BRITT
ANDERSSON-HEELGE.
Först och främst får vi på LMS gratulera Er till giftermål Britt och Mikael
Heelge. Samtidigt som Marknadsnatta var JSM så körde ett rekordstort antal
tjejer 26 st, sitt Riks Mästerskap. Här var Britt med och körde som vanligt
sin Escort, trots att inte ekipaget kom i mål så vill jag passa att det var
Britts bästa tävling så långt som de kom, var uppe på 6:e plats ! då de
dammade av vägen och bröt. Det ska tilläggas att sådana namn som Lotta
Lindquist, Yvonne Hultgren och Lisbeth Kerttu m.fl, fanns på plats.
LINKÖPINGS SNABBASTE
BREVBÄRARE.
Opelföraren Lars-Inge Qvist med 14-årige Henrik Appelskog som kartläsare
öppnade Håkan Sundwallspokalen i ett oerhört tempo på sträckan över
Lagerlunda där de var klart snabbast, fort gick det även i fortsättningen
och i mål var Lars-Inge och Henke jätteglada över sin 7:e plats. Årets bästa
resultat kom i Emiltrofén i Vimmerby där från början ett Stockholmsekipage
vunnit men sedermera blev uteslutet p.g.a. fusk. Lars-Inge gick därmed upp
på 3:e plats totalt, efter hemmaåkaren Johnny Pettersson Golf GTI och sin
egen bror Kent Qvist som också gjorde sin bästa tävling för året.
PELLE SÄÄV FÖRST I
SVERIGE.
Många LMS:are har under sista året bytt upp sig vad det gäller vagnmaterial,
det mest uppmärksammade är givetvis Pelle Sääv och Uffe Johansson som redan
debutkört den 4-hjulsdrivna Lancia Delta HF vilket de även var först i
Sverige med. Det är en gr. N. bil men går utmärkt att åka gr. A med om man
vill, då går det att höja turbotrycket och tjäna ganska många hästkrafter.
Debuten skedde i Vansbro i mellandagarna och det visar att den bilen i
händerna på Pelle kommer att göra honom till favorit i tävlingarna här
hemma, eller vad sägs om att för första gången ligga 4:a totalt några
sekunder efter S-0 Walfridsson då turbon gick för varm. Vi är nog många som
får hålla till höger när Pelle kommer.
BLIR 88 ÄNNU BÄTTRE
VWIGGO?
Vilket år han har haft. Jag tänker på Sven-Gunnar Wigh, topplaceringar i
nästan alla tävlingar har startat i. Bytet till Golf måste kännas som en
riktig vinstlott, sista tävlingen för året blev Håkan Sundwallpokalen och
placeringen blev denna gång 5:e plats efter en mycket snygg körning. Inför
88 har bilen fått gå igenom en motor och växellådsrenovering, (hoppas att Du
hinner att snygga till karossen lite också) Så se upp i vinter, för jag tror
att Wiggo kan byta ut sina 4-5:e platser mot 1-2:a platser. Till sist,
grattis till klubbmästerskapet.
KENNETH KARLSSON I
COMEBACK.
För ett år sedan blev det skrot in Håkan Sundwallpokalen av Kenneths V4:a,
nu var han tillbaks i just samma tävling med en nybyggd snygg SAAB och tog
väl inte i lika hårt som i fjol, men var ändå ganska nöjd att vara tillbaks
på skogsvägarna. Andra tävlingen blev Novemberskölden i Nässjö och efter en
mycket bra tid på SS1 så gick motorn sönder så oturen var framme på nytt.
KENT KARLSSON KÖR
MAZDA.
Efter att i 15 år ha kört SAAB och övertalat Jörgen Svensson att få köpa
hans Mazda 323 så var det en mycket spänd och förväntansfull Kent som kom
till Folkets Park där Sundwallpokalen startade. Tyvärr gick motorn väldigt
varm så koncentrationen blev lite lidande i början, men tiderna förbättrades
och var riktigt bra på slutet vilket bevisar att han snart blir farlig för
de övriga. I Novemberskölden var inte heller turen med Kent, han bröt liksom
Kenneth på SS2 och även här var det motorfel.
RENE PETTERSSON
RIMFORSA.
Nu är han tillbaks på allvar i leken igen den gamle rallyräven René
Pettersson (dock inte så gammal som man kan tro). Efter att ha rattat SAAB
av olika slag så är det Mazda 323 som numera gäller. Till Håkan
Sundwallpokalen kom han laddad till max, kanske lite överladdad för det var
otroligt nära att de hamnat på taket på SS2 och åkte av även lite på SS3 i
ett försök att ta igen, många sekunder gick och då även bilen inte behagade
att gå för fullt på sista sträckan fick han ge sig för Uppsalas Mikael
Nilsson i en likvärdig bil - 1988 års första tävling blev Bergslagsrallyt
och där försvann 1:an och 2:ans växel på SS6 så han fick göra som 120 andra
i tävlingen nämligen bryta. Inledningen var annars bra, åkte fortare än fler
av dem som fick SM-poäng.
BOSSING
VANN PEUGEOT-CUPEN 1987.
Vår stjärnförare Bossing Karlsson avgjorde mer eller mindre Peugeotcupén
i näst sista deltävlingen i Laxå där han vann före Karlstads Lars Carlsson
och Staffan Trädgårds från Hedemora. Endast i teorin kunde Trädgårds vinna,
om Bossing skulle bryta och själv vinna, totalt. Men i sista deltävlingen
uppe i Vansbro åkte Bossing in på en 2:a plats utan att för den skull förta
sig och vinner därmed Cupen och 50.000:-. Grattis! City-Bil med Rolf
Nihlsson i spetsen måste vara helnöjda med Bossings första år i Peugeoten.
88 inledde Bossing med Bergslagsrallyt och chocköppnade på seedningsetappen
och låg 10:a totalt i det 200 man starka startfältet, men tyvärr hände något
med kamaxeln på SS6 och det var bara att ge upp.
TOMAS NILSSON ! ÅKER
PEUGEOT.
C-föraren Tomas Nihlsson som för övrigt har poäng till B-licens har bytt ut
sin Volvo 142:a mot en mycket fräsch Peugeot 205 GTI. Debuten har redan
skett, det var uppe i Ljusdal där det annars började dåligt med en
dikesvisit men knallade på ganska bra på övriga sträckor. I Vansbro
fungerade åkningen ändå bättre och Tomas verkade helt nöjd med sin körning.
Vi får inte glömma sista tävlingarna med Volvon, i Sundwallpokalen skulle ju
sista poängen till B köras in, poängen inte bara fanns inom räckhåll utan
den verkade helt given då de låg bland de allra främsta i klassen ända till
strax före mål på sista SS då de åkte av så pass att de fick bryta. Till
Novemberskölden gällde samma sak, och här tick Tomas nära nog en fullträff,
4:a bland 69 startande bevisar att han hör hemma bland B-förarna -88.
HASSE NILSSON I NY
BIL.
Det var inte många som kände till Hasse Nilssons planer i somras, då åkte
han Ascona men ville gå tillbaks till en framhjulsdriven bil då han tidigare
kört SAAB. Att det skulle bli en splitter ny Suzuki GTI som han fått köpa
till ett förmånligt pris av en bilhandlare var för många en överraskning.
Det var bara att kasta sig in i hetluften på en gång då Marknadsnatta var en
deltävling i Suzuki Cup, och resultatet blev mer än godkänt, 6:a bland de
vilda gr. N-åkarna där gamle stjärnföraren Janne Henriksson vann, som för
övrigt vann Marknadsnatta någon gång i slutet på 60-talet med en Opel Kadett
Rally.
BERNDT, =BRYT, BRYT
OCH BRYT.
Som Ni ser går det inte så bra för mig, det började i Sundwallpokalen (där
jag faktiskt ledde efter 4 SS) med kopplingsras, fortsatte i Lindesberg med
två (2) framhjulspunkteringar och sedan Bergslagsrallyt där generatorn
packade ihop efter 12 SS. Visserligen en punka där också men för övrigt
ganska bra tider som borde ha gett SM-poäng.
Berndt Carlsson
OBS!
ROXENRUNDAN FLYTTAD TILL DEN 27/2 -88. KONTAKTA LARS-INGE QVIST ELLER OVE
STERNELING FÖR FUNKTIONÄRSUPPGIFTER.
|