a mot en mycket fräsch Peugeot 205 GTI. Debuten har redan skett, det var uppe i Ljusdal där det annars började dåligt med en dikesvisit men knallade på ganska bra på övriga sträckor. I Vansbro fungerade åkningen ändå bättre och Tomas verkade helt nöjd med sin körning. Vi får inte glömma sista tävlingarna med Volvon, i Sundwallpokalen skulle ju sista poängen till B köras in, poängen inte bara fanns inom räckhåll utan den verkade helt given då de låg bland de allra främsta i klassen ända till strax före mål på sista SS då de åkte av så pass att de fick bryta. Till Novemberskölden gällde samma sak, och här tick Tomas nära nog en fullträff, 4:a bland 69 startande bevisar att han hör hemma bland B-förarna -88.

HASSE NILSSON I NY BIL.
Det var inte många som kände till Hasse Nilssons planer i somras, då åkte han Ascona men ville gå tillbaks till en framhjulsdriven bil då han tidigare kört SAAB. Att det skulle bli en splitter ny Suzuki GTI som han fått köpa till ett förmånligt pris av en bilhandlare var för många en överraskning. Det var bara att kasta sig in i hetluften på en gång då Marknadsnatta var en deltävling i Suzuki Cup, och resultatet blev mer än godkänt, 6:a bland de vilda gr. N-åkarna där gamle stjärnföraren Janne Henriksson vann, som för övrigt vann Marknadsnatta någon gång i slutet på 60-talet med en Opel Kadett Rally.

BERNDT, =BRYT, BRYT OCH BRYT.
Som Ni ser går det inte så bra för mig, det började i Sundwallpokalen (där jag faktiskt ledde efter 4 SS) med kopplingsras, fortsatte i Lindesberg med två (2) framhjulspunkteringar och sedan Bergslagsrallyt där generatorn packade ihop efter 12 SS. Visserligen en punka där också men för övrigt ganska bra tider som borde ha gett SM-poäng.

Berndt Carlsson

OBS!

ROXENRUNDAN FLYTTAD TILL DEN 27/2 -88. KONTAKTA LARS-INGE QVIST ELLER OVE STERNELING FÖR FUNKTIONÄRSUPPGIFTER.

 
LMS RALLYMEDLEMMAR.

Denna bild är några gamla och där synes veteranerna René Pettersson, Göran Lund, Hasse "Snickarn" Karlsson, Mickael Sundin, Peder Rengfors.
Budskapet med bilden riktas till medlemmar i dag som och då speciellt de yngre att de verkligen vill göra en insats i klubbarbetet på ideell basis.
J.C


Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93