ÖSTGÖTASERIEN 1983 SLUTRESULTAT.
Endast 7 av de planerade 10 tävlingarna genomfördes - vårt eget
"Folkungalopp" i september blev ju inget med som ni vet, det kom aldrig fram
någon bana. MK Scandias och VÖMK:s minirallyn i december inställdes och så
var tävlingarna bara 7. 3 st. minirallyn och 4 rally special. Lagtävlingen
vanns som vanligt av Norrköpings MK överlägset före SMK Östgöta som snuvade
oss på andra platsen i den sista tävlingen i Norrköping.
1 |
Norrköpings MK |
1.593,5p |
2 |
SMK Östgöta |
1.373,5p |
3 |
Linköpings MS |
1.334,5p |
4 |
Finspångs MS |
1.193,5p |
5 |
SMK Nyköping |
1.126 p |
6 |
Åtvidabergs MK |
1.100 p |
7 |
V. Östergötlands
|
MK 1.093,5p |
8 |
Ydre MK |
920,5p |
9 |
SMK Motala |
431 p |
10 |
MK Scandia |
116 p |
I
den stympande Minirallyserien individuellt segrade Anders Sunnerberg
Finspångs MS, Håkan Lidebjer VÖMK och Tomas Johansson SMK Nyköping. Claes
Carlgren LMS knep 4:e platsen med två fina körningar. Näst bäste LMS:are
blev Kent Karlsson på 16:e plats. I Rally special serien delade tre man på
segern, nämligen Tomas Johansson SMK Nyköping, Boo Farsbo Finspångs MS och
Kenneth Johansson Norrköpings MK. Bäste LMS:aren blev mycket överraskande
comebackande B-föraren Mikael Nilsson på 13:e plats. På 19:e plats kom
Mikael Andersson och på 22:a plats överraskade C-föraren Peter Holgersson.
Det är lite synd att LMS A-förare ofta ratar dessa Rally Specialtävlingar -
vi hoppas på bättre satsning 1984.
I den separata C-förartävlingen (7-tävlingar), var det en hård kamp ända in
i det sista mellan Finspångs Dag Johansson och LMS Peter Holgersson, där den
först nämnde vann. Peter Holgersson blev 2:a och han har varit årets
överraskning bland LMS:arna. Mats Phersson LMS kom på 6:e plats - lite synd
att Mats klassade upp sig i slutet av säsongen det kunde ha blivit absolut
toppkänning. Som slutomdöme om 1983-års Östgötaserie kan sägas att det varit
en del trassel under året. Allt tjafs beträffande SMK Motalas Minirally med
start avgifter och Ö-serievärdighet hoppas vi få slippa 1984. Varje klubb
(10st) skall arrangera en tävling var under året enligt Ö-seriens stadgar
beträffande banlängd och startavgift. Strulet med vår eget Folkungalopp
Hoppas vi inte kommer att upprepas.
1984 ÅRS
ÖSTGÖTASERIE.
7 januari
|
Finspångs MS |
MRY |
28 Januari
|
SMK Nyköping |
MRY |
4 Februari
|
Linköpings MS |
MRY |
25 Februari
|
SMK Östgöta |
MRY |
30 Juni |
Ydre MK |
RS |
4 Juli |
MK Scandia |
RS |
11 Augusti
|
Norrköpings MK |
RS |
18 Augusti
|
V. Östergötlands
MK |
RS |
25 Augusti
|
SMK Motala |
RS |
19 November
|
Åtvidabergs MK |
MRY |
FRIA STARTAVGIFTER.
Bästa serieföraren i varje klass vid alla dessa tävlingar har fri
startavgift i den därpå följande tävlingen. Det innebär ex. vis att en
LMS:are som kommer 3:a i klassen och har en förare från t.ex. Kvarnvingarna
och t.ex. Kinda framför sig får fri startavgift kommande tävling. Dessutom
delar vi ut en hel del fina priser i form av fria startavgifter efter
färdigkörd serie.
LMS Ö-SERIE CUP.
För att stimulera deltagande i Ö-serien; tävlingar, har vi satt upp nio
mycket fina priser lika fördelade på A, B och C-förare efter färdigkörd
serie. Kom ut till Motorstadion på tisdagskvällar så får Du veta mera om
reglerna och priserna.
LYCKA TILL I Ö-SERIEN 1984!
KLUBBMÄSTARE I RALLY.
Klubbmästare i Rally 1983 blev Kent Karlsson. - GRATTIS!
LOVANDE RALLYFÖRARE.
En av LMS lovande Rallyförare Pelle Sääv har beslutat sig för att under 1984
tävla för Team Skogsåkarna. Vi önskar Pelle lycka till samtidigt som han
skall veta att han är välkommen tillbaka till oss 1985.
PRISUTDELNING.
Vid LMS årsmöte den 29 februari på Motorstadion kommer priser för
klubbmästerskapet 1983 och Rallystånkorna att utdelas.
KOMMANDE TÄVLINGAR.
4/2 MRY
|
Linköpings MS
|
Roxenrundan |
10/2 RY |
Svenska Rallyt |
|
12/2 MRY
|
Ydre MK |
|
18/2 MRY |
Östergyllens RC |
|
18/2 MRY
|
Vimmerby MS |
|
19/2 FR |
Finspångs MS |
|
25/2 MRY |
SMK Östgöta |
Ö-serien |
26/2 FR |
Linköpings MS |
|
3/3 MRY
|
MS Umeå |
SM |
E-KÖRKORT.
Du SOM ÄR UTE OCH KÖR MED SLÄPVAGN FÖR TÄVLINGSBIL, ÄR I DE FLESTA FALL I
BEHOV AV ETT E-KÖRKORT FÖR TUNGT SLÄP, KURS KOMMER ATT ARRANGERAS I
KLUBBHUSET TILL ETT SJÄLVKOSTNADSPRIS FÖR UPPKÖRNING OCH BÖCKER.
ANMÄL DIG DA SNARAST PA LISTAN SOM ÄR UPPSATT I KLUBBHUSET!
STENBOCKSRUNDAN 8/10.
Boxholms MK fick även i år in många anmälningar till sitt MRY. 170st varav
många fina namn. Nalle Johansson som numera bor i Boxholm var väl det
hetaste namnet, men fick oväntat hårt motstånd av juniorlandslagsstjärnan
Lars-Erik Torph från Säffle i en Ascona B, för ingen hade väl trott att
Nalle skulle bli ifrån åkt på sina hemmavägar. Efter SS3 ledde Torph med
några sekunder men sedan gick en kolv och motorn skar så det var bara att
bryta.
Trollhättans Tomas Nordqvist i en Escort var nu närmast efter Nalle sedan
följde gr.A-segraren Håkan Lindh före klasskamraten Claes Carlgren. Classe
slog Håkan på 4 utav 5 sträckor men vad hjälpte det när han tappade 40 sek.
på SS3 efter en allt för hård smäll mot en sten så framvagn och fälg var
ordentligt tillbakaslaget, fälgen byttes men hjulets vinkel var långt ifrån
bra, att sedan åka så fort är smått otroligt. Tomas Persson försvann.
Bossing Karlsson var också mycket fint med bland de 6-7 bästa när
fläktremmen gick av på sista sträckan, så det var bara att stanna och byta.
I std.B blev det Stockholmsseger genom Starletåkande Göran Lindström. Olof
Kånge låg lika inför sista, men satsade för hårt och rullade. Nu blev Roger
Arvidsson bäst av alla Östgötarna genom att gå in på 6:e plats i det tuffa
gänget.
EMILTROFEN 29/10.
Vimmerby MS fick in c:a 100 åkare till årets tävling som denna gång kördes
som RS. Ett asfalts prov var inlagt på slutet men några åkte fel och då
valde man att stryka det. Det blev till slut Vetlandas Esa Kotola som drog
det längsta strået, alla var nog överens om att Esa var en värdig segrare,
en friskus som inte har haft annat än jäkelskaper senaste året. Två Escorter
kom närmast det var Roger Engdahl Valdemarsvik och ÅMK:s Johan Knutsson,
därefter Bossing Karlsson som verkligen hade högt uppdrivet tempo men på den
vrålsnabba SS3 var ekipaget utanför vägen några sekunder och det fick
Bossing att lugna ner sig något, ett tag låg de faktiskt 2:a totalt. Vår
bästa C-förare i år Peter Holgersson i en inte alltför vass 144:a åkte
otroligt fint och belade 4:e platsen i klassen. B-föraren Janne Lingheimer
körde även han mycket bra och kom 7:a. En annan B-förare som det inte gick
så bra för var Mikael Nilsson som rullade sin fina V4:a riktigt ordentligt
på SS5.
NOVEMBERSKÖLDEN 5/11.
Curt Göransson åkte ända uppifrån Ljusdal för att åka MRY i Nässjö, hemresan
gick nog ganska lätt för han vann tävlingen totalt före Tomas Nordquist,
Lars-Erik Torph och Nalle Johansson. Göransson var för 10-15 år sedan en av
de tuffaste BMW-åkarna i landet, han tillhörde då den absoluta eliten med
undantag av 2-3 år så har han tävlat lite på det lokala planet med ganska
stor framgång, men för något år sedan började han synas i SM-tävlingarna
igen och tempot har snarare ökats än bedarrats, numera åker han en
special-Kadett. 5:a totalt var Classe Carlgren med sin Golf och vann därmed
även grupp A-klassen före Leif Grandt. Hoppas nu bara att Golfen kommer att
gå lika fint i 84:a års SM som den gjort det senaste halvåret, kapaciteten
bakom ratten verkar räcka till. Anders Dicksson vann en sekundseger i std. B
före storfavoriterna Arne Allansson och Cemoni Olsson.
GREBOJAKTEN 13/11.
Nu har Claes Carlgren fått upp ett jätteflyt med sin vassa gr.A Golf,
snabbast på alla sträckor och en segermarginal på 18 sekunder säger väl det
mesta när det bara var 2,5 mil SS. Närmast efter var en av ÅMK:s många
lovande B-förare, Tommy Larsson i en 142:a. Stig Falk Tjust MK i en BMW var
3:a ytterligare 14 sek. efter. Kenneth Karlsson som åker std.B rullade och
tappade 35-40 sek. i ett vägbyte, blev ändå 2:a i klassen. Tvåa i C-std.B
blev Erland Johansson. Peter Holgersson var åter igen med och krigade i
toppen av C-spec, denna gång var bara ett enda ekipage före. Bröt gjorde
bl.a. Bossing Karlsson efter en avåkning.
RT-SPECIALEN 26/11.
Varje år
åker Östergyllen en B och C-tävling. Endast 55 ekipage kände sig manade till
start som var förlagd till Björsäter. ÅMK förfogar över en massa lovande
talanger och det blev till slut Mikael Norlin som med en gammal Amazon kunde
vinna före vår egen Mikael Heelge som bara var 8 sekunder efter i mål. Seger
i C-klassen till slut för LMS:aren Peter Holgersson som varit nära flera
gånger tidigare, men alltid har någon ramlat in före, det måste kännas
härligt. Heelge och Holgersson har nu så mycket poäng att de med råge kan
kvittera ut A resp. B-licens. En som inte fått ihop alla poäng till
A-förarlicens är Mikael Nilsson, nu blev det en ny rullning så oturen grinar
i ansiktet även i år. |