Vad rallysektionen skrev i LMS-aren NR 1 1984.


ÖSTGÖTASERIEN 1983 SLUTRESULTAT.

Endast 7 av de planerade 10 tävlingarna genomfördes - vårt eget "Folkungalopp" i september blev ju inget med som ni vet, det kom aldrig fram någon bana. MK Scandias och VÖMK:s minirallyn i december inställdes och så var tävlingarna bara 7. 3 st. minirallyn och 4 rally special. Lagtävlingen vanns som vanligt av Norrköpings MK överlägset före SMK Östgöta som snuvade oss på andra platsen i den sista tävlingen i Norrköping.

1

Norrköpings MK

1.593,5p

2

SMK Östgöta

1.373,5p

3

Linköpings MS

1.334,5p

4

Finspångs MS

1.193,5p

5

SMK Nyköping

1.126 p

6

Åtvidabergs MK

1.100 p

7

V. Östergötlands

MK 1.093,5p

8

Ydre MK

920,5p

9

SMK Motala

431 p

10

MK Scandia

116 p

I den stympande Minirallyserien individuellt segrade Anders Sunnerberg Finspångs MS, Håkan Lidebjer VÖMK och Tomas Johansson SMK Nyköping. Claes Carlgren LMS knep 4:e platsen med två fina körningar. Näst bäste LMS:are blev Kent Karlsson på 16:e plats. I Rally special serien delade tre man på segern, nämligen Tomas Johansson SMK Nyköping, Boo Farsbo Finspångs MS och Kenneth Johansson Norrköpings MK. Bäste LMS:aren blev mycket överraskande comebackande B-föraren Mikael Nilsson på 13:e plats. På 19:e plats kom Mikael Andersson och på 22:a plats överraskade C-föraren Peter Holgersson. Det är lite synd att LMS A-förare ofta ratar dessa Rally Specialtävlingar - vi hoppas på bättre satsning 1984.

I den separata C-förartävlingen (7-tävlingar), var det en hård kamp ända in i det sista mellan Finspångs Dag Johansson och LMS Peter Holgersson, där den först nämnde vann. Peter Holgersson blev 2:a och han har varit årets överraskning bland LMS:arna. Mats Phersson LMS kom på 6:e plats - lite synd att Mats klassade upp sig i slutet av säsongen  det kunde ha blivit absolut toppkänning. Som slutomdöme om 1983-års Östgötaserie kan sägas att det varit en del trassel under året. Allt tjafs beträffande SMK Motalas Minirally med start avgifter och Ö-serievärdighet hoppas vi få slippa 1984. Varje klubb (10st) skall arrangera en tävling var under året enligt Ö-seriens stadgar beträffande banlängd och startavgift. Strulet med vår eget Folkungalopp Hoppas vi inte kommer att upprepas. 

1984 ÅRS ÖSTGÖTASERIE. 

7 januari

Finspångs MS

MRY

28 Januari

SMK Nyköping

MRY

4 Februari

Linköpings MS

MRY

25 Februari

SMK Östgöta

MRY

30 Juni

Ydre MK

RS

4 Juli

MK Scandia

RS

11 Augusti

Norrköpings MK

RS

18 Augusti

V. Östergötlands MK

RS

25 Augusti

SMK Motala

RS

19 November

Åtvidabergs MK

MRY

FRIA STARTAVGIFTER.
Bästa serieföraren i varje klass vid alla dessa tävlingar har fri startavgift i den därpå följande tävlingen. Det innebär ex. vis att en LMS:are som kommer 3:a i klassen och har en förare från t.ex. Kvarnvingarna och t.ex. Kinda framför sig får fri startavgift kommande tävling. Dessutom delar vi ut en hel del fina priser i form av fria startavgifter efter färdigkörd serie.

LMS Ö-SERIE CUP.
För att stimulera deltagande i Ö-serien; tävlingar, har vi satt upp nio mycket fina priser lika fördelade på A, B och C-förare efter färdigkörd serie. Kom ut till Motorstadion på tisdagskvällar så får Du veta mera om reglerna och priserna.
LYCKA TILL I Ö-SERIEN 1984!

KLUBBMÄSTARE I RALLY.
Klubbmästare i Rally 1983 blev Kent Karlsson. - GRATTIS!

LOVANDE RALLYFÖRARE.
En av LMS lovande Rallyförare Pelle Sääv har beslutat sig för att under 1984 tävla för Team Skogsåkarna. Vi önskar Pelle lycka till samtidigt som han skall veta att han är välkommen tillbaka till oss 1985.

PRISUTDELNING.
Vid LMS årsmöte den 29 februari på Motorstadion kommer priser för klubbmästerskapet 1983 och Rallystånkorna att utdelas.

KOMMANDE TÄVLINGAR

4/2 MRY

Linköpings MS

Roxenrundan

10/2 RY

Svenska Rallyt

 

12/2 MRY

Ydre MK

 

18/2 MRY

Östergyllens RC

 

18/2 MRY

Vimmerby MS

 

19/2 FR

Finspångs MS

 

25/2 MRY

SMK Östgöta

Ö-serien

26/2 FR

Linköpings MS

 

3/3 MRY

MS Umeå

SM

 E-KÖRKORT.
Du SOM ÄR UTE OCH KÖR MED SLÄPVAGN FÖR TÄVLINGSBIL, ÄR I DE FLESTA FALL I BEHOV AV ETT E-KÖRKORT FÖR TUNGT SLÄP, KURS KOMMER ATT ARRANGERAS I KLUBBHUSET TILL ETT SJÄLVKOSTNADSPRIS FÖR UPPKÖRNING OCH BÖCKER.
ANMÄL DIG DA SNARAST PA LISTAN SOM ÄR UPPSATT I KLUBBHUSET!

STENBOCKSRUNDAN 8/10.
Boxholms MK fick även i år in många anmälningar till sitt MRY. 170st varav många fina namn. Nalle Johansson som numera bor i Boxholm var väl det hetaste namnet, men fick oväntat hårt motstånd av juniorlandslagsstjärnan Lars-Erik Torph från Säffle i en Ascona B, för ingen hade väl trott att Nalle skulle bli ifrån åkt på sina hemmavägar. Efter SS3 ledde Torph med några sekunder men sedan gick en kolv och motorn skar så det var bara att bryta.
Trollhättans Tomas Nordqvist i en Escort var nu närmast efter Nalle sedan följde gr.A-segraren Håkan Lindh före klasskamraten Claes Carlgren. Classe slog Håkan på 4 utav 5 sträckor men vad hjälpte det när han tappade 40 sek. på SS3 efter en allt för hård smäll mot en sten så framvagn och fälg var ordentligt tillbakaslaget, fälgen byttes men hjulets vinkel var långt ifrån bra, att sedan åka så fort är smått otroligt. Tomas Persson försvann. Bossing Karlsson var också mycket fint med bland de 6-7 bästa när fläktremmen gick av på sista sträckan, så det var bara att stanna och byta. I std.B blev det Stockholmsseger genom Starletåkande Göran Lindström. Olof Kånge låg lika inför sista, men satsade för hårt och rullade. Nu blev Roger Arvidsson bäst av alla Östgötarna genom att gå in på 6:e plats i det tuffa gänget. 

EMILTROFEN 29/10.
Vimmerby MS fick in c:a 100 åkare till årets tävling som denna gång kördes som RS. Ett asfalts prov var inlagt på slutet men några åkte fel och då valde man att stryka det. Det blev till slut Vetlandas Esa Kotola som drog det längsta strået, alla var nog överens om att Esa var en värdig segrare, en friskus som inte har haft annat än jäkelskaper senaste året. Två Escorter kom närmast det var Roger Engdahl Valdemarsvik och ÅMK:s Johan Knutsson, därefter Bossing Karlsson som verkligen hade högt uppdrivet tempo men på den vrålsnabba SS3 var ekipaget utanför vägen några sekunder och det fick Bossing att lugna ner sig något, ett tag låg de faktiskt 2:a totalt. Vår bästa C-förare i år Peter Holgersson i en inte alltför vass 144:a åkte otroligt fint och belade 4:e platsen i klassen. B-föraren Janne Lingheimer körde även han mycket bra och kom 7:a. En annan B-förare som det inte gick så bra för var Mikael Nilsson som rullade sin fina V4:a riktigt ordentligt på SS5.

NOVEMBERSKÖLDEN 5/11.
Curt Göransson åkte ända uppifrån Ljusdal för att åka MRY i Nässjö, hemresan gick nog ganska lätt för han vann tävlingen totalt före Tomas Nordquist, Lars-Erik Torph och Nalle Johansson. Göransson var för 10-15 år sedan en av de tuffaste BMW-åkarna i landet, han tillhörde då den absoluta eliten med undantag av 2-3 år så har han tävlat lite på det lokala planet med ganska stor framgång, men för något år sedan började han synas i SM-tävlingarna igen och tempot har snarare ökats än bedarrats, numera åker han en special-Kadett. 5:a totalt var Classe Carlgren med sin Golf och vann därmed även grupp A-klassen före Leif Grandt. Hoppas nu bara att Golfen kommer att gå lika fint i 84:a års SM som den gjort det senaste halvåret, kapaciteten bakom ratten verkar räcka till. Anders Dicksson vann en sekundseger i std. B före storfavoriterna Arne Allansson och Cemoni Olsson.

GREBOJAKTEN 13/11.
Nu har Claes Carlgren fått upp ett jätteflyt med sin vassa gr.A Golf, snabbast på alla sträckor och en segermarginal på 18 sekunder säger väl det mesta när det bara var 2,5 mil SS. Närmast efter var en av ÅMK:s många lovande B-förare, Tommy Larsson i en 142:a. Stig Falk Tjust MK i en BMW var 3:a ytterligare 14 sek. efter. Kenneth Karlsson som åker std.B rullade och tappade 35-40 sek. i ett vägbyte, blev ändå 2:a i klassen. Tvåa i C-std.B blev Erland Johansson. Peter Holgersson var åter igen med och krigade i toppen av C-spec, denna gång var bara ett enda ekipage före. Bröt gjorde bl.a. Bossing Karlsson efter en avåkning.

RT-SPECIALEN 26/11.
Varje år åker Östergyllen en B och C-tävling. Endast 55 ekipage kände sig manade till start som var förlagd till Björsäter. ÅMK förfogar över en massa lovande talanger och det blev till slut Mikael Norlin som med en gammal Amazon kunde vinna före vår egen Mikael Heelge som bara var 8 sekunder efter i mål. Seger i C-klassen till slut för LMS:aren Peter Holgersson som varit nära flera gånger tidigare, men alltid har någon ramlat in före, det måste kännas härligt. Heelge och Holgersson har nu så mycket poäng att de med råge kan kvittera ut A resp. B-licens. En som inte fått ihop alla poäng till A-förarlicens är Mikael Nilsson, nu blev det en ny rullning så oturen grinar i ansiktet även i år.

   
  Comebackande Claes Carlgren LMS, bäste förare i klubben 1983
     
  LMS friskus Jörgen Svensson laddar lite för häftigt.
     
  Tomas Persson, LMS lovande A-förare.
     

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93