Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 1 1987. |
|||
VETERAN I RALLY 1987. Klasser. Klass 1: Grupp 1 och 2 bilar tillverkade t o m 1959 Klass 2: -"- 1960 - 1965 Klass 3: Grupp 3 och 4 bilar -"- t o m 1965
10 poäng till totalsegraren och ner till 1 poäng till tionde man. Dessutom ges tilläggspoäng i: Klass 1: 5 poäng till segraren och 1 poäng till femte föraren Klass 2: 3 poäng till -"- tredje föraren Klass 3: inga tilläggspoäng
Förare. Förare skall under året fylla minst 40 år. Under 1987 tillåts förare födda 1947 eller tidigare deltagit i Veteran Cup i Rally. För kartläsare gäller SBFs vanliga regler.
Licenser.
Giltig förarlicens är A-, B- eller C-licens i rally. Ange på Din licensansökan, som Du får hos Din klubb, vilket år Du senast hade en giltig förarlicens. Har Du aldrig tidigare haft en förarlicens skall Du ansöka om en C-licens/Veteran.
Bilar. Godkända bilar är samtliga bilar i 1965 års klassningslista, eller i tidigare listor. Nyare årsmodeller godkänns om dessa överensstämmer med 1965 års modell. Bilarna får trimmas enligt 1965 års tekniska reglemente: Klassningslista och tekniskt reglemente finns på följande sidor.
Har Du frågor, kontakta Alf Bergdahl eller, vid tekniska frågor, Lars Rahmqvist.
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET UTDRAG UR 1965 ÅRS REGLEMENTE FÖR STANDARDVAGNAR OCH TURISTVAGNAR Fordonskategorier och grupper
Fordon enligt detta reglemente indelas i kategorier och grupper enlgit nedan.
A. Kategori Standardvagnar: Grupp 1: Standardvagnar. Grupp 2: Trimmade standardvagnar B. Kategori Turistvagnar Grupp 3: Turistvagnar Grupp 4: Trimmade turistvagnar
STANDARDVAGNAR GRUPP 1 Tillåtna ändringar och tillägg
En bil skall helt överensstämma med de uppgifter tillverkaren lämnat i identifieringshandlingarna för fordonet i fråga. Ändringar och/eller tillägg som berör de mekaniska delarna och materialet eller som förändrar fordonets yttre eller inre standardutförande är förbjudna såvida de inte medgivits enligt detta moment
Belysningsanordningarnas fabrikat och antal är fritt, under förutsättning att de fortfarande uppfyller Vägtrafikförordningens krav. Vid behov får extra strålkastare inpassas i karosseriplåten eller grillen på villkor att de helt täcker det (de) hål som upptagits.
Vilken bensintank eller kylare som helst, som återfinnes i ID-handlingen och reservdelskatalog får användas:
Luftfiltret får bytas ut eller tagas bort.
Av tillverkaren på Ilningen angiven förgasare får icke ändras eller utbytas. Det är emellertid tillåtet att byta munstycken och att ersätta en automatisk choke av en handmanövrerad (eller tvärtom).
Batteri och generator: spänningen i det elektriska systemet får icke ändras. Fabrikat, typ och kapacitet är fritt liksom fastsättningsanordningen på villkor att systemet för generatorns drivning och platsen för batteriet förblir oförändrade. Med platsen för batteriet avses det karosseriutrymme där batteriet normalt är placerat (t ex inom bagageutrymmet, inom motorutrymmet o s v) Utbyte av likströmsgenerator mot växelströmsgenerator är tillåtet. Övriga fastsättnings anordningar för generatorn får ändras.
6) Tändspole, kondensator och fördelare är fritt
Tändstiftens fabrikat och typ är fritt men antalet per cylinder skall vara det av tillverkaren angivna.
Bensinpump som är mekanisk får utbytas mot elektrisk och tvärtom. Antalet bensinpumpar som fungerar samtidigt får icke ökas.
Omborrning, under förutsättning att original cylinderdiameter icke överskrides med mer än 0,6 mm. Den uppnådda ökningen av cylindervolymen får dessutom icke bli så stor att vagnen kommer upp i en högre cylindervolymsklass.
|
|||
|